چگونه حمله های ناشی از اضطراب را تشخیص دهیم؟

Shabnam Khesal
اضطراب می تواند زمانی اتفاق بیفتد که فرد از اینکه اتفاق بدی رخ دهد می ترسد. این اصطلاحی غیر پزشکی است که به احساس ترس یا نگرانی اشاره دارد که اغلب مربوط به یک مسئله یا نگرانی خاص است.


اضطراب می تواند زمانی اتفاق بیفتد که فرد از اینکه اتفاق بدی رخ دهد می ترسد. این اصطلاحی غیر پزشکی است که به احساس ترس یا نگرانی اشاره دارد که اغلب مربوط به یک مسئله یا نگرانی خاص است.

به گزارش مدیکال نیوز، اضطراب با استرس در ارتباط است، همچنین احساس ترس و نگرانی اغلب علائم جسمی مانند تنش عضلانی را شامل می شود با حمله وحشت که از علائم اختلال وحشت محسوب می شود، متفاوت است. اضطراب اغلب مربوط به یک اتفاق یا موقعیت خاص است گرچه همیشه هم اینطور نیست. در همین حال یک حمله وحشت می تواند بدون هیچ محرک مشخصی اتفاق بیفتد و علائم آن بسیار شدیدتر از علائم اضطراب است. با این حال، اگر سطح استرس و اضطراب برای مدت طولانی ادامه یابد، ممکن است مشکلات بیشتری ایجاد شود.

حمله اضطرابی در مقابل حمله هراس

اضطراب می تواند یکی از علائم هراس باشد، اما با حمله وحشت متفاوت است.

چه تفاوت هایی دارند؟

در اینجا برخی از ویژگی های متمایز کننده آنها عنوان شده است.

بیشتربخوانیم:اضطراب در کودکان را جدی بگیرید

حمله اضطراب:

محرک خاصی مانند امتحان، مسائل مربوط به محل کار، مسئله ای مربوط به سلامتی یا یک رابطه باعث ایجاد آن می شود

بیماری قابل تشخیص نیست

شدت آن کمتر از حمله وحشت است

معمولا وقتی فرد مضطرب می شود به تدریج ایجاد می شود

شامل علائم جسمی مانند تندتپشی قلب یا درد شکمی است

حمله وحشت:

محرک خاصی ندارد

می تواند نشانه ای از اختلال وحشت، یک بیماری قابل تشخیص باشد

علائم شدیدی دارد

چه شخص احساس آرامش یا اضطراب کند می تواند اتفاق بیفتد

شامل علائم جسمی و احساس وحشت چنان شدید است که فرد از، از دست دادن کنترل کامل یا مرگ قریب الوقوع می ترسد

اغلب به طور ناگهانی و غیرمنتظره اتفاق می افتد و بین چند دقیقه تا یک ساعت طول می کشد گرچه ممکن است تاثیر منفی آن ادامه داشته باشد

حملات هراس نشانه ای از اختلال وحشت در دی اس ام-5 است و فقط یک متخصص می تواند اختلال وحشت را تشخیص دهد.

تفاوت در علائم

هراس و اضطراب می تواند شامل ترس، تپش قلب یا ضربان سریع قلب، سبکی سر، درد قفسه سینه، مشکل تنفس و افکار غیر منطقی باشد. با این حال، در یک حمله وحشت این موارد بسیار شدیدتر است و به احتمال زیاد فرد واقعا تصور می کند قرار است بمیرد. در صورت بروز حمله وحشت در مقابل حمله اضطراب فرد به احتمال زیاد به مراقبت پزشکی نیاز دارد.

تفاوت در نحوه شروع آنها

اضطراب می تواند پاسخی به یک نگرانی یا ترس خاصی باشد. فرد معمولا از همان ابتدا نگران است منتهی شدت آن ممکن است خفیف، متوسط ​​یا شدید باشد. احتمال می رود این حس وجود داشته باشد که اگر فقط این مشکل حل شود همه چیز درست خواهد بود.

حمله وحشت می تواند بدون هشدار اتفاق بیفتد و هیچ راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد. این زمانی می تواند اتفاق بیفتد که فرد احساس آرامش یا اضطراب کند و حتی هنگام خواب. غالبا هیچ دلیل واضحی برای بروز آن وجود ندارد و میزان ترس با عامل محرک آن متناسب نیست.

تفاوت در مدت زمان

اضطراب اغلب مربوط به یک موقعیت خاص است و با محرکی ایجاد می شود و مدتی هم ادامه دارد. حمله وحشت به طور ناگهانی شروع می شود علائم آن پس از 10 دقیقه به اوج خود می رسد و معمولا پس از 30 دقیقه کاهش می یابد اگرچه ممکن است اثرات آن طولانی تر باشد. اضطراب به طور کلی در این روش اوج نمی گیرد، اما برخی از افراد مبتلا به اضطراب می توانند به حملات وحشت نیز دچار شوند.

بیشتربخوانیم:علائم، درمان و انواع اختلال اضطراب که لازم است بدانید

آیا اضطراب می تواند منجر به وحشت شود؟

فردی که دارای اختلال وحشت است ممکن است دچار اضطراب هم شود که قرار است دچار حمله وحشت شود. عدم اطمینان در مورد وقوع حمله یا زمان حمله می تواند منجر به اضطراب بین حملات شود. برای فرد مبتلا به اختلال وحشت، اضطراب ممکن است باعث حمله وحشت شود. ترس از حمله وحشت می تواند بر رفتار و توانایی فرد در زندگی روزمره تاثیر بگذارد. انجمن روانشناسان آمریکا اذعان می دارد ممکن است یک عامل بیولوژیکی زمینه ساز اختلال وحشت باشد، اما دانشمندان هنوز نشانگر خاصی را برای آن شناسایی نکرده اند.

علائم اضطراب عبارتند از:

نگرانی و دلهره

بی قراری

مشکلات خواب

مشکل در تمرکز

تحریک پذیری

غمگینی

احساس فشار و عجله

علائم جسمی آن شامل موارد زیر است:

تغییرات در ضربان قلب

تنش در ناحیه سر یا گردن

سردرد

حالت تهوع یا اسهال

تعریق

خشکی دهان

گرفتگی در گلو و مشکل تنفس

لرزیدن یا لرزش

احساس ضعف

هر مورد ابتلا به اضطراب شامل همه این علائم نمی شود و اضطراب بسته به عامل محرک و نحوه واکنش فرد به آن می تواند خفیف، متوسط ​​یا شدید باشد. به عنوان نمونه در صورت معاینه برخی از افراد ممکن است احساس خفیف دلهره داشته باشند در حالی که برخی دیگر ممکن است تمام علائم فوق را تجربه کنند. به طور معمول با عبور خطر علائم نیز از بین می روند. اضطرابی که به مدت طولانی ادامه یابد یا در اثر وقایع خاص ایجاد شود ممکن است نشانه اختلال دیگری مانند اختلال اضطراب اجتماعی باشد.

علل

اضطراب اغلب ناشی از استرس یا احساس خستگی زیاد است. دلایل عمده اضطراب عبارتند از:

فشار کار

فشار مالی

مشکلات خانوادگی یا روابطی

طلاق، جدایی یا سوگواری

نگرانی در مورد والدین یا مراقبت از آنها

مشکلات کنار آمدن با مسائل اداری یا فناوری

تغییر شرایط زندگی مانند جابجایی در خانه یا تغییر شغل

کاهش تحرک یا عملکرد بدنی

از دست دادن عملکرد ذهنی به عنوان نمونه حافظه کوتاه مدت

داشتن یک تشخیص بیماری مزمن مانند ام اس، دیابت و موارد دیگر

همچنین می تواند با یک عامل دیگر یا وضعیت سلامتی مرتبط باشد، مانند:

اجتماعی یا هراسی دیگر

وسواس فکری عملی

اختلال استرس پس از سانحه

عوامل ژنتیکی

استرس عمده یا حساسیت به استرس

تغییرات در مغز

سابقه سوءمصرف مواد مخدر یا الکل

استفاده بیش از حد از کافئین

استفاده از برخی داروها

یک تجربه آسیب زای اخیر یا گذشته

عوامل ایجاد کننده اضطراب می تواند شامل موارد زیر باشد:

سخنرانی عمومی

قرار گرفتن در معرض ماشه فوبیا

ترس از حمله وحشت

گاهی اوقات اضطراب نیز می تواند ناشی از یک اختلال روانی باشد

انواع اختلال اضطراب

چندین اختلال اضطراب طبقه بندی شده مختلف وجود دارد. هر یک از آنها انواع مختلفی از علائم را نشان می دهد که در برخی موارد می تواند توسط موقعیت های خاص ایجاد شود.

اختلال هراس (PD): این شامل حداقل دو حمله وحشت همراه با ترس دائمی از حملات آینده است. افراد مبتلا به اختلال وحشت ممکن است شغل خود را از دست بدهند، از مسافرت یا خارج شدن از خانه خودداری کنند یا به طور کامل از هر آنچه فکر می کنند باعث حمله اضطراب می شود، اجتناب کنند.

اختلال اضطراب فراگیر (GAD): این حالت نگرانی مداوم در مورد تعدادی از وقایع یا فعالیت ها در زندگی افراد است.

اختلال فوبیک: این ویژگی ترس ناتوان کننده و غیر منطقی از یک شی یا موقعیت را دارد به عنوان نمونه ترس از عنکبوت یا رس از قرار گرفتن از محیطی بسته و راه گریزی نداشتن (کلاستروفوبیا). بیشتر بزرگسالان مبتلا به اختلال فوبیا از غیر منطقی بودن ترس خود آگاه هستند.

وسواس: این وضعیت با افکار مکرر ناخواسته (وسواس) و رفتارها (اجبارها) مشخص می شود.

عوارض

پاسخی که منجر به استرس و اضطراب می شود برای کمک به ما در کنار آمدن در شرایط دشواری که به طور موقت بوجود می آیند، طراحی شده است. ترشح ناگهانی هورمون آدرنالین بدن را برای فرار از خطر یا مقابله فیزیکی با خطر آماده می کند.

در شرایط طبیعی سطح آدرنالین به سرعت کاهش می یابد و ترس از بین می رود. با این حال، اگر اضطراب ادامه پیدا کند و سطح آدرنالین بالا بماند مشکلات بیشتری ایجاد می شود. استرس و اضطراب مداوم می تواند به مشکلات دیگری منجر شود، از جمله:

افسردگی

اختلال اضطرابی

استرس مداوم با مشکلات سیستم ایمنی، گوارشی، خواب و تولید مثل ارتباط دارد

مشکلات سلامتی جسمی که ممکن است بوجود بیاید عبارتند از:

سرماخوردگی و عفونت های مکرر

بیماری قلبی

فشار خون بالا

دیابت

در صورت خسته کننده یا مداوم بودن این شرایط اقدام یا کمک گرفتن برای کاهش استرس و اضطراب مهم است. نکاتی برای کنترل استرس و اضطراب عبارتند از:

علائم را بشناسید: اگر می دانید چه زمانی علائم استرس یا اضطراب بیش از حد بروز می کنند ممکن است بتوانید اقدامات موثری را در جهت کاهش آنها انجام دهید. سردرد، ناتوانی در خواب یا پرخوری ممکن است نشانه هایی برای گرفتن کمک باشد.

عوامل محرک خود را بشناسید: اگر می توانید یاد بگیرید چه چیزی باعث احساس اضطراب می شود می توانید اقدام موثری انجام دهید. شاید شما کارهای زیادی را به عهده گرفته اید؟ آیا می توانید از کسی کمک بخواهید؟ آیا قهوه یا الکل باعث بدتر شدن آن می شود؟ میزان مصرف آنها را کاهش دهید.

رژیم غذایی: یک سبک زندگی پرمشغله می تواند منجر به مصرف بیش از حد فست فود یا انجام ورزش کم شود. سعی کنید برای خود وقت بگذارید تا یک غذای سالم بخورید یا یک ناهار خانگی را به همراه مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه به جای گرفتن همبرگر به محل کار ببرید.

ورزش: نشستن طولانی مدت جلوی صفحه رایانه یا رانندگی زیاد تاثیر خود را می گذارد. سعی کنید 30 دقیقه استراحت کنید و روزانه با انجام پیاده روی و حرکات ورزشی سلامتی خود را تقویت کنید.

برخی از تکنیک های آرام سازی را بیاموزید: تنفس یوگا، مراقبه و سایر استراتژی ها می توانند به کاهش استرس و اضطراب کمک کنند. برخی شواهد نشان می دهد استفاده از رایحه درمانی ممکن است به کاهش استرس کمک کند اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

فعالیت جدیدی را امتحان کنید: موسیقی، مراقبه، باغبانی یا عضویت در یک گروه کر، یوگا، پیلاتس یا شرکت در گروه های دیگر می تواند استرس را کاهش دهد و برای مدتی ذهن شما را از نگرانی دور کند. شما ممکن است افرادی را با نگرانی های مشابه ملاقات کنید که می توانید احساسات خود را با آنها در میان بگذارید.

اجتماعی باشید: وقت خود را با دوستان و خانواده خود سپری کنید یا گروهی را پیدا کنید که بتوانید تا افراد دیگری را ملاقات کنید به عنوان نمونه داوطلب شدن یا پیوستن به یک گروه پشتیبانی می تواند ایده خوبی باشد ممکن است عضویت در این گروه ها باعث شود از نظر عاطفی و عملی پشتیبانی شوید، همچنین ذهن شما را از مشکل موجود دور کند.

اهداف خود را تعیین کنید: برای نمونه اگر بیش از حد دچار مشکلات مالی یا اداری شده اید بنشینید و یک برنامه ریزی کنید. با تعیین اهداف و اولویت ها هنگام حل آنها را بررسی کنید، همچنین یک طرح به شما کمک می کند تا به درخواست های اضافی دیگران که وقت برای انجام آنها ندارید “نه” بگویید.

درمان

گزینه های درمانی برای اضطراب و مشکلات مربوط به آن عبارتند از:

رفتاردرمانی شناختی

داروها مانند برخی از انواع ضد افسردگی

گروه های پشتیبانی برای افراد با شرایط خاص

هر فردی که تحت فشارهای روانی و اضطرابی قرار گرفته می گیرد باید برای مشاوره به یک متخصص بهداشت مراجعه کند، کمک گرفتن زود هنگام ممکن است از بروز سایر مشکلات جلوگیری کند.

اگر می خواهید به دنبال کمک حرفه ای باشید دیدن یک فرد کاملا آموزش دیده و واجد شرایط مهم است.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ