آموزش شستشوی بینی برای رفع گرفتگی

Shabnam Khesal
درمان ایمن و ساده ای برای رفع گرفتگی بینی و تحریک سینوس وجود دارد که تقریبا هر فردی می تواند در خانه انجام دهد که به آن آبیاری بینی گفته می شود که معمولا هم با آب نمک انجام می شود. شستشو از طریق مجاری بینی می تواند مواد حساسیت زا، مخاط و سایر بقایا را […]

آموزش شستشوی بینی برای رفع گرفتگی

درمان ایمن و ساده ای برای رفع گرفتگی بینی و تحریک سینوس وجود دارد که تقریبا هر فردی می تواند در خانه انجام دهد که به آن آبیاری بینی گفته می شود که معمولا هم با آب نمک انجام می شود. شستشو از طریق مجاری بینی می تواند مواد حساسیت زا، مخاط و سایر بقایا را بشوید و به مرطوب شدن غشاهای مخاطی بینی کمک کند.
به گزارش هلث لاین، برخی افراد از دستگاهی به نام قوری نتی برای رساندن آب نمک به حفره های بینی استفاده می کنند، اما می توان از بطری های فشرده یا سرنگ نیز برای انجام این کار استفاده کرد. شستشوی سینوس به طور کلی بی خطر است با این وجود چند دستورالعمل مهم ایمنی وجود دارد که باید قبل از امتحان از آنها آگاه باشید.

نحوه انجام شستشوی سینوس

 

نحوه انجام شستشوی سینوس

نخستین قدم درست کردن محلول نمکی است به طور معمول این محلول با مخلوط کردن آب گرم و نمک خالص معروف به کلرید سدیم تهیه می شود. در حالی که می توانید محلول نمکی را در خانه درست کنید، اما توصیه می شود بسته های آماده و بدون نسخه آن را از داروخانه تهیه کنید.
استفاده از آب استریل برای این مرحله بسیار مهم است به دلیل خطر ابتلا به عفونت جدی با آمیب انگلی است. هنگامی که این آمیب وارد سینوس ها می شود به مغز راه یافته و باعث عفونت مهلکی می شود، بنابراین می توانید آب را یک دقیقه بجوشانیدن و اجازه دهید تا خنک شود تا آب استریل داشته باشید. برای پاکسازی سینوس ها این مراحل را دنبال کنید:
سر خود را روی روشویی سرویس بهداشتی یا زیر دوش حمام بگیرید و به یک طرف متمایل کنید.
با استفاده از یک بطری فشرد ، سرنگ یا قوری نتی محلول نمک را به آرامی در سوراخ بینی بالاتر ریخته یا فشار دهید.
اجازه دهید محلول از یک سوراخ بینی وارد و از سوراخ دیگر خارج شود در این زمان از طریق دهان نفس بکشید نه بینی.
این کار را با سوراخ دیگر بینی نیز تکرار کنید.
سعی کنید آب از پشت گلو شما پایین نرود ممکن است لازم باشد سرتان را تا به دست آوردن زاویه درست تنظیم کنید.
بعد از اتمام کار بینی خود را خشک کنید.

نکات ایمنی

پاک کردن سینوس خطر کم عفونت و سایر عوارض جانبی را به همراه دارد، اما با رعایت چند نکته ایمنی ساده می توان به راحتی از این خطرات جلوگیری کرد:
دستان خود را قبل از پاک کردن و شستن سینوس بشویید.
از آب شیر استفاده نکنید در عوض از آب مقطر، آب فیلتر شده یا آبی که قبلا جوشانده شده استفاده کنید.
قوری نتی، سرنگ یا بطری فشرده خود را با آب داغ، صابون و استریل تمیز کرده یا بعد از هر بار استفاده آن را درون ماشین ظرفشویی قرار دهید و اجازه دهید کاملا خشک شود.
از آب سرد استفاده نکنید به ویژه اگر جراحی سینوس انجام داده اید. برای افرادی که اخیرا برای سینوزیت مزمن جراحی شده اند در صورت استفاده از محلول سرد خطر رشد استخوانی در بینی به نام اگزوستوز سینوس پارانازال وجود دارد.
از آب خیلی گرم هم استفاده نکنید.
اگر محلول نمکی کدر یا کثیف است حتما آن را دور بریزید.
برای نوزادان آبیاری بینی انجام ندهید.
در صورت داشتن زخم در صورت که بهبود نیافته است یا مشکلات عصبی یا اسکلتی عضلانی که شما را در معرض خطر بیشتری برای تنفس قرار می دهد این روش را استفاده نکنید.

خطرات و عوارض جانبی

همانطور که در بالا ذکر شد عدم استفاده از آب استریل خطر کمی برای ابتلا به انگلی به نام Naegleria fowleri را به همراه دارد، علائم عفونت با این انگل شامل موارد زیر است:
سردرد شدید
گرفتگی گردن
تب
وضعیت ذهنی تغییر یافته
تشنج
کما
آب را حداقل برای یک دقیقه جوشانده و سپس اجازه دهید قبل از مخلوط کردن نمک با آن خنک شود این روش راهی مطمئن برای از بین بردن انگل و جلوگیری از عفونت محسوب می شود. در صورت انجام صحیح پاکسازی سینوس نباید هیچ عارضه جانبی عمده ای برای شما ایجاد شود. اگرچه ممکن است برخی از اثرات خفیف را تجربه کنید، از جمله:
حالت نیش زدگی در بینی
عطسه کردن
احساس پری گوش
خون دماغ هر چند این مورد نادر است
اگر متوجه شدید که پاکسازی سینوس به این روش شما را آزار می دهد سعی کنید مقدار نمک محلول را کم کنید. به خاطر داشته باشید ممکن است مقداری ترشحات خونی بینی بعد از عمل جراحی سینوس رخ دهد طبیعی است و با گذشت زمان بهبود می یابد.

بیشتربخوانیم:راهی جالب برای بازکردن گرفتگی بینی

آیا این روش کار می کند؟

چندین مطالعه مشاهده ای درباره تاثیر آبیاری بینی در درمان سینوزیت حاد و مزمن و همچنین آلرژی انجام شده است. پزشکان اغلب استفاده از آبیاری بینی را برای سینوزیت مزمن توصیه می کنند. در یک تحقیق بیماران با علائم مزمن سینوس که یک بار در روز از روش آبیاری استفاده می کردند 64 درصد بهبودی در شدت علائم و کیفیت قابل توجه زندگی را پس از شش ماه گزارش کردند.
تحقيقاتي كه در مورد استفاده از نمک براي درمان آلرژي ها يا سرماخوردگي حمايت مي كند به طور قطع كمتر است. نتایج یک آزمایش بالینی در افراد مبتلا به رینیت آلرژیک نشان داد در حالی که به نظر می رسد محلول نمکی علائم را در مقایسه با عدم استفاده از سرم نمکی بهبود می بخشد، اما کیفیت شواهد پایین و تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم سینوس پس از 10 روز بهبود نیافت یا بدتر شد به پزشک مراجعه کنید چراکه می تواند نشانه ای از عفونت جدی تر باشد که ممکن است به درمان و دارو نیاز داشته باشد. در صورت مشاهده علائم زیر همراه با گرفتگی سینوس، فشار یا تحریک باید به پزشک مراجعه کنید:
تب 38.9 درجه سانتیگراد یا بالاتر
افزایش ترشح بینی مایل به سبز یا خونی
مخاط با بوی شدید
خس خس سینه
تغییرات بینایی

بیشتربخوانیم:در هنگام سرماخوردگی به جای فین کردن، آب دماغ را بالا بکشید

در پایان

پاکسازی سینوس که به آن آبیاری بینی نیز گفته می شود روشی ساده برای پاکسازی آرام مجاری بینی با محلول نمک است. پاک کردن سینوس می تواند در رفع گرفتگی و تحریک بینی ناشی از عفونت سینوس، آلرژی یا سرماخوردگی موثر باشد به شرطی که دستورالعمل ها را دنبال کنید به ویژه مطمئن شوید که از آب استریل استفاده می کنید و اگر اخیرا جراحی سینوس انجام داده اید از آب سرد برای شستشو استفاده نکنید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ