خواص بامیه / از کنترل قند خون تا مبارزه با سرطان

حسام آرین
بامیه که گاهی اوقات "انگشت خانم" نامیده می شود یک گیاه گلدار با غلاف های دانه خوراکی است. این گیاه در آب و هوای گرم بهترین رشد را دارد و اغلب در آفریقا و آسیای جنوبی کشت می شود.

بامیه که گاهی اوقات “انگشت خانم” نامیده می شود یک گیاه گلدار با غلاف های دانه خوراکی است. این گیاه در آب و هوای گرم بهترین رشد را دارد و اغلب در آفریقا و آسیای جنوبی کشت می شود.

بامیه طعم ملایم و بافتی منحصر به فرد دارد، بافت بیرونی آن شبیه هلو است و درون آن غلاف بذرهای کوچک خوراکی وجود دارد. این محصول به دلیل ارزش غذایی بالا در بسیاری از کشورها یک گزینه ضروری در برنامه غذایی به شمار می آید، همچنین افراد می توانند از بسیاری از قسمت های گیاه از جمله برگ های تازه، جوانه ها، گل ها، غلاف ها، ساقه ها و دانه های آن استفاده کنند.

بامیه اگرچه از نظر فنی در خانواده میوه ها قرار دارد، اما اغلب مانند سبزی ها در پخت و پز استفاده می شود به عنوان مثال ممکن است با بامیه به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده سوپ گامبو آشنا باشید. بامیه لزوما در غذاهای سالم چندان نام آشنا ندارد و مشهور نیست، اما هنوز هم از نظر غذایی ارزش زیادی دارد. به گزارش وب ام دی، در این مقاله به محتوای تغذیه ای بامیه، فواید احتمالی آن برای سلامتی، برخی نکات مربوط به دستور العمل ها و خطرات احتمالی درباره آن پرداخته می شود.

فواید بامیه برای سلامتی

بامیه کالری کمی دارد، اما مملو از مواد مغذی است. ویتامین C موجود در بامیه به حمایت از عملکرد سیستم ایمنی سالم بدن کمک می کند، همچنین بامیه غنی از ویتامین K است که به بدن شما کمک می کند تا خون را لخته کند. برخی دیگر از مزایای بامیه برای سلامتی شامل موارد زیر است:

بامیه با سرطان مبارزه می کند

آنتی اکسیدان ها ترکیبات طبیعی هستند که به بدن شما کمک می کنند تا با مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد که به سلول ها آسیب می رسانند مقابله کند. رادیکال های آزاد بیشتر به دلیل ایجاد آسیب اکسیداسیون شناخته شده اند که در نهایت می توانند منجر به سرطان شوند.

بامیه حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام پلی فنول از جمله ویتامین های A و C است، همچنین حاوی پروتئینی به نام لکتین است که احتمال می رود از رشد سلول های سرطانی در انسان جلوگیری کند. مطالعات با استفاده از ترکیبات غلیظ بامیه نشان می دهد آنها رشد سلول های سرطانی پستان را تا 63 درصد مهار می کنند. برای اثبات قطعی خواص بامیه برای متوقف کردن سرطان تحقیقات بیشتری لازم است.

بامیه از سلامت قلب و مغز حمایت می کند

پلی فنول ها با جلوگیری از لخته شدن خون و کاهش آسیب رادیکال های آزاد خطر ابتلا به مشکلات قلبی و سکته را کاهش می دهد، همچنین آنتی اکسیدان های موجود در بامیه ممکن است با کاهش التهاب مغز برای شما مفید باشد. موسیلاژ یا لیزاب ماده ای غلیظ و ژل مانند در بامیه می تواند هنگام هضم با کلسترول متصل شود، بنابراین از بدن دفع می شود. یک مطالعه هشت هفته ای که روی موش ها انجام شد سطح پایین تر کلسترول خون را بعد از اینکه آنها از رژیم غذایی پرچرب حاوی پودر بامیه تغذیه شدند، نشان می دهد.

بامیه قند خون را کنترل می کند

مطالعات مختلف نشان داده است بامیه می تواند به کنترل سطح قند خون کمک کند. محققان معتقدند بامیه ممکن است از جذب قند در هنگام هضم جلوگیری کند. برای تایید اینکه بامیه به کنترل سطح قند خون در انسان کمک می کند یا خیر، شواهد بیشتری لازم است.

بیشتر بخوانید: مدیریت دیابت/ تأثیر شیوه زندگی و عادات روزانه بر قند خون

ارتباط بامیه با پشتیبانی قبل از تولد

یک فنجان بامیه دارای 15 درصد ارزش روزانه فولات ماده مغذی مفیدی برای زنان باردار است. فولات به  کاهش خطر نقص لوله عصبی کمک می کند که می تواند مغز و ستون فقرات جنین در حال رشد را تحت تاثیر قرار دهد.

ارزش غذایی بامیه

بامیه سرشار از ویتامین های A و C و همچنین آنتی اکسیدان هایی است که به کاهش خطر بیماری های جدی مانند سرطان، دیابت، سکته مغزی و بیماری های قلبی کمک می کند.

بامیه همچنین منبع خوبی برای:

منیزیم

فولات

ویتامین A

ویتامین C

ویتامین K

ویتامین  B6

مواد مغذی در هر وعده

یک فنجان بامیه آب پز حاوی:

کالری: 35

پروتئین: 3 گرم

چربی: 0 گرم

کربوهیدرات ها: 7 گرم

فیبر: 4 گرم

قند: 4 گرم

دیابتی ها درباره مصرف بامیه محتاط باشند

افراد مبتلا به دیابت باید مراقب باشند در عین حال که باید بامیه را به رژیم غذایی خود اضافه کنند زیرا ممکن است به افراد در کنترل بهتر قند خون کمک کند، اما همچنین می تواند در تاثیر متفورمین دارویی که اغلب برای درمان دیابت نوع 2 استفاده می شود نیز تداخل ایجاد کند.

نحوه تهیه بامیه

بامیه که به طور معمول در سوپ و خورشت ها استفاده می شود در بسیاری از غذاهای جنوب آمریکا مانند سوپ گامبو نیز یافت می شود و می تواند به روش های مختلفی به رژیم غذایی شما اضافه شود.

به دلیل وجود موسیلاژ در بامیه در اثر گرم شدن می تواند لیز و لزج شود. با پختن بامیه در حرارت زیاد در یک ظرف غیر شلوغ می توانید از این بافت صمغی جلوگیری کنید، همچنین می توانید بامیه را ترشی کنید. در اینجا چند روش دیگر وجود دارد که می توانید با کمک از آنها بامیه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید:

برای یک میان وعده سالم آن را در فر تفت دهید.

بامیه را با پوره گوجه فرنگی بپزید و روی ماکارونی سرو کنید.

بامیه های نمک زده را گریل کنید.

بامیه را با سیر تفت دهید.

بامیه را به یک غذای سرخ شده گیاهی اضافه کنید.

با بامیه و کینوا یک پلو درست کنید.

در پایان

بامیه غذایی مغذی است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. سرشار از منیزیم، فولات، فیبر، آنتی اکسیدان ها و ویتامینC ، K1 و A است. بامیه ممکن است برای زنان باردار، سلامت قلب و کنترل قند خون مفید باشد حتی ممکن است خاصیت ضد سرطانی داشته باشد. طبخ بامیه ساده است، بنابراین آن را به فهرست مواد غذایی خود اضافه کنید تا ماده جدیدی را با اثرات سلامتی قوی امتحان کنید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ