تفاوت حمله پانیک با حمله قلبی چیست؟

حسام آرین
شما ناگهان دچار تپش قلب می شوید، احساس تنگی نفس و درد شدید در قفسه سینه می کنید، حمله قلبی است یا وحشت زدگی یا همان حمله پانیک؟ تشخیص بین حمله قلبی و وحشت‌زدگی “حمله پانیک” مشکل است زیرا علائم هر دو وضعیت کم و بیش مشابه هستند. استرس و اضطراب بیش از حد از […]

شما ناگهان دچار تپش قلب می شوید، احساس تنگی نفس و درد شدید در قفسه سینه می کنید، حمله قلبی است یا وحشت زدگی یا همان حمله پانیک؟

تشخیص بین حمله قلبی و وحشت‌زدگی “حمله پانیک” مشکل است زیرا علائم هر دو وضعیت کم و بیش مشابه هستند. استرس و اضطراب بیش از حد از دلایل عمده وحشت زدگی است که می تواند منجر به حمله قلبی نیز شود.

به گزارش ایندیاتایمز، با توجه به نزدیکی علائم این دو عارضه بسیاری از اوقات افرادی که از وحشت‌زدگی رنج می برند، در موارد اضطراری به بیمارستان منتقل می شوند. دانستن تفاوت بین این دو می تواند نجات بخش باشد و با کمک به فرد می توان به درمان زودتر کمک کرد.

سکته قلبی چیست؟

حمله قلبی زمانی اتفاق می افتد که شریان کرونری که اکسیژن و خون را برای قلب تامین می کند انسداد یابد و فرآیند خون رسانی و ارسال اکسیژن به عضلات قلب محدود می شود. برخی از حملات قلبی ناگهانی هستند و حتی می توانند کشنده باشند، در حالی که برخی دیگر خفیف تر هستند و به عنوان نشانه ای هشدار دهنده برای ایجاد تغییرات لازم در سبک زندگی و رژیم غذایی شما رخ می دهد.

علائم معمول حمله قلبی شامل احساس ناراحتی در قفسه سینه، سنگینی در قفسه سینه، سوهاضمه، نفس نفس زدن، تپش قلب، حالت تهوع یا تعریق سرد، سبکی سر، رنگ پریدگی صورت، درد در قسمت فوقانی بدن به ویژه در یک یا هر دو بازو، گردن، پشت، فک یا معده است.

در حالی که درد در قفسه سینه یا بازو علامت شایع تری در حمله قلبی است، اما همیشه هم این دو علائم در همه بروز نمی کند به عنوان نمونه زنان احتمالا درد قفسه سینه را تجربه نمی کنند و ممکن است علائم دیگری مانند خستگی یا احساس ناراحتی در قسمت بالای بدن را داشته باشند.

افرادی که از مشکل دیابت، کلسترول بالا، استرس مزمن و فشار خون بالا رنج می برند بیشتر در معرض حمله قلبی قرار دارند. علاوه بر این سیگار کشیدن، عادات نامناسب سبک زندگی و عدم فعالیت بدنی نیز خطر سکته قلبی را افزایش می دهد.

وحشت زدگی یا حمله پانیک

استرس بیش از حد، اضطراب و ترس شدید که در عرض چند دقیقه به اوج می رسد از دلایل وحشت‌زدگی است. فرد می تواند به دلیل یک رویداد استرس زا در خانه یا محل کار دچار وحشت شود. با این حال، در برخی موارد هیچ نشانه آشکاری از وحشت‌زدگی مشاهده نمی شود. علائم رایج وحشت‌زدگی شامل درد قفسه سینه، تپش قلب، تعریق، ترس از مردن، سرگیجه، حالت تهوع، لرز و بی حسی یا احساس سوزن سوزن شدن است.

جوانان 20 تا 30 سال بیشتر مستعد ابتلا به وحشت‌زدگی هستند. در صورت ابتلا به حمله پانیک این عارضه می تواند به دفعات تکرار شود. وحشت‌زدگی در صورت تشخیص با تمرینات تنفس عمیق، ورزش سبک و مراقبه قابل کنترل است. برای افرادی که از اختلال وحشت‌زدگی رنج می برند داروهای ضد افسردگی تجویز شده و سایر داروها نیز می توانند شدت آن را کاهش دهند.

چگونه تفاوت سکته قلبی و وحشت زدگی را تشخیص دهیم؟

اگرچه علائم هر دو بیماری یکسان است، اما نتایج آنها کاملا با یکدیگر فرق دارد. در حمله وحشت‌زدگی ممکن است کمی احساس خفگی داشته باشید، اما حمله قلبی تهدیدی جدی برای زندگی فرد محسوب می شود. علائم رایج همپوشانی حمله قلبی و وحشت‌زدگی عبارتند از:

بیشتر بخوانید: تفاوت بین حمله پانیک و حمله اضطرابی

درد قفسه سینه: ویژگی های درد اغلب در هر دو حالت متفاوت است. در وحشت‌زدگی، فرد احساس درد شدید و ضربات سوزنی در وسط قفسه سینه می کند در حالی که در حمله قلبی درد ممکن است شبیه فشار یا احساس فشار باشد. درد قفسه سینه در حمله قلبی از وسط شروع می شود و از تیغه های بازو، فک یا شانه احساس می شود.

تفاوت های دیگر حمله قلبی و وحشت زدگی

شروع و مدت زمان: هر دو شرایط به طور ناگهانی و بدون هیچ علامت هشدار دهنده ایجاد می شوند. وحشت‌زدگی 10 الی 15 دقیقه طول می کشد و با گذشت زمان بهتر می شود در صورتی که علائم حمله قلبی با گذشت زمان شدید می شوند.

حالت تهوع: حالت تهوع و استفراغ می تواند از دیگر علائم حمله قلبی باشد. بیماران همچنین ممکن است دچار سرفه یا خس خس سینه و تعریق بیش از حد شوند.

لرز و گرگرفتگی: فردی که از وحشت‌زدگی رنج می برد ممکن است دچار لرز و گرگرفتگی شود. احساس خفگی، سوزن زدن، خشکی دهان و صدای زنگ در گوش از علائم دیگر است.

زمان مناسب برای دریافت کمک پزشکی در حمله قلبی یا حمله پانیک

اگر از وضعیت سلامتی خود مطمئن نیستید، بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید تا از بروز هرگونه اتفاق نامطلوب جلوگیری کنید. اگر درد ناگهانی و شدید قفسه سینه را تجربه می کنید که بیش از 2 تا 3 دقیقه طول می کشد یا درد قفسه سینه ای است که از بازو و فک شروع می شود دریافت درمان پزشکی فوری ضروری است. هرگونه تاخیر در صورت حمله قلبی می تواند زندگی فرد را به مخاطره بیندازد. اگر مرتبا دچار وحشت‌زدگی شدید می شوید باید به دنبال درمان باشید، ممکن است برای کنترل علائم دارو برای شما تجویز شود.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ