باید و نبایدهای تزریق ژل به لب +مزایا و عوارض

Shabnam Khesal
لب‌ها ارتباط عمیقی با زیبایی و جذابیت چهره دارند . بزرگ و برجسته کردن لب‌ها را می‌توان بسته به خواسته‌ی متقاضی با روش‌های جراحی یا غیر جراحی انجام داد . همانطور که می دانید نتیجه ماساژ درمانی برای حجیم کردن لب ، استفاده از روغن های گیاهی و پماد های موضعی موقتی هستند. بهترین و دائمی ترین روش برای خوش فرم کردن لب ها روش تزریق ژل است که هرروزه بر تعداد متقاضیان آن افزوده می شود.

لب‌ها ارتباط عمیقی با زیبایی و جذابیت چهره دارند. بزرگ و برجسته کردن لب‌ها را می‌توان بسته به خواسته‌ی متقاضی با روش‌های جراحی یا غیر جراحی انجام داد . همانطور که می دانید نتیجه ماساژ درمانی برای حجیم کردن لب ، استفاده از روغن های گیاهی و پماد های موضعی موقتی هستند. بهترین و دائمی ترین روش برای خوش فرم کردن لب ها روش تزریق ژل است که هرروزه بر تعداد متقاضیان آن افزوده می شود.

چرا تزریق ژل لب

همانطور که می دانید ، با بالارفتن سن، میزان چربی و کلاژن موجود در بدن به طور طبیعی کاهش یافته، پوست صورت افتادگی پیدا کرده و لب‌ها باریک می‌شوند. تزریق کلاژن ،کمبود کلاژن و چربی را جبران کرده و پوست را جوان‌تر می کند.
حجم لب ، ارتفاع و برجستگی آن تحت تاثیر سن قرار خواهند گرفت. لب تحتانی به طور طبیعی از لب فوقانی بزرگ تر و حجیم تر است و نیمه راست و چپ هر کدام از لب ها شبیه هم هستند که حجم و تقارن در این دو نیمه بسیار مهم است . در تزریق ژل کاری که انجام می شود این است که به حاشیه لب برجستگی و حجم داده می شود و بدین ترتیب است که به زیبایی صورت از طریق تزریق ژل لب افزوده می شود.

بیشتربخوانیم:چطور با قرص ویتامین لب هایمان را برجسته کنیم؟
بیشتربخوانیم:
این نوع ژل‌ زیبایی را حتما تخلیه کنید!

افراد مناسب برای تزریق ژل و چربی به لب‌ها


با گذشت زمان ، وارد شدن آسیب به پوست به خاطر قرار گرفتن در معرض نور خورشید، عوامل ارثی، سیگار کشیدن و سایر موارد مانند آن کاهش حجم لب‌ها می‌شود. علاوه بر این شرایط ژنتیک می‌تواند با نازک بودن لب‌ها و عدم تقارن آنها ارتباط داشته باشد. به همین خاطر، افراد مناسب برای استفاده از روش‌های زیبایی تزریق ژل و چربی برای حجیم کردن لب‌ها به شرح زیر هستند:
ت افرادی که به دنبال بهبود ظاهر لب‌ها و برجسته کردن آن‌ها هستند.
• افرادی که به دنبال از بین بردن چین و چروک‌ها و صاف کردن نواحی اطراف لب‌ها و دهان هستند.
• افرادی که از سطح سلامت مناسب برخوردار هستند.
• افرادی که انتظارات منطقی و مثبت نسبت به نتایج این درمان دارند.

مزایای تزریق ژل و چربی به لب‌ها

مزایای اصلی تزریق ژل و چربی به لب‌ها به شرح زیر است:
• ضخیم‌تر کردن لب‌های نازک و قلوه‌ای کردن آن‌ها
• ایجاد هماهنگی بیشتر بین لب‌ها
• بالا کشیدن گوشه‌های دهان
• کاهش خطوط ایجاد شده بر روی لب‌ها
• حداقل سطح ورم
• کنترل حجم لب‌ها
• حداقل دوره بهبودی و استراحت
• دستیابی به نتایج فوری
• دوام و ماندگاری به نسبت طولانی
• دائمی نبودن نتایج و امکان تغییر و اصلاح نتایج در آینده
• حداقل عوارض جانبی

بیشتربخوانیم:عمل پروتز و تزریق ژل لب چگونه انجام می‌شود؟

عوارض جانبی و خطرات تزریق ژل لب

بدلیل خون رسانی زیاد در لب احتمال خون مردگی بعد از تزریق وجود دارد که استفاده از کمپرس یخ و مصرف نکردن داروهای ضد انعقاد خون ، امگا۳ ، ویتامین ایی و مسکن های مثل آسپرین ، ژلوفن، ناپروکسن، دی پیریدامول، چند روز قبل از تزریق از این عارضه جلوگیری می کند. بدلیل شبکه عصبی قوی در لب از بلوک عصب سه قلو برای کنترل درد استفاده می شود بی حسی در این ناحیه ممکن است تا ۴۵ دقیقه باقی بماند و خوردن غذا در طی این مدت ممکن است موجب گاز گرفتگی لب و آسیب به آن شود . بنابراین تا زمان برگشت کامل حس لب خوردن و آشامیدن ممنوع می باشد. در ۲۴ ساعت اول بعد از تزریق گرمای شدید ، ورزش های سنگین و مصرف نوشیدنی های الکلی ممنوع است، تا از بروز تورم ، خون مردگی و التهاب بیشتر جلوگیری شود.
اگردرهنگام تزریق ژل دچار سرماخوردگی و یا اختلالات عصبی وفشارهای شدید هستید انتظاردست یابی به یک نتیجه دلخواه را نداشته باشید.درمورد اینکه چگونه به اهداف خود درمورد زیبایی خواهید رسید با پزشک مشورت کنید تابهترین راه حل ها را دراختیارتان قراردهد.
از دیگر عوارض جانبی تزریق ژل لب می‌توان به انسداد عروق خونی اشاره کرد که موجب کاهش جریان خون در لب‌ها می‌شود. این اتفاق که بسیار نادر است می‌تواند آسیب جبران ناپذیری برای لب‌ها ایجاد کند. البته انسداد عروق می‌تواند توسط پزشک به سرعت برطرف شده و شرایط پوست به حالت قبل بازگردد.

بروز ناراحتی های خفیف : این ناراحتی ها بسیار طبیعی بوده و علت آن به خاطر تزریق سوزنی ست که در لب وارد شده است.

کبودی : کبودی که روند طبیعی بدن است ،بعضی از افراد بیشتر ازافراد دیگر دچار این کبودی می شوند.میزان کبودی در افراد ژنتیکی است.
همچنین سیگارکشیدن و استفاده از داروهایی مانند آسپیرین میزان این کبودی را افزایش می دهد.این کبودی ها در حدود 1 هفته بهبود پیدا می کند که البته میزان آن بستگی به فرد دارد. کبودی می تواند در حدود 2 تا 10 روز باقی بماند.

قرمزشدن: قرمزشدن پوست برای هر بیمار متفاوت است. اما در حدود 12 تا 24 ساعت این قرمزی ها از بین خواهند رفت .

تورم: تورم ، سوزش وقرمزی درناحیه ای که سوزن تزریق شده است. به دلیل اینکه لب ها یکی از حساس ترین ناحیه ها درصورت هستند هرگونه تورم روی آن کاملا طبیعی است.

طبیعی نبودن حالت لب ها: این مورد با از بین رفتن تورم بهبود پیدا می کند. پزشک برای از بین رفتن این حالت هابه شما ماساژ دادن لب را آموزش خواهد داد .

ماندگاری تزریق ژل لب

اثرات تزریق ژل لب معمولا بین 6 تا 12 ماه ماندگاری دارد و علت آن حركت مكرر لب ها است و پس از آن برای حفظ حجم لب ها لازم است تزریق ژل مجددا تکرار شود. همچنین فيلرهاي جديدي وجود دارد كه مي تواند تا يک سال دوام آورد.

بیشتربخوانیم:قبل از تزریق ژل لب حتما این نکته را بدانید

تزریق ژل‌های دارای نتایج موقتی

این ژل‌ها نتایج موقت داشته و با گذشت زمان توسط بدن جذب می‌شوند . تزریق این نوع از ژل‌ها یک روش بسیار ایمن برای درمان افراد است، زیرا در این حالت ژل تزریق شده با گذشت زمان توسط بدن جذب شده و تاثیرات یا عوارض احتمالی ناخواسته آن بلند مدت نیست.
امروزه از این ژل‌ها می‌توان برای رفع بسیاری از مشکلات ، همچون رفع خطوط ریز ایجاد شده بر روی صورت و نیز افزایش حجم لب‌ها استفاده کرد . ژل‌های دارای نتایج موقتی دارای انواع مختلف بوده و برخی از مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

ژل‌های هیالورونیک اسید: این نوع ژل پرکاربردترین ژل مورد استفاده برای رفع مشکلات ظاهری است و از ایمنی بسیار بالایی برخوردار هستند. هیالورونیک اسید یک ماده طبیعی است که در بسیاری از ارگانیسم‌های زنده وجود دارد. به همین خاطر این ماده با بدن انسان سازگاری داشته و در موارد نادر باعث ایجاد واکنش توسط بدن می‌شود. محصولات مبتنی بر هیالورونیک اسید دارای ضخامت و سطح چسبندگی متفاوت بوده و از این نظر امکان استفاده از آن‌ها برای کاربردهای گوناگون وجود دارد. به این ترتیب از ژل‌های نازک‌تر برای ایجاد تغییرات محدود در لب‌ها استفاده شده، در حالی که ژل‌های ضخیم‌تر برای اضافه کردن حجم لب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع ژل‌ها معمولاً بین 6 تا 12 ماه دوام و ماندگاری دارند.

ژل‌های کلاژن: این نوع ژل‌ها اولین نوع ژل‌های موقتی هستند که برای اهداف زیبایی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. کلاژن یک نوع خاص از پروتئین است که بخش مهمی از پوست و سایر بافت‌های بدن را تشکیل می‌دهد. منابع اصلی کلاژن تصفیه شده در سلول‌های گاوی یا انسانی وجود دارد. طول مدت دوام و ماندگاری این ژل‌ها در حدود 3 تا 4 ماه است.

ژل‌های پلی ال لاکتیک اسید (PLLA): پلی ال لاکتیک اسید یک ماده سازگار با بدن انسان است که از یک پلیمر مصنوعی ساخته شده و می‌تواند برای افزایش حجم لب‌ها و اصلاح شرایط ظاهری آن‌ها مورد استفاده قرار گیرد. این نوع ژل نتایج ماندگار داشته و درمان با آن از طریق یک مجموعه از تزریق‌ها در طول یک دوره زمانی چند ماهه انجام می‌شود. نتایج حاصل از تزریق این ژل با گذشت زمان بیشتر مشخص شده (در طول یک دوره چند هفته‌ای) و نتایج نهایی آن می‌تواند تا دو سال دوام و ماندگاری داشته باشد.

نحوه تزریق ژل لب


نحوه تزریق ژل ، در مطلوب‌تر بودن و کم خطرتر بودن آن بسیار مهم است.
پزشک معالج باید در ابتدا شناخت دقیق و کافی‌ از ساختمان پوست و اجزای صورت داشته باشد. و سپس به تکنیک این روش که شامل محل مناسب ، مقدار تزریق و قرار دادن این مواد در لایه های‌ مناسب پوستی است کاملا” آشنا باشد.
مقدار ژل تزریق شده و سطحی یا عمقی تزریق شدن آن ، بستگی به نوع ماده استفاده شده و نتایج مورد دلخواه از طرفی و عمق و محل چین موردنظر از طرف دیگر دارد .
ترکیبات هیالورونیک اسید به علت جذب آب زیاد در اطراف خود و افزایش حجم حاصل از این امر نیاز به حجم کمتری از ژل ، برای تصحیح چین‌ها و فرورفتگی‌ ها دارد.
بدین منظور پس از بی‌حس کردن موضع و اطمینان دادن به بیمار محل تزریق با محلول ضد میکروبی یا الکل تمیز می شود.
سپس به وسیله سرنگ مخصوص و سوزن‌هایی ظریف با زاویه‌ای‌ درست ، میزان دقیقی‌ از دارو در یکی‌ از لایه‌های پوستی و یا زیرپوستی به نواحی مختلف در سر و صورت شامل دور چشم ها ، گونه ها ، چین های دور دهان در خلال لبه فک ،در لب ها و به پیشانی تزریق می شود.
بعد از تزریق ژل
بعد از تزریق ژل لب‌ها تاحدی ورم کرده و محلی که سوزن در پوست قرار گرفته، قرمز خواهد شد. کبودی لب‌ها از دیگر عوارض جانبی است که بسیار شایع بوده و تا یک هفته ماندگار خواهد بود. البته به علت وجود فیلر در لب‌ها داوطلب تا یک هفته احساسی متفاوت خواهد داشت. همچنین به علت وجود زخم روی لب‌ها واکنش‌های طبیعی لب از جمله خندیدن تا حدی مشکل خواهد بود. علاوه بر این‌ها توصیه می‌شود که از جمع کردن لب‌ها تا دو هفته خودداری شود.
بهبودی
پس از تزریق ژل به لب‌ها، دوره بهبودی بیمار کوتاه بوده و نیازی به استراحت زیاد وجود ندارد. به این ترتیب افرادی که از تزریق ژل استفاده کرده‌اند ، معمولاً می‌توانند با گذشت یک روز فعالیت عادی خود را دوباره آغاز کنند.

بیشتربخوانیم:نکات مهم و مورد توجه برای تزریق ژل لب کدامند؟

توصیه های مهم ما به شما

• در حالي كه تزريقات لب نسبتا ايمن هستند اما برای همه افراد مناسب نیست. براي افرادي كه لب بسيار باريكی دارند مي تواند تفاوت زيادي ايجاد كند اما هر چه تزريق بيشتر لب را انجام دهند؛ يكنواختي لب ها بيشتر غير طبيعي مي شود. زماني كه فردي داراي لب هاي كاملا پر است، اما نياز به كمي شكل دادن لب دارد، تزريق مقدار كمي فيلر مي تواند ظاهر او را عالي كند.

• در مورد سابقه پزشكي خود، نگراني ها و اميدها براي انجام تزريق ،حتما با پزشك تان صحبت كنيد. هميشه قبل از تزريق تحقيق كنيد و تصمیم عجولانه در مورد اینگونه کارها نگیرید. اين ها لب هاي شما است، پس به بهترين ها اعتماد كنيد.

• با اينكه خطر اثرات جانبي كم است، اما اين خطرات امكان پذير است. به همين علت است كه مراجعه به يك جراح پلاستيك داراي مجوز و مجرب اهميت دارد.

• قبل از جدي شدن در مورد انجام تزريقات لب، مطمئن شويد كه دهان شما به اندازه كافي سالم است. قبل از گذاشتن قرار براي انجام تزريق لب، لحظه اي به مشكلاتي كه با لب ها يا دندان هايتان داشته ايد توجه كنيد.
بطور مثال اگر سابقه تب خال داريد، بايد از داروهاي ضد ويروسي استفاده كنيد تا مطمئن شويد كه بعد از تزريق، تب خال نمي زنيد. ممكن است تورم و كبودي را بعد از تزريق تجربه كنيد. تورم معمولا بعد از يك يا دو روز بهبود مي يابد.

• خاطرتان باشد در مورد سبک زندگی تان تجدید نظر کنید.کاهش استرس، پرهیز از مصرف سیگار و تغذیه سالم می تواند در سلامت و ماندگاری ژل لب شما کمک کند.

گزارش :شبنم موسوی خصال

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ