عوارض مصرف بیش از حد پروتئین برای کاهش وزن

Shabnam Khesal
وقتی صحبت از کاهش وزن یا عضله سازی می شود، پروتئین به عنوان مهم ترین ماده مغذی در نظر گرفته می شود. این عنصر سازنده به تقویت متابولیسم، کاهش اشتها و تنظیم چندین هورمون کمک می کند و باعث کاهش وزن می شود، بنابراین به نظر می رسد افزودن بیشتر این ماده مغذی در رژیم غذایی هنگامی که هدف از دست دادن وزن باشد کاملا درست است. آنچه بسیاری از افراد […]

وقتی صحبت از کاهش وزن یا عضله سازی می شود، پروتئین به عنوان مهم ترین ماده مغذی در نظر گرفته می شود. این عنصر سازنده به تقویت متابولیسم، کاهش اشتها و تنظیم چندین هورمون کمک می کند و باعث کاهش وزن می شود، بنابراین به نظر می رسد افزودن بیشتر این ماده مغذی در رژیم غذایی هنگامی که هدف از دست دادن وزن باشد کاملا درست است. آنچه بسیاری از افراد نمی دانند این است که مصرف بیش از حد پروتئین ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. متخصصان افزایش پروتئین دریافتی بیش از حد توصیه شده روزانه را پیشنهاد نمی کنند زیرا ممکن است منجر به بروز چندین مشکل برای سلامتی شود.

چه مقدار پروتئین زیادی است؟

مقدار توصیه شده پروتئین برای رژیم غذایی یا مورد نیاز روزانه بدن به عواملی مانند سن، جنس، سطح فعالیت بدنی، بارداری و شیردهی بستگی دارد. به طور کلی به یک بزرگسال عادی توصیه می شود روزانه 0.8 گرم پروتئین به ازای هر کیلو از وزن بدن مصرف کند. اگر فردی در حد متوسط ​​تا شدید فعالیت بدنی داشته باشد مقدار پروتئین دریافتی ممکن است بین 1.3 گرم تا 1.6 گرم باشد. در هر صورت میزان پروتئین دریافتی نباید بالاتر از 1.6 گرم در روز باشد. عبور از این حد مجاز ممکن است جای خود را به چندین عارضه مرتبط با سلامتی بدهد. در اینجا 5 مورد وجود دارد که در صورت مصرف بیش از حد پروتئین ممکن است اتفاق بیفتد.

بیشتربخوانیم:سالم ترین روش پختن و خوردن تخم مرغ چیست؟

ارتباط مصرف بیش از حد پروتئین و بوی بد دهان

محدود کردن مصرف کربوهیدرات و افزایش مصرف پروتئین می تواند منجر به بوی بد دهان شود. این اتفاق می افتد زیرا در اثر کمبود کربوهیدرات بدن شما به حالت کتوز متابولیک می رود و شروع به تولید انرژی از منابع دیگر می کند در نتیجه منجر به تولید مواد شیمیایی می شود که بوی میوه ای نامطبوعی می دهند.

ارتباط مصرف بیش از حد پروتئین و یبوست

پروتئین بالا و رژیم کم کربوهیدرات به معنای دریافت فیبر کمتر است. این ماده مغذی بدون هضم از بدن عبور می کند و سیستم گوارش شما را تمیز و سالم نگه می دارد و حرکات روده را کاهش می دهد، بنابراین کاهش مصرف فیبر ممکن است منجر به مشکلات گوارشی و یبوست شود. در صورت مصرف بیش از حد لبنیات نیز ممکن است حتی منجر به اسهال شود.

بیشتربخوانیم:بهترین صبحانه برای مهمترین وعده غذایی

ارتباط مصرف بیش از حد پروتئین و مه مغزی

مه مغزی یا سرگیجه یکی دیگر از علائم رایج در افرادی که مقدار زیادی پروتئین مصرف می کنند، است. برای مصرف پروتئین بیشتر باید میزان کربوهیدرات را کاهش دهید تا کالری شما حفظ شود. کربوهیدرات کم به این معنی است که مغز شما قند کمتری دریافت می کند که باعث کوچک شدن آن و مه مغزی می شود. کربوهیدرات منبع اصلی انرژی برای مغز محسوب می شود و کمبود این ماده مغذی در بدن احتمال دارد بر میزان غلظت و روحیه شما تاثیر بگذارد.

ارتباط مصرف بیش از حد پروتئین و کمبود آب بدن

نتایج یک مطالعه در سال 2002 نشان می دهد افزایش مصرف پروتئین می تواند سطح هیدراتاسیون را کاهش دهد. کمبود آب بدن در اثر عملکرد کلیه ایجاد می شود که مجبور است بیشتر کار کند تا مقدار اضافی پروتئین و نیتروژن را از سوخت و ساز پروتئین خارج کند. در نهایت این باعث می شود بیش از حد ادرار کنید، احساس تشنگی بیشتری خواهید کرد و در طولانی مدت می تواند بر کلیه های شما تاثیر بگذارد.

ارتباط مصرف بیش از حد پروتئین و افزایش وزن

اگرچه انگیزه شما برای افزایش مصرف پروتئین ممکن است کاهش وزن باشد، اما متاسفانه مصرف بیش از حد پروتئین می تواند باعث افزایش وزن شود، اما این اتفاق کوتاه مدت خواهد بود. پروتئین اضافی که مصرف می کنید به طور کلی در بدن ذخیره می شود در حالی که مازاد اسیدهای آمینه دفع می شود که این می تواند منجر به افزایش وزن موقت شود.

بیشتربخوانیم:نکات طلایی برای سم زدایی و کاهش وزن

بیشتربخوانیم:کاهش وزن با این 5 ماده غذایی سالم

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ