از پوسیدگی دندان در دوران بارداری چگونه جلوگیری کنیم؟

Shabnam Khesal
آیا می دانید تقریبا از هر 100 زایمان زودرس 18 مورد آن ممکن است به دلیل عفونت مزمن لثه باشد؟ از آنجا که مراقبت از دندان برای باردار شدن امری بسیار ضروری است در اینجا 7 نکته مفید برای مراقبت از دهان و دندان آورده شده که لبخند زیبا به لبان شما و کودکتان بنشاند. […]

آیا می دانید تقریبا از هر 100 زایمان زودرس 18 مورد آن ممکن است به دلیل عفونت مزمن لثه باشد؟ از آنجا که مراقبت از دندان برای باردار شدن امری بسیار ضروری است در اینجا 7 نکته مفید برای مراقبت از دهان و دندان آورده شده که لبخند زیبا به لبان شما و کودکتان بنشاند.

به گزارش هندوستان تایمز، رعایت بهداشت دهان و دندان در اوج زندگی روزمره امری بدیهی تلقی می شود و در صورت درمان نکردن حفره ها و خرابی های ایجاد شده باعث پوسیدگی دندان در دوران بارداری می شود. مامان های آینده همه کارها را برای اطمینان از سلامت خود طی نه ماه انجام دهند از مراقبت های مناسب قبل از تولد تا حفظ رژیم غذایی سالم از جمله تمرینات یوگا به صورت روزانه و حتی ترک برخی از عادت ها مانند عدم مصرف الکل و پرهیز از استعمال دخانیات، اما سلامت دهان و دندان هنوز توسط برخی از مادران مورد غفلت قرار می گیرد.

در حالی که انتظار می رود شیفت های هورمونی باعث تهوع صبحگاهی، تورم پا، کمردرد، خستگی و مه مغزی در دوران بارداری شوند، اما داشتن آمادگی از قبل در خانم ها می تواند درد یا حساسیت دندان ها را در این دوران کاهش دهد. افراد کمی می دانند تغییرات هورمونی در دوران بارداری می تواند لثه ها را در معرض پلاک قرار دهد و باعث خونریزی یا زخم شدن و تورم آنها شود.

در حالی که یک تحقیق نشان می دهد تقریبا از 100 زایمان زودرس 18 مورد آن ممکن است به دلیل عفونت مزمن لثه باشد، مطالعه دیگری که در ژانویه 2019 در مجله پریودنتولوژی بالینی منتشر شد نشان می دهد زنانی که زایمان زودرس دارند یک و نیم برابر بیشتر نسبت به زنانی که بارداری کاملی را تجربه می کنند به بیماری لثه مبتلا هستند.

راه حل برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در دوران بارداری

دندانپزشکان دکتر فرهانا انزار و دکتر آدیبا خالد در گفتگو با هندوستان تایمز نکاتی را برای مراقبت از لبخند شما و کودکتان به اشتراک گذاشتند زیرا مراقبت از دندان برای باردار شدن بسیار ضروری است:

  • مسواک زدن دندان ها دو بار در روز با خمیر دندان های حاوی فلوراید امری ضروری است به ویژه قبل از خواب برای جلوگیری از رشد باکتری داخل دهان. رشد باکتری با وارد کردن آسیب به مینای دندان منجر به پوسیدگی یا ایجاد حفره در دندان می شود.
  • هر روز یکبار از نخ دندان استفاده کنید زیرا با کمک به دسترسی به فضای بین دندان ها باعث می شود مناطقی را که از دید برس مسواک پنهان می ماند نیز تمیز شوند. به توصیه دندانپزشک خود برای از بین بردن بوی بد دهان و افزودن شادابی و بوی خوش از دهان شویه استفاده کنید.
  • در مورد سبک مسواک زدن باید همیشه همه دندان ها تمیز شوند و با استفاده از راهنماها در اینترنت و آشنایی با روش صحیح مسواک زدن می توانید به خود در این زمینه کمک کنید زیرا نحوه مسواک زدن و تمیز کردن تمام دندان ها و حتی پشت آنها برای حفظ سلامت و رعایت بهداشت دهان و دندان ضروری است.
  • دهان خود را با آب نمک گرم بشویید به ویژه بعد از غذا خوردن برای جلوگیری از تورم یا تسکین آن که باعث می شود محل رشد باکتری ها نیز متوقف شود. قبل از مصرف هر نوع داروی ضد عفونی کننده دندان در مورد ایمنی آن با دندانپزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است داروهای مسکن مانند ایبوپروفن، استامینوفن یا بنزوکائین باشد.
  • از رژیم غذایی پوسیدگی که شامل غذاهای شیرین و نشاسته ای مانند غلات شیرین شده، کیک، نان، برنج، آب نبات های سفت، کراکر و حتی غذاهای چسبناک مانند تافی یا آب نبات، کلوچه، میوه های خشک، تنقلات یا هر نوع مواد دیگر خودداری کنید. اگر ولع استفاده از مواد غذایی شیرین را دارید باید حتما بعد از آن مسواک بزنید تا ضمن جلوگیری از پوسیدگی، دندان ها را تقویت کنید.
  • برای افرادی که به دلیل تهوع صبحگاهی حالت تهوع و استفراغ دارند پیشنهاد می شود بعد از هربار تجربه این حالت مسواک بزنند زیرا بعد از استفراغ سطح اسیدیته در دهان افزایش می یابد.
  • از آنجا که معاینات منظم پریودنتال (لثه) در دوران بارداری بسیار مهم است، از خستگی و تنبلی برای دریافت این معاینات اجتناب بورزید. برخی از زنان باردار ممکن است نیاز به برخی خدمات دندانپزشکی داشته باشند بنابراین باید گفت انجام کارهای دندانپزشکی در سه ماهه دوم بارداری بی خطر است.

در حالی که افزایش هورمون ها هوس خوردن غذای شیرین را در دوران بارداری تقویت می کند، اما سهل انگاری در مسواک زدن در این دوران می تواند باعث پوسیدگی دندان شود، بنابراین حفظ بهداشت دهان و دندان در خانه و با کمک متخصص دندانپزشک قبل، حین و بعد از بارداری می تواند به شما کمک کند.

بیشتربخوانید:انواع پوسیدگی دندان و روش های تشخیص و درمان آن

بیشتربخوانید:جلوگیری از پوسیدگی دندان با داروهای گیاهی

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ