علت اصلی بوی بد دهان کودکان چیست؟

Shabnam Khesal
اگر متوجه شده اید نفس کودک نوپای شما بوی بد می دهد مطمئن باشید که تنها نیستید. بوی بد دهان (هالیتوز) در میان کودکان نوپا شایع است که دلایل مختلفی می تواند باعث آن شود. مهم نیست که علت آن چیست اقداماتی وجود دارد که می توانید برای رفع بوی بد دهان کودک خود انجام دهید. […]
اگر متوجه شده اید نفس کودک نوپای شما بوی بد می دهد مطمئن باشید که تنها نیستید. بوی بد دهان (هالیتوز) در میان کودکان نوپا شایع است که دلایل مختلفی می تواند باعث آن شود. مهم نیست که علت آن چیست اقداماتی وجود دارد که می توانید برای رفع بوی بد دهان کودک خود انجام دهید.
علل بوی بد دهان کودک
به گزارش هلث لاین، دهان انسان در اصل یک ظرف پتری پر از باکتری است. بیشتر متخصصان فکر می کنند بوی بد دهان به دلیل محصولات متابولیسم باکتریایی مانند گوگرد، اسیدهای چرب فرار و سایر مواد شیمیایی مانند پوترسین و کاداورین ایجاد می شود. منبع اصلی این باکتری ها زبان است، همچنین این میکروب ها بین دندان ها و لثه ها (ناحیه پریودنتال) یافت می شوند.
چه باید کرد؟ مسواک زدن یا مالش زبان به ویژه نیمه پشت زبان می تواند به کاهش بوی بد دهان در بزرگسالان کمک کند. اگرچه هیچ مطالعه ای درباره کودکان نوپا انجام نشده است، اما این مطمئنا درمانی بدون خطر است که می توانید در خانه امتحان کنید.
دهانشویه ها به ویژه آنهایی که حاوی روی هستند می توانند بوی بد دهان را در بزرگسالان کاهش دهند، اما باز هم هیچ مطالعه ای در مورد کودکان نوپا که ممکن است قادر به چرخش دهانشویه در دهان نباشند، انجام نشده است. مراجعه به دندانپزشکی از سن یک سالگی برای تمیز کردن و معاینه های منظم می تواند با تامین سلامتی دندان ها از پوسیدگی آنها جلوگیری کند که می تواند در کاهش بوی بد دهان تاثیر داشته باشد.
دلایل بوی بد دهان و بینی کودک
سینوزیت مزمن می تواند دلیل احتمالی بوی بد دهان در کودکان نوپا باشد. كودكان مبتلا به این بیماری تقریبا همیشه علائم یا نشانه های دیگری مانند آبریزش بینی طولانی مدت، سرفه، انسداد بینی و درد صورت دارند.
علاوه بر این، یک جسم خارجی مانند یک مهره یا تکه ای از غذا که در بینی گیر کرده باشد در این گروه سنی امری شایع است، همچنین این اتفاق می تواند باعث بوی بد دهان شود. در این صورت کودک معمولا از بینی اغلب فقط از یک سوراخ بینی نفس می کشد و دهانش بوی بد می دهد در این موارد بو ممکن است قابل توجه باشد و به سرعت هم بدتر شود.
چه باید کرد؟ اگر فکر می کنید کودک شما سینوزیت دارد و جدیدا این اتفاق رخ داده است می توانید منتظر بمانید نوشیدن آب فراوان و دمیدن در بینی ممکن است به تنفس بهتر کمک کند، اما اگر این روش ها نتایج مثبتی در برنداشت به پزشک اطفال مراجعه کنید چراکه گاهی اوقات ممکن است برای رفع سینوزیت مزمن مصرف آنتی بیوتیک لازم باشد.
اگر فکر می کنید جسم خارجی در بینی کودک شما گیر کرده با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید. رسیدن به بوی بد دهان و ترشحات سبز نشان می دهد این جسم احتمالا توسط بافت تورم بینی احاطه شده است و به احتمال زیاد خارج کردن آن در خانه دشوار باشد، اما پزشک می تواند آن را در مطب خارج کند یا به یک مرکز بیمارستانی ارجاع دهد.
دستگاه گوارش دلایل بوی بد دهان کودکان است
دلایل دستگاه گوارش بوی بد دهان در کودکان نوپا به اندازه سایر علل شایع نیست، اما در صورت وجود سایر مشکلات دستگاه گوارش باید به آنها توجه شود. اگر کودک بوی بد دهان مزمن، درد شکم، حالت تهوع، استفراغ یا سوزش سر دل دارد به احتمال زیاد از بیماری ریفلاکس معده و مری رنج می برد در این شرایط اسید معده به مری ریفلاکس می شود یعنی به سمت بالا حرکت می کند اغلب به داخل گلو یا دهان و در بعضی موارد از دهان نیز خارج می شود. والدین ممکن است با بازگشت اسید به مری به عنوان مشکلی در کودک آشنا باشند، اما این عارضه ممکن است در سال های اول تولد کودک رخ دهد که تشخیص آن برای والدین بدون کمک پزشک دشوار است.
عفونت با هلیکوباکتر پیلوری، نوعی باکتری که می تواند معده را آلوده کرده و گاهی علائم ناخوشایندی ایجاد کند بیماری دیگری است که می تواند باعث بوی بد دهان شود. معمولا این امر همراه با سایر مشکلات دستگاه گوارش مانند درد شکم، حالت تهوع، استفراغ یا آروغ زدن رخ می دهد.
چه باید کرد؟ این مسائل معمولا نیاز به درمان توسط پزشک دارند اغلب برای این گروه از افراد دارو تجویز می شود، اما ممکن است کودک به آزمایش بیشتری نیاز داشته باشد تا مشخص کند که ریفلاکس یا هلیکوباکتر پیلوری دلیل این مشکل است. اگر کودک شما علائم دستگاه گوارشی مکرر یا مزمن همراه با بوی بد دهان دارد با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.
سایر دلایل بوی بد دهان کودک
کودکانی که هنگام خواب از طریق دهان خود نفس می کشند بیشتر از بقیه بوی بد دهان را تجربه می کنند. تنفس دهانی می تواند باعث خشک شدن مخاط دهان و منجر به کاهش جریان بزاق شود در نتیجه منجر به آزاد شدن باکتری های بدبو در دهان می شود. همچنین اگر کودک نوپای شما در طول شب غیر از آب از یک بطری یا فنجان جرعه جرعه نوشیدنی دیگری را بنوشد ممکن است این مشکل بدتر شود. دلایل زیادی وجود دارد که چرا کودکان فقط از طریق دهان نفس می کشند از احتقان بینی ناشی از آلرژی گرفته تا آدنوئیدهای بزرگ که راه هوایی آنها را مسدود می کند.
چه باید کرد؟ دندان های کودک خود را قبل از خواب مسواک بزنید سپس فقط صبح به او آب (یا شیر مادر اگر هنوز شب با شیر مادر تغذیه می کنید) بدهید. اگر کودک به طور مداوم از طریق دهان نفس می کشد از پزشک کمک بگیرید. از آنجا که دلایل زیادی برای تنفس دهانی وجود دارد برخی از آنها به درمان و تجویز دارو نیاز دارند بنابراین پزشک باید کودک را برای بررسی و ارزیابی بیشتر معاینه کند.
در پایان
کودکان نوپا درست مانند بزرگسالان نیز ممکن است بوی بد دهان داشته باشند که دلایل مختلفی برای بروز آن از تجمع باکتری در دهان گرفته تا مشکلات معده وجود دارد. اگر نگران بوی بد دهان کودک خود هستید پزشک متخصص اطفال می تواند به شما کمک کند تا علت را ردیابی کنید در صورت وجود بیماری زمینه ای درمان می تواند به بهبود نفس کودک نوپا کمک کند.
مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ