عسل با شیر داغ / آیا این ترکیب سمی است؟

Shabnam Khesal
عسل و شیر یک ترکیب کلاسیک است که اغلب در نوشیدنی ها و دسرها به طور یکسان وجود دارد. شیر و عسل علاوه بر ایجاد حس آرامش فوق العاده می توانند عطر و طعم غنی را در دستور العمل های مورد علاقه شما ایجاد کنند. به علاوه، این دو ماده برای خواص دارویی بسیار مورد تحقیق قرار گرفته […]
عسل و شیر یک ترکیب کلاسیک است که اغلب در نوشیدنی ها و دسرها به طور یکسان وجود دارد. شیر و عسل علاوه بر ایجاد حس آرامش فوق العاده می توانند عطر و طعم غنی را در دستور العمل های مورد علاقه شما ایجاد کنند.
به علاوه، این دو ماده برای خواص دارویی بسیار مورد تحقیق قرار گرفته اند و اغلب به عنوان یک درمان طبیعی برای درمان انواع شرایط سلامتی مورد استفاده قرار می گیرند، اما در مورد اثرات مضر ترکیب عسل در شیر داغ ابراز نگرانی هایی وجود دارد آیا این ادعاها واقعا درست هستند؟ یا افسانه غذایی است که این بار توسط سیستم باستانی پزشکی آیورودا منتشر می شود؟ به گزارش هلث این، این مقاله مزایا و معایب عسل و شیر را مرور می کند.
فواید ترکیب شیر و عسل
ترکیب شیر با عسل ممکن است با چندین مزیت سلامتی همراه باشد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 کیفیت خواب را بهبود بخشد
بسیاری از افراد برای کمک به ارتقای کیفیت بهتر خواب یک لیوان شیر گرم همراه با عسل درست قبل از خواب می نوشند و این درمان از نظر علمی مورد حمایت قرار گرفته است. در حقیقت مطالعه ای روی 68 نفر که به دلیل بیماری قلبی در بیمارستان بستری بودند، نشان می دهد نوشیدن مخلوط شیر و عسل دو بار در روز به مدت 3 روز کیفیت خواب را به طور کلی بهبود می بخشد. بعلاوه، چندین مطالعه اشاره کرده اند شیر و عسل هر دو می توانند خواب را به صورت جداگانه نیز تقویت کنند.
به عنوان نمونه، نتیجه یک مطالعه نشان داد مصرف 10 گرم یا یک دوم قاشق غذاخوری عسل 30 دقیقه قبل از خواب باعث بهبود کیفیت خواب و کاهش سرفه شبانه در 300 کودک مبتلا به عفونت های تنفسی شده است. به همین ترتیب نتیجه یک مطالعه روی 421 فرد مسن نشان داد افرادی که به طور منظم شیر یا محصولات آن را مصرف می کنند کمتر دچار بی خوابی یا بدخوابی می شوند.
بیشتربخوانید:با شیر لاغر شوید!
از استحکام استخوان ها پشتیبانی می کند
شیر منبع عالی از کلسیم، ماده مغذی مهمی است که نقشی اساسی در سلامت استخوان دارد. نتایج برخی تحقیقات نشان می دهد نوشیدن شیر می تواند تراکم مواد معدنی استخوان را بهبود بخشد و ممکن است با خطر کمتری از پوکی استخوان و شکستگی مرتبط باشد، ترکیب شیر با عسل می تواند مزایای استخوان سازی قبلی را حتی بیشتر کند. در حقیقت بررسی یک گزارش نشان داد عسل به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می تواند از سلامت استخوان محافظت کند.
سلامت قلب را ارتقا می بخشد
شیر و عسل هر کدام با چندین فواید بالقوه در ارتباط با سلامت قلب همراه هستند. به طور خاص ثابت شده است شیر میزان کلسترول HDL (خوب) را افزایش می دهد که می تواند با کمک به پاک شدن پلاک از عروق از شما در برابر بیماری قلبی محافظت کند. با این حال، مشخص شد این فقط در مورد شیر کامل و نه شیر بدون چربی صدق می کند، همچنین شیر غنی از پتاسیم ماده مغذی ضروری است که می تواند به کاهش سطح فشار خون نیز کمک کند.
در همین حال، نتایج مطالعات نشان می دهد عسل می تواند سطح تری گلیسیرید، کلسترول کل و کلسترول LDL (بد) را کاهش دهد که همه اینها از عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی هستند. حتی ممکن است چندین نشانگر التهاب را کاهش دهد که می تواند در بیماری قلبی نقش داشته باشد.
اشکالاتی درباره ترکیب شیر و عسل
اگرچه ترکیب شیر و عسل ممکن است چندین مزیت برای سلامتی به همراه داشته باشد، اما چند اشکال قابل تامل هم دارد. اگر فرد عدم تحمل لاکتوز داشته باشد یا رژیم غذایی بدون لبنیات دنبال می کند به احتمال زیاد شیر گزینه مناسبی برای این گروه از افراد نیست، همچنین مصرف لبنیات می تواند به احتمال زیاد با برخی از بیماری های پوستی از جمله آکنه، روزاسه و اگزما مرتبط باشد.
لازم به یادآوری است که اگرچه عسل دارای خواصی برای سلامتی است، اما قند و کالری زیادی دارد. مصرف مقادیر زیاد قند اضافه شده می تواند به افزایش وزن، بیماری های قلبی، دیابت و مشکلات کبدی منجر شود، همچنین عسل برای کودکان زیر 12 ماه نامناسب است زیرا باکتری هایی دارد که می توانند در بوتولیسم نوزادان بیماری جدی و به طور بالقوه تهدید کننده زندگی نقش داشته باشد.
علاوه بر این، گرم كردن عسل در دمای بالا می تواند باعث ایجاد هیدروکسی متیل فورفورال شود، تركیبی كه هنگام مصرف زیاد می تواند اثرات منفی بر سلامتی بگذارد، بنابراین بهتر است میزان مصرف خود را تعدیل کنید و از گرم کردن آن در دمای بالا خودداری کنید تا مزایای آن برای سلامتی به حداکثر برسد.
آیا واقعا ترکیب عسل با شیر داغ سمی است؟
مدت هاست که از عسل به عنوان یک مایع طلایی شفابخشی یاد می شود که دارای خواص دارویی بسیاری است. عسل خام ماهیتی ضد باکتری دارد و با مطالعات و آزمایش های متعدد روی آن این فواید ثابت شده است. این در تعدادی از داروهای خانگی برای درمان های زیبایی پوست و مو سالم و حتی برای درمان زخم های کوچک استفاده می شود. با این حال، روش آیورودا در هند باستان بر این واقعیت تاکید دارد که هرگز نباید عسل را با شیر داغ ترکیب کرد. برخی از افراد متقاعد شده اند مصرف عسل با شیر داغ می تواند کشنده باشد! زیرا حرارت دادن هر چیزی با قندها می تواند ماده شیمیایی به نام هیدروکسی ‌متیل آزاد کند که تصور می شود ماهیت سرطان زایی دارد، اما این برای همه مواردی که حاوی شکر هستند نه فقط عسل صدق می کند، بنابراین ثابت شده است ترکیب عسل با شیر داغ باعث سمی شدن آن می شود، اما آیا به اندازه کافی سمی است که به بدن شما آسیب برساند؟
مطالعه ای که توسط مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی در مورد تاثیرات سوء گرم شدن عسل نشان می دهد ممکن است اثرات مضر ایجاد کند و به مرور مانند یک سم عمل کند. توجه داشته باشید افزایش دما مجاز برای عسل کمتر از 140 درجه است که به مراتب کمتر از دمای مطلوب است که به احتمال زیاد لیوان شیر شما در آن خواهد بود. این دلیل عقیده بر این است که عسل گرم می تواند سمی باشد، همچنین در مورد عسل، لیمو و آب نیز صدق می کند.
با این حال، جدول مقایسه مقادیر هیدروکسی ‌متیل ‌فورفورال در مطالعه فقط افزایش ناچیز مقدار آن در عسل گرم شده از 25 قسمت در میلیون به 75 pmm را نشان می دهد. این به مراتب کمتر از مقدار هیدروکسی متیل ‌فورفورال موجود در بسیاری از غذاهای دیگر است. علاوه بر این، هیچ دلیل قابل توجهی برای سرطان زایی هیدروکسی ‌متیل ‌فورفورال برای انسان وجود ندارد، اما برخی دیگر بر این باورند ترکیب عسل با شیر داغ به اندازه ای که طب آیورودا می خواهد باور کنید سمی نیست. گرم کردن عسل در دمای بالاتر از 140 درجه ممکن است برای بدن شما مفید نباشد زیرا برخی از مواد مغذی از بدن خارج می شوند، اما به طور قطع کشنده نیست. بهترین راه برای لذت بردن از این ترکیب این است که عسل را بعد از پایین آمدن دمای شیر به آن اضافه کنید و از مزایای آن بهر مند شوید البته تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.
مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ