روغن های گیاهی مفید برای سر درد و میگرن +عکس

Shabnam Khesal
میگرن، بیماری عصبی که می تواند علائم متعددی ایجاد کند اغلب با سردردهای شدید و ناتوان کننده مشخص می شود. علائم آن ممکن است شامل حالت تهوع، استفراغ، اشکال در گفتار، بی حسی یا گزگز و حساسیت به نور و صدا باشد. میگرن اغلب در خانواده ها دیده می شود و در تمام سنین تاثیر می گذارد.
میگرن، بیماری عصبی که می تواند علائم متعددی ایجاد کند اغلب با سردردهای شدید و ناتوان کننده مشخص می شود. علائم آن ممکن است شامل حالت تهوع، استفراغ، اشکال در گفتار، بی حسی یا گزگز و حساسیت به نور و صدا باشد. میگرن اغلب در خانواده ها دیده می شود و در تمام سنین تاثیر می گذارد.
تشخیص سردردهای میگرنی براساس سابقه بالینی، علائم گزارش شده و با رد سایر علل تعیین می شود. متداول ترین گروه سردردهای میگرنی گروه های فاقد هاله (که قبلا به آن میگرن رایج می گفتند) و افرادی که دارای هاله هستند (که قبلا به عنوان میگرن کلاسیک شناخته می شدند) هستند.
میگرن می تواند از دوران کودکی شروع شود یا اینکه تا اوایل بزرگسالی رخ ندهد. زنان بیشتر از مردان به میگرن مبتلا می شوند و سابقه خانوادگی یکی از رایج ترین عوامل خطر ابتلا به میگرن محسوب می شود. سردردهای ناشی از میگرن یا حتی خود سردرد برای برخی افراد به قدری دردناک است که زندگی روزمره آنها را مختل می کند، بنابراین طب سنتی توصیه هایی برای کاهش درد دارد که در ادامه می خوانیم.
به گزارش هلث لاین، روغن های اساسی مایعات بسیار غلیظی هستند که از برگ ها، ساقه ها، گل ها، پوست، ریشه ها یا سایر عناصر گیاه ساخته می شوند. رایحه درمانی اغلب شامل روغن های اساسی است که می تواند مزایای سلامتی مانند کاهش استرس و بهبود گردش خون از طریق محرک های حسی را فراهم کند.
روغن های اساسی حتی می توانند به درمان برخی بیماری ها مانند سردرد یا میگرن کمک کنند. روغن های گوناگون مزایای مختلفی را ارائه می دهند، همچنین بدون فهرست طولانی عوارض جانبی همراه با داروهای تجویز شده سردرد و میگرن فوایدی را به همراه دارد.

بیشتربخوانیم:چه عواملی باعث میگرن و میگرن مزمن می شود

برخی از روغن های اساسی می توانند استرس را کاهش دهند که در نتیجه آن باعث کاهش سردردهای تنشی یا تسکین درد می شوند. روغن های اساسی باید قبل از استفاده در یک روغن حامل مانند روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن بادام شیرین یا روغن جوجوبا رقیق شوند. پنج قطره روغن اساسی به 1 اونس روغن حامل اضافه کنید و دقت داشته باشید روغن های ضروری هرگز نباید به صورت مستقیم روی پوست مالیده شوند یا به صورت خوراکی مصرف شوند. از روغن های زیر برای کاهش سردرد و درد میگرن می توان استفاده کرد:

روغن نعناع

روغن نعناع یکی از رایج ترین روغن های اساسی برای درمان سردرد و حملات میگرن که حاوی منتول است و می تواند به شل شدن عضلات و تسکین درد کمک کند. تصور می شود استفاده از روغن نعناع رقیق به صورت موضعی می تواند به تسکین درد ناشی از سردردهای تنشی و حملات میگرن کمک کند.
نحوه استفاده از آن
نعناع را مانند روغن نارگیل با یک روغن حامل دیگر رقیق کرده و به شقیقه ها بمالید.

روغن رزماری

روغن رزماری دارای خواص ضد التهابی و ضد درد (تسکین دهنده درد) است. صدها سال است که در طب عامیانه برای کاهش استرس، تسکین درد و بهبود گردش خون استفاده می شود که همگی می توانند به تسکین سردرد کمک کنند.
یک مطالعه در سال 2013 نشان داد روغن رزماری مورد استفاده به همراه سایر داروها به علائم ترک کمک می کند، همچنین به کاهش بی خوابی و شل شدن عضلات کمک می کند که در نتیجه منجر به بهبود سردرد می شود.
نحوه استفاده از آن
برای استفاده از روغن رزماری می توانید ناحیه آسیب دیده را با چند قطره روغن رزماری مخلوط شده با روغن حامل مانند روغن نارگیل ماساژ دهید، همچنین تصور می شود رایحه روغن رزماری مانند تنفس رایحه از پوست شما یا در حمام گرم می تواند تسکین دهنده درد باشد.

روغن اسطوخودوس

از اسانس اسطوخودوس به طور معمول برای کاهش استرس و آرامش استفاده می شود، همچنین شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد اسطوخودوس می تواند به درمان سردرد و میگرن کمک کند. نفس کشیدن در رایحه روغن اسانس اسطوخودوس می تواند به مدیریت حاد حملات میگرن کمک کند. یک مطالعه در سال 2013 نشان داد افراد پس از تنها 15 دقیقه استنشاق روغن اسطوخودوس کاهش قابل توجهی در درد را گزارش کردند.
نحوه استفاده از آن
می توانید روغن اسطوخودوس رقیق شده را به پوست بمالید از پخش کننده روغن استفاده کنید یا روغن رقیق شده را به آب گرم در حمام اضافه کنید تا از مزایای آن بهره مند شوید.

روغن بابونه

روغن ضروری بابونه بدن را شل کرده و عضلات را آرام می کند به همین دلیل می تواند کمک بزرگی در درمان سردردهای تنشی باشد، همچنین می تواند به درمان اضطراب و بی خوابی که از دلایل عمده سردرد محسوب می شوند، کمک کند. زنان باردار نباید از روغن بابونه استفاده کنند زیرا خطر سقط جنین را به همراه دارد.
نحوه استفاده از آن
می توانید چند قطره روغن اساسی بابونه رقیق شده در روغن حامل به حمام یا آب داغ اضافه کنید و بخار آن را استنشاق کنید.

اکالیپتوس

اگر سردردهای شما ناشی از مشکلات سینوسی است روغن های اوکالیپتوس می توانند بهترین دوست جدید شما باشند. این روغن مجاری بینی را باز می کند، سینوس ها را پاک می کند و به کاهش تنش سینوسی که باعث سردرد می شود، کمک می کند.
یکی از مطالعات در سال 1994 نشان داد ترکیبی از روغن نعناع فلفلی، روغن اکالیپتوس و اتانول اثرات آرام بخشی را برای عضلات و ذهن ایجاد می کند که می تواند سردرد را تسکین دهد.
نحوه استفاده از آن
می توانید یک قطره روغن اکالیپتوس را با یک روغن حامل ترکیب کنید و آن را به سینه بمالید تا به پاکسازی سینوس ها کمک کند یا چند قطره از این روغن را به آب داغ اضافه کنید و بخار آن را نفس بکشید.

خطرات و عوارض

روغن های اساسی به طور کلی بی خطر هستند و بسیاری از آنها در مقایسه با اغلب داروهای میگرن و سردرد از جمله داروهای بدون نسخه و با نسخه عوارض جانبی کمتری دارند.
بزرگترین خطر مرتبط با روغن های اساسی خطر واکنش آلرژیک یا تحریک پذیری است. مالیدن روغن به پوست می تواند باعث تحریک از جمله احساس سوزش، قرمزی یا بثورات پوستی شود. قبل از استفاده از آنها روی پوست باید تمام روغن های اساسی از جمله نعناع و روغن اوکالیپتوس را با یک روغن حامل رقیق کنید. برای جلوگیری از تحریک گسترده یک تست پچ انجام دهید: قبل از استفاده مقدار زیاد چند قطره روغن اساسی رقیق شده را روی یک نقطه کوچک روی پوست خود بمالید اگر طی 24 تا 48 ساعت هیچ واکنشی مشاهده نشود می توان از آن استفاده کرد. روغن های ضروری بسیار کمی برای نوزادان زیر 1 سال یا زنان باردار و شیرده توصیه می شود به ویژه روغن های اسطوخودوس و رزماری می توانند خطرناک باشند.
در صورت وجود بیماری های قبلی مانند آسم یا مشکلات قلبی روغن های اساسی نیز می توانند عوارض ایجاد کنند. قبل از استفاده از روغن های اساسی از پزشک خود مشورت بگیرید تا اطمینان حاصل کنید هیچ عارضه جدی سلامتی شما را تهدید نمی کند.
لازم به یادآوری است روغن های اساسی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا از نظر خلوص، کیفیت یا ایمنی کنترل نمی شوند، بنابراین روغن ها را از یک شرکت معتبر خرید کنید.

در پایان

روغن های اساسی در صورت استفاده صحیح می توانند فواید دارویی بی شماری داشته باشند و به تسکین سردرد و حملات میگرن کمک کنند. اگر سردرد یا حملات میگرن مداوم است و زندگی شما را مختل می کند به پزشک مراجعه کنید. برای سردردهای شدید یا مکرر یا حملات میگرن روغن های اساسی ممکن است به عنوان یک درمان مکمل در کنار داروهای تجویز شده استفاده شوند.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ