باید کشک را در رژیم روزانه خود بگنجانید / از بهبود شوره سر تا کاهش وزن

حسام آرین
آیا به یاد دارید مادرتان قبل از اینکه برای امتحان یا یک رویداد مهم از خانه خارج شوید، به شما کشک می داده است؟ در فرهنگ هند خوردن کشک شیرین قبل از یک رویداد مهم مانند امتحان یا مصاحبه شغلی فرخنده و خوش یمن تلقی می شود. کشک در اغلب خانوارهای هند یکی از ماده های اصلی در هر آشپزخانه ای به شمار می آید. با تخمیر شیر توسط کشت باکتریایی به نام “Lactobacillus delbrueckii” تهیه می شود، تخمیر باکتریایی اسید لاکتیک تولید می کند که بافت غلیظی به کشک می دهد. کشک یا ماست خامه ای خوشمزه یکی از غذاهای سالم در جهان محسوب می شود زیرا فواید زیادی برای سلامتی دارد.

آیا به یاد دارید مادرتان قبل از اینکه برای امتحان یا یک رویداد مهم از خانه خارج شوید، به شما کشک می داده است؟ در فرهنگ هند خوردن کشک شیرین قبل از یک رویداد مهم مانند امتحان یا مصاحبه شغلی فرخنده و خوش یمن تلقی می شود. کشک در اغلب خانوارهای هند یکی از ماده های اصلی در هر آشپزخانه ای به شمار می آید. با تخمیر شیر توسط کشت باکتریایی به نام “Lactobacillus delbrueckii” تهیه می شود، تخمیر باکتریایی اسید لاکتیک تولید می کند که بافت غلیظی به کشک می دهد. کشک یا ماست خامه ای خوشمزه یکی از غذاهای سالم در جهان محسوب می شود زیرا فواید زیادی برای سلامتی دارد.

کشک یکی از فرآورده ‌های جانبی است که طی تهیه کره به دست می ‌آید. در واقع آن را از شیر چربی گرفته ‌شده یا دوغ تهیه می‌کنند به همین دلیل در بسیاری از موارد طعم ترشی دارد. این ماده غذایی را بعد از جوشاندن، تغلیظ و در برخی مواقع با خشک کردن دوغی که کره از آن گرفته شده است، تولید می ‌کنند. به همین دلیل کشک را می‌توان یکی از محصولات لبنی بدون چربی معرفی کرد. از آنجا که متخصصان تغذیه روزانه مصرف حداقل 3 واحد از لبنیات را به تمام گروه‌ های سنی توصیه می‌کنند، مصرف هفتگی کشک می‌تواند به تامین این نیاز بدن کمک کند. به گزارش ایندیا، در اینجا فهرستی از فواید کشک برای سلامتی آورده شده است.

کشک باعث استحکام دندان ها و استخوان ها می شود

کشک سرشار از فسفر و کلسیم است که باعث استحکام دندان ها و استخوان های شما می شود. این ماده به پیشگیری از آرتروز و به سلامت دندان ها و استخوان ها کمک می کند. سعی کنید در هر وعده غذایی کشک بخورید تا استخوان ها و دندان های محکم تری داشته باشید.

کشک سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد

کشک یکی از بهترین غذاهای پروبیوتیک است که حاوی میکروارگانیسم های زنده مفید برای بدن ما است. پروبیوتیک ها تعداد گلبول های سفید را در مبارزه با عفونت های موجود در بدن را افزایش می دهند. از بسیاری از عفونت ها جلوگیری کرده و ایمنی کلی بدن را بهبود می بخشد. به برچسب روی محصولات دقت کنید زیرا تمام کشک های موجود در بازار پروبیوتیک نیستند.

کشک به عنوان درمان خانگی برای داشتن پوستی روشن و موهای عالی استفاده می شود

کشک همچنین به عنوان راهکار کمکی برای زیبایی و داشتن چهره ای شفاف و روشن استفاده می شود. برای داشتن پوستی شفاف و روشن تنها کاری که باید انجام دهید مخلوط کشک، آهک و آرد گرم است. این مخلوط را روی صورت خود بمالید و بعد از 15 دقیقه با استفاده از آب ولرم آن را بشویید البته بهتر است قبل از استفاده از این ماسک صورت با یک متخصص پوست مشورت کنید. باید بدانید ماست و کشک به عنوان سفید کننده عمل می کنند و شما را شاداب تر نشان می دهند، همچنین یک داروی خانگی موثر برای داشتن موهای سالم و براق به شمار می آیند.

کشک هضم را بهبود می بخشد

پروبیوتیک های موجود در کشک به عملکرد صحیح دستگاه گوارش کمک می کند. هضم کشک آسان است و می تواند توسط افرادی که تحمل لاکتوز ندارند نیز مصرف شود زیرا لاکتوز آن طی فرآیند تخمیر تجزیه می شود.

کشک برای قلب شما مفید است

خوردن کشک به صورت روزانه به کاهش سطح کلسترول کمک می کند، بنابراین خطر ابتلا به فشارخون و فشار خون بالا را کاهش می دهد و به تعادل سطح کلسترول و سلامت قلب کمک می کند.

بیشتر بخوانید: جراحی های کاهش وزن و خطرات آن / آیا بای پس معده عوارض دارد؟

کشک به کاهش وزن کمک می کند

به دلیل عدم تعادل در هورمونی به نام کورتیزول و سبک زندگی نادرست چربی بیشتری در اطراف دور کمر تجمع می یابد. کشک سرشار از کلسیم است که باعث تولید کمتر کورتیزول می شود و به کاهش وزن کمک می کند. مصرف ماست و کشک باعث می شود برای مدت طولانی احساس سیری کنید، همچنین با کاهش کالری دریافتی به صاف شدن شکم نیز کمک می کند. کشک می‌تواند در کاهش وزن و آب شدن چربی‌های بدن بسیار موثر باشد. کشک با وجود حجم کم یک ماده غذایی معجزه آسا است که در بردارنده تمام خواص شیر است و  حاوی کلسیم، چربی، نمک، پروتئین و ویتامین نیاسین است، بنابراین می‌توان مقداری از آن را جایگزین شیر و ماست روزانه کرد.

کشک شوره سر را از بین می برد

کشک یکی از بهترین داروهای خانگی برای مبارزه با شوره سر است. خاصیت ضد قارچی اش آن را به بهترین راه حل برای از بین بردن شوره سر تبدیل می کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مخلوط کشک و حنا را روی پوست سر خود بمالید و بعد از نیم ساعت آن را بشویید. این نه تنها به خلاص شدن از شوره سر کمک می کند بلکه باعث براقیت و لطافت موهای شما می شود.

کشک سلامت واژن را بهبود می بخشد

کشت باکتریایی خوب کشک برای یک واژن سالم ضروری است. pH واژن را متعادل کرده و سلامت واژن را بهبود می بخشد، بنابراین می توانید هر نوع کشک با پروبیوتیک را مصرف کنید.

کشک به کنترل سطح قند خون کمک می کند

ماست تازه و پروتئین قابل هضم موجود در کشک به کنترل سطح قند خون کمک می کند. ثابت شده است ماست یونانی خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد و قند خون را در افراد مبتلا به دیابت کنترل می کند. البته دقت داشته باشید برای بهره مندی بیشتر از خواص ماست از مصرف انواع طعم دار یا شیرین آن پرهیز کنید. کشک غذای انرژی زایی است

اگر به دنبال تقویت و افزایش سطح انرژی خود هستید کشک باید یکی از انتخاب های شما باشد. این ماده غذایی سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و تقویت کننده انرژی است. به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و به بهبود سریع تر شما پس از یک جلسه تمرین و ورزش شدید کمک می کند، همچنین کشک یک غذای عالی قبل از تمرین به شمار می آید.

کشک فشار خون بالا را کاهش می دهد

تحقیقی که در جلسات علمی تحقیقات فشار خون از انجمن قلب آمریکا ارائه شد، نشان می دهد افرادی که کشک بیشتری می خورند 31 درصد کمتر از سایرین دچار فشار خون می شوند. پروتئین های خاص موجود در کشک به همراه مواد مغذی مانند پتاسیم و منیزیم به کاهش فشار خون بالا و تقویت قلب سالم کمک می کند.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ