چگونه کرونای خفیف به حاد تبدیل می شود؟

حسام آرین
    در حالی که بیش از 80 درصد از موارد ابتلا به کرونا ماهیت خفیفی دارند، اما آمار گیج کننده بستری شدن در بیمارستان و موارد شدید و حاد ابتلا به این ویروس متخصصان علم پزشکی را نگران کرده است. آنچه بیشتر باعث تعجب می شود این است که بسیاری از این موارد بستری […]

 

 

در حالی که بیش از 80 درصد از موارد ابتلا به کرونا ماهیت خفیفی دارند، اما آمار گیج کننده بستری شدن در بیمارستان و موارد شدید و حاد ابتلا به این ویروس متخصصان علم پزشکی را نگران کرده است. آنچه بیشتر باعث تعجب می شود این است که بسیاری از این موارد بستری در گروه سنی جوان تر بین سنین 20 تا 40 سال اتفاق می  افتد.

پیگیری علائم مهم است

به گزارش ایندیاتایمز، حتی افرادی که بیماری های زمینه ای ندارند علائم شدید را تجربه می کنند. این فقط نشان می دهد در مورد ماهیت مسری این ویروس اطلاعات کمی در دست داریم. مدت هاست که دانشمندان درگیر این هستند که چرا افرادی که عفونت خفیف می گیرند، اما وضعیت آنها رو به وخامت می رود و حتی علائم بیماری آنها مدت زمان زیادی طول نمی کشد تا از حالت خفیف به بد و بدتر برسد. این تنها یکی از دلایلی است که باعث می شود هر بیمار مبتلا به کووید-19 هر چقدر هم که سالم باشد علائم را دقیقا کنترل کند و اقدامات لازم را انجام دهد.

ما چهار دلیل برای اینکه کووید-19 می تواند از نوع خفیف به شدید پیشرفت کند و سلامتی شما را در معرض خطر قرار دهد در اینجا بیان می کنیم:

طوفان سیتوکین می تواند واکنش های نامطلوبی ایجاد کند

طوفان سیتوکین “یک واکنش غیرطبیعی ایمنی” همچنان یکی از تهدیدکننده ترین پیامدهای عفونت کووید-19 به شمار می رود. همچنین می تواند یکی از دلایل “خاموش” پیشرفت عفونت ویروس کرونا از حالت خفیف به نوع حاد آن باشد.

بیشتر بخوانید: اگر 95 درصد مردم ماسک بزنند، قرنطینه لازم نیست

در حالی که سیستم ایمنی بدن ما بیش از حد در ایجاد یک واکنش ایمنی قوی کار می کند، اما گاهی اوقات ممکن است بیش از حد شود و منجر به یک اختلال خود ایمنی شود که باعث می شود سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول های سالم بدن حمله کند که این به نوبه خود می تواند باعث تخریب اعضای حیاتی شود و فرد را مستعد ابتلا به واکنش های شدید از جمله التهاب سریع، عفونت ریه، ذات الریه، درد شدید عضلانی و تنگی نفس کند که همه این موارد نیاز به مراقبت های پزشکی فوری، ویژه و جدی دارد. در برخی موارد حتی منجر به نارسایی عضو و مرگ فرد می شود. از این رو پیگیری هر گونه تغییر در علائم و نشانه های پیشرفت در دوره بهبودی به ویژه بین روزهای پنجم الی دهم بسیار مهم است.

به گفته متخصصان پزشکی بیماران مبتلا به کووید-19 که طوفان سیتوکین را تجربه می کنند ممکن است تب و سردردهای فلج کننده و تشنج داشته باشند.

سطح اکسیژن به شدت کاهش یافته است

یکی از اندام هایی که توسط این ویروس جدید به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد سیستم تنفسی است که می تواند منجر به از دست دادن اکسیژن رسانی به ریه ها شود و علائمی مانند تنگی نفس و دشواری تنفس را ایجاد کند. هنگامی که سطح اکسیژن به زیر 90 کاهش یابد باید به آن به عنوان یک علامت هشدار دهنده نگاه کرد.

با این حال، در بسیاری از موارد حتی اگر سطح اکسیژن خیلی کم شود بدن هیچ نشانه آشکاری از تخریب را نشان نمی دهد، بنابراین در این حالت برای بیماران تشخیص سخت می شود که متوجه بشوند که نوع حاد ابتلا را تجربه می کنند. پزشکان اظهار داشتند این یکی از دلایل شدید شدن عفونت های خفیف است که منجر به بالار فتن آمار بستری در بیمارستان ها شده است زیرا بیماران فقط در صورت شدت علائم به پزشک مراجعه می کنند.

بیشتر بخوانید: کارهایی که باید در طول قرنطینه کرونا انجام داد

همچنین ممکن است یکی از دلایلی باشد که روند بهبودی برخی از بیماران طولانی تر می شود. در بعضی شهرهای هند مدت بستری و دوره بهبودی بیماران طولانی تر شده است.

دکتر راجش کالرا، رئیس یک بیمارستان واقع در دهلی می گوید: شرایطی كه بیماران به بیمارستان مراجعه می کنند طول بستری آنها را تعیین می کند. از آنجا که سطح اشباع اکسیژن برخی از آنها به سطح پایینی رسیده است، بنابراین باید بلافاصله به آی سی یو منتقل شوند که روند بهبودی آنها بیشتر طول می کشد.

عوامل خارجی باعث بدتر شدن علائم می شوند

در بسیاری از موارد عوامل محیطی خارجی نیز باعث بدتر شدن علائم کووید-19 می شوند. مشکلات آلودگی هوا، هوای سرد و دمای پایین باعث افزایش اختلالات تنفسی می شود. برای افرادی که از مشکلات مزمن رنج می برند حتی یک مورد خفیف از کووید-19 می تواند مشکل ساز شود.

آلودگی هوا به ریه ها آسیب می زند و با کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن، التهاب را تشدید می کند. آلودگی وحشتناک هوا همچنین عامل افزایش میزان مرگ و میر مرتبط با کووید-19 است.

تاخیر در انجام آزمایش

حتی با گذشت 11 ماه از بروز همه گیری ماهیت گیج کننده علائم باعث می شود ابتلای افراد دیرتر از حد معمول تشخیص داده شود که در نهایت ممکن است زمان بهبودی آنها را کندتر کند. افرادی که این عفونت را مانند آنفولانزای ساده درمان می کنند نیز می تواند دلیل حاد شدن آن باشند. تاخیر در انجام آزمایش در بسیاری از موارد مسئله ساز شده که باعث می شود حتی افراد سالم و جوان نیز در معرض کووید-19 شدید قرار بگیرند.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ