مکمل های مهم برای لاغری

Shabnam Khesal
وقتی می خواهید وزن کم کنید، برای رسیدن به این هدف به هر ریسمانی چنگ می زنید و شاید هر تبلغی برای شما وسوسه انگیز باشد. اگر افکار شما به سمت مکمل ها یا داروهای گیاهی می رود بخاطر داشته باشید تحقیقات پیرامون بسیاری از آنها نتایج متفاوت و قابل تاملی نشان می دهد.
وقتی می خواهید وزن کم کنید، برای رسیدن به این هدف به هر ریسمانی چنگ می زنید و شاید هر تبلغی برای شما وسوسه انگیز باشد. اگر افکار شما به سمت مکمل ها یا داروهای گیاهی می رود بخاطر داشته باشید تحقیقات پیرامون بسیاری از آنها نتایج متفاوت و قابل تاملی نشان می دهد. در برخی موارد دانش زیادی برای پشتیبانی از این ادعاها وجود ندارد و برخی حتی برای سلامتی خطر دارند، بنابراین قبل از هرگونه خرید مکمل لاغری نخست با پزشک خود مشورت کنید.
به گزارش وب ام دی، همچنین باید بدانید سازمان غذا و داروی آمریکا برخی از مکمل های کاهش وزن را که داروهای تجویز شده در آنها وجود داشت و روی برچسب شان ذکر نشده بودند متوقف کرده است.
مکمل ها توسط این سازمان به همان روشی که غذا و دارو تنظیم می شوند، تحت نظارت و کنترل قرار ندارند در واقع سازمان غذا و داروی آمریکا این مکمل ها را از نظر ایمنی یا اثربخشی قبل از ورود به بازار بررسی نمی کند.

کیتوسان و لاغری

کیتوسان قندی است که از لایه های سخت خارجی خرچنگ دریایی، خرچنگ و میگو حاصل می شود. علاقه مندان می گویند می تواند مانع جذب چربی ها و کلسترول توسط بدن شود. آیا به کاهش وزن هم کمک می کند؟ داروهای طبیعی، یک گروه مستقل که تحقیقات در مورد مکمل ها را تجزیه و تحلیل می کند، می گوید شواهد قابل اعتماد کافی برای ارزیابی آن وجود ندارد، همچنین مرکز ملی بهداشت مکمل و یکپارچه اظهار داشت اثربخشی کیتوسان برای کاهش وزن ثابت نشده است.
کیتوسان به طور معمول هیچ عارضه جانبی ایجاد نمی کند، اما برخی از افراد با مصرف آن به معده درد یا یبوست دچار می شوند. اگر به صدف حساسیت دارید نباید کیتوسان مصرف کنید زیرا از صدف ساخته شده است.

پیکولینات کروم و لاغری

کروم ماده معدنی است که انسولین را افزایش می دهد هورمونی که برای تبدیل غذا به انرژی مهم است، همچنین بدن شما برای ذخیره کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها به آن نیاز دارد. ادعاهایی وجود دارد که مکمل های کروم می توانند:
اشتهایتان را پایین می آورند
به شما کمک می کند کالری بیشتری بسوزانید
چربی بدن خود را کاهش دهید
توده عضلانی خود را تقویت کنید
اما مروری بر 24 مطالعه ای که تاثیر 200 تا هزار میکروگرم کروم در روز را بررسی می کرد، نشان می دهد هیچ اثربخشی قابل توجهی ندارد. داروهای طبیعی می گوید کروم برای کاهش وزن “احتمالا بی اثر” است.
با مصرف کمتر از 35 میکروگرم در روز مکمل های کروم به طور معمول برای بزرگسالان بی خطر هستند. دوزهای بالاتر می تواند باعث:
بی خوابی
تحریک پذیری
مشکلات تفکر
سردرد
همچنین در برخی افراد هنگام مصرف کروم آسیب کلیوی ایجاد شده است، بنابراین اگر مشکلات کلیوی دارید نباید از آن استفاده کنید.

اسید لینولئیک مزدوج (CLA)

این یک مکمل محبوب است که حاوی مواد شیمیایی موجود در یک اسید چرب به نام اسید لینولئیک است. ادعاهایی وجود دارد که این اسید ممکن است به مهار چربی بدن کمک کرده و به شما احساس سیری ببخشد.
تحقیقات در مورد CLA برای کاهش وزن متفاوت است. برخی پیشنهاد می کنند برای برخی از افراد 1.8 تا 6.8 گرم CLA در روز ممکن است:
چربی بدن را مهار کنید
عضله را تقویت کنید
اما تحقیقات دیگر نشان می دهد به شما در کاهش وزن کمک نمی کند. داروهای طبیعی می گوید CLA برای کاهش وزن “احتمالا موثر” است. برخی از محققان هشدار می دهند استفاده طولانی مدت از آن به ویژه اگر چاق هستید ممکن است مقاومت به انسولین را افزایش دهد که احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را بیشتر می کند، همچنین ممکن است کلسترول “خوب” در خون شما را کاهش دهد که خطر مشکلات قلبی را افزایش می دهد. در بعضی از افراد CLA ممکن است عوارض جانبی مانند:
ناراحتی معده
حالت تهوع
مدفوع شل
خستگی

گلوکومنان و لاغری

گلوکومنان از گیاه کون ‌نیاکو ساخته شده است و مانند سایر فیبرهای غذایی قرار است با جلوگیری از جذب چربی غذاها در بدن به کاهش وزن کمک کند. مطالعات بسیار اولیه نشان می دهد گلوکومنان ممکن است مفید باشد، اما شواهد دیگر نشان می دهد که اثربخشی ندارد.
داروهای طبیعی می گوید شواهد کافی برای ارزیابی میزان عملکرد گلوکومانان برای کاهش وزن وجود ندارد. اگر گلوکومانان را به صورت قرص مکمل مصرف کنید می توانید خفگی یا انسداد را در موارد زیر تجربه کنید:
گلو
مری
روده
به نظر می رسد اگر این مکمل را به صورت پودر یا کپسول مصرف کنید تا حدودی ایمن تر است، همچنین گلوكومانان ممكن است جذب دارو برای بدن شما را سخت تر كند، بنابراین داروی خود را 1 ساعت قبل یا 4 ساعت بعد از استفاده از گلوکومانان مصرف کنید.
عصاره چای سبز و لاغری
ظاهرا عصاره چای سبز در موارد زیر به شما کمک می کند:
جلوی اشتهای خود را بگیرید
افزایش متابولیسم کالری و چربی
داروهای طبیعی می گوید شواهد کافی برای ارزیابی میزان عملکرد آن وجود ندارد. عوارض جانبی مصرف عصاره چای سبز به ویژه در مقادیر زیاد شامل موارد زیر است:
حالت تهوع
استفراغ
نفخ شکم
گاز
اسهال
سرگیجه
بی خوابی
تحریک

عصاره قهوه سبز و لاغری

مطالعات اولیه نشان می دهد عصاره قهوه سبز ممکن است منجر به کاهش وزن متوسط شود، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است. داروهای طبیعی بیان می کند تحقیقات کافی برای تصمیم گیری در مورد اثربخشی آن وجود ندارد. تعداد کمی از افراد عوارض جانبی دارند که به دلیل کافئین موجود در قهوه سبز ممکن است ایجاد شوند:
سردرد
ناراحتی معده
عصبی بودن
بی خوابی
ریتم غیر طبیعی قلب

گوارگام و لاغری

این از دانه گیاه گوار حاصل می شود مانند سایر فیبرهای غذایی ممکن است از جذب چربی ها در بدن شما جلوگیری کرده و به شما احساس سیری ببخشد. گوارگام بسیار بیشتر از سایر گیاهان برای کاهش وزن مورد مطالعه قرار گرفته است و اغلب محققان می گویند موثر نیست. داروهای طبیعی موافقت کرده و گوارگام را “احتمالا بی اثر” ارزیابی می کنند. عوارض جانبی آن ممکن است شامل موارد زیر باشد:
گاز و نفخ معده
اسهال

هودیا و لاغری

هودیا گیاهی است که در صحرای کالاهاری در آفریقا می روید. بر اساس اعلام مرکز ملی طب مکمل و جایگزین، بوشمن ها (قبایل شکارچی گردآورنده صحرانشینی هستند که در جنوب قاره آفریقا زندگی می‌کنند) به طور سنتی از ساقه و ریشه آن برای کاهش گرسنگی و تشنگی هنگام شکارهای طولانی استفاده می کردند که در حال حاضر به عنوان مهار کننده اشتها به بازار عرضه شده است.
هودیا حاوی 57 P است، ماده ای که گفته می شود با کمک به احساس سیری اشتها را مهار می کند، اما هیچ شواهد معتبری مبنی بر ایمن یا موثر بودن آن وجود ندارد. داروهای طبیعی می گوید مدارک کافی برای ارزیابی عملکرد موثر هودیا وجود ندارد.

مکمل کتو دی ای اچ آ 7

کتو دی ای اچ آ 7 به طور طبیعی در بدن شما یافت می شود که ممکن است به شما کمک کند با افزایش متابولیسم وزن خود را کاهش دهید و کالری بیشتری در طول روز بسوزانید.
در چند مطالعه کوچک، افرادی که کتو دی ای اچ آ 7 مصرف کرده اند همراه با ورزش متوسط و رژیم کم کالری نسبت به افرادی که به آنها دارونما (یک قرص ساختگی) داده شده به طور قابل توجهی وزن کم کردند، اما داروهای طبیعی می گوید هنوز شواهد قابل اعتماد کافی برای ارزیابی میزان عملکرد آن وجود ندارد.

افدرا یا اُرمک

ارمک یا ریش بز یک گیاه متفاوت از گونه های مرتبط است که در آمریکای شمالی رشد می کند. افدرا حاوی افدرین محرک است، این ماده بسیار نزدیک به این ترکیبات ساخته شده در انسان است که در برخی داروها وجود دارد:
سودو افدرین
فنیل پروپانول آمین
سازمان غذا و داروی آمریکا پس از ارتباط گیاه با عوارض جانبی جدی از جمله موارد زیر مصرف این مکمل را ممنوع کرد:
حمله قلبی
آریتمی
سکته
روان پریشی
تشنج
مرگ
بر اساس اعلام FDA، شواهد کمی وجود دارد که نشان می دهد خطرات آن برای سلامتی بیشتر از فوایدش است. به علاوه، داروهای طبیعی می گوید افدرا “احتمالا ناامن” است.

نارنج و لاغری

درخت نارنج بومی آفریقا و آسیای گرمسیری است، همچنین در مدیترانه، کالیفرنیا و فلوریدا نیز رشد می کند. پوست نارنج حاوی سینفرین، محرک مربوط به افدرین است که با افزایش تعداد کالری سوزانده شده کار می کند. پس از اینکه سازمان غذا و داروی آمریکا محصولات کاهش وزن حاوی افدرا را ممنوع کرد بسیاری از تولیدکنندگان به نارنج روی آوردند، اما مشخص نیست آیا این محصول بی خطر تر است یا خیر.
داروهای طبیعی می گوید نارنج اگر به صورت خوراکی به عنوان مکمل مصرف شود احتمالا ایمن نیست و شواهد کافی برای دانستن اینکه آیا برای کاهش وزن موثر است نیز وجود ندارد.
برخی مطالعات نشان می دهد مکمل های نارنج می توانند فشار خون و ضربان قلب شما را افزایش دهند. گزارشاتی منتشر شده است که حاکی از آن است این عوارض جانبی خطرناکی در افرادی که نارنج را به تنهایی مصرف کرده اند یا با سایر محرک ها مانند کافئین ترکیب شده اند، داشته اند. خطرات عبارتند از:
سکته
ضربان قلب نامنظم
حمله قلبی
مرگ
سازمان غذا و داروی آمریکا می گوید استفاده از نارنج ممکن است به عنوان مکمل غذایی بی خطر نباشد، بنابراین اگر به بیماری قلبی، فشار خون بالا یا مشکل پزشکی دیگری مبتلا هستید باید از مصرف آن دوری کنید. در صورت مصرف کافئین داروهای خاص، گیاهان یا مکمل های دیگر که ضربان قلب را تسریع می کنند باید از مصرف مکمل های نارنج خودداری کنید.
مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ