علائم مسمومیت غذایی چیست؟

Shabnam Khesal
مسمومیت غذایی بیماری منتقل شده از غذا و آب که یک بیماری شایع است و به دلیل استفاده غذا یا نوشیدنی های آلوده یا فاسد ایجاد می شود. این عامل عمدتا توسط ارگانیسم های عفونی مانند باکتری ها، ویروس ها یا سموم ایجاد می شود که هنگام پخته شدن یا فرآوری غذا، مواد غذایی را […]

مسمومیت غذایی بیماری منتقل شده از غذا و آب که یک بیماری شایع است و به دلیل استفاده غذا یا نوشیدنی های آلوده یا فاسد ایجاد می شود.

این عامل عمدتا توسط ارگانیسم های عفونی مانند باکتری ها، ویروس ها یا سموم ایجاد می شود که هنگام پخته شدن یا فرآوری غذا، مواد غذایی را آلوده می کنند. این سموم یا عوامل بیماری زا وارد سیستم گوارش شده و منجر به التهاب روده و درد معده می شوند. همچنین در صورت استفاده از محصولی که تاریخ انقضای آن به پایان رسیده باشد مسمومیت غذایی بروز می کند.

به گزارش ایندیاتایمز، علی رغم اطلاعات موجود در این زمینه اما مسمومیت غذایی و عفونت های مربوط به آن هنوز هم نگران کننده است. طبق آمار، مسمومیت غذایی دومین علت شیوع بیماری های عفونی در هند در سال 2017 به شمار می آید. تعداد شیوع از 50 مورد در سال 2008 به 242 مورد در سال 2017 افزایش یافته است. از این رو شناختن علل و علائم بیماری برای کاهش موارد در حال افزایش مهم است.

چگونه مسمومیت غذایی ایجاد می شود؟

مسمومیت غذایی ناشی از عوامل بیماری زا را می توان تقریبا در تمام مواد غذایی مصرفی یافت. با این حال، وقتی غذا پخته می شود بیشتر باکتری ها و ویروس های بیماری زا توسط گرما از بین می روند.

خوردن غذای خام یا نپخته معمولا منجر به مسمومیت غذایی می شود. علاوه بر این، در صورت گرم نکردن یا عدم نگهداری صحیح غذا عوامل بیماری زا می توانند تولید شوند. بنابراین، گرم کردن و نگهداری مواد غذایی به روش مناسب مهم است، مگر اینکه بخواهید عوامل بیماری زا را به خانه تان دعوت کنید. گاهی اوقات تهیه غذا بدون شستن صحیح دست ها نیز می تواند شما را در معرض خطر ابتلا به عفونت قرار دهد.

چه چیزی منجر به مسمومیت غذایی می شود؟

مسمومیت غذایی به دلیل انواع مختلف باکتری ها، ویروس ها، انگل ها و سموم موجود در غذا ایجاد می شود. انتاموبا شایع ترین علت بیماری های غذایی در هند است و به دنبال آن باکتری های کامپیلوباکتر، سالمونلا، اشریشیا کلی و نورو ویروس وجود دارند.

انتاموبا پروتوزوآ ابتلا به این عفونت در اثر ورود کیست این انگل تک سلولی از طریق آب یا غذای آلوده به درون دستگاه گوارش فرد صورت می‌گیرد، همچنین می تواند از طریق تماس مستقیم با مدفوع وارد بدن شود. کامپیلوباکتر در روده حیوانات و پرندگان یافت می شود، انسان اغلب آن را از طریق صدف های آلوده، قارچ یا حیوان خانگی آلوده دریافت می کند.

سالمونلا، میکروب سمی دیگر در غذاهایی مانند مرغ، تخم مرغ، خیار، خربزه، پسته و جوانه است در حالی که عفونت های اشریشیاکلی به طور معمول به دلیل مصرف شیر غیر پاستوریزه یا سبزیجات خام اتفاق می افتد. گاهی اوقات، اشریشیا می تواند از طریق آب آلوده به مدفوع انسان یا حیوان وارد بدن شما شود که بسیار مسری است و می تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

علائم مسمومیت غذایی

علائم مسمومیت غذایی بسته به نوع باکتری و ویروسی که به آن آلوده می شوید، متفاوت است. علائم عمومی آن شامل حالت تهوع، اسهال، گرفتگی شکم، استفراغ، گرفتگی معده، از دست دادن اشتها، ضعف و تب خفیف است.

شروع مسمومیت غذایی چقدر طول می کشد؟

به طور معمول علائم مسمومیت غذایی در عرض چند روز پس از خوردن غذای آلوده شروع می شود، اما اینکه به سرعت پس از خوردن غذا یا آب آلوده علائم را تجربه کنید یا خیر به نوع عوامل بیماری زا و سموم آلوده شده بستگی دارد. ممکن است یک تا چهار هفته طول بکشد تا انتاموبا پس از ورود به بدن انسان علائم خود را نشان دهد. سالمونلا 12 تا 36 ساعت طول می کشد در حالی که کامپیلوباکتر تقریبا دو تا هفت روز پس از ورود به بدن انسان شروع به نشان دادن علائم می کند. علائم اشریشیا کلی نیز می تواند سه یا چهار روز پس از مواجهه با آلودگی شروع شود.

بیشتربخوانید:درمان حالت تهوع با روغن

بیشتربخوانید:روش‌های سریع خانگی برای درمان حالت تهوع را بدانید

آزمایش و درمان مسمومیت غذایی

برای دانستن اینکه به کدام نوع از عوامل بیماری زا آلوده شده اید باید آزمایش مدفوع انجام دهید. مسمومیت غذایی می تواند در مدت 48 ساعت برطرف شود، اما گاهی اوقات بسته به نوع عفونت ممکن است طولانی تر شود. داروهای بدون نسخه و غذاهای ساده بدون ادویه و روغن مانند نان، سیب، برنج و نان تست می توانند به روند بهبودی شما از مسمومیت غذایی کمک کنند.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ