بهترین داروهای آرامبخش گیاهی / گیاهان ضد اضطراب و ضد استرس را بشناسید

حسام آرین
افراد مبتلا به اضطراب گاهی اوقات آرامبخش های گیاهی را جایگزینی برای داروهای تجویز شده در نظر می گیرند. این کار ممکن است به این دلیل باشد که برخی از داروها به عنوان مثال بتا بلاکرها یا بنزودیازپین ها می توانند عوارض جانبی ناخواسته ای داشته باشند. به گزارش مدیکال نیوزتودی، البته باید قبل از […]

افراد مبتلا به اضطراب گاهی اوقات آرامبخش های گیاهی را جایگزینی برای داروهای تجویز شده در نظر می گیرند. این کار ممکن است به این دلیل باشد که برخی از داروها به عنوان مثال بتا بلاکرها یا بنزودیازپین ها می توانند عوارض جانبی ناخواسته ای داشته باشند.

به گزارش مدیکال نیوزتودی، البته باید قبل از کم کردن یا قطع داروهای تجویز شده یا شروع مکمل های گیاهی با پزشک خود صحبت کنید چراکه برخی از گیاهان نیز می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند یا با داروهای دیگر تداخل داشته باشند.

در اینجا چندین گیاه را معرفی می کنیم که می توانند به کاهش اضطراب کمک کنند.

گیلاس زمستانی یا پنیر باد خواب آور

گیلاس زمستانی در میان گروهی از گیاهان به نام آداپتوژن قرار دارد (آداپتوژن یا سازش زا برای شرح گیاهانی استفاده می شود که سبب افزایش مقاومت و سرزندگی جسمانی می شوند و به جسم کمک می کنند تا در برابر آثار ناشی از استرس محیط سازش کرده و از خود دفاع کنند). آداپتوژن ها بر سیستم ها و هورمون های بدن تاثیر می گذارند و پاسخ استرس فرد را تنظیم می کنند.

گیلاس زمستانی سابقه طولانی در استفاده در طب سنتی هند و آیورودا دارد. در یک مطالعه انجام شده در سال 2019، 60 شرکت کننده با اضطراب خفیف 250 میلی گرم گیلاس زمستانی یا دارونما به مدت 60 روز دریافت کردند. گروهی که این گیاه را مصرف کردند کاهش قابل توجهی در اضطراب نشان داده اند. مردم می توانند گیلاس زمستانی را به صورت قرص یا تنتور مایع (تنتور یک عصاره مایع ساخته شده توسط گیاهان خیساندن در الکل برای استخراج مواد تشکیل دهنده فعال گیاهان است) مصرف کنند.

بابونه

بابونه، گیاه گلداری که از لحاظ ظاهری شبیه گل مروارید است. بابونه دو نوع رومی و آلمانی دارد که مردم می توانند از آن به صورت دارویی استفاده کنند.

برخی از افراد برای کمک به تسکین استرس و اضطراب از گل بابونه به روش های زیر استفاده می کنند:

چای، قرص و کرم پوست

البته برخی از افراد ممکن است واکنش های آلرژیک به بابونه داشته باشند به خصوص اگر نسبت به گیاهان زیر واکنش نشان دهند: گل توله، گل داودی، گل همیشه بهار و گل مروارید.

بابونه ممکن است با داروهای خاصی از جمله داروی رقیق کننده خون وارفارین و داروی سیکلوسپورین تداخل داشته باشد، بنابراین هر فردی که از هر نوع دارویی استفاده می کند قبل از مصرف چای بابونه یا مکمل آن باید با پزشک خود مشورت کند.

سنبل‌الطیب

والرین یا سنبل‌الطیب گیاهی بومی اروپا و آسیا است و قرن هاست که مردم از ریشه آن برای کمک به درمان مشکلات مربوط به خواب، اضطراب و افسردگی استفاده می کنند و ریشه سنبل الطیب به صورت چای، قرص و تنتور موجود است.

تا به امروز فقط چند مطالعه با کیفیت بالا در مورد اثرات سنبل الطیب انجام شده است. مرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین نیز اظهار می دارد شواهد کافی برای تعیین اینکه آیا سنبل الطیب می تواند اضطراب یا افسردگی را کاهش دهد یا خیر وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: با استرس خوردن چه کنیم؟

مطالعات نشان می دهد سنبل الطیب معمولا بی خطر است. با این حال مرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین می گوید: هیچ اطلاعاتی در مورد استفاده طولانی مدت یا ایمنی سنبل الطیب در گروه های زیر وجود ندارد، زنان حامله، مادران شیرده و کودکان زیر 3 سال.

همچنین افراد باید توجه داشته باشند سنبل الطیب ممکن است خواب آور باشد و مصرف این گیاه با الکل یا آرامبخش های دیگر می تواند خطرناک باشد.

اسطوخودوس

اسطوخودوس گیاهی گل دهنده و متعلق به خانواده نعناع است. بسیاری از افراد برای کمک به آرامش اعصاب و رفع اضطراب از اسطوخودوس استفاده می کنند.

افراد ممکن است از اسطوخودوس به روش های زیر استفاده کنند:

از برگ ها چای درست کنید

استفاده از روغن آن در رایحه درمانی

مخلوط کردن روغن آن در روغن پایه برای ماساژ

اسانس اسطوخودوس حاوی مواد شیمیایی به نام ترپن است. یک مقاله مروری در سال 2017 نشان می دهد دو مورد از این ترپن ها به نام های لینالول و لینالیل استات ممکن است اثر آرام بخشی بر گیرنده های شیمیایی مغز داشته باشند.

این بررسی نشان می دهد این اسانس ممکن است یک درمان کوتاه مدت موثر برای اختلالات اضطرابی باشد. با این حال، مطالعات در مورد اثرات طولانی مدت اسانس اسطوخودوس وجود ندارد.

پیچ ساعتی

پیچ ساعتی خانواده ای از گیاهان با حدود 550 گونه مختلف است. برخی مطالعات نشان می دهد یک گونه خاص گل ساعتی ممکن است در درمان بی قراری، عصبی و اضطراب موثر باشد.

با توجه به یک بررسی در سال 2010 در مورد درمان های تکمیلی برخی شواهد نشان می دهد اثرات ضد اضطرابی گل ساعتی با اثرات بنزودیازپین ها قابل مقایسه است. بنزودیازپین ها گروهی از داروها هستند که پزشکان ممکن است برای درمان اضطراب تجویز کنند. افراد می توانند گل ساعتی را به صورت قرص یا تنتور مایع مصرف كنند.

کاوا

کاوا کاوا یا خیلی راحت تر کاوا، درختچه ای بومی جزایر اقیانوس آرام است. در جزایر اقیانوس آرام مردم از کاوا در یک نوشیدنی تشریفاتی استفاده می کنند که برای تسکین استرس و تغییر روحیه و خلق و خوی استفاده می شود.

در سال 2002، سازمان غذا و دارو اظهار داشت مصرف مکمل های حاوی کاوا می تواند منجر به آسیب شدید کبدی شود. با این حال، سازمان بهداشت جهانی به دلیل عدم اطمینان از رابطه بین کاوا و مسمومیت کبدی اعلام کرد دانشمندان نیاز به ارزیابی مجدد داده ها دارند.

مردم می توانند کاوا را به صورت مکمل بصورت آنلاین یا در فروشگاه های مواد غذایی سالم خریداری کنند.

کانابیدیول

کانابیدیول یکی از مواد فعال گیاه شاهدانه است. تحقیقات سال 2019 نشان می دهد کانابیدیول ممکن است اثر آرام بخشی روی سیستم عصبی مرکزی داشته باشد. اگرچه سازمان غذا و دارو در حال حاضر استفاده از کانابیدیول را تایید نمی کند، اما این ماده شیمیایی طبیعی به اشکال زیر به طور گسترده در دسترس است:

قرص، عصاره مایع و کرم موضعی.

محققان طی یک بررسی دریافتند کانابیدیول ممکن است برای افراد مبتلا به اختلالات مربوط به اضطراب مفید باشد. با این حال، آزمایشات بالینی برای تایید این نتایج لازم است.

مکمل های دیگری که ممکن است کمک کنند

مکمل های دیگری که می توانند به کاهش علائم اضطراب کمک کنند عبارتند از:

ترکیبی از اسیدهای آمینه لیزین و آرژینین: این اسیدهای آمینه ممکن است در انتقال دهنده های عصبی مغز که در استرس و اضطراب نقش دارند تاثیر بگذارد.

منیزیم: مصرف منیزیم در ترکیب با گیاهانی مانند کاوا ممکن است به کاهش اضطراب کمک کند.

اسیدهای چرب ضروری: این ها ممکن است استرس را در زنان در دوره قبل از قاعدگی، بارداری یا یائسگی کاهش دهند.

دوز بالای ویتامین C: زنانی که از این مکمل استفاده می کنند ممکن است در پاسخ به استرس دچار کاهش اضطراب شوند، اما فشار خون شان بالا می رود.

هشدار

بسیاری از گیاهان می توانند با داروهای بدون نسخه یا حتی داروهای تجویز شده توسط پزشک تداخل پیدا کنند. بعضی از آنها می توانند اثرات برخی داروها را افزایش یا کاهش دهند و به طور بالقوه اثرات جدی بر سلامت ایجاد کنند.

افرادی که هر نوع دارویی را مصرف می کنند باید قبل از شروع مکمل های گیاهی با پزشک یا داروساز مشورت کنند. اگر شخصی در مورد یک محصول گیاهی به مشاوره بیشتری نیاز دارد باید با یک گیاه شناس واجد شرایط در مورد برند، قدرت و کمیت مشورت کند.

سازمان غذا و داروی آمریکا داروهای گیاهی را کنترل نمی کند، بنابراین نگرانی های ایمنی بالقوه برای گیاهانی که دارای برچسب گذاری اشتباه یا به فلزات سنگین آلوده هستند وجود دارد.

خلاصه

هزاران سال است که مردم از گیاهان دارویی برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می کنند. مطالعات علمی نشان می دهد برخی گیاهان ممکن است به کاهش علائم اضطراب کمک کنند، اما باید بدانید داروهای گیاهی هم مانند داروهای شیمیایی می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند. بین برخی گیاهان و داروها تداخل وجود دارد و شخصی که از هر نوع دارویی استفاده می کند قبل از شروع مصرف محصولات گیاهی باید با پزشک خود مشورت کند.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ