آیا کودکان کرونا را به بزرگسالان منتقل می کنند؟

Shabnam Khesal
  در مطالعه ای که توسط ژورنال انجمن پزشکی بریتانیا انجام شد مشخص گردید که کودکان به ندرت به درمان بیمارستانی برای کنترل ویروس کرونا احتیاج دارند. این مطالعه به پدر و مادر ها اطمینان خاطر داد که ویروس کرونا و بیماری کووید 19 در انگلستان تاکنون باعث مرگ هیچ یک از دانش آموزان سالم نشده است. با این حال، كودكان سیاه پوست، كودكانی که دچار چاقی مفرط هستند و […]

 

در مطالعه ای که توسط ژورنال انجمن پزشکی بریتانیا انجام شد مشخص گردید که کودکان به ندرت به درمان بیمارستانی برای کنترل ویروس کرونا احتیاج دارند.
این مطالعه به پدر و مادر ها اطمینان خاطر داد که ویروس کرونا و بیماری کووید 19 در انگلستان تاکنون باعث مرگ هیچ یک از دانش آموزان سالم نشده است. با این حال، كودكان سیاه پوست، كودكانی که دچار چاقی مفرط هستند و نوزادانی که تنها چند روز از تولد آنها میگذرد به میزان بسیار کمی در معرض خطر قرار دارند.
جنی هریس معاون ارشد فرمانده تیم پزشکی انگلیس پیشتر گفته بود كه احتمال ابتلا دانش آموزان به آنفولانزای فصلی یا وقوع یک تصادف رانندگی برای آنها “احتمالاً بیشتر از خطر کنونی ناشی از ویروس كرونا است.”
در همین راستا نخست وزیر بوریس جانسون در سخنرانی خود به این مطلب اشاره کرد که خطر ابتلا به کووید در مدرسه “بسیار ناچیز” بوده و “دور بودن از مدرسه بیش از ویروس کرونا به رشد کودک و سلامتی کودکان ما لطمه وارد می کند.”
به گفته رییس بیمارستان بزرگ اورموند: “شواهد تا به امروز نشان داده اند كه هرچند امکان ابتلای کودکان به به کووید 19 وجود دارد و حتی اگر کودکی بیماری زمینه ای داشته باشد هم بیماری ناشی از ویروس کرونا در او شدید نخواهد بود.
مسوولین پزشکی و سلامت در سوییس نیز اعلام کرند كه در آغوش گرفتن مادربزرگ ها و پدر بزرگ ها برای كودكان زیر 10 سال بی خطر است زیرا كودكان خردسال ویروس را “منتقل نمی كنند”. اما بر اساس مطالعه ای که توسط کریستین دروستن ویروس شناس آلمانی در ماه تیر امسال انجام شد مشخص گردید که کودکان هم “ممکن است به اندازه بزرگسالان به ویروس کرونا آلوده باشند”.
آیا در این مرحله که دنیای پزشکی و سلامت درک و شناخت بیشتری نسبت به این بیماری بدست آورده است می توان در مورد تأثیر ویروس کرونا بر کودکان نظری قطعی بیان کرد؟ آیا بین کودکان در سنین اول و دوم تفاوتی از نظر ابتلا و انتقال ویروس وجود دارد؟ همه چیزهایی که در این رابطه باید بدانید را در این نوشتار خواهید یافت.

آیا کودکان می توانند ویروس کرونا را به بزرگسالان منتقل کنند؟

 

در 23 آگوست امسال ، پروفسور کریس ویتی با ذکر شواهد و دلائل علمی اعلام کرد که نیاز کودکان در مقایسه با بزرگسالان به مراقبت های بیمارستانی در مواجهه با کرونا بسیار اندک است.

طبق داده های اداره آمار ملی مربوط به افراد زیر 19 سال، تنها 10 مورد مرگ “ناشی از کووید 19” در انگلیس و ولز بین مارس و ژوئن سال 2020 به ثبت رسیده است.

علاوه بر این، بر اساس مطالعه ای که در حوزه بهداشت عمومی در انگلیس انجام شد از یک میلیون کودک دبستانی و پیش دبستانی که قبل از تعطیلات تابستانی به مدرسه رفتند، تنها 70 کودک و 128 نفر از کادر آموزشی به ویروس کرونا آلوده شدند. احتمالا 30 ابتلای کشف شده در آن زمان ، ناشی از آلوده شدن سایر کارکنان توسط کارکنان دیگر بوده و تنها در دو مورد دانش آموزان ویروس را به دانش آموزان دیگر منتقل کردند.
در ماه آوریل مطالعه ای با مشارکت کالج سلطنتی پزشکی و بهداشت کودکان انجام شد که علاوه بر ارائه خلاصه ای از یافته های سازمان بهداشت جهانی در خصوص ویروس کرونا، اعلام کرد که تا کنون در تمامی موارد انتقال ویروس، سرایت کووید 19 از کودکان به بزرگسالان گزارش نشده است.
در ادامه، این مطالعه هشدار داد که هیچ قطعیتی در این رابطه وجود نداشته و “نقش کودکان در انتقال ویروس کرونا نامشخص است، گرچه به نظر می رسد که آنها نقش چندان زیادی نداشته باشند.”

دکتر Alasdair Munro مسئوول جمع آوری داده های این مطالعه در گفتگو با ایندیپندنت گفت “مطالعات نشان داده است که احتمال ابتلای کودکان نسبت به بزرگسالان کمتر بوده و احتمال مبتلا شدن آنها از تماس های خانگی کمتر از بزرگسالان است. هم چنین احتمال اینکه کودکان ویروس را با خود به خانه بیاورند بسیار کمتر از مواردی است که در آن بزرگسالان عامل انتشار بیماری در یک خانواده هستند.
علاوه بر همه اینها در مطالعه ای که توسطUCL دانشگاه کالیفرنیا انجام شد مشخص گردید احتمال ابتلای کودکان به ویروس کرونا 50 درصد کمتر از بزرگسالان است. این مطالعه از سوی دیگر اما هشدار داد که “شواهد در مورد احتمال انتقال ویروس به اندازه ای نیستند که بتوان بر اساس آنها نظر قطعی داد”. این مطالعه که بر روی 6 هزار دانش آموز در سطح جهانی انجام شده است بزرگترین مطالعه در نوع خود می باشد.

در ادامه گزارش این مطالعه آمده: “مستعد بودن فرد ناقل بیماری، قسمت اصلی زنجیره عفونت است. بنابراین ای نظریه که کودکان احتمالاً نقش کمتری در انتقال ویروس و تکثیر همه گیر را دارند با این اصل تقویت میشود. اگرچه هنوز عدم اطمینان قابل توجهی در خصوص این مساله وجود دارد.”

از سوی دیگر بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله پزشکی لسنت The Lancet در ماه ژوئن ، گفته شده که “Covid-19 به طور کلی به صورت یک بیماری خفیف در کودکان بروز می کند، و این مساله شامل نوزادان هم میشود. با این وجود تعداد کمی از کودکان و نوزادان ممکن است به نوع شدید این بیماری مبتلا شده و نیاز به مراقبت های ICU داشته باشند. با همه اینها مرگ ناشی از ویروس کرونا در کودکان بصورت کلی نادر است.
آیا هنوز باید در مورد انتقال ویروس توسط کودکان احتیاط کنیم؟

 

بیشتر تحقیقات در مورد کودکان روی کودکان خردسال متمرکز شده و مطالعات زیادی بر روی دانش آموزان دوره راهنمایی و دبیرستان انجام نشده است.
در ماه آگوست ، سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که جوانان می توانند باعث افزایش شیوع ویروس کرونا در سرتاسر اروپا شوند.
همچنین پس ازینکه نیمی از موارد جدید ابتلا به کرونا در افراد زیر 30 سال گزارش شد، شورای شهر پرستون انگلیس به جوانان هشدار داد “مادربزرگ ها را نكشید”.
مطالعه ای توسط آرنود فونتانه ، اپیدمیولوژیست فرانسوی در مدرسه ای در فرانسه نشان داد که اگرچه میزان و شدت انتقال گروه های سنی جوان اندازه بزرگسالان نیست اما “نوجوانان هم به اندازه بزرگسالان مسری هستند”.
کیت گرین، وزیر سایه (shadow secretary) وزارت آموزش در حزب کارگر (labor party)انگلستان گفته که سیاست دولت مبنی بر عدم ماسک زدن کودکان در دوره متوسطه موضوعی است که باید مورد بازبینی قرار گیرد.دکتر سایمون کلارک، دانشیار میکروبیولوژی سلولی در دانشگاه ریدینگ، می گوید هنگام بحث درباره اینکه ویروس کرونا می تواند توسط کودکان به بزرگسالان منتقل شود باید جانب احتیاط را بگیریم.

وی در مصاحبه ای با ایندیپندنت گفت: “با توجه به اینکه کارهای زیادی روی این مساله انجام نشده است، قضاوت در مورد آن بسیار دشوار است.” اطلاعات ما از دو روی سکه بسیار کم اما با ارزش است”

مترجم: امیر محمد جواهری

https://www.independent.co.uk/

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
Layla

Layla

1399-09-21 - 18:27 پاسخ

Ba tashkor az showma baraye dadan etelaat mohem