آشنایی با فواید اسطوخودوس / از التیام زخم تا کاهش ریزش مو

Shabnam Khesal
اسطوخودوس گیاه بومی شمال آفریقا و مناطق کوهستانی مدیترانه است که بیشتر برای تولید اسانس آن کاشته می شود، روغن این گیاه علاوه بر کاربردهای آرایشی در زمینه دارویی نیز استفاده می شود. به گزارش مدیکال نیوزتودی، این گیاه در محصولات مرتبط به پوست و زیبایی بسیار مورد توجه قرار دارد و معمولا در ساخت […]

اسطوخودوس گیاه بومی شمال آفریقا و مناطق کوهستانی مدیترانه است که بیشتر برای تولید اسانس آن کاشته می شود، روغن این گیاه علاوه بر کاربردهای آرایشی در زمینه دارویی نیز استفاده می شود.

به گزارش مدیکال نیوزتودی، این گیاه در محصولات مرتبط به پوست و زیبایی بسیار مورد توجه قرار دارد و معمولا در ساخت عطرها و شامپوها استفاده می شود. همچنین شواهد علمی خواص دارویی مرتبط با اسطوخودوس را نشان می دهند. اعتقاد بر این است که روغن اسطوخودوس دارای خاصیت ضد عفونی کننده و ضد التهابی است که می تواند به بهبود سوختگی جزئی و گزش آن کمک کند.

تحقیقات نشان می دهد اسطوخودوس برای درمان اضطراب، بی خوابی، افسردگی و بی قراری نیز مفید باشد. برخی مطالعات مدعی هستند مصرف اسطوخودوس به عنوان چای می تواند به مشکلات گوارشی مانند استفراغ، حالت تهوع، گاز روده، ناراحتی معده و تورم شکم کمک کند.

بیشتربخوانید:6 عادتی که باعث ایجاد ورم و التهاب شکم می شود

از اسطوخودوس علاوه بر کمک به مشکلات گوارشی برای تسکین درد ناشی از سردرد، پیچ خوردگی، دندان درد و زخم نیز استفاده می شود، همچنین می توان از آن برای جلوگیری از ریزش مو استفاده کرد.

تاثیر اسطوخودوس بر عفونت های قارچی

مطالعه منتشر شده در مجله میکروبیولوژی پزشکی نشان می دهد روغن اسطوخودوس می تواند در مبارزه با عفونت های مقاوم در برابر قارچ موثر باشد. به نظر می رسد در این مطالعه روغن های اساسی تقطیر شده از تیره لاواندولا در گیاه اسطوخودوس با تخریب غشای سلول های قارچی کار می کنند. به علاوه این مطالعه نشان می دهد روغن قوی لاوندولا فعالیت ضد قارچی را در طیف گسترده ای نشان می دهد.

بیشتربخوانید:روزهای کرونایی خود را با دمنوش ها راحت تر کنید

تاثیر اسطوخودوس بر التیام زخم

نتایج یک مطالعه نشان می دهد اسطوخودوس برای درمان و التیام زخم ها موثر عمل می کند. محققان اثرات تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست، محلول نمکی، پویدون-ید و روغن اسطوخودوس را مقایسه کردند. نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند زخم ها در گروه های تحریک الکتریکی عصب و روغن اسطوخودوس سریع تر از گروه های کنترل بسته می شوند. این یافته ها حاکی از آن است که اسطوخودوس اثر تسریعی در ترمیم زخم دارد.

تاثیر اسطوخودوس بر ریزش مو

اسطوخودوس احتمالا برای درمان آلوپسی آره آتا، یک علت شایع ریزش مو که معمولا باعث ایجاد نواحی گرد طاس روی پوست سر می شود، موثر است. تحقیقات سال 1998 نشان می دهد اسطوخودوس پس از 7 ماه درمان می تواند رشد مو را تا 44 درصد افزایش دهد. نتایج یک مطالعه جدیدتر نیز حاکی از آن است استفاده از روغن اسطوخودوس روی موی موش ها به رشد آن طی 4 هفته کمک کرده است.

تاثیر اسطوخودوس بر اختلال اضطراب و شرایط مربوط به آن

یک مقاله مروری در مجله بین المللی روانپزشکی در عمل بالینی میزان کارآیی سیلکسان را برای بیماران با اختلالات اضطرابی مختلف مورد ارزیابی قرار داد. سیلکسان روغن اسطوخودوس که در کپسول های ژلاتین 80 میلی گرم موجود است برای درمان اختلال اضطراب کاربرد دارد. این تیم دریافت سیلکسان طی 2 هفته روی بیماران مبتلا به اضطراب عمومی یا زیرسیستم دارای اثر ضد اضطراب یا کاهش دهنده اضطراب است.

بیشتربخوانید:خواص بی نظیر اسطوخودوس

اثر اسطوخودوس بر درد پس از عمل لوزه در کودکان

تحقیقات نشان می دهد روغن اسطوخودوس میزان داروی مسکن مورد نیاز پس از عمل لوزه را کاهش می دهد. گروهی از محققان در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران مطالعه ای را برای تعیین اینکه آیا آروماتراپی با روغن اساسی اسطوخودوس انگلیسی ممکن است علائم درد را در کودکان پس از برداشتن لوزه ها کاهش دهد یا خیر، انجام دادند. این مطالعه شامل 48 کودک 6 تا 12 ساله بود که به طور تصادفی به دو گروه 24 نفره تقسیم شدند. گروهی در کنار اسطوخودوس مسکن و گروه دیگر فقط مسکن مصرف کردند. فراوانی استفاده از استامینوفن در هر کودک و بیداری شبانه به دلیل درد به مدت 3 روز پس از جراحی کنترل و شدت درد نیز اندازه گیری شد. استامینوفن به عنوان تایلنول یا پاراستامول نیز شناخته می شود و نشان داده شد گروهی که از روغن اسطوخودوس استفاده کردند کمتر به استامینوفن نیاز پیدا کردند. با این حال، در تعداد دفعات بیدار شدن آنها در شب یا درک آنها از شدت درد تفاوت معنی داری وجود نداشت. به دلیل حجم کم نمونه تحقیقات بیشتری برای تایید کامل روغن اسطوخودوس به عنوان یک مسکن موثر لازم است.

بیشتربخوانید:خواص بی نظیر اسطوخودوس

تاثیر اسطوخودوس بر علائم احساسی و عاطفی قبل از قاعدگی

محققان همچنین بررسی کرده اند آیا اسطوخودوس می تواند به کاهش علائم احساسی و عاطفی قبل از قاعدگی کمک کند یا خیر. بسیاری از زنان در سن باروری طیف وسیعی از علائم را در مرحله قبل از قاعدگی تجربه می کنند که معمولا به عنوان سندرم پیش از قاعدگی (PMS) شناخته می شود.

حتی اگر سندرم پیش از قاعدگی شایع باشد، اما هنوز هیچ درمان واحد و موثر در دنیا برای آن شناخته نشده است. در نتیجه بسیاری از خانم ها به درمان های جایگزین مانند رایحه درمانی روی می آورند.

در این مطالعه 17 زن با میانگین سنی 20.6 سال با علائم خفیف تا متوسط ​​قبل از قاعدگی شرکت داشتند. شرکت کنندگان یک دوره قاعدگی را بدون درمان آروماتراپی اسطوخودوس و دیگری را تحت آروماتراپی اسطوخودوس گذراندند. نتایج این مطالعه نشان داد رایحه درمانی اسطوخودوس می تواند علائم احساسی و عاطفی قبل از قاعدگی را کاهش دهد

اسطوخودوس چه مواردی را درمان نمی کند؟

شواهد کافی برای ارزیابی میزان اثربخشی اسطوخودوس برای درمان افسردگی، قولنج در نوزادان، یبوست، تهوع و استفراغ، میگرن، اوتیت یا عفونت گوش، فشار خون بالا، درد قاعدگی، اگزما، درد مربوط به سرطان، زوال عقل و شپش وجود ندارد.

یک مطالعه نشان داد عطر اسطوخودوس می تواند تاثیر مفیدی در بی خوابی و افسردگی دانشجویان دختر دانشگاه داشته باشد. با این حال، نویسندگان تاکید کردند برای تایید نسبت موثر روغن اسطوخودوس برای بی خوابی و افسردگی مطالعات بیشتری نیاز است. لازم به ذکر است سازمان غذا و داروی ایالات متحده اسطوخودوس را برای استفاده دارویی تصویب نکرده و فقط به عنوان مکمل کاربرد دارد و نباید جایگزین دوره درمانی تجویز شود. سازمان غذا و دارو محصولات اسطوخودوس را کنترل نمی کند، بنابراین ممکن است نگرانی هایی در مورد خلوص، ایمنی یا کیفیت آن وجود داشته باشد پس فقط از شرکت های معتبر خرید کنید.

فعل و انفعالات اسطوخودوس

موسسه ملی سلامت به مردم هشدار می دهد هنگام ترکیب اسطوخودوس با موارد زیر احتیاط کنند:

داروهایی که باعث خواب آلودگی می شوند مانند بنزودیازپین ها، باربیتورات ها و آمبین

داروهایی برای کاهش فشار خون مانند کاپتوپریل، انالاپریل و لوزارتان

اگر از موارد بالا استفاده می کنید قبل از افزودن اسطوخودوس به رژیم دارویی خود با پزشک مشورت کنید.

خطرات درباره استفاده بیش از حد اسطوخودوس

مطالعه منتشر شده در مجله پزشکی نیوانگلند  نشان می دهد استفاده مکرر از روغن اسطوخودوس روی پوست ممکن است باعث ژنیکوماستی قبل از بلوغ شود بیماری که باعث بزرگ شدن بافت پستان در پسران قبل از بلوغ می شود. همچنین ایمنی مصرف اسطوخودوس در دوران بارداری یا شیردهی نیز تایید نشده است.

در صورت بارداری یا شیردهی برای استفاده از روغن ها، گیاهان و مکمل ها با پزشک خود مشورت کنید. از آنجا که تصور می شود اسطوخودوس باعث کاهش سرعت سیستم عصبی مرکزی می شود بنابر توصیه پزشکان بیماران نباید حداقل 2 هفته قبل از جراحی از اسطوخودوس استفاده کنند.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ