راه های کمک به مغز آسیب دیده پس از ابتلا به کرونا

حسام آرین
افراد مبتلا به موارد جدی ویروس کووید-19 می توانند در مغز لخته های کوچک خون ایجاد کنند که باعث سکته های خاموش و منجر به آسیب شود، اما یک متخصص مغز و اعصاب در ویرجینیای شمالی معتقد است آسیب های موجود در حافظه و تفکر قابل جبران است.

افراد مبتلا به موارد جدی ویروس کووید-19 می توانند در مغز لخته های کوچک خون ایجاد کنند که باعث سکته های خاموش و منجر به آسیب شود، اما یک متخصص مغز و اعصاب در ویرجینیای شمالی معتقد است آسیب های موجود در حافظه و تفکر قابل جبران است.
به گزارش دبلیو تاپ، دکتر مجید فتوحی از کلینیک مغز و اعصاب “NeuroGrow” گفت: شرایط را مورد مطالعه و بررسی قرار داده اند.
فتوحی تاثیرات ویروس کرونا را روی مغز، اعصاب و عضلات در مقاله ای که وی به طور مشترک تالیف کرده، توضیح داده است که به زودی در مجله بیماری آلزایمر منتشر خواهد شد.
فتوحی افزود: صرف نظر از اینکه مغز شما چگونه آسیب دیده است روش های خاصی وجود دارد که می توانید عملکرد و سلامت مغز خود را تقویت کنید. ما به بیمارانی که دچار ضربه یا سکته مغزی خفیف شده اند کمک می کنیم که بیش از 80 تا 90 درصد آنها بهبودی چشمگیری در عملکرد مغز خود مشاهده کرده اند. 3 راه مهم برای تقویت عملکرد و سلامت مغز شامل ورزش، کاهش استرس و خواب با کیفیت است.

بیشتر بخوانید: علائم نشان دهنده انتشار ویروس کرونا در ریه ها

ورزش کنید. ورزش فراتر از قدم زدن در پارک مدنظر است هنگامی که ورزش شدید انجام می دهید به معنای واقعی کلمه اندازه مغز خود را رشد می دهید.
استرس سمی را کاهش دهید. سعی کنید با مدیتیشن استرس خود را محدود کنید و مثبت اندیش باشید با خود تکرار کنید زندگی در آینده خوب خواهد شد، اما در صورت وجود مشکل جدی بهتر است از یک درمانگر کمک بگیرید.
حتما هفت تا هشت ساعت در شب بخوابید. افرادی که کمتر از شش ساعت در شب می خوابند در معرض خطر سکته های مغزی قرار دارند و به احتمال بیشتر به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند.
فتوحی اذعان داشت: اگر این سه کار را انجام دهید عملکرد بهتری در مغز خواهید داشت، حتی اگر به کووید-19 مبتلا شده باشید. وی همچنین سایر عوامل مرتبط و توصیه های زیر را برای بهبود عملکرد مغز حتی در صورت ابتلا به ویروس کرونا ارائه کرده است:
از رژیم غذایی مدیترانه ای سالم استفاده کنید.
اسیدهای چرب امگا3، دی اچ ای و ای پی ای را در مکمل های روغن ماهی مصرف کنید.
با دوری از تنبلی و کاهش فعالیت با یادگیری موارد جدید مغز خود را تحریک کنید.
وی خاطرنشان کرد: هنگامی که تمام این شش کار را انجام می دهید برخی از تاثیرات التهاب یا سکته های مغزی حتی در صورت ابتلا به ویروس کرونا را جبران می کنید.
فتوحی گفت: پیام مثبت این است كه اگر ویروس کرونا مغز شما را تحت تاثیر قرار دهد کارهای زیاد دیگری وجود دارد كه می توانید برای جبران آسیب ها انجام دهید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ