اختلال بیش فعالی را بشناسید

Shabnam Khesal
اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی “ADHD” نوعی اختلال رفتاری رشدی است که می تواند موفقیت کودک در مدرسه و روابط او را تحت تاثیر قرار دهد. متفاوت بودن علائم بیش فعالی گاهی تشخیص آن را دشوار می کند. به گزارش هلث لاین، هر کودکی ممکن است بسیاری از علائم فردی بیش فعالی را تجربه کند، بنابراین برای […]

اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی “ADHD” نوعی اختلال رفتاری رشدی است که می تواند موفقیت کودک در مدرسه و روابط او را تحت تاثیر قرار دهد.

متفاوت بودن علائم بیش فعالی گاهی تشخیص آن را دشوار می کند.

به گزارش هلث لاین، هر کودکی ممکن است بسیاری از علائم فردی بیش فعالی را تجربه کند، بنابراین برای تشخیص پزشک باید کودک شما را با استفاده از چندین معیار ارزیابی کند. بیش فعالی به طور کلی در کودکان در زمان نوجوانی تشخیص داده می شود میانگین سنی برای تشخیص بیش فعالی ​​7 سال تخمین زده شده است.

کودکان بزرگتر که علائمی از خود نشان می دهند ممکن است بیش فعالی داشته باشند، اما آنها اغلب اوایل زندگی علائم بیشتری را از خود نشان داده اند. برای کسب اطلاعات در مورد علائم بیش فعالی در کودکان و بزرگسالان این مقاله می تواند کمک کند. در اینجا 14 علامت شایع بیش فعالی در کودکان وجود دارد:

رفتار متمرکز بر خود

علامت رایج بیش فعالی به نظر می رسد ناتوانی در شناخت نیازها و خواسته های دیگران است. این می تواند به دو نشانه قطع کردن و مشکل در انتظار نوبت خود منجر شود.

قطع کردن

رفتار متمرکز بر خود ممکن است باعث شود کودک مبتلا به بیش فعالی مکالمه یا بازی هایی که در آن عضو نیستند را قطع کند.

مشکلی در انتظار نوبت

کودکان مبتلا به بیش فعالی ممکن است هنگام فعالیت در کلاس یا هنگام بازی با کودکان دیگر در انتظار نوبت خود مشکل داشته باشند.

آشفتگی عاطفی

کودک مبتلا به بیش فعالی ممکن است در کنترل احساسات خود مشکل داشته باشد که این امر منجر می شود گاهی اوقات عصبانی و خشمگین شود.

بیشتربخوانیم:15راه آرام کردن کودک بیش فعال

آرام نگرفتن و بی قراری

کودکان مبتلا به بیش فعالی اغلب نمی توانند آرام بنشینند. آنها ممکن است سعی کنند از جای خود بلند شوند و بدوند یا خوشان را تکان می دهند یا حتی وقتی مجبور به نشستن می شوند روی صندلی خودشان را می چرخانند.

مشکل در انجام بازی های بی سر و صدا

پریشانی می تواند کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی را در انجام بازی های بی سر و صدا یا فعالیت های آرام با مشکل مواجه کند.

بیشتربخوانیم:اگر کودکتان بیش از حد انرژی دارد،شاید دارای این اختلال است

کارهای ناتمام

کودک مبتلا به بیش فعالی ممکن است به موضوعات مختلف علاقه نشان دهد، اما ممکن است در تمام کردن آنها مشکل داشته باشد. به عنوان نمونه، ممکن است پروژه ها، کارهای خانه یا مشق شب را شروع کند، اما قبل از اتمام آن به سراغ کار بعدی که مورد توجه اش قرار می گیرد، برود.

عدم تمرکز

کودک مبتلا به بیش فعالی ممکن است در توجه و تمرکز کردن مشکل داشته باشد حتی وقتی فردی به طور مستقیم با او صحبت می کند. او می گوید حرف های شما را شنیده است، اما قادر به تکرار آنچه شما گفته اید نیست.

پرهیز از کارهایی که نیاز به تلاش ذهنی گسترده دارند

همین عدم تمرکز باعث می شود کودک از انجام فعالیت هایی که به یک تلاش ذهنی پایدار مانند توجه در کلاس یا انجام تکالیف نیاز دارد، اجتناب کند.

اشتباهات

کودکان مبتلا به بیش فعالی ممکن است در پیروی از دستورالعمل هایی که به برنامه ریزی یا اجرای یک برنامه نیاز دارند، مشکل داشته باشند که این می تواند منجر به اشتباهات سهل انگارانه ای شود، اما باید بدانید این نشان دهنده تنبلی یا کمبود هوش کودک نیست.

بیشتربخوانید:تفاوت کودک بیش فعال و بازیگوش چیست؟

خیال بافی

کودکان مبتلا به بیش فعالی همیشه هم پر سر و صدا نیستند. در برخی موارد نشانه دیگر اختلال بیش فعالی کم حرف بودن و درگیری کمتر از سایر کودکان است. کودک مبتلا به بیش فعالی ممکن است به فضا و آنچه خیال پردازی می کند خیره شود و اتفاقات پیرموان خود را نادیده بگیرد.

مشکل در سازماندهی

کودک مبتلا به بیش فعالی ممکن است در پیگیری وظایف و فعالیت های محوله مشکل داشته باشد. این مسئله می تواند در مدرسه برای او مشکلاتی ایجاد کند زیرا اولویت بندی مشق شب، پروژه های مدرسه و سایر وظایف را برایش دشوار می کند.

فراموشی

کودکان مبتلا به بیش فعالی ممکن است در کارهای روزمره فراموشکار باشند. آنها ممکن است انجام کارهای منزل یا مشق شب خود را فراموش کنند. همچنین احتمال می رود اغلب چیزهایی مانند اسباب بازی های خود را گم کنند.

بروز علائم در چندین محیط

کودک مبتلا به بیش فعالی علائم این بیماری را در بیش از یک محیط نشان می دهد به عنوان نمونه، ممکن است عدم تمرکز  را هم در مدرسه و هم خانه نشان دهند.

بیشتربخوانیم:علت پرحرفی برخی کودکان چیست؟

وضعیت علائم با بزرگتر شدن کودکان

با بزرگتر شدن کودکان مبتلا به بیش فعالی، آنها اغلب به اندازه سایر کودکان هم سن خود کنترل و نظارت روی کارهایشان ندارند که این امر می تواند کودکان و نوجوانان مبتلا به بیش فعالی را در مقایسه با همسالان خود نابالغ نشان داده شوند. برخی از کارهای روزانه که نوجوانان مبتلا به بیش فعالی ممکن است برای انجام آنها با مشکل روبرو شوند شامل موارد زیر است:

تمرکز بر کارهای مدرسه و تکالیف

خواندن نشانه های اجتماعی

سازش با همسالان

حفظ بهداشت شخصی

کمک به کارهای خانه

مدیریت زمان

رانندگی با خیال راحت

انتظار مشتاقانه

همه کودکان برخی از این رفتارها را در برخی محیط ها به طور همزمان نشان می دهند شما باید در مورد مراحل بعدی برای مواجه با آن فکر کنید اگر:

کودک شما به طور منظم علائم بیش فعالی را نشان می دهد

این رفتار بر موفقیت آنها در مدرسه تاثیر می گذارد و منجر به تعاملات منفی با همسالان می شود

لازم به ذکر است بیش فعالی قابل درمان است. اگر کودک شما مبتلا به بیش فعالی است تمام گزینه های درمانی را بررسی کنید، سپس برای درمان از یک پزشک یا روانشناس وقت بگیرید تا بهترین درمان ها را برای فرزندتان دریافت کنید.

مترجم: الهه زارعی

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ