ایمنی در برابر ویروس کرونا حتی پس از ابتلای خفیف

حسام آرین
بر اساس یافته های جدید دانشمندان ایمنی محافظتی در برابر ویروس کووید-19 را در افراد تا چهار ماه پس از ابتلا به عفونت ویروس کرونا حتی در صورت خفیف یا بدون علامت بودن مشخص شده است که امید به تاثیر طولانی مدت واکسن ها را فراهم می کند. به گزارش هندوستان تایمز، در این تحقیق آنتی بادی و سلول های T در 136 نفر بین […]

بر اساس یافته های جدید دانشمندان ایمنی محافظتی در برابر ویروس کووید-19 را در افراد تا چهار ماه پس از ابتلا به عفونت ویروس کرونا حتی در صورت خفیف یا بدون علامت بودن مشخص شده است که امید به تاثیر طولانی مدت واکسن ها را فراهم می کند.

به گزارش هندوستان تایمز، در این تحقیق آنتی بادی و سلول های T در 136 نفر بین کادر درمان انگلیس که دارای عفونت خفیف یا بدون علامت بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این مطالعه که در مجله ساینس ایمونولوژی منتشر شد، نشان می دهد 89 درصد از شرکت کنندگان 16 تا 18 هفته پس از ابتلا به عفونت آنتی بادی های خنثی کننده را تجزیه و تحلیل کردند.

همچنین این تیم تحقیقاتی با همکاری محققان دانشگاه کالج لندن، انگلیس متوجه شد اغلب شرکت کنندگان دارای سلول های T قادر به شناسایی چندین قسمت مختلف ویروس نیز هستند. با این حال، آنها متذکر شدند این دو پاسخ همیشه با هم هماهنگ نیستند در حالی که در برخی افراد ایمنی سلول T نشان داده می شود، اما هیچ مدرکی از آنتی بادی ها نشان داده نمی شود و برعکس.

جوزف گیبونز، یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی گفت: مطالعه ما در مورد عفونت کرونا در پرسنل بهداشتی بیمارستان های لندن نشان می دهد چهار ماه پس از ابتلا به عفونت حدود 90 درصد افراد دارای آنتی بادی هایی هستند که ویروس را مسدود می کنند.

گیبونز افزود: در 66 درصد از شرکت کنندگان می بینیم سطح این آنتی بادی های محافظ بالا است و این پاسخ آنتی بادی قوی توسط سلول های T تکمیل می شود که در مقابل قسمت های مختلف ویروس واکنش نشان می دهند.

وی ضمن اینکه این یافته را “خبر خوب” توصیف می کند، توضیح داد: اگر فردی به ویروس کرونا آلوده شده باشد، احتمال ایجاد آنتی بادی و سلول های T وجود دارد که در صورت مواجهه مجدد با ویروس ممکن است از برخی محافظت ها برخوردار باشد.

بیشتر بحث ها درباره ایمنی محافظتی بر نقش های مختلف سلول های B متمرکز شده است که باعث ایجاد آنتی بادی ها و سلول های T، سلول های سفید خون می شود که از شما در مقابل ویروس محافظت می کند. آخرین مطالعه نشان می دهد در حالی که پاسخ های آنتی بادی محافظ به طور معمول با پاسخ سلول T تکمیل می شوند بیش از نیمی از شرکت کنندگان در این تحقیق دارای پاسخ های مختلف آنتی بادی و سلول T هستند، همچنین این تحقیق نشان داد پاسخ سلول های T در افرادی که علائم کلاسیک و مشخص کرونا را دارند، بیشتر است در حالی که عفونت بدون علامت منجر به ضعف ایمنی سلول T نسبت به عفونت علامتی می شود، اما پاسخ آنتی بادی خنثی کننده معادل است. به علاوه، مطالعه جدید اطمینان از تلاش برای واکسیناسیون را حمایت می کند و حاکی از آن است که حتی در صورت ابتلا به عفونت خفیف افراد دارای ایمنی آنتی بادی و سلول T در مقابل بسیاری از قسمت های ویروس هستند که به عنوان اپی توپ شناخته می شوند.

محققان خاطرنشان کردند: در حالی که انواع جدیدی از جهش های ویروس در حال ظهور است، اما تغییرات ویروس لزوما در این اپی توپ ها رخ نمی دهد بنابراین امید است که اکثریت قریب به اتفاق شناسایی سیستم ایمنی بدن بدون مزاحمت ادامه یابد.

همچنین آنها اظهار داشتند: این یافته مهمی است زیرا علائم خفیف یا حتی نوع بدون علامت ویروس کرونا رایج و نماینده بیشتر عفونت ها در جامعه محسوب می شود.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ