انواع دمنوش های گیاهی برای کاهش نفخ شکم +عکس

حسام آرین
اگر گاهی شکم شما نفخ می کند و برایتان آزار دهنده است بدانید تنها نیستید و این مشکل 20 تا 30 درصد افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. بسیاری از عوامل از جمله عدم تحمل غذایی، تجمع گاز در روده، عدم تعادل باکتری های روده، زخم، یبوست و عفونت های انگلی ممکن است باعث نفخ شکم شوند.

اگر گاهی شکم شما نفخ می کند و برایتان آزار دهنده است بدانید تنها نیستید و این مشکل 20 تا 30 درصد افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. بسیاری از عوامل از جمله عدم تحمل غذایی، تجمع گاز در روده، عدم تعادل باکتری های روده، زخم، یبوست و عفونت های انگلی ممکن است باعث نفخ شکم شوند.

به طور سنتی مردم از داروهای طبیعی از جمله دمنوش های گیاهی برای رفع نفخ شکم استفاده می کردند. مطالعات اولیه نشان می دهد چندین دمنوش گیاهی ممکن است به تسکین این وضعیت ناراحت کننده کمک کند. به گزارش هلث لاین، در اینجا چند دمنوش گیاهی برای کمک به کاهش نفخ شکم معرفی شده است.

دمنوش نعناع فلفلی

در طب سنتی نعناع فلفلی که عطر و طعم خنک و با طراوتی دارد به طور گسترده برای کمک به تسکین مشکلات گوارشی شناخته شده است. آزمایش ها در فاز آزمایشگاهی و حیوانی نشان می دهد ترکیبات گیاهی به نام فلاونوئیدهای موجود در نعناع فلفلی می توانند فعالیت ماست سل ها را مهار کنند. این ها سلول های سیستم ایمنی بدن هستند که به طور فراوان در روده شما وجود دارند و گاهی اوقات به نفخ شکم کمک می کنند.

همچنین مطالعات روی حیوانات نشان می دهد نعناع فوری روده را شل می کند که ممکن است اسپاسم روده و نفخ و دردی را که می تواند همراه آن باشد را تسکین می دهد. علاوه بر این، کپسول های روغن نعناع ممکن است درد شکم، نفخ و سایر علائم گوارشی را کاهش دهد. برای تهیه دمنوش این گیاه یک قاشق غذاخوری معادل 1.5 گرم برگ نعناع خشک، 1 کیسه چای یا 3 قاشق غذاخوری معادل 17 گرم برگ نعناع تازه به 1 فنجان آب جوشیده معادل 240 میلی لیتر اضافه کنید. قبل از صاف کردن این ترکیب را 10 دقیقه بگذارید تا خوب بکشد.

فرنجمشک

دمنوش فرنجمشک دارای رایحه، عطر و طعم لیمو است و از تیره نعناعیان نیز محسوب می شود. آژانس دارویی اروپا خاطرنشان می کند دمنوش فرنجمشک ممکن است مشکلات خفیف گوارشی از جمله نفخ و گاز را بر اساس استفاده سنتی خود تسکین دهد.

فرنجمشکیک ماده اصلی در ایبروگست، یک مکمل مایع برای هضم حاوی 9 عصاره مختلف گیاهی که در آمریکای شمالی، اروپا و مناطق دیگر موجود است. بر اساس چندین مطالعه انسانی این محصول ممکن است باعث کاهش درد شکم، یبوست و سایر علائم گوارشی شود. با این حال، فرنجمشکیک یا دمنوش آن به تنهایی برای تاثیر آن روی مشکلات گوارشی در انسان آزمایش نشده است، بنابراین تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

برای تهیه دمنوش آن یک قاشق غذاخوری حدود 3 گرم برگ خشک فرنجمشکیک یا 1 کیسه دمنوش آماده را به مدت 10 دقیقه در 1 فنجان معادل240 میلی لیتر ریخته و بگذارید دم بکشد.

خاراگوش

خاراگوش گیاهی برگ دار و سبز است که چای آن طعم تلخی دارد البته این طعم و مزه اکتسابی است شما می توانید برای کم کردن تلخی آن به این ترکیب آب لیمو و عسل اضافه کنید. از خاراگوش در برخی مشکلات گوارشی استفاده می شود مکمل های ساخته شده از گیاهان تلخ و ادویه ها هستند که ممکن است به پشتیبانی از هضم غذا کمک کنند.

مطالعات انسانی نشان می دهد کپسول های یک گرمی خاراگوش خشک ممکن است از سوءهاضمه یا ناراحتی در قسمت فوقانی شکم پیشگیری یا آنها را تسکین دهند. این گیاه می تواند به بهینه سازی هضم سالم و کاهش نفخ کمک کند. به علاوه، مطالعات در فاز حیوانی و آزمایشگاهی نشان می دهد خاراگوش ممکن است انگلی را نیز از بین ببرد که می تواند باعث تولید نفخ شود با این حال، دمنوش خاراگوش از نظر اثرات ضد نفخی آن آزمایش نشده، بنابراین تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

برای تهیه دمنوش از یک قاشق چایخوری معادل 1.5 گرم گیاه خشک شده در هر فنجان آب معادل240 میلی لیتر آب جوشانده استفاده کنید و به مدت 5 دقیقه این ترکیب بماند تا خوب دم بکشد. دقت داشته باشید خاراگوش نباید در دوران بارداری استفاده شود زیرا حاوی توژون ترکیبی که می تواند باعث انقباضات رحمی شود، است.

زنجبیل

چای زنجبیل از ریشه های ضخیم گیاه Zingiber officinale تهیه می شود و از زمان های بسیار قدیم برای بیماری های مربوط به معده مورد استفاده قرار می گرفته است. مطالعات انسانی نشان می دهد مصرف روزانه یک تا یک و نیم گرم کپسول زنجبیل در دوزهای منقسم ممکن است حالت تهوع را تسکین دهد. علاوه بر این، مکمل های زنجبیل ممکن است تخلیه معده را تسریع کنند، ناراحتی های گوارشی را برطرف کنند و گرفتگی روده، نفخ و گاز را کاهش دهند. در نظر داشته باشید این مطالعات به جای چای با عصاره های مایع یا کپسول انجام شده است در حالی که تحقیقات بیشتری لازم است. ترکیبات مفید موجود در زنجبیل مانند جینجرول است که در چای آن نیز وجود دارد.

برای تهیه چای در هر فنجان آب جوشانده شده یک چهارم یا یک دوم قاشق چای خوری ریشه زنجبیل خشک یا پودر شده استفاده کنید و 5 دقیقه زمان دهید تا دمنوش خوب دم بکشد. همچنین می توان از 1 قاشق غذاخوری معادل 6 گرم زنجبیل خرد شده در هر فنجان آب استفاده کرد این ترکیب را به مدت 10 دقیقه بجوشانید، سپس صاف کنید چای زنجبیل طعم تندی دارد که می توانید برای طعم بهتر به آن عسل و لیمو اضافه کنید.

رازیانه

از دانه های رازیانه که طعم آن شبیه شیرین بیان است برای تهیه چای استفاده می شود. رازیانه به طور سنتی برای اختلالات گوارشی از جمله درد شکم، نفخ شکم، گاز و یبوست استفاده می شود. در موش صحرایی درمان با عصاره رازیانه به محافظت در برابر زخم کمک کرد و باید بدانید جلوگیری از زخم ممکن است خطر نفخ شکم را کاهش دهد.

یبوست یکی دیگر از عوامل موثر در برخی از موارد نفخ است، بنابراین تسکین روده های تنبل یکی از اثرات رازیانه محسوب می شود که ممکن است نفخ معده را برطرف کند. برای تایید فواید هضم آن مطالعات انسانی روی چای رازیانه به تنهایی مورد نیاز است. اگر نمی خواهید از دمنوش های آماده استفاده کنید می توانید دانه رازیانه بخرید و آنها را برای چای خرد کنید. یک تا دو قاشق چای خوری معادل 2 تا 5 گرم دانه در هر فنجان آب جوشانده بریزید و 10 تا 15 دقیقه اجازه دهید دمنوش دم بکشد.

ریشه گل سپاسی

ریشه گل‌سپاسی از گیاه گل‌ جنتیانا به دست می آید که دارای گل های زرد و ریشه ای ضخیم است. دمنوش ممکن است در ابتدا طعم شیرین داشته باشد، اما طعم تلخی در پی دارد. برخی از افراد ترجیح می دهند آن را با چای بابونه و عسل مخلوط کنند. به طور سنتی ریشه گل‌سپاسی در محصولات دارویی و دمنوش های گیاهی که برای کمک به کاهش نفخ، گاز و سایر مشکلات گوارشی استفاده می شود، مورد استفاده قرار می گیرد. گل‌سپاسی حاوی ترکیبات گیاهی تلخ از جمله ایریدوئیدها و فلاونوئیدها است که باعث ترشح های گوارشی و صفرا می شود تا به تجزیه غذا کمک کند که ممکن است نفخ را تسکین دهد.

هنوز دمنوش در فاز انسان آزمایش نشده است و در صورت داشتن زخم به شما توصیه نمی شود زیرا می تواند اسیدیته معده را افزایش دهد، بنابراین تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است. برای تهیه چای از یک چهارم یا یک دوم قاشق چای خوری معادل 1 تا دو گرم ریشه گل سپاسی خشک شده در هر فنجان آب جوشیده استفاده کنید و به مدت 10 دقیقه بگذارید ترکیب بماند تا دم بکشد.

بابونه

بابونه عضوی از خانواده گل مروارید است گل های کوچک و سفید این گیاه مانند گل های مروارید مینیاتوری به نظر می رسند. در طب سنتی از بابونه برای درمان سوءهاضمه، گاز، اسهال، حالت تهوع، استفراغ و زخم استفاده می شود. مطالعات در فاز حیوانی و آزمایشگاهی نشان می دهد بابونه می تواند از عفونت های باکتریایی هلیکوباکتر پیلوری که یکی از علل ایجاد زخم معده همراه با نفخ است، جلوگیری کند.

همچنین بابونه یکی از گیاهان موجود در مکمل مایع ایبروگست است که نشان داده شده است به کاهش درد شکم و زخم کمک می کند. هنوز هم برای تایید فواید هضم آن مطالعات انسانی روی دمنوش بابونه لازم است. گل های بابونه حاوی مفیدترین ترکیبات از جمله فلاونوئیدها هستند. چای خشک را بازرسی کنید تا اطمینان حاصل شود که از گل و نه از برگ و ساقه تهیه شده است.

برای تهیه این چای دلپذیر و کمی شیرین 1 فنجان آب جوشانده را روی 1 قاشق غذاخوری معادل 2 تا 3 گرم بابونه خشک ریخته و به مدت 10 دقیقه بگذارید تا دم بکشد.

ریشه گلپر

این دمنوش از ریشه گیاه گلپر تهیه می شود. این گیاه عطر و طعم تلخی دارد، اما وقتی با چای بادرنجبویه ترکیب می شود طعم بهتری پیدا می کند. از عصاره ریشه گلپر در ایبروگست و سایر محصولات گوارشی گیاهی استفاده می شود. اجزای تلخ این گیاه ممکن است سیستم گوارش را تحریک کرده و باعث هضم سالم شود.

علاوه بر این، تحقیقات در فاز حیوانی و آزمایشگاهی نشان می دهد ریشه گلپر ممکن است یبوست را از بین ببرد که مقصر نفخ است، اما به طور کلی تحقیقات بیشتری در فاز انسانی پیرامون فواید این ریشه مورد نیاز است.

برخی منابع ادعا می کنند نباید از ریشه گلپر در دوران بارداری استفاده شود زیرا اطلاعات کافی در مورد ایمنی آن وجود ندارد. برای اطمینان از مراقبت مناسب همیشه باید قبل از استفاده از گیاهان در دوران بارداری یا شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.یک وعده معمولی دمنوش گلپر 1 قاشق چای خوری معادل 2.5 گرم ریشه خشک شده در هر فنجان آب جوشانده است که به مدت 5 دقیقه بگذارید دم بکشد.

در پایان

بر اساس توصیه طب سنتی چندین دمنوش گیاهی ممکن است نفخ شکم را کاهش داده و ناراحتی های گوارشی را برطرف کند. به عنوان مثال از نعناع فلفلی، زنجبیل و افسنطین در محصولات گوارشی استفاده می شود که فواید اولیه آن را در برابر نفخ شکم نشان داده است. با این وجود، مطالعات انسانی روی دمنوش های شخصی مورد نیاز است. همانطور که گفته شد دمنوش یک درمان طبیعی و ساده است که می توانید برای کاهش نفخ و سایر مشکلات گوارشی امتحان کنید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ