ضروری ترین مراقبت ها پس از تزریق بوتاکس

Shabnam Khesal
بوتاکس یک داروی آرایشی تزریقی است که به طور موقت عضلات شما را فلج می کند. ترکیبات این ماده شامل : نوروتوکسینی به نام آنوبوتولینومتوکسین A است که توسط باکتری Clostridium botulinum تولید می شود. در غلظت های بالا، این سم باعث مسمومیت ناشی از بوتولیسم می شود. بوتولیسم شکل خطرناکی از فلج عضلانی است […]

بوتاکس یک داروی آرایشی تزریقی است که به طور موقت عضلات شما را فلج می کند. ترکیبات این ماده شامل : نوروتوکسینی به نام آنوبوتولینومتوکسین A است که توسط باکتری Clostridium botulinum تولید می شود.

در غلظت های بالا، این سم باعث مسمومیت ناشی از بوتولیسم می شود. بوتولیسم شکل خطرناکی از فلج عضلانی است که به دلیل مسمومیت غذایی اتفاق می افتد.

تزریق بوتاکس عمدتا بی خطر است. در این تزریق از سم رقیق شده برای جلوگیری از انقباض عضلات صورت استفاده می شود که نهایتا به نرم شدن و شل شدن چین و چروک ها کمک می کند.

بیشتر افراد از بوتاکس برای کاهش چین و چروک صورت استفاده می کنند. اما بوتاکس برای برای درمان بیماری هایی زیر هم استفاده می شود:

  •      میگرن مزمن
  •      هایپرهیدروز (تعریق زیاد)
  •      مثانه بیش فعال
  •      تنبلی چشم
  •      دیستونی گردن رحم (اسپاسم گردن)

از نظر فنی ، اصطلاح “بوتاکس” نام تجاری یک دارو است وانواع دیگر تزریق سم بوتولینوم با نام های تجاری مختلف مانند دیسپورت و زئومین Dysport و Xeomin هم در دسترس است.

نکته مهم این است که مراقبت های پس از تزریق همه این داروها با یکدیگر مشابه است. این نوشتار به تمام انواع سم بوتولینوم به عنوان “بوتاکس” اشاره دارد.

دستورالعمل های مراقبتی پس از تزریق بوتاکس

هدف از مراقبت های بعدی بوتاکس تقویت نتایج مطلوب درمانی است. از سوی دیگر این مراقبت ها امکان خطر کبودی و سرایت ماده سمی به مناطق دیگر بدن را نیز به حداقل می رسانند.

به طور کلی، در روز دریافت تزریق بوتاکس ، بهتر است:

  • به آرامی صورت خود را ماساژ دهید
  • برای بقیه روز استراحت کنید
  • ضربان قلب خود را در حالت  طبیعی قرار دهید
  •  از لمس، مالش یا فشار فیزیکی ناحیه آسیب دیده خودداری کنید

به یاد داشته باشید که تزریق بوتاکس به زمان بهبودی یا ریکاوری نیاز ندارد. بنابراین، مجبور نیستید کار یا درس خود را تعطیل کنید، می توانید بلافاصله بعد از آن فعالیت های معمول خود را از سر بگیرید.

تا 24 ساعت پس از تزریق بوتاکس فعالیت بدنی و ورزشی انجام ندهید!

اگر هر روز ورزش می کنید، پس از تزریق بوتاکس و قبل  از سر گرفتن روال ورزشی خود حداقل 24 ساعت صبر کنید. ممکن است مجبور باشید، به توصیه پزشکتان، چند روز ورزش نکنید.

دلیل توصیه پزشک به ورزش نکردن پس از تزریق بوتاکس این است که فعالیت بدنی جریان خون را افزایش داده و می تواند به طور بالقوه سم را به مناطق دیگر منتقل کند و اثر بخشی آن را در محل تزریق کاهش دهد. از سوی دیگر، ورزش خطر کبودی را نیز افزایش داده و  باعث انقباض عضلانی می شود و در نتیجه ممکن است اثربخشی  بوتاکس را کاهش دهد.

با این حال، انجام حرکاتی مانند اخم کردن، لبخند زدن و بالا بردن ابرو ها زیر بی خطر است. این حرکات اگر بصورت ملایم انجام شوند می توانند باعث افزایش سرعت و شدت اثر بخشی بوتاکس شوند.

آرایش نکنید!

اگر در صورت خود تزریق بوتاکس خود انجام داده اید، به مدت 24 ساعت آرایش نکنید، چرا که سم بوتاکس با دست زدن و مالیدن پوست در زمان آرایش کردن پراکنده می شود.

بنشینید!

4 ساعت اول پس از تزریق بوتاکس پاهایتان را دراز کرده و بنشینید. خم شدن یا دراز کشیدن ممکن است سم را پخش کرده و باعث کبودی شود.

پیش از مصرف دارو با پزشکتان مشورت کنید

برخی از داروها ممکن است خطر کبودی را افزایش دهند، بنابراین پیش از مصرف داروها یا از سر گرفتن آنها با پزشک خود مشورت کنید.

اقدامات احتیاطی پس از تزریق بوتاکس

توجه به نکاتی که در ادامه به آنها اشاره می شود در روز تزریق بوتاکس بسیار مهم است.

الکل مصرف نکنید

قبل از تزریق بوتاکس، پزشک توصیه می کنید به مدت 24 ساعت از مصرف الکل خودداری کنید. به یاد داشته باشید که الکل خطر کبودی در ناحیه تزریق شده را افزایش می دهد.

این مراقبت باید بعد از تزریق بوتاکس نیز انجام شود. پس از انجام تزریق هم تا 24 ساعت الکل مصرف نکنید.

صورت خود را لمس نکنید

برای جلوگیری از پخش سم بوتاکس، حداقل به مدت یک روز، صورت خود را لمس نکنید. برخی از پزشکان توصیه می کنند که این کار را تا 3 روز انجام ندهید. اگر در قسمت دیگری از بدنتان غیر ازصورت نیز تزریق بوتاکس انجام می دهید باید از دست زدن به آن نواحی خودداری کنید. اگر قرار ماساژ دارید بهتر است ماساژ بعدی خود را برای چند روز بعد برنامه ریزی کنید.

انجام درمان های پوستی ممنوع!

بوتاکس برای قرار گرفتن در عضله به زمان نیاز دارد بنابراین در 24 ساعت اول پس از تزریق نباید سایر درمان های پوستی مانند ماساژ صورت، ماسک، اسکراب و فیلر پوستی بر روی پوست انجام شود. از سوی دیگر انجام زود هنگام این درمان ها می تواند اثر تزریق شما را کاهش دهد.

روی محل تزریق نخوابید!

خوابیدن روی محل تزریق باعث کبودی و کاهش اثربخشی تزریق می شود. با برداشتن فشار از روی محل تزریق، اجازه دهید بوتاکس در عضلات شما قرار گیرد. سعی کنید تا 4 ساعت پس از انجام تزریق نخوابید.

پوستتان را در معرض نور آفتاب قرار ندهید.

حداقل 4 ساعت پس از تزریق بوتاکس، از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنید. گرما می تواند باعث گرگرفتگی و افزایش فشار خون شما شود. بالارفتن فشار خون نیز ممکن است باعث کبودی شود. برای احتیاط از 24 تا 48 ساعت پس از تزریق از آفتاب پرهیز کنید. این احتیاط شامل برنزه شدن با دستگاه سولاریوم هم می شود. همچنین بهتر است پس از تزریق بوتاکس از وان های آب گرم، حمام با آب گرم و سونا هم پرهیز کنیم.

بیشتربخوانید:روغن معجزه گر جایگزین بوتاکس کشف شد!

چه زمانی نیاز است که به پزشک مراجعه کنیم

بعد از بوتاکس، بروز قرمزی، حساسیت و تورم پوست معمول است. این عوارض معمولاً طی 1 روز از بین می روند. بروز کبودی نیز امری شایع است و برای تسکین  ان می توانید از یخ استفاده کنید. بخاطر داشته باشید که کبودی باید در حدود 2 هفته برطرف شود.

اما اگر هر یک از عوارض زیر را مشاهده کردید، از پزشک خود کمک بگیرید:

–    ضعف عضلانی

–  مشکل بلع

–  مشکل در صحبت کردن

– تنفس دشوار

– کنترل ضعیف مثانه

– تغییر در بینایی

هرچند همه این عوارض جانبی نادر هستند، اما  به هرحال در صورت وقوع باید فورا مورد رسیدگی پزشکی قرار گیرند.

بیشتربخوانید:6دقیقه ای با این دستگاه بوتاکس کنید!

بگیر و ببر!

درست است که تزریق بوتاکس یک عمل جراحی کوچک و سرپایی است که در مطب پزشک انجام می شود و شما می توانید بلافاصله بعد از آن به خانه بروید، اما باید کارهایی که گفته شد را برای مراقبت های بعدی بوتاکس انجام دهید. این مراقبت ها کلید دستیابی به نتیجه مطلوب هستند.

ترجمه: امیر محمد جواهری

https://www.healthline.com/health/beauty-skin-care/botox-aftercare#takeaway

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ