بهترین درمان برای سوزش معده ؛ از علائم تا درمان خانگی

Shabnam Khesal
سوزش معده تحریک مری لوله ای که گلو و معده را به هم متصل می کند، است که توسط اسید معده ایجاد می شود و منجر به ناراحتی سوزش در شکم فوقانی یا پشت جناغ می شود. علی رغم نام آن که دل درد هیچ ارتباطی با قلب ندارد، اما برخی از علائم آن مشابه علائم حمله قلبی یا بیماری قلبی است. […]

سوزش معده تحریک مری لوله ای که گلو و معده را به هم متصل می کند، است که توسط اسید معده ایجاد می شود و منجر به ناراحتی سوزش در شکم فوقانی یا پشت جناغ می شود. علی رغم نام آن که دل درد هیچ ارتباطی با قلب ندارد، اما برخی از علائم آن مشابه علائم حمله قلبی یا بیماری قلبی است.

علائم سوزش سر دل

به گزارش وب ام دی، سوزش معده دقیقا مانند نام آن است و از برخی علائم آن می توان به احساس سوزش در پشت جناغ یا استخوان سینه یا وسط سینه اشاره کرد، همچنین ممکن است در گلو هم احساس ناراحتی کنید. همچنین احتمال می رود علائم زیر را تجربه کنید:
هنگام خم شدن یا دراز کشیدن در قفسه سینه احساس درد کنید
در پشت گلو طعم گرم، اسیدی، تلخ یا شوری داشته باشید
بلعیدن سخت باشد

بیشتربخوانیم:درمان معده درد با لیمو ترش!

سوزش معده چه مدت طول می کشد؟

مدت زمان احساس سوزش معده یا سر دل برای افراد مختلف می تواند متفاوت باشد برای برخی ممکن است فقط چند دقیقه طول بکشد در حالی که برای برخی دیگر گاهی ممکن است چندین ساعت طول بکشد. سوزش سر دل تقریبا یک بار در هفته برای حداکثر 20 درصد از آمریکایی ها اتفاق می افتد و در زنان باردار نیز شایع است.

بیشتربخوانیم:خوراکی هایی که ریفلاکس معده را تشدید می نماید

دلایل و عوامل خطر سوزش سر دل

علائم سوزش سر دل می تواند به دلیل مشکلی در دریچه عضلانی به نام اسفنکتر تحتانی مری شروع شود، اسفنکتر تحتانی مری یک اسفنکتر فیزیولوژیکی است که در محل اتصال بین معده و مری واقع شده این محل در سمت چپ مهره T11 قرار گرفته است و با تغییر موکوس مری به موکوس معده مشخص می شود.
به طور معمول با کمک نیروی جاذبه اسفنکتر تحتانی مری اسید معده را در همان جایی که باید یعنی در معده نگه می دارد. هنگامی که درست کار می کند اسفنکتر تحتانی مری باز می شود تا غذا به معده وارد شود یا اجازه دهد نفس نفس بزند سپس دوباره بسته می شود، اما اگر اسفنکتر تحتانی مری خیلی زود باز شود یا به اندازه کافی محکم بسته نشود اسید معده می تواند به مری نفوذ و احساس سوزش ایجاد کند.
اگر اسفنکتر تحتانی مری آنطور که باید سفت نمی شود اغلب دو مورد وجود دارد که باعث بروز این مشکل می شود. یکی پرخوری است که مقدار زیادی غذا در معده وارد می کند و دیگری فشار بیش از حد به معده است که اغلب به دلیل چاقی، بارداری یا یبوست رخ می دهد. برخی از غذاها می توانند اسفنکتر تحتانی مری را شل کنند یا اسید معده را افزایش دهند، از جمله:
گوجه فرنگی ها
میوه های خانواده مرکبات
سیر و پیاز
شکلات
قهوه یا محصولات کافئین دار
الکل
نعناع تند
وعده های غذایی سرشار از چربی و روغن (حیوانی یا گیاهی) اغلب مانند برخی داروهای خاص منجر به سوزش معده می شوند. استرس و کمبود خواب نیز می تواند با افزایش میزان اسید معده باعث سوزش معده شود. اگر باردار هستید هورمون پروژسترون می تواند با شل کردن اسفنکتر تحتانی مری منجر به سوزش معده شود، همچنین سیگار کشیدن باعث شل شدن اسفنکتر تحتانی مری و افزایش اسید معده می شود.

بیشتربخوانیم:سرطان معده چیست؟

تشخیص سوزش سر دل

اگر سوزش معده به مدت طولانی ادامه داشته باشد ممکن است نشانه ای از وجود یک بیماری جدی تری باشد که به عنوان بیماری ریفلاکس معده (مری) شناخته می شود. پزشک شما ممکن است از علائم تشخیص دهد ریفلاکس علت دل درد باشد، اما برای اینکه بگوید چقدر می تواند جدی باشد ممکن است بخواهد چندین آزمایش را انجام دهید، از جمله:
اشعه ایکس: در این روش محلولی بنام سوسپانسیون باریم می نوشید که پوشش دستگاه گوارش فوقانی دستگاه گوارش مری، معده و روده کوچک فوقانی شما را می پوشاند. این پوشش به پزشكان اجازه می دهد نقایصی را مشاهده كنند كه می تواند به معنای مشكلی در سیستم هضم شما باشد.
آندوسکوپی: یک دوربین کوچک روی یک لوله انعطاف پذیر برای قرار دادن نمای دستگاه گوارش فوقانی در گلو قرار می گیرد.
آزمایش پایش pH مری: تجهیزات مورد استفاده در آزمون PH مری از یک پروب کوچک تشکیل شده که از طریق سوراخ بینی وارد می شود و در قسمت انتهایی مری قرار می گیرد پروب را به یک واحد کوچک در کمربند یا روی شانه وصل می کنند.
آزمایش حرکات مری (مانومتری مری): یک کاتتر، لوله ای بلند و باریک درون مری قرار می گیرد و فشار و حرکت را اندازه گیری می کند.

بیشتربخوانیم:چه زمانی معده درد، از خونریزی معده است؟

درمان سوزش معده

معمولا می توانید سوزش معده را با داروهای بدون نسخه، از جمله:
آنتی اسیدها: این داروها اسید معده را کاهش می دهند تا دل درد را تسکین دهند، همچنین بعضی اوقات می توانند به دردهای معده، سوءهاضمه و گاز کمک کنند.
مسدود کننده های اسید و مهارکننده های پمپ پروتون: این داروها میزان اسیدی که معده ایجاد می کند را کاهش می دهد، همچنین می توانند علائم سوءهاضمه اسید را آرام کنند.
اگر داروهای بدون نسخه برای شما کارآیی ندارد و علائم تان را تسکین نمی دهد ممکن است پزشک داروی دیگری را برای شما تجویز کند.
عوارض سوزش سر دل
احساس سوزش معده به صورت گاه به گاه خطرناک نیست، اما بازگشت اسید به مری گاهی اوقات می تواند به مشکلات جدی منجر شود، از جمله:
سرفه طولانی مدت
لارنژیت
التهاب یا زخم مری
مشکلات بلع به دلیل باریکی مری
مری بارت، وضعیتی که احتمال ابتلا به سرطان مری را بیشتر می کند.

بیشتربخوانیم:سوزش معده را در خواب درمان کنید!

  1. بیشتربخوانیم:چند توصیه برای پیشگیری از مشکلات گوارشی

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ