پرکاری تیروئید در زنان بیشتر است

Shabnam Khesal
پرکاری تیروئید یا تیروئید پرکار زمانی اتفاق می افتد که غده تیروئید بیش از حد هورمون تولید کند که این می تواند بر بدن تاثیر بگذارد. تیروئید غده ای پروانه ای شکل در گردن است که هورمون هایی تولید و در جریان خون آزاد می کند که رشد و متابولیسم بدن را کنترل می کنند. […]

پرکاری تیروئید یا تیروئید پرکار زمانی اتفاق می افتد که غده تیروئید بیش از حد هورمون تولید کند که این می تواند بر بدن تاثیر بگذارد. تیروئید غده ای پروانه ای شکل در گردن است که هورمون هایی تولید و در جریان خون آزاد می کند که رشد و متابولیسم بدن را کنترل می کنند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، دلایل بی شماری برای پرکاری تیروئید و طیف وسیعی از علائم احتمالی برای آن وجود دارد. این بیماری معمولا به آرامی شروع می شود، اما در افراد جوان شروع پرکاری تیروئید می تواند به طور ناگهانی رخ دهد.

حدود 1.2 درصد افراد در ایالات متحده دارای تیروئید پرکار هستند و باید گفت پرکاری تیروئید در زنان نسبت به مردان بیشتر است و به احتمال زیاد در افراد بالای 60 سال بیشتر دیده می شود.

پرکاری تیروئید از کم کاری تیروئید یا تیروئید کم کار متمایز است. “Hyper” به معنای وجود بیش از حد هورمون تیروئید در سیستم و “hypo” به معنای کم بودن مقدار هورمون است. در صورت درمان نکردن، پرکاری تیروئید می تواند عوارض شدیدی برای بدن به همراه داشته باشد دارو به طور معمول می تواند با کاهش تولید هورمون تیروئید آن را کنترل می کند.

در این مقاله مروری بر پرکاری تیروئید از جمله علل، علائم، تشخیص، عوارض و درمان آن وجود دارد.

بیشتربخوانید:این علائم نشان دهنده درست کار نکردن تیروئید است

بیشتربخوانید:حقایقی درباره‌ی بیماری تیروئید

علائم پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید زمانی اتفاق می افتد که غده تیروئید بیش از حد هورمون هایی به نام تیروکسین و تری یدوتیرونین تولید کند. افراد مبتلا به پرکاری تیروئید خفیف ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند و غالبا از ابتلا به آن هم آگاه نباشند.

در صورت بروز علائم پرکاری تیروئید همه بدن و بسیاری از عملکردهای آن تحت تاثیر قرار می گیرند و بیشتر علائم هم مربوط به افزایش متابولیسم ناشی از هورمون اضافی تیروئید است.

علائم در افراد متفاوت است و می تواند شامل موارد زیر باشد:

گواتر، تورم در گردن ناشی از بزرگ شدن غده تیروئید است

عصبی بودن، تحریک پذیری، نوسانات خلقی و کاهش تمرکز

اسهال

تنفس دشوار

خستگی و مشکل خوابیدن

ضعف عضلانی

بیش فعالی

حساسیت بیش از حد به گرما، تعریق زیاد و پوست گرم و مرطوب

افزایش اشتها

ناباروری و کاهش علاقه به رابطه جنسی

خارش پوست همراه با تورم های برجسته و خارش دار و کهیر

شل شدن ناخن ها

مشکلات قاعدگی به ویژه دوره های کمتر یا فقدان پریود

آلوپسی یا ریزش موهای تکه ای

ضربان سریع تر قلب گاهی اوقات با تپش قلب

قرمزی کف دست ها

کاهش یا افزایش وزن ناگهانی

لرزش دستان

پرکاری تیروئید در افراد مبتلا به دیابت ممکن است منجر به افزایش علائم مرتبط به دیابت مانند خستگی و تشنگی شود. افرادی که به بیماری قلبی نیز مبتلا هستند در صورت ابتلا به پرکاری تیروئید بیشتر در معرض آریتمی، نارسایی قلبی و سایر مشکلات قلبی عروقی قرار می گیرند.

درمان پرکاری تیروئید

برخی از داروها علائم پرکاری تیروئید مانند مشکلات قلبی را درمان می کنند، در حالی که برخی دیگر تولیدات هورمون تیروئید را هدف قرار می دهند.

 نقش بتابلاکرها در درمان پرکاری تیروئید

بتابلاکرها نمی توانند پرکاری تیروئید را درمان کنند، اما می توانند علائم را تا زمان اثربخشی سایر درمان ها کاهش دهند، افراد ممکن است در عرض چند ساعت این اثرات را احساس کنند.

نقش داروهای ضد تیروئید در درمان پرکاری تیروئید

داروهای ضد تیروئید از تولید بیش از حد هورمون تیروئید در این غده جلوگیری می کنند. بیشترین داروی مورد استفاده هم متی مازول است. در دوران بارداری پزشک ممکن است به جای آن داروی پروپیل تیوراسیل را تجویز کند زیرا متی مازول ممکن است به جنین آسیب برساند.

طبق اعلام انجمن تیروئید آمریکا، حدود 20 تا 30 درصد بیماران مبتلا به بیماری گریوز با داروهای ضد تیروئید برای مدت 12 تا 18 ماه برای طولانی مدت بهبود می یابند.

عوارض جانبی داروها می تواند شامل موارد زیر باشد:

عکس العمل های آلرژیتیک

کاهش گلبول های سفید خون که احتمال عفونت را افزایش می دهد

به ندرت نارسایی کبدی

ید رادیواکتیو

ید رادیواکتیو توسط سلول های فعال تیروئید برداشت شده و سپس آنها را از بین می برد این تخریب محلی است و هیچ عارضه جانبی گسترده ای ندارد. دوز رادیواکتیویته موجود در رادیو ید بسیار کم است و مضر نیست، اما درمان رادیو ید در دوران بارداری یا شیردهی مناسب نیست.

عمل جراحی برای درمان پرکاری تیروئید

در صورت کارآیی نداشتن درمان های دیگر برای پرکاری تیروئید جراحی می تواند بخشی از غده تیروئید را از بین ببرد. این گروه ممکن است شامل افراد باردار کسانی که نمی توانند درمان های دیگر را داشته باشند یا مبتلایان به سرطان توصیه می شود.

علل بروز پرکاری تیروئید

مجموعه ای از دلایل احتمالی برای بروز پرکاری تیروئید وجود دارد، از جمله:

بیماری گریوز

بیماری گریوز، بیماری خودایمنی شایع ترین علت پرکاری تیروئید است که بیش از 70 درصد موارد را تشکیل می دهد. مشخص نیست که چه چیزی بیماری گریوز را تحریک می کند، اما اغلب در خانواده ها وجود دارد که نشان دهنده ژنتیکی بودن بیماری است.

بیماری تیروئید ندولار

گره های تیروئید توده هایی هستند که در غده تیروئید ایجاد می شوند و مشخص نیست که چرا رشد می کنند. این توده ها ممکن است حاوی بافت تیروئید غیرطبیعی باشند، اما معمولا خوش خیم یا غیرسرطانی هستند. آنها بر عملکرد منظم تیروئید تاثیر می گذارند و باعث تیروئید بیش از حد فعال می شوند. تیروئید ممکن است بزرگ شود، اما افراد معمولا دردی را تجربه نمی کنند ممکن است فرد بتواند گره ها را با نوک انگشتان احساس کند.

مصرف بیش از حد ید

غده تیروئید ید را از خون خارج می کند ید از غذاهایی مانند غذاهای دریایی، نان و نمک حاصل می شود. غده تیروئید از ید برای تولید هورمون های تیروئید استفاده می کند. دو هورمون مهم تیروئید هم تیروکسین و تری یدوتیرونین هستند. مصرف ید اضافی در مکمل ها می تواند باعث شود غده تیروئید مقدار زیادی هورمون تولید کند.

افرادی که هورمون های تیروئید را به عنوان دارو مصرف می کنند باید به طور منظم با پزشک خود در تماس باشند تا از استفاده درست از دوزهای مناسب اطمینان حاصل کنند.

داروها

برخی از داروها که مشکلات قلبی را درمان می کنند حاوی مقدار زیادی ید هستند که ممکن است باعث تغییر در عملکرد تیروئید شوند. داروی دیگری که می تواند عملکرد تیروئید را تحت تاثیر قرار دهد لیتیوم دارویی است که برای درمان اختلال دو قطبی استفاده می شود.

تیروئیدیت

تیروئیدیت، التهاب تیروئید اغلب ناشی از عفونت ویروسی است که علائم آن شامل تب، گلو درد، بلع دردناک، درد عمومی و گردن درد است.

سرطان فولیکولار تیروئید

در موارد نادر تیروئید بیش از حد فعال می تواند ناشی از سرطان تیروئید باشد. سلول های بدخیم ممکن است تولید تیروکسین یا تری یدوتیرونین را شروع کنند.

نقش رژیم غذایی در پرکاری تیروئید

برای درمان اختلال تیروئید رژیم خاصی وجود ندارد، با این حال کاهش مصرف بیش از حد ید در رژیم غذایی و پرهیز از مکمل های ید می تواند به عدم تعادل بیشتر فعالیت تیروئید کمک کند.

یک رژیم غذایی متعادل می تواند به حفظ سلامت تیروئید کمک کند. اگر فردی می خواهد مکملی را مصرف کند باید از پزشک در مورد مقدار مصرف و اینکه کدام یک از مکمل ها بر فعالیت تیروئید تاثیر نمی گذارد راهنمایی بخواهد.

عوارض پرکاری تیروئید

شدت پرکاری تیروئید و علائم آن به میزان توانایی بدن در واکنش به تغییرات حاصل از هورمون های اضافی تیروئید و میزان توانایی فرد برای پیگیری برنامه درمانی خود بستگی دارد.

گریوز چشمی

اپتالوماپاتی گریوز می تواند باعث درد یا ناراحتی در چشم، حساسیت به نور و برخی از مشکلات بینایی شود. استفاده از قطره چشمی و عینک آفتابی می تواند به تسکین علائم کمک کند.

در موارد شدید درمان با داروهای خاص مانند استروئیدها یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی می تواند تورم پشت چشم را کاهش دهد.

طوفان تیروئیدی

طوفان تیروئید یک واکنش غیرمعمول است که می تواند پس از عفونت، آسیب یا ضربه فیزیکی مانند جراحی یا زایمان رخ دهد. اگر فرد مبتلا به پرکاری تیروئید تشخیص داده نشده یا کنترل ضعیفی داشته باشد این عارضه می تواند در بارداری رخ دهد. این یک واکنش تهدید کننده زندگی است و نیاز به درمان پزشکی فوری دارد. علائم و نشانه ها آن شامل ضربان قلب سریع، تب شدید، تحریک، زردی، استفراغ، اسهال، کمبود آب بدن و توهم است.

تشخیص پرکاری تیروئید

برای تشخیص پرکاری تیروئید پزشک در مورد علائم از شما سوالاتی می پرسد و علاوه بر معاینه احتمالا آزمایش خون می نویسد. تشخیص پرکاری تیروئید پیشرفته به طور معمول ساده است زیرا علائم آن مشخص است، اما در مراحل اولیه پرکاری تیروئید علائم کمتری دارد.

آزمایش خون معروف به “آزمایش عملکرد تیروئید” می تواند عملکرد این غده را نشان دهد. این آزمایش میزان هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH)، تیروکسین و تری یدوتیرونین را بررسی می کند.

یک اسکن تشخیصی خاص از غده تیروئید ممکن است با استفاده از ید رادیواکتیو برای اندازه گیری عملکرد تیروئید نیز انجام شود که به عنوان آزمایش جذب ید رادیواکتیو شناخته می شود.

پرکاری تیروئید و بارداری

زنان مبتلا به پرکاری تیروئید ممکن است در بارداری مشکل بیشتری پیدا کنند. سطح هورمون تیروئید در دوران بارداری کمی افزایش می یابد. برخی از زنان که حساس هستند، اما بیماریشان تشخیص داده نشده ممکن است در دوران بارداری تیروئید بیش فعال داشته باشند. افرادی که تیروئید بیش از حد فعال دارند ممکن است متوجه شوند که تیروئید آنها در دوران بارداری کمی بزرگ شده است.

پرکاری تیروئید شدید و درمان نشده در دوران بارداری به موارد زیر مرتبط است:

وزن کم هنگام تولد، فشار خون بالا مادر، مشکلات قلبی و سقط

اگر مادری مشکل تیروئید دارد پزشکان باید عملکرد تیروئید نوزاد را نیز بررسی کنند زیرا مشکلات تیروئید می تواند تاثیر قابل توجهی در رشد مغز داشته باشد.

افرادی که قبل از بارداری تحت درمان هستند همان درمان را ادامه می دهند، اما پزشک ممکن است داروی آنها را تنظیم کند زیرا ممکن است به دوزهای بالاتر تیروکسین نسبت به قبل نیاز داشته باشند. مصرف لووتیروکسین در دوران بارداری بی خطر است زیرا دارای خصوصیات مشابه هورمون طبیعی است. بنابراین با درمان مناسب بیشتر حاملگی ها به طور طبیعی پیش می روند.

خلاصه ای درباره پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید یا تیروئید پرکار بیشتر در خانم ها دیده می شود که علل مختلفی دارد، اما شایع ترین آن بیماری گریوز است. افراد می توانند پرکاری تیروئید را درمان کرده و علائم آن را با استفاده از داروهای مختلف مدیریت کنند. برخی از تغییرات رژیم غذایی نیز ممکن است در روند بهبودی آن نقش داشته باشند.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ