خواص برنج قهوه ای و حقایق تغذیه ای آن

Shabnam Khesal
برنج از هزاران سال پیش اصلی ترین ماده در برنامه غذایی انسان بوده است. قدمت برخی از ابزارهای تولید برنج در چین به 8 هزار سال قبل بر می گردد و برخی از بقایای برنج باستان نیز تا 2 هزار سال قدمت دارتر از آن هستند.
برنج از هزاران سال پیش اصلی ترین ماده در برنامه غذایی انسان بوده است. قدمت برخی از ابزارهای تولید برنج در چین به 8 هزار سال قبل بر می گردد و برخی از بقایای برنج باستان نیز تا 2 هزار سال قدمت دارتر از آن هستند.
به گزارش وب ام دی، امروزه برنج در بیش از 100 فرهنگ اصلی است و بیش از 40 هزار نوع روش کشت برای آن وجود دارد. از این انواع بسیاری از آنها را می توان به عنوان برنج قهوه ای تهیه کرد و فروخت. برنج قهوه ای به این معنی است که شما برنج را به عنوان یک دانه کامل می خورید. باید بدانید نکته مهمی است زیرا هرچه دانه کمتر پردازش شود مواد مغذی بیشتری برای بدن تامین می کند.

فواید برنج قهوه ای برای سلامتی

سبوس و جوانه دو لایه بیرونی برنج قهوه ای حاوی بیشتر ویتامین ها و مواد معدنی موجود در دانه هستند. هنگامی که تولید کنندگان برنج سفید درست می کنند در واقع این لایه ها از بین می روند به همین دلیل برنج قهوه ای گزینه سالم تری محسوب می شود. در اینجا برخی از بهترین مزایای سلامتی برنج قهوه ای ارائه شده است:

ارتباط برنج قهوه ای با کاهش خطر ابتلا به دیابت

برنج قهوه ای دارای شاخص گلیسمی کم (GI) است به این معنی که باعث نمی شود قند خون شما بعد از خوردن افزایش یابد. مطالعات نشان می دهد با خوردن غلات سبوس دار سه وعده در روز مانند برنج قهوه ای می توانید خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 32 درصد کاهش دهید.
از طرف دیگر، برنج سفید می تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد. مطالعه دیگری نشان داد افرادی که برنج سفید زیاد می خورند حدود 17 درصد بیشتر از افرادی که کمتر می خورند در معرض ابتلا به دیابت هستند. دانشمندان تخمین می زنند با جایگزینی حدود 50 گرم در روز برنج سفید با برنج قهوه ای فرد می تواند خطر دیابت خود را تا 16 درصد کاهش دهد.

ارتباط برنج قهوه ای با سلامت قلب

بسیاری از مواد مغذی موجود در برنج قهوه ای به سلامت قلب شما کمک می کند. این منبع غنی از فیبر غذایی است که می تواند خطر مرگ شما را در اثر بیماری قلبی کاهش دهد، همچنین برنج قهوه ای حاوی مقادیر زیادی منیزیم است که می تواند شما را در برابر بیماری های قلبی و سکته مغزی محافظت کند.
به طور کلی مطالعات نشان می دهد مصرف بیشتر غلات سبوس دار از جمله برنج قهوه ای می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا 22 درصد و خطر سکته مغزی را تا 12 درصد کاهش دهد.

ارتباط برنج قهوه ای و کنترل وزن

از سال 2020، از هر 10 آمریکایی چهار نفر واجد شرایط چاقی هستند و از هر 10 نفر یک نفر به شدت چاق است. افزودن برنج قهوه ای به عنوان یک ماده غذایی اصلی ممکن است به افراد دارای اضافه وزن کمک کند تا وزن بیشتری کم کنند و شاخص توده بدنی خود را که نشانگر وزن سالم یا ناسالم است کاهش دهند.
همچنین برنج قهوه ای حاوی فیبر غذایی بیشتری نسبت به برنج سفید است. غذاهای حاوی فیبر بالاتر باعث می شوند در حالی که کالری کمتری دریافت می کنید مدت زمان بیشتری احساس سیری داشته باشید. اگر برنج سفید را با برنج قهوه ای جایگزین کنید می توانید بدون احساس گرسنگی کمتر غذا بخورید.

ارزش غذایی برنج قهوه ای

مواد مغذی در هر وعده حاوی نصف فنجان برنج قهوه ای دانه بلند شامل:
کالری: 108
پروتئین: 3 گرم
چربی: 1 گرم
کربوهیدرات ها: 22 گرم
فیبر: 2 گرم
قند: 0 گرم
برنج قهوه ای منبع غنی از فنل ها و فلاونوئیدها دو نوع آنتی اکسیدان است که به کاهش آسیب سلول ها کمک می کند و خطر پیری زودرس را کاهش می دهد، همچنین برنج قهوه ای بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی را برای شما فراهم می کند:
کلسیم
آهن
منگنز
منیزیم
فسفر
سلنیوم
ویتامین 1B (تیامین)
ویتامین6B (پیریدوکسین)

اندازه مفید برای مصرف برنج قهوه ای

بخاطر داشته باشید یک وعده برنج قهوه ای فقط حاوی یک فنجان برنج پخته شده است. یک فنجان برنج قهوه ای خشک یک فنجان کامل برنج پخته شده به شما می دهد و ممکن است در رستوران مورد علاقه خود از این مقدار بیشتر برنج مصرف کنید، بنابراین مراقب باشید تا به همان اندازه مصرف پایبند باشید.

طرز تهیه برنج قهوه ای


برای پخت برنج قهوه ای

برنج را با آب خنک بشویید تا نشاسته اضافی و گردوغبار آن پاک شود.
به ازای هر فنجان برنج قهوه ای خشک حدود یک و یک دوم فنجان آب به آن اضافه کنید.
آب رو بگذارید جوش بیاید.
حرارت را کم کنید و در قابلمه را بگذارید.
قبل از اینکه آن را از روی حرارت بردارید بگذارید حدود 20 دقیقه رو اجاق بماند.
قبل از سرو برنج باید روی اجاق بماند تا به خوبی بخارپز شود.
همچنین می توانید برای پخت آن از پلوپز استفاده کنید.
برنج قهوه ای می تواند یک غذای جانبی سالم یا یک ماده اصلی برای بسیاری از دستور العمل های مختلف باشد. در اینجا چند روش برای امتحان کردن آن وجود دارد:
آن را به عنوان غذای سالم برای مصرف کربوهیدرات ها به برنامه غذایی خود اضافه کنید.
سبزی ها و گوشت یا توفو را سرخ کنید، سپس مقداری برنج قهوه ای به آنها اضافه کنید.
یک کاسه برنج را با لوبیا، سالسا، سبزی ها و شاید مقداری مرغ مخلوط کنید.
برای تهیه فلفل دلمه ای شکم پر آن را با گوشت گاو و ادویه ترکیب کنید.
آن را با مقداری شیر، شکر و تخم مرغ ترکیب تا پودینگ برنج درست کنید.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ