از فواید و مضرات چغندر چه می دانید؟

حسام آرین
چغندر با نام علمی “بتا ولگاریس” یک گونه از تیره تاج ‌خروسیان است که یکی از بخش های اصلی آن ریشه گیاه است که به آن چغندر قرمز، چغندر باغی یا فقط چغندر می گویند. چغندر مملو از مواد مغذی ضروری، منبع خوبی از فیبر، فولات (ویتامین 9B)، منگنز، پتاسیم، آهن و ویتامین C است که ریشه گیاه و آب چغندر فواید بی شماری برای […]

چغندر با نام علمی “بتا ولگاریس” یک گونه از تیره تاج ‌خروسیان است که یکی از بخش های اصلی آن ریشه گیاه است که به آن چغندر قرمز، چغندر باغی یا فقط چغندر می گویند.
چغندر مملو از مواد مغذی ضروری، منبع خوبی از فیبر، فولات (ویتامین 9B)، منگنز، پتاسیم، آهن و ویتامین C است که ریشه گیاه و آب چغندر فواید بی شماری برای سلامتی از جمله بهبود جریان خون، کاهش فشار خون و افزایش عملکرد ورزشی دارد که بسیاری از این مزایا به دلیل محتوای بالای نیترات های غیر آلی آن برمی گردد.
به گزارش ریدرز دایجست، چغندر خام خوشمزه است اما بیشتر به صورت پخته یا ترشی مصرف می شود و برگ های آن یعنی سبزی چغندر نیز قابل خوردن است. چغندر انواع مختلفی دارد که بسیاری از آنها با رنگ های زرد، سفید، صورتی یا بنفش تیره از یکدیگر متمایز می شوند این مقاله هر آنچه را که باید در مورد چغندر بدانید به شما می گوید.


ارزش غذایی چغندر

چغندرها عمدتا از 87 درصد آب، 8 درصد کربوهیدرات و 2 تا 3 درصد فیبر تشکیل شده اند، یک فنجان حاوی 136 گرم چغندر آب پز کمتر از 60 کالری دارد در حالی که سه چهارم فنجان یعنی 100 گرم چغندر خام دارای مواد مغذی به شرح زیر است:
کالری: 43
آب: 88 درصد
پروتئین: 1.6 گرم
کربوهیدرات: 9.6 گرم
شکر: 6.8 گرم
فیبر: 2.8 گرم
چربی: 0.2 گرم
همچنین چغندر مملو از مواد مغذی سالم مانند پنج ویتامین ضروری، کلسیم، آهن، پتاسیم و پروتئین است، اما در عین داشتن فواید زیاد عوارض جانبی نیز دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
چغندر با سرطان مبارزه می کند
چغندر حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و عوامل ضد التهابی است که مطالعات نشان می دهد ممکن است در کاهش خطر برخی سرطان ها نقش بسزایی ایفا کند. این گیاه رنگ قرمز چشمگیر خود را از بتاسیانین می گیرد رنگدانه گیاهی که برخی تحقیقات اولیه نشان می دهد به دفاع از سلول ها در برابر مواد سرطان زای مضر کمک می کند. همچنین مقادیر بالای فیبر منحصر به فرد موجود در چغندر ممکن است با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط باشد.


چغندر خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد


چغندر منبع خوبی از فولات و بتائین است، این مواد مغذی با کمک به کاهش سطح هموسیستئین در خون عمل می کنند که می تواند با ایجاد التهاب آسیب رساننده به شریان خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.
چغندر سلامت چشم را تقویت می کند
سبزی چغندر منبع خوبی از آنتی اکسیدان لوتئین است که به محافظت از چشم در برابر تحلیل رفتن ماکولا و آب مروارید کمک می کند، همچنین حاوی طیف گسترده ای از مواد شیمیایی است که احتمال می رود به بهبود سلامت چشم و بافت های عصبی آن کمک کند.


چغندر استقامت را تقویت می کند

محققان انگلیسی مطالعاتی را انجام دادند که نشان می دهد ورزشکارانی که قبل از تمرین آب چغندر مخلوط با مقدار کمی آب سیب می نوشیدند از استقامت بهتر و فشار خون پایین تری نسبت به افرادی که این نوشیدنی را مصرف نکردند، برخوردار بودند. تصور می شود افزایش عملکرد از نیترات های موجود در ریشه این گیاه نشات می گیرد. تحقیقات دیگر نشان می دهد ترکیب آب سیب و چغندر می تواند فعالیت های خاص مانند پیاده روی را برای سالمندان کمتر طاقت فرسا کند.

چغندر خطر زوال عقل را کاهش می دهد

چغندر با تولید اسید نیتریک به افزایش جریان خون در بدن از جمله به مغز کمک می کند. انجام ام آر آی در بزرگسالان مسن تر نشان می دهد پس از خوردن یک رژیم غذایی حاوی نیترات زیاد که شامل آب چغندر بود افراد جریان خون بیشتری به لوب های پیشانی خود تجربه کردند.


چغندر با یبوست مقابله می کند

فیبر موجود در چغندر به سیستم گوارشی بدن شما کمک می کند تا روان کار کند.

عوارض جانبی مصرف چغندر

چغندر در ایجاد سنگ کلیه نقش دارد
اگر مستعد سنگ کلیه هستید باید در مصرف سبزی چغندر احتیاط کنید چراکه سرشار از اگزالات است که می تواند با تشکیل کریستال های کوچک به ایجاد سنگ کلیه منجر شود.


چغندر می تواند باعث نقرس شود

چغندر سرشار از اگزالات است که می تواند به بیماری نقرس منجر شود نوعی آرتروز که با تجمع بیش از حد اسید اوریک در بدن ایجاد می شود.
چغندر مدفوع شما را رنگی می کند
چغندر در عملکرد روان دستگاه گوارش به شما کمک می کند، اما در نظر داشته باشید اگر ادرار یا مدفوع شما بعد از خوردن چغندر رنگ آن به صورتی یا قرمز تغییر کرد، نگران نباشید چراکه خون نیست و تغییر رنگ به دلیل مصرف این گیاه است.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ