خطر ابتلا به ویروس کرونا هنگام خرید

Shabnam Khesal
بر اساس اعلام متخصصان خستگی ناشی از شرایط همه گیری واقعی و غیرقابل انکار است، خستگی کووید-19 را نمی توان بعد از همکاری طولانی مدت مردم و تحمل شرایط دلهره آور و قرنطینه نادیده گرفت شرایط به قدری سخت پیش می رود که ممکن است برخی از افراد رعایت پروتکل های بهداشتی را کنار بگذارند. […]

بر اساس اعلام متخصصان خستگی ناشی از شرایط همه گیری واقعی و غیرقابل انکار است، خستگی کووید-19 را نمی توان بعد از همکاری طولانی مدت مردم و تحمل شرایط دلهره آور و قرنطینه نادیده گرفت شرایط به قدری سخت پیش می رود که ممکن است برخی از افراد رعایت پروتکل های بهداشتی را کنار بگذارند.

اینها بخشی از صحبت های بریتنی لموندا، روانشناس اعصاب و روان در بیمارستان لنوکس هیل واقع در نیویورک در گفتگو با هلث لاین است.

استرس در اثر فاجعه می تواند رفتار پرخطر را افزایش دهد

به گفته لموندا، استرس فاجعه نحوه پاسخگویی افراد به یک وضعیت غیرمعمول چالش برانگیز یا مضر است. وی می گوید: همه به طور کلی به استرس واکنش متفاوتی نشان می دهند، برخی از افراد ممكن است استرس را به صورت علائم جسمی، سردرد، تغییر در الگوی خواب، ناراحتی دستگاه گوارش و روده تجربه كنند. برخی دیگر ممکن است علائم عاطفی و شناختی، غم، ترس و مشکلات تمرکز را تجربه کنند.

لموندا می افزاید: اگرچه برخی از افراد ممکن است با عصبانیت دیگران را تحت فشار قرار دهند، برخی دیگر نیز رفتارهای خطرناکی مانند نوشیدن بیش از حد، استفاده از مواد مخدر یا قمار را برای کمک به کنار آمدن با استرس انجام می دهند.

بیشتربخوانید:ریشه افسردگی و استرس مزمن چیست؟

منبع معتبر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری اذعان می دارد: افرادی که بیشتر در معرض استرس در اثر فاجعه قرار دارند نوجوانان، سالمندان و افرادی که از یک بیماری مزمن رنج می برند، هستند.

خرید و خطر ابتلا به ویروس کرونا

ما می دانیم که حضور در مکان های شلوغ می تواند احتمال ابتلا به کووید-19 را افزایش دهد، اما اینکه خرید طی جریان فعلی عفونت های ویروس کرونا چقدر خطرناک است باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد.

دکتر دیوید هیرشورک، پزشک معالج بیماری های عفونی در نیویورک می گوید: عوامل مختلفی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود به عنوان نمونه خرید در محیط های بسته خطر بیشتری نسبت به محیط های باز دارد. هرچه تعداد افرادی که خرید می کنند کمتر باشند بدان معناست که حفظ فاصله اجتماعی آسان تر است. حتی مدت زمانی که صرف خرید می کنید نیز حائز اهمیت است هرچه سریع تر خریدتان را انجام دهید، بهتر است.

میزان مثبت کووید-19 در جامعه محلی

هیرشورک هشدار می دهد: اما از آنجا که اکثر جوامع نرخ های فزاینده ای را در ابتلا به ویروس کرونا تجربه می کنند، خطر خرید در فضای سربسته نگران کننده تر است. البته خطر را می توان کاهش داد نه اینکه به طور کامل از بین برد. اگر شما تصمیم گرفته اید به جای خرید آنلاین به فروشگاه مراجعه کنید باید روش های ایمن و مناسب را برای کاهش خطر ابتلا به عفونت در نظر داشته باشید.

وی ادامه می دهد: اول از همه از ورود به هر گونه تجمعی خودداری کنید چون در این مرحله از همه گیری رفتار ایمنی تلقی نمی شود. با این حال هر فردی که خرید حضوری را ترجیح می دهد باید از ماسک مناسب استفاده کند و باید اطمینان حاصل کند که سایر پرسنل فروشگاه نیز از ماسک استفاده می کنند و فاصله اجتماعی در فروشگاه به خوبی رعایت می شود.

هیرشورک می افزاید: اگرچه بسته بندی محصولات خطر قابل توجهی ندارند، اما در هر فروشگاهی كه افراد بیشتری با آن محصولات سروکار دارند خوب است كه پس از دست زدن به وسایل دستان خود را بشویید. تا کنون بیشترین نگرانی پیرامون هوایی است که همه ما در آن مشترک هستیم. این هوای مشترک وقتی بیشتر به هم نزدیک باشیم یا در محیط های سربسته بدون رعایت فاصله اجتماعی و تهویه مناسب خطر بزرگ تری به شمار می آید.

مناطق کم درآمد بیشتر تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته اند

مطالعه اخیر “تراست سورس” نشان می دهد خطر آلودگی به ویروس کرونا در یک فروشگاه مواد غذایی در محله های کم درآمد در مقایسه با مناطق با درآمد بالا تا دو برابر بیشتر است. محققان دانشگاه استنفورد با استفاده از داده های تلفن همراه از تقریبا 100 میلیون نفر در 10 شهر بزرگ در سراسر کشور تحرکات جمعیت را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند تا متوجه شوند افزایش نرخ عفونت را می توان در “مکان های دیدنی” خاصی جستجو کرد که به طور معمول مشاغل شلوغ واقع در محله های کم درآمد هستند.

به گفته محققان این فضا ها کوچکتر بوده بنابراین افراد برای حفظ فاصله اجتماعی دچار مشکل هستند همین امر می تواند دلیل این باشد که چرا محله های کم درآمد از نخستین موارد و بیشتر تحت تاثیر ویروس کرونا در طی همه گیری بوده اند. حتی ایستگاه های مترو در مناطق کم برخوردار نیز بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

کنار آمدن با استرس مربوط به ویروس کرونا

لموندا برخی مهارت های خاص مقابله ای را ارائه داده است که همه ما می توانیم برای از بین بردن استرس ناشی از زندگی در دوران همه گیری از آن استفاده کنیم.

خودآگاهی را تمرین کنید: آیا من به درستی پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنم یا خیر؟ این ممکن است سخت باشد زیرا گاهی اوقات ما نمی توانیم داوری درستی درباره خودمان داشته باشیم، اما تامل در مورد چگونگی کنترل استرس روزمره خود بسیار مهم است.

با خودت مهربان باش: اگر روز بدی دارید سعی کنید به جای چنگ زدن به موارد منفی به روش های بهبود روز آینده توجه کنید.

مواردی را برنامه ریزی کنید که باعث شادی شما شود: شما برای بهبود وضعیت روحی خود می توانید پیاده روی بروید، کلاس های آنلاین ورزش ثبت نام کنید، خواب با کیفیت داشته باشید و با دیگران تماس بگیرید تا متوجه شوید که تنها نیستید.

در پایان

برخی کشورها در موارد ابتلا به ویروس کرونا جهش های شدیدی را تجربه می کنند و این ممکن است به این دلیل باشد که مردم از انجام اقدامات پیشگیری از عفونت خسته شده اند و در نتیجه به اقدامات ایمنی همه گیری کمتر توجه می کنند. کارشناسان می گویند به دلیل وضعیت اضطراری در معرض خطر خستگی ناشی از ویروس کرونا یا استرس فاجعه قرار داریم و ایجاد عادت های سالم برای کنار آمدن با آن مهم است.

متخصصان اضافه می کنند اگر قصد خرید حضوری در جریان موج فعلی عفونت را دارید پوشیدن ماسک به صورت صحیح، شستن دست ها پس از دست زدن به وسایل، پرهیز از حضور در مناطق شلوغ و حفظ فاصله فیزیکی مناسب ضروری است.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ