چگونه حس بویایی و چشایی خود را بعد از کرونا بازگردانیم؟

Shabnam Khesal
از بین رفتن حس بویایی و چشایی یکی از علائم گیج کننده مرتبط با کووید-19 است. آنوسمی و اختلالات حواس می توانند به طور معمول افراد مبتلا به ویروس کرونا را تحت تاثیر قرار دهند و متاسفانه هیچ دارویی برای مقابله با این احساس ناراحت کننده وجود ندارد. غم انگیزتر این است که از بین همه […]
از بین رفتن حس بویایی و چشایی یکی از علائم گیج کننده مرتبط با کووید-19 است. آنوسمی و اختلالات حواس می توانند به طور معمول افراد مبتلا به ویروس کرونا را تحت تاثیر قرار دهند و متاسفانه هیچ دارویی برای مقابله با این احساس ناراحت کننده وجود ندارد. غم انگیزتر این است که از بین همه علائم بازگشت حس بویایی و چشایی ممکن است مدت ها زمان ببرد.
به گزارش ایندیاتایمز، کنار آمدن با از دست حس بویایی و چشایی سخت است و می تواند بیمار را از نظر روانی تحت فشار قرار دهد چراکه در این حالت بیماران بوی عادی ترین رایحه ها را احساس نمی کند همین امر می تواند باعث کاهش اشتها شود و روند بهبودی را کند کند.
بازگشت حس بویایی و چشایی بسیار مهم است گرچه هیچ روش درمانی اثبات شده ای برای مقابله با این علامت وجود ندارد، اما ما در مورد چند راهکار برای شما توضیح می دهیم که ممکن است به شما کمک کند حس چشایی و بویایی خود را بازیابید و سریع تر بهبود یابید:

تاثیر دانه های کاروم بر بازگشت حس بویایی و چشایی

استفاده از زنیان یا دانه های کاروم یک درمان قابل اعتماد برای مبارزه با سرماخوردگی و آلرژی محسوب می شود. این ادویه هندی که طعم آن تلخ است گرفتگی را کاهش می دهد و در عین حال عملکرد حس بویایی و توانایی بویایی فرد را بهبود می بخشد. اگر با ابتلا به ویروس کرونا از دست دادن حس بویایی و چشایی شما را آزار می دهد ممکن است استفاده از این دانه ها برای بازگشت این حواس مفید باشد. برای استفاده از این داروی خانگی یک قاشق دانه های کاروم را در یک پارچه یا دستمال بپیچید سپس بوی آن را استشمام کنید و این کار را چند بار در روز امتحان کنید.

تاثیر سیر بر بازگشت حس بویایی و چشایی

سیر به عنوان یک داروی ضد ویروس و تقویت کننده سیستم ایمنی طی همه گیری ظاهر شده است. طب آیورودا اذعان می دارد سیر تند ممکن است حاوی خواصی باشد که تورم و التهاب اطراف مجرای بینی و تنفس را تسکین بخشد و در نهایت باعث ترمیم سریع و بازگشت حس بویایی و چشایی شود. می توانید حبه های سیر خرد شده را به همراه آب بخورید و حتی با اضافه کردن آب لیموترش به این معجون خاصیت آن را فزونی بخشید.

تاثیر پودر چیلی قرمز یا فلفل قرمز بر بازگشت بویایی و چشایی

ادویه های گرم مانند فلفل کاین یا پودر چیلی ممکن است در بازگشت حس بویایی از دست رفته شما مفید باشد. گرچه این یک روش درمانی پشتوانه علمی ندارد، اما مزایای آن به دلیل کپسایسین ماده قوی موجود در ادویه است که به طور موثری بینی مسدود شده و حواس را فعال می کند و عملکرد حس بویایی را بهبود می بخشد، همچنین برای ریشه کن کردن سرماخوردگی نیز گزینه بسیار مفیدی است. قبل از استفاده حتما آن را با یک فنجان آب مخلوط کرده یا ماده شیرین کننده ای مانند عسل به آن اضافه کنید.

روغن های اساسی را ببویید

آموزش بوییدن یک درمان قدرتمند برای “سیم پیچی کردن مجدد” مغز برای استشمام رایحه ها و بازگشت حس بویایی و چشایی شماست. بسیاری از پزشکان و متخصصان آروماتراپی (رایحه درمانی) به بیماران مبتلا به ویروس کرونا توصیه می کنند آموزش بویایی را تجربه کنند یعنی بوی چهار روغن اساسی مختلف (گل سرخ، گل میخک، لیمو و روغن اکالیپتوس) را 20 الی40 ثانیه دو یا سه بار در روز ببویید. حتی اگر به نظر می رسد این روش کارآیی ندارد دلسرد نشوید زیرا باید این کار را چندین روز تکرار کنید.
بوهای روتین مانند محصولات روزمره مانند شامپو، صابون، ادویه های آشپزی نیز می توانند حین بهبودی استشمام شوند حتی اگر بلافاصله کار نکنند اما به شما کمک می کنند بویایی خود را زودتر برگردانید.

تاثیر روغن کرچک بر بازگشت حس بویایی

روغن کرچک یک ماده کاملا قدرتمند پر از خواص ضد اکسیدانی و ضد التهابی است که توسط افرادی که از علائم مکرر درد سینوزیت و آلرژی رنج می برند برای کاهش رشد پولیپ بینی استفاده می شود، همچنین در کاهش علائم سرفه، سرماخوردگی و بازگشت حس بویایی تا حدی مفید است.
بسته به علاقه خود می توانید از روغن کرچک به طور منظم در طول دوره بهبودی خود استفاده کنید تا تفاوت را مشاهده کنید. روغن کرچک را گرم کنید و یک قطره در سوراخ های بینی بریزید و نفس عمیق بکشید، همچنین می توانید به طور مرتب قطره هایی از روغن را به روش بخور دادن استفاده کنید.

تاثیر بوییدن پرتقال سوخته بر بازگشت بویایی و چشایی

اگرچه ممکن است این یک درمان علمی نباشد، اما استشمام پرتقال سوخته یا مصرف فیله پرتقال سوخته روشی است که به برخی از کاربران تیک تاک کمک کرده تا حس بویایی و چشایی خود را بدست آورند. ویدیوها پس از استناد به برخی از داروهای جامائیکا که شامل سوزاندن پرتقال روی شعله و سپس مصرف فیله میوه است رواج پیدا کرده است که می تواند ضمن تقویت حواس شما برای بوییدن منجر به بازگشت حس بویایی و چشایی شما شود. با این حال به یاد داشته باشید این روش در شبکه های اجتماعی استفاده شده و درمان مورد تایید پزشکان نیست، بنابراین به صلاحدید خود می توانید از این راهکار استفاده کنید.
مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ