افدرین چیست و چه مضراتی دارد؟

Shabnam Khesal
افدرین برای تسکین موقتی تنگی نفس و خس خس سینه به دلیل آسم برونش استفاده می شود، همچنین ممکن است برای سایر شرایطی که پزشک تعیین کرده نیز مورد استفاده قرار گیرد. به گزارش دراگز، افدرین ضد احتقان و برونکودیلاتور است که با کاهش تورم و انقباض رگ های خونی در مجاری بینی و باز شدن مجاری تنفسی […]

افدرین برای تسکین موقتی تنگی نفس و خس خس سینه به دلیل آسم برونش استفاده می شود، همچنین ممکن است برای سایر شرایطی که پزشک تعیین کرده نیز مورد استفاده قرار گیرد. به گزارش دراگز، افدرین ضد احتقان و برونکودیلاتور است که با کاهش تورم و انقباض رگ های خونی در مجاری بینی و باز شدن مجاری تنفسی ریه به شما امکان می دهد راحت تر نفس بکشید.

از افدرین استفاده نکنید:
اگر به این دارو حساسیت دارید.
اگر تشخیص آسمی ندارید.
اگر تشخیص آسم دارید، اما از داروهای تجویز شده آسم استفاده می کنید.
اگر به علت آسم در بیمارستان بستری شده اید.

شما هم اکنون از یک مهار کننده مونوآمین اکسیداز (MAO) به عنوان نمونه فنلزین استفاده می کنید یا در 14 روز گذشته از یک مهار کننده MAO استفاده کرده اید. اگر نمی دانید داروی تجویز شده شما دارای مهار کننده MAO است یا خیر قبل از مصرف این محصول از پزشک خود سوال بپرسید.
فشار خون بالا، بیماری قلبی، ضربان نامنظم قلب، بیماری تیروئید، دیابت یا مشکل در ادرار کردن به دلیل بزرگ شدن غده پروستات یا سایر مشکلات شدید قلبی را دارید.
اگر هر یک از این موارد مربوط به شماست قبل از استفاده از افدرین با پزشک خود مشورت کنید.

قبل از استفاده از افدرین:
برخی از شرایط پزشکی ممکن است با افدرین تداخل داشته باشند. در صورت وجود هرگونه بیماری به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید به ویژه اگر در هر یک از گروه های زیر قرار دارید:
اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید یا شیردهی می کنید
اگر از داروهای تجویز شده یا بدون نسخه، داروهای گیاهی یا مکمل های غذایی استفاده می کنید.
اگر به داروها، غذاها یا سایر مواد آلرژی دارید.
اگر سابقه مشکلات قلبی، دیابت، گلوکوم، بزرگ شدن پروستات یا سایر مشکلات پروستات، مشکلات غده فوق کلیه، فشار خون بالا، تشنج، سکته مغزی، مشکلات رگ های خونی، تیروئید بیش از حد فعال یا آسم شدید داشته باشید.
برخی از داروها ممکن است با افدرین تداخل داشته باشند، در صورت استفاده از سایر داروها به ویژه هرکدام از موارد زیر به پزشک خود اطلاع دهید:
مسدود کننده های بتا (به عنوان نمونه پروپرانولول)، کوکائین، ایندومتاسین، متیل دوپا، مهار کننده های MAO (به عنوان نمونه فنلزین)، لینزولید، داروهای اکسیوتیک (به عنوان نمونه اکسی توسین)، مشتقات راوولفیا (به عنوان نمونه رزرپین) یا داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (به عنوان نمونه آمی تریپتیلین) یا آلکالوئیدهای ارگوت (به عنوان نمونه دی هیدرو ارگوتامین) زیرا ممکن است عوارض جانبی افدرین را افزایش دهند
مهارکننده های بروموکریپتین، کاتکول-ا-متیل ترانسفراز (COMT) (به عنوان نمونه انتاکاپون) یا دیگوکسین زیرا ممکن است اقدامات و عوارض جانبی این داروها افزایش یابد
گوانادرل، گوانتیدین، متیل‌دوپا یا رزرپین زیرا ممکن است اثر آن توسط افدرین کاهش یابد
این ممکن است فهرست کاملی از همه تداخلات دارویی نباشد، بنابراین از پزشک خود درباره اینکه آیا افدرین ممکن است با سایر داروهایی که شما مصرف می کنید تداخل داشته باشد یا خیر سوال بپرسید. قبل از شروع، قطع یا تغییر دوز دارو حتما با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتربخوانید:نکات حیاتی درباره سرطان ریه که نمی دانستید!

نحوه استفاده از افدرین:

طبق دستور پزشک از این دارو استفاده کنید و برای دستورالعمل دقیق دوز برچسب روی دارو را مطالعه کنید.
افدرین ممکن است همراه یا بدون غذا مصرف شود. در صورت بروز ناراحتی معده همراه با غذا میل کنید تا تحریک معده کاهش یابد.
اگر دوز افدرین را فراموش کرده اید و مرتبا آن را مصرف می کنید هرچه سریع تر آن را مصرف کنید. اگر تقریبا به نوبت بعدی مصرف دارو رسیده اید از دوز فراموش شده صرف نظر کرده و به برنامه منظم دوز خود برگردید. در نظر داشته باشید به طور هم زمان هم 2 دوز از این دارو را مصرف نکنید.
در مورد نحوه استفاده از افدرین سوالات تان را با توجه به شرایط خود از پزشک بپرسید.

بیشتربخوانید:عوامل تنگی نفس را بشناسید

اطلاعات مهم ایمنی درباره افدرین:

افدرین ممکن است باعث سرگیجه شود تا از چگونگی واکنش بدن تان در برابر افدرین اطلاعات کسب کنید بهتر است از رانندگی، کار با ماشین آلات یا کار دیگری که می تواند خطرناک باشد خودداری کنید. استفاده از افدرین به تنهایی، با داروهای خاص دیگر یا همراه با الکل ممکن است توانایی شما در رانندگی یا انجام سایر کارهای بالقوه خطرناک را کاهش دهد.
اگر علائم شما در عرض 7 روز بهبود نیافت یا تب شدید داشتید با پزشک خود مشورت کنید.
اگر در خواب مشکل دارید از داروساز یا پزشک خود در مورد بهترین زمان مصرف این دارو سوال کنید.
هنگام مصرف افدرین از داروهای رژیم غذایی یا کنترل کننده اشتها استفاده نکنید.
قبل از شروع مصرف هر داروی جدید با نسخه یا بدون نسخه مواد تشکیل دهنده آن را بخوانید تا ببینید آیا حاوی افدرین است یا خیر. در صورت عدم اطمینان با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.
بیماران دیابتی افدرین ممکن است بر قند خون شما تاثیر بگذارد، بنابراین سطح قند خون را بررسی کنید و از پزشک خود مشورت بگیرید.
از این دارو در افراد مسن با احتیاط استفاده کنید زیرا ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به اثرات آن داشته باشند.
در کودکان با احتیاط شدید از افدرین استفاده کنید زیرا ایمنی و اثربخشی آن هنوز تایید نشده است.
در دوران بارداری و شیردهی مشخص نیست آیا این دارو می تواند به جنین آسیب برساند یا خیر. اگر هنگام مصرف افدرین باردار هستید با پزشک خود در مورد فواید و خطرات استفاده از افدرین در دوران بارداری صحبت کنید. افدرین از طریق شیر مادر دفع می شود، اگر در حین استفاده از افدرین شیرده هستید با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

عوارض جانبی احتمالی افدرین:

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند، اما بسیاری از افراد هیچ عارضه جانبی یا جزئی ندارند. در صورت ادامه بیش از یک ساعت یا بدتر شدن این عوارض جانبی با پزشک خود مشورت کنید:
سرگیجه، سردرد، حالت تهوع، عصبی شدن، لرزش، از دست دادن اشتها، بی قراری، بی خوابی و سوزش معده
در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی شدید فورا به پزشک مراجعه کنید:
واکنش های شدید آلرژیک (بثورات پوستی، کهیر، دشواری در تنفس، گرفتگی در قفسه سینه، تورم (دهان، صورت، لب ها یا زبان) و مشکل ادرار کردن
این ممکن است فهرست کاملی از تمام عوارض جانبی این دارو نباشد.

نحوه نگهداری مناسب افدرین

این دارو را در دمای اتاق بین 59 تا 77 درجه فارنهایت (15 تا 25 درجه سانتیگراد) نگهداری کنید. از حرارت، رطوبت و نور دور نگهداشته شود و در حمام نگهداری نکنید. افدرین را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

اطلاعات کلی:

اگر در مورد افدرین سوالاتی دارید لطفا با پزشک، داروساز یا سایر ارائه دهنده خدمات بهداشتی صحبت کنید.
افدرین را فقط بیمارانی که برای آنها تجویز شده می توانند استفاده کنند، بنابراین این دارو را با دیگران به اشتراک نگذارید.
اگر علائم شما بهبود نیافت یا بدتر شد با پزشک خود مشورت کنید. این اطلاعات خلاصه ای درباره افدرین است و تمام اطلاعات درمورد این دارو را دربرنمی گیرد.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ