نکات طلایی و مهم برای مراقبت از پوست

Shabnam Khesal
پوست بزرگ ترین اندام بدن است. در صورت سالم بودن لایه های آن برای محافظت از ما سخت کار می کنند، اما در صورت به خطر افتادن توانایی پوست برای انجام وظایفش به عنوان یک مانع موثر مختل می شود. بنابراین ما بهترین راه ها را برای بهبود سلامت پوست برای حمایت از آن در حفظ نقش محافظتی […]
پوست بزرگ ترین اندام بدن است. در صورت سالم بودن لایه های آن برای محافظت از ما سخت کار می کنند، اما در صورت به خطر افتادن توانایی پوست برای انجام وظایفش به عنوان یک مانع موثر مختل می شود.
بنابراین ما بهترین راه ها را برای بهبود سلامت پوست برای حمایت از آن در حفظ نقش محافظتی آن باید در نظر بگیریم.
به گزارش مایو کلینیک، مراقبت خوب از پوست از جمله استفاده از کرم ضد آفتاب، شستشو و پاک کردن آرایش قبل از خواب می تواند پوست را سالم و درخشان نگه دارد، اما آیا وقت کافی برای مراقبت های ویژه از پوست مانند استفاده از کرم شب و روز، کرم دور چشم و استفاده از تونر ندارید؟ پس می توان با رعایت یکسری اصول اولیه تا حدودی سلامت پوست خود را تامین کنید. مراقبت خوب از پوست و انتخاب سبک زندگی سالم می تواند به تاخیر انداختن روند طبیعی پیری و جلوگیری از مشکلات مختلف پوستی کمک کند، بنابراین با رعایت این نکات ساده شروع کنید.

از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنید


یکی از مهم ترین راه های مراقبت از پوست محافظت از آن در برابر نور آفتاب است. قرار گرفتن یک عمر در معرض آفتاب می تواند باعث ایجاد چین و چروک، لکه های پیری و سایر مشکلات پوستی شود، همچنین خطر سرطان پوست را افزایش می دهد.
برای کامل ترین محافظت در برابر آفتاب:
از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. از کرم ضدآفتاب با طیف وسیع با SPF حداقل 15 استفاده کنید. کرم ضد آفتاب را سخاوتمندانه روی پوست خود بمالید و هر دو ساعت یکبار دوباره آن را تمدید کنید یا حتی بیشتر اگر در حال شنا یا تعریق زیاد هستید.
به دنبال سایه باشید. بین ساعت10 صبح تا 4 بعدازظهر از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید درا ین ساعات پرتوهای نور خورشید در شدیدترین حالت خود قرار دارند.
لباس محافظ بپوشید. پوست خود را با پیراهن های آستین بلند، شلوارهای بلند و کلاه های لبه باز بپوشانید تا از شما در برابر اشعه ماوراءبنفش محافظت شود.

برای سلامت پوست خود سیگار نکشید

سیگار کشیدن باعث می شود پوست شما پیرتر به نظر برسد و باعث ایجاد چین و چروک شود. علاوه بر این، سیگار کشیدن رگ های خونی ریز در لایه های بیرونی پوست را باریک می کند که باعث کاهش جریان خون و رنگ پریدگی پوست می شود. همچنین این امر باعث کاهش اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز پوست می شود که برای سلامت پوست بسیار مهم هستند.
سیگار کشیدن به کلاژن و الاستین پوست نیز آسیب می رساند فیبرهایی که به پوست قدرت و کشش می دهند. علاوه بر این، حالات تکراری صورت که هنگام سیگار کشیدن ایجاد می کنید مانند خم کردن لب هنگام استنشاق و تغییر حالت چشمانتان برای جلوگیری از ورود دود به آنها می تواند در ایجاد چین و چروک روی پوست نقش داشته باشد. علاوه بر این، سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان سنگفرشی پوست را افزایش می دهد. اگر سیگار می کشید بهترین راه برای محافظت از پوست ترک آن است. برای کمک به ترک سیگار نکات یا روش های درمانی مفید را از پزشک خود بخواهید.

برای سلامت پوست با آن به ملایمت رفتار کنید

پاکسازی و اصلاح روزانه می تواند به پوست شما آسیب وارد کند.
برای تامین سلامت آن:
زمان حمام را محدود کنید. آب گرم و دوش یا حمام طولانی مدت روغن های پوست شما را از بین می برد، بنابراین زمان حمام یا دوش خود را محدود کن و از آب ولرم به جای آب داغ استفاده کنید.
استفاده از صابون های قوی را فراموش کنید. صابون ها و شوینده های قوی می توانند روغن را از روی پوست شما از بین ببرند در عوض انتخاب پاک کننده های ملایم می تواند به سلامت پوست شما کمک کند.
با دقت اصلاح کنید. برای محافظت و مراقبت از پوست قبل از اصلاح از کرم اصلاح، لوسیون یا ژل استفاده کنید. برای اصلاح از تیغ تمیز و تیز استفاده کنید و اصلاح باید در جهت رشد مو باشد نه جهت مخالف رویش.
خشک کردن پس از شستشو یا استحمام. بعد از حمام پوست خود را به آرامی با حوله خشک کرده تا حدودی که مقداری رطوبت روی پوست باقی بماند.
پوست خشک را مرطوب کنید. اگر پوست شما خشک است از مرطوب کننده متناسب با نوع پوست خود استفاده کنید و برای استفاده روزانه یک مرطوب کننده حاوی SPF در نظر بگیرید.

برای پوست سالم رژیم غذایی مناسبی داشته باشید

یک رژیم غذایی سالم می تواند به شما کمک کند تا بهترین شرایط را برای سلامت پوست و سایر اندام های بدن فراهم کنید. مصرف مقدار زیاد میوه، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین های بدون چربی را در برنامه غذایی خود بگنجانید. ارتباط بین رژیم غذایی و آکنه مشخص نیست، اما برخی تحقیقات نشان می دهد یک رژیم غذایی غنی از روغن ماهی یا مکمل های روغن ماهی، کم چرب و با کربوهیدرات های سالم ممکن است باعث جوان تر شدن پوست شود، به علاوه نوشیدن آب فراوان به مرطوب نگه داشتن پوست نیز کمک می کند.

برای سلامت پوست استرس خود را مدیریت کنید

استرس کنترل نشده می تواند پوست شما را حساس کرده و باعث بروز آکنه و سایر مشکلات پوستی شود. برای داشتن پوست و روحیه ای سالم برای کنترل استرس خود قدم بردارید. به اندازه کافی بخوابید، محدودیت های معقولی را تعیین کنید، فهرست کارهای خود را دوباره تنظیم کنید و برای انجام کارهایی که از آنها لذت می برید بیشتر وقت بگذارید، نتایج این کارها ممکن است از آنچه انتظار دارید چشمگیرتر باشد.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ