8 نوشیدنی طبیعی ادرار آور

Shabnam Khesal
دیورتیک ها، پیشاب‌زا یا ادرارآور موادی هستند که میزان ادرار شما را افزایش می دهند و به بدن کمک می کنند تا از آب اضافی خلاص شود. به این آب اضافی احتباس آب گفته می شود که می تواند باعث ایجاد احساس پف کردگی و تورم در ناحیه پاها، مچ پا و دست ها شود. عوامل مختلفی از جمله برخی از بیماری های زمینه ای […]

8 نوشیدنی طبیعی ادرار آور

دیورتیک ها، پیشاب‌زا یا ادرارآور موادی هستند که میزان ادرار شما را افزایش می دهند و به بدن کمک می کنند تا از آب اضافی خلاص شود. به این آب اضافی احتباس آب گفته می شود که می تواند باعث ایجاد احساس پف کردگی و تورم در ناحیه پاها، مچ پا و دست ها شود. عوامل مختلفی از جمله برخی از بیماری های زمینه ای جدی مانند بیماری کلیه و نارسایی قلبی می توانند باعث احتباس آب شوند.به گزارش هلث لاین، با این حال بسیاری از افراد به دلیل مواردی مانند تغییرات هورمونی، چرخه قاعدگی یا صرفا غیرفعال بودن برای طولانی مدت مانند پروازهای طولانی احتباس آب کمی دارند. اگر به دلیل شرایط سلامتی احتباس آب یا احتباس ناگهانی و شدید آب را تجربه می کنید باید سریعا از پزشک خود مشاوره بگیرید. برای موارد احتباس آب خفیف که به دلیل بیماری زمینه ای ایجاد نمی شود احتمال می رود برخی از غذاها و مکمل ها بتوانند به شما کمک کنند، در اینجا دیورتیک های طبیعی برتر به شما معرفی می شود.

نقش قهوه در ادرارآوری

نقش قهوه در ادرارآوری

قهوه نوشیدنی بسیار محبوبی است که با برخی از مزایای چشمگیر سلامتی در ارتباط است. همچنین این ماده عمدتا به دلیل محتوای کافئین آن یک ادرارآور طبیعی است. دوزهای بالای کافئین بین 250 تا 300 میلی گرم معادل حدود دو تا سه فنجان قهوه دارای اثر ادرار آوری هستند این بدان معنی است که نوشیدن چند فنجان قهوه می تواند باعث افزایش تولید ادرار شود، اما در برخی از افراد به دلیل مصرف بیش از حد این خاصیت برای آنها کاربرد ندارد.

تاثیر عصاره قاصدک بر ادرارآوری

عصاره قاصدک که به عنوان شیرمال نیز شناخته می شود یک مکمل گیاهی محبوب است که اغلب به دلیل اثرات ادرارآوری آن مصرف می شود، بنابراین به دلیل دارا بودن پتاسیم زیاد در گیاه قاصدک به عنوان یک ادرار آور احتمالی پیشنهاد می شود. خوردن غذاهای غنی از پتاسیم به کلیه های شما کمک می کند سدیم و آب بیشتری از بدن شما خارج شود. این ممکن است مورد خوبی باشد زیرا اغلب رژیم های غذایی مدرن دارای سدیم بسیار بالا و پتاسیم کم هستند که می تواند باعث احتباس مایعات شود. در تئوری محتوای پتاسیم قاصدک می تواند با کمک به شما آب اضافی ناشی از مصرف زیاد سدیم را تخلیه کند. چند مطالعه در مورد اثرات آن در انسان وجود دارد که نشان می دهد مصرف مکمل قاصدک میزان تولید ادرار در پنج ساعت پس از مصرف مکمل را افزایش داده است. به طور کلی اطلاعات کمی در مورد اثرات ادرار آور قاصدک در افراد شناخته شده، بنابراین مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.

تاثیر دم اسب بر ادرارآوری

دم اسب یک داروی گیاهی است که از گیاه دم اسب تهیه می شود. سال هاست که به عنوان مدر استفاده می شود و به صورت چای یا کپسول در بازار موجود است. علی رغم استفاده متداول از آن مطالعات بسیار کمی آن را مورد بررسی قرار داده است، یک مطالعه کوچک روی 36 مرد نشان داد دم اسب به اندازه داروی ادرارآور هیدروکلروتیازید موثر است. اگرچه دم اسب به طور کلی ایمن است، اما استفاده طولانی مدت آن توصیه نمی شود. همچنین این دارو نباید توسط افرادی که به بیمارهای کلیوی یا دیابت مبتلا هستند، مصرف شود. برای تایید اثرات ادرارآوری آن مطالعات بیشتری لازم است.

تاثیر جعفری بر ادرارآوری

تاثیر جعفری بر ادرارآوری

از جعفری مدت زیادی است که به عنوان مدر در طب عامیانه استفاده می شود. به طور سنتی آن را به صورت چای دم و چندین بار در روز برای کاهش احتباس آب مصرف می کنند. مطالعات روی موش ها نشان می دهد جعفری می تواند با افزایش ادرار اثر ادرارآمیزی خفیف ایجاد کند. با این حال، هیچ مطالعه انسانی صورت نگرفته که جعفری چگونه به عنوان ادرارآور موثر است. در نتیجه در حال حاضر مشخص نیست آیا در افراد تاثیر مشابهی دارد یا خیر و در این صورت چه دوزهایی موثرتر هستند.

تاثیر گل ختمی بر ادرارآوری

تاثیر گل ختمی بر ادرارآوری

گل ختمی خانواده ای از گیاهان است که به دلیل تولید گل های زیبا با رنگ روشن شناخته شده است. یک قسمت از این گیاه معمولا برای تهیه یک چای دارویی به نام “روزل” یا “چای ترش” استفاده می شود. اگرچه شواهد محدودی وجود دارد، اما گفته می شود چای ترش دارای فواید سلامتی زیادی از جمله کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا است. همچنین به عنوان ادرارآور و داروی موثر برای احتباس مایعات خفیف تبلیغ می شود. تاکنون برخی از مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده اند ممکن است اثر ادرارآمیزی خفیف داشته باشد. یک مطالعه در تایلند به مدت 18 روز روزانه 3 گرم گل ختمی در چای ترش به 18 نفر داده اند است. با این حال آنها دریافتند این گیاه هیچ تاثیری بر میزان خروج ادرار ندارد. به طور کلی نتایج تحقیقات متفاوت بوده است. علیرغم مشاهده اثر ادرارآوری در حیوانات مطالعات کوچک در مورد افرادی که از گیاه گل ختمی استفاده می کنند تاکنون نتوانسته اند اثر ادرارآوری آن را نشان دهند.

تاثیر زیره بر ادرارآوری

تاثیر زیره بر ادرارآوری

زیره که به آن رازیانه نصف النهار یا زیره ایرانی نیز شناخته می شود اغلب به عنوان ادویه در پخت و پز به خصوص در غذاهایی مانند نان، کیک و دسر استفاده می شود. در درمان های باستانی مانند طب آیورودا که در هند از گیاهان به عنوان دارو استفاده می کنند از این گیاه برای اهداف دارویی مختلفی از جمله اختلالات گوارشی، سردرد و بیماری صبحگاهی استفاده می شود. در طب مراکش نیز از زیره به عنوان ادرارآور استفاده می شود. یک مطالعه روی موش ها نشان می دهد دادن عصاره این گياه به شکل مايع به طور قابل توجهی باعث افزايش ادرار طی 24 ساعت می شود. با این حال قبل از اثبات اثرات ادرارآور آن به ویژه در انسان تحقیقات بیشتری لازم است.

بیشتربخوانیم:می‌دانید نشانه خون در ادرار چیست؟

تاثیر چای سبز و سیاه بر ادرارآوری

تاثیر چای سبز و سیاه بر ادرارآوری

هر دو چای سیاه و سبز حاوی کافئین هستند و می توانند به عنوان ادرارآور عمل کنند. در موش صحرایی ثابت شده است چای سیاه اثر ادرارآوری خفیفی دارد که این امر به محتوای کافئین آن نسبت داده می شود. با این حال همانطور که در مورد قهوه هم صدق می کند انسان می تواند نسبت به کافئین موجود در چای تحمل پذیر باشد این بدان معنی است که اثر ادرارآمیز فقط در افرادی که به طور منظم چای نمی نوشند، رخ می دهد.

بیشتربخوانیم:رنگ ادرار چه چیزی درباره سلامتیتان می گوید؟

تاثیر سیاه ‌دانه بر ادرارآوری

تاثیر سیاه ‌دانه بر ادرارآوری

 

سیاه دانه که با نام شونیز نیز شناخته می شود، ادویه ای است که به دلیل خواص دارویی از جمله اثر ادرارآوری بسیار تبلیغ می شود. مطالعات حیوانی نشان می دهد سیاه دانه می تواند باعث افزایش تولید ادرار و کاهش فشار خون در موش های دارای فشار خون بالا شود این اثر ممکن است تا حدی با اثرات ادرارآوری آن توضیح داده شود. با این حال، هنوز هیچ مطالعه انسانی انجام نشده است بنابراین مشخص نیست که آیا سیاه دانه در افراد یا حیواناتی که فشار خون بالا ندارند نیز اثر ادرارآوری دارد یا خیر.

بیشتربخوانیم:ادرار سالم چه رنگی است؟

راه های دیگر برای کاهش احتباس مایعات

استراتژی های دیگر نیز ممکن است به شما در کاهش احتباس مایعات کمک کنند. این شامل:
ورزش: فعالیت بدنی می تواند با افزایش جریان خون در بافت ها و ایجاد تعریق باعث خلاص شدن از شر مایعات اضافی شود.
میزان مصرف منیزیم خود را افزایش دهید: منیزیم الکترولیتی است که به تنظیم تعادل مایعات کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد مکمل های منیزیم به کاهش احتباس مایعات در زنان مبتلا به سندرم قبل از قاعدگی کمک می کند.

بیشتربخوانیم:چه میزان آب در طول روز باید نوشید؟

غذاهای غنی از پتاسیم بخورید: خوردن غذاهای غنی از پتاسیم می تواند تولید ادرار را افزایش داده و با کاهش سطح سدیم احتباس مایعات را کم کند.
هیدراته بمانید: برخی از مردم تصور می کنند کمبود آب بدن می تواند خطر احتباس آب را افزایش دهد.
نمک کمتری مصرف کنید: رژیم غذایی با نمک زیاد باعث احتباس مایعات می شود.

بیشتربخوانید:عوامل ایجاد بیماری هماتوری یا وجود خون در ادرار

گنجاندن برخی از این غذاها و نوشیدنی ها در رژیم غذایی ممکن است به احتباس مایعات خفیف کمک کند. با این حال، بسیاری از آنها فاقد مدارک مستدل برای تاثیرات خود هستند. گفته می شود ترکیب برخی از آنها با سایر تغییرات سالم مانند تغذیه سالم، ورزش و نوشیدن آب کافی می تواند شما را از شر این احساس پف کردگی خلاص کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ