تاثیرات کنجد روی برخی بیماری ها / از یائسگی تا آلزایمر

حسام آرین
کنجد محصولی است که بیشتر برای تهیه روغن دانه آن کاشته می شود. این گیاه در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی کاشته می شود و در مقایسه با محصولات مشابه مانند بادام زمینی، سویا و دانه کلزا عقیده بر این است که دانه های کنجد بیشترین روغن را دارند، همچنین دانه کنجد منابع غنی پروتئین، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها است.

کنجد محصولی است که بیشتر برای تهیه روغن دانه آن کاشته می شود. این گیاه در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی کاشته می شود و در مقایسه با محصولات مشابه مانند بادام زمینی، سویا و دانه کلزا عقیده بر این است که دانه های کنجد بیشترین روغن را دارند، همچنین دانه کنجد منابع غنی پروتئین، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها است.

دانه کنجد دارای مزایای زیادی برای سلامتی است و از هزاران سال پیش در طب عامیانه استفاده می شده است. این دانه ها به احتمال زیاد در برابر بیماری های قلبی، دیابت و آرتروز از شما محافظت می کنند. مردم برای درمان فشار خون بالا به جای روغن های مخصوص پخت و پز از روغن کنجد استفاده می کنند. کنجد گاهی برای درمان دیابت، کلسترول بالا، بیماری های قلبی و بسیاری از بیماری ها استفاده می شود، اما تحقیقات علمی قوی برای حمایت از این موارد وجود ندارد. به گزارش وب ام دی، در غذاها از روغن کنجد به عنوان روغن پخت و پز و برای تهیه سس استفاده می شود در برخی موارد نیز دانه های کنجد برای طعم دادن به غذا اضافه می شوند.

کنجد چگونه کار می کند؟

کنجد حاوی مواد شیمیایی است که به کاهش تورم و بهبود سریع زخم های پوستی کمک می کند. این مواد شیمیایی ممکن است سرعت جذب قند از غذا را کاهش دهند که این امر برای افراد مبتلا به دیابت گزینه مفیدی است، همچنین کنجد ممکن است باکتری های ایجاد کننده پلاک را از بین ببرد و چون حاوی کلسیم است که به درمان راشیتیسم کمک می کند.

تاثیرات کنجد بر برخی بیماری ها و عوامل

فشار خون بالا. تحقیقات نشان می دهد جایگزینی روغن کنجد با روغن های پخت و پز می تواند فشار خون را در افرادی که فشار خون بالا دارند، کاهش دهد. به نظر می رسد استفاده از روغن کنجد هنگام مصرف همراه با برخی از داروهای فشار خون اثرات افزودنی نیز داشته باشد. همچنین شواهدی وجود دارد که استفاده از ترکیب روغن کنجد و روغن سبوس برنج می تواند فشار خون را کاهش دهد.

سرفه. تحقیقات نشان می دهد مصرف روغن کنجد به صورت خوراکی هنگام خواب به مدت 3 روز باعث کاهش سرفه در کودکان مبتلا به سرماخوردگی نمی شود.

انسداد روده. تحقیقات اولیه نشان می دهد افزودن روغن کنجد از طریق لوله ای که از طریق بینی و معده وارد می شود همراه با مراقبت های استاندارد نیاز به جراحی را در افراد با انسداد روده کوچک کاهش می دهد.

رشد کودک. تحقیقات اولیه نشان می دهد انجام ماساژ روزانه نوزادان با استفاده از روغن کنجد به مدت 4 هفته رشد آنها را بهبود می بخشد.

پلاک دندان. تحقیقات اولیه نشان می دهد شستن دهان با روغن کنجد به مدت 10 دقیقه هر روز به مدت 15 روز می تواند پلاک دندان را در کودکان کاهش دهد.

دیابت. تحقیقات اولیه نشان می دهد جایگزینی روغن کنجد با ترکیبی از روغن کنجد و سبوس برنج باعث کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت از جمله افرادی که داروهای خاص دیابت را مصرف می کنند، می شود.

بیشتر بخوانید: پرپشت شدن مو با دانه های طلایی

نوع خفیف بیماری لثه (التهاب لثه). تحقیقات اولیه نشان می دهد روغن کشی که شامل گرداندن روغن داخل دهان است صبح ها یک دقیقه قبل از مسواک زدن به مدت 10 روز باعث کاهش پلاک دندان و التهاب لثه می شود.

کاهش وزن غیر ارادی در افراد مبتلا به HIV / AIDS. تحقیقات اولیه نشان می دهد مصرف مکمل غذایی حاوی نخود و کنجد به مدت 3 ماه به صورت روزانه همراه با آنتی بیوتیک افزایش وزن را در افراد مبتلا به اچ آی وی که به طور مزمن بیمار هستند، بهبود می بخشد.

مقادیر بالای کلسترول یا سایر چربی ها (لیپیدها) در خون (افزایش چربی خون). تحقیقات اولیه نشان می دهد کنجد میزان کلسترول را در افراد دارای کلسترول بالا یا بدون آن کاهش نمی دهد، اما ممکن است مقادیر دیگر چربی های خون به نام تری گلیسیرید را به میزان کمی کاهش دهد.

گروهی از علائم که خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد. تحقیقات اولیه نشان می دهد مصرف روغن کنجد با یا بدون ویتامین E به مدت 8 هفته می تواند فشار خون، قند خون و سطح کلسترول را در افراد مبتلا به این بیماری ها کاهش دهد.

آرتروز. تحقیقات اولیه نشان می دهد استفاده از روغن کنجد روی زانوها سه بار در روز به مدت 4 هفته باعث کاهش درد و بهبود عملکرد بدنی در افراد مبتلا به آرتروز زانو می شود. به نظر می رسد روغن کنجد و همچنین ژل موضعی دیکلوفناک دارویی که بعضی اوقات برای درد آرتروز استفاده می شود، کارآیی دارند.

درد. برخی تحقیقات نشان می دهد ماساژ سبک با روغن کنجد می تواند به کاهش درد در افرادی که در بیمارستان به دلیل ضربه به دست و پاها بستری هستند، کمک کند.

تورم (التهاب) وریدها ناشی از درمان دارویی سرطانی وریدی. تحقیقات اولیه نشان می دهد استفاده از روغن کنجد به عنوان بخشی از ماساژ سبک وریدها می تواند درد ناشی از این وضعیت را کاهش دهد.

آرتریت روماتوئید. تحقیقات اولیه نشان می دهد مصرف کنجد به مدت 6 هفته می تواند باعث بهبود درد، تورم و عملکرد بدنی در زنان مبتلا به روماتیسم مفصلی شود.

از دیگر مواردی که کنجد می تواند بر آنها تاثیر مثبت داشته باشد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیری پوست

بیماری آلزایمر

اضطراب

آب مروارید

ناباروری مردان

یبوست

کاهش مهارت های حافظه و تفکر در افراد مسن بیشتر از حد طبیعی سن آنها

یخ زدگی

بیماری قلبی

کم خونی بیماری مزمن

طاسی الگوی مردانه (آلوپسی آندروژنیک)

چاقی

ریزش موی تکه تکه (آلوپسی آره آتا)

پوسته پوسته شده و خارش پوست (پسوریازیس)

زخم معده

سرطان معده

سکته

علائم یائسگی

زگیل

استخوان های ضعیف و شکننده (پوکی استخوان)

التیام زخم

عوارض جانبی کنجد

هنگامی که به صورت خوراکی مصرف می شود: کنجد در صورت استفاده خوراکی به مقدار معمول موجود در غذا به احتمال زیاد ایمن است، همچنین در صورت استفاده از روغن کنجد به عنوان روش درمانی برای کوتاه مدت نیز ایمن است فقط ممکن است در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کند.

هنگامی که روی پوست استفاده می شود: روغن کنجد وقتی روی پوست قرار می گیرد به احتمال زیاد ایمن است و فقط ممکن است در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کند.

هنگام استفاده داخل بینی: کنجد در صورت استفاده کوتاه مدت به صورت اسپری بینی به احتمال زیاد گزینه ایمنی است، اما در صورت استفاده طولانی مدت از اسپری بینی روغن آن احتمال می رود باعث انسداد بینی شود.

هشدارها و احتیاط های ویژه

بارداری و شیردهی: اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا کنجد هنگام بارداری یا شیردهی بی خطر است یا خیر وجود ندارد، بنابراین برای مصرف آن در این شرایط با پزشک خود مشورت کنید.

كودكان: مصرف كنجد به صورت كوتاه مدت به صورت خوراکی به احتمال زیاد ایمن است.

انسداد معده به نام تنگی آناستوموتیک خوش خیم: دانه های کنجد حاوی فیبر زیادی هستند که ممکن است خطر انسداد روده را در افراد با تنگی آناستوموتیک خوش خیم افزایش دهد.

دیابت: کنجد ممکن است سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت کاهش دهد. مراقب علائم کاهش قند خون (هیپوگلیسمی) باشید و در صورت ابتلا به دیابت و استفاده از کنجد به مقدار دارویی قند خون خود را با دقت کنترل کنید.

فشار خون پایین: کنجد ممکن است فشار خون را کاهش دهد. از نظر تئوری استفاده از کنجد در مقادیر دارویی ممکن است باعث کاهش فشار خون در افرادی که از قبل فشار خون پایین دارند، شود.

جراحی: کنجد ممکن است بر سطح قند خون تاثیر بگذارد و کنترل قند خون را حین و بعد از جراحی دشوار کند. حداقل 2 هفته قبل از یک عمل جراحی برنامه ریزی شده مصرف کنجد را متوقف کنید.

دوز مصرف کنجد

دوزهای زیر در تحقیقات علمی مورد مطالعه قرار گرفته است:

بزرگسالان

برای فشار خون بالا: جایگزینی سایر روغن های پخت و پز با تقریبا 35 گرم روغن کنجد معادل حدود 2.5 قاشق غذاخوری به صورت روزانه به مدت حدود 6 الی 9 هفته یا استفاده از ترکیب روغن کنجد و روغن سبوس برنج به عنوان تنها روغن پخت و پز روزانه به مدت حدود 8 هفته استفاده شده است.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ