خواص آب پنیر برای سلامتی و بدنسازی

saeedehx vahidnia
  مردم معمولا از آب پنیر به عنوان مکمل در کنار ورزش مقاومتی برای کمک به بهبود سنتز پروتئین عضله و رشد توده عضلانی بدون چربی استفاده می کنند، اما آب پنیر چیست و استفاده از آن چه فوایدی دارد؟ شیر از دو پروتئین کازئین و آب پنیر ساخته شده است پروتئین آب پنیر را می توان از کازئین موجود در شیر جدا […]

 

مردم معمولا از آب پنیر به عنوان مکمل در کنار ورزش مقاومتی برای کمک به بهبود سنتز پروتئین عضله و رشد توده عضلانی بدون چربی استفاده می کنند، اما آب پنیر چیست و استفاده از آن چه فوایدی دارد؟

شیر از دو پروتئین کازئین و آب پنیر ساخته شده است پروتئین آب پنیر را می توان از کازئین موجود در شیر جدا کرد یا به عنوان محصول جانبی تهیه پنیر تهیه کرد. پروتئین آب پنیر پروتئین کاملی محسوب می شود زیرا حاوی همه 9 اسید آمینه ضروری است و محتوای لاکتوز آن نیز کم است.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، فواید زیادی در ارتباط با مصرف پروتئین آب پنیر وجود دارد و محققان دائما در حال یافتن خواص درمانی جدیدی درباره آن هستند. در اینجا توضیح می دهیم که چه مزایایی دارد و برخی از عوارض جانبی و خطرات احتمالی آن را نیز بررسی می کنیم.

فواید آب پنیر

کمک به کاهش وزن: در یک مطالعه روی 158 نفر که به آنها آب پنیر داده شده شرکت کنندگان به طور قابل توجهی چربی بدن خود را از دست داده و حفظ عضلات بیشتری را نسبت به افراد مصرف کننده نوشیدنی کنترل نشان دادند.

خواص ضد سرطان: نتایج امیدوار کننده ای برای استفاده از کنسانتره پروتئین آب پنیر در درمان سرطان در تحقیقات به دست آمده که البته بررسی ها همچنان در این زمینه ادامه دارد.

کاهش کلسترول: مطالعه ای که در مجله انگلیسی تغذیه منتشر شده است در آن مکمل آب پنیر به مدت 12 هفته به 70 مرد و زن دارای اضافه وزن داده شده و تعدادی از پارامترها مانند سطح چربی و انسولین در آنها نیز اندازه گیری شده است. محققان دریافتند در هفته 12 در گروه آب پنیر در مقایسه با گروه کازئین کاهش قابل توجهی در کلسترول کل و کلسترول LDL مشاهده شده است.

آسم: پروتئین آب پنیر می تواند پاسخ ایمنی را در کودکان مبتلا به آسم بهبود بخشد. یک مطالعه کوچک با حضور 11 کودک که در مجله بین المللی علوم غذایی و تغذیه منتشر شده نشان می دهد کودکان مبتلا به آسم که 10 گرم پروتئین آب پنیر به مدت 1 ماه به طور روزانه دریافت کردند دارای پاسخ ایمنی بهبود یافته ای بودند.

فشار خون و بیماری های قلبی عروقی: تحقیقات منتشر شده در مجله بین المللی لبنیات نشان می دهد نوشیدنی های دارای پروتئین آب پنیر به طور قابل توجهی فشار خون را در بیماران مبتلا به فشار خون بالا کاهش می دهد به علاوه خطر ابتلا به بیماری قلبی یا سکته را نیز کمتر می کند.

کاهش روند لاغری در مبتلایان به اچ آی وی: نتایج یک مطالعه نشان می دهد پروتئین آب پنیر ممکن است به کاهش روند لاغری در بیماران مثبت اچ آی وی کمک کند.

خطرات احتمالی مصرف آب پنیر

پروتئین آب پنیر به طور معمول هیچ گونه عوارض جانبی ایجاد نمی کند. با این حال، مصرف دوزهای بسیار بالای آن می تواند باعث معده درد، گرفتگی عضلات، کاهش اشتها، حالت تهوع، سردرد و خستگی شود. همچنین مصرف دوز بالای پروتئین آب پنیر به صورت مداوم ممکن است باعث ایجاد آکنه شود. از نظر تغذیه ای پروتئین آب پنیر بسیار غیر معمول است و معادل طبیعی ندارد.

انواع آب پنیر

سه نوع اصلی پروتئین آب پنیر شامل پروتئین آب پنیر کنسانتره (WPC)، پروتئین آب پنیر ایزوله (WPI) و پروتئین آب پنیر هیدرولیزات (WPH) است. بیایید به نوبه خود به هر یک از این موارد نگاه کنیم:

پروتئین آب پنیر کنسانتره: حاوی مقادیر کمی چربی و میزان کم کربوهیدرات است. درصد پروتئین موجود در WPC به میزان غلظت آن بستگی دارد. کنسانتره های سطح پایین دارای 30 درصد پروتئین و سطح بالاتر آن تا 90 درصد هستند.

پروتئین آب پنیر ایزوله: WPI بیشتر برای از بین بردن چربی و لاکتوز پردازش می شود و به طور معمول حداقل 90 درصد پروتئین دارد.

پروتئین آب پنیر هیدرولیزات: WPH به عنوان “هضم شده” پروتئین آب پنیر در نظر گرفته می شود زیرا قبلا تحت هیدرولیز جزئی قرار گرفته است، این فرآیند برای جذب پروتئین در بدن لازم است. پروتئین آب پنیر هیدرولیزات به اندازه دو شکل دیگر پروتئین آب پنیر به هضم غذا احتیاج ندارد.

همچنین پروتئین آب پنیر هیدرولیزات معمولا در مکمل های پروتئینی پزشکی و شیرخشک های شیرخوار استفاده می شود زیرا هضم را بهبود می بخشد و پتانسیل آلرژن را کاهش می دهد.

عضله سازی و کاهش وزن با آب پنیر

مکمل پروتئین آب پنیر همراه با ورزش مقاومتی می تواند به بهبود سنتز پروتئین عضله و رشد توده بافت بدون چربی کمک کند. مطالعه منتشر شده در مجله بین المللی تغذیه ورزشی و متابولیسم ورزش نشان می دهد مکمل پروتئین آب پنیر حین تمرین مقاومتی در مقایسه با تمرین مقاومتی بدون مصرف آن مزایایی دارد، علاوه بر این افرادی که از پروتئین آب پنیر استفاده می کنند، در توده بافت بدون چربی افزایش نسبی بیشتری مشاهده می کنند.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ