خواص جادویی ویتامین E برای پوست، مو و سلامتی

Shabnam Khesal
ویتامین E یک ویتامین است که در چربی حل می شود. این ماده غذایی در بسیاری از غذاها از جمله روغن های گیاهی، غلات، گوشت، مرغ، تخم مرغ، میوه ها، سبزی ها و روغن جوانه گندم یافت می شود، همچنین به صورت مکمل نیز در بازار موجود است. مکمل ویتامین E برای جبران کمبود این ویتامین استفاده می […]
ویتامین E یک ویتامین است که در چربی حل می شود. این ماده غذایی در بسیاری از غذاها از جمله روغن های گیاهی، غلات، گوشت، مرغ، تخم مرغ، میوه ها، سبزی ها و روغن جوانه گندم یافت می شود، همچنین به صورت مکمل نیز در بازار موجود است.
مکمل ویتامین E برای جبران کمبود این ویتامین استفاده می شود که نادر است، اما می تواند در افراد با برخی اختلالات ژنتیکی و در نوزادان نارس بسیار کم وزن رخ دهد. ویتامین E برای بسیاری از موارد دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد، اما شواهد علمی خوبی برای تایید آنها وجود ندارد. به گزارش هلث لاین، انجمن قلب آمریکا توصیه می کند آنتی اکسیدان ها از جمله ویتامین E را با استفاده از یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از میوه ها، سبزی ها و غلات کامل به جای مکمل ها دریافت کنید تا زمانی که اطلاعات بیشتری در مورد خطرات و مزایای مصرف مکمل ها بدست آید.

آنتی اکسیدان موجود در ویتامین E

ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که به محافظت از سلول های شما در برابر آسیب کمک می کند. این ماده مغذی ضروری به طور طبیعی در بسیاری از غذاها وجود دارد، همچنین به عنوان مکمل غذایی در دسترس است. ویتامین E محلول در چربی است بدان معنا که بدن شما آن را ذخیره کرده و در صورت لزوم از آن استفاده می کند. اصطلاح “ویتامین E” هشت ترکیب مختلف را توصیف می کند، آلفا توکوفرول فعال ترین آنها محسوب می شود.

عمر بیشتر سلول با ویتامین E

هنگامی که سلول ها در معرض مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد قرار می گیرند روند مشابه اکسیداسیون و پیری تسریع شده در بدن اتفاق می افتد. رادیکال های آزاد سلول های سالم را ضعیف و تجزیه می کنند. این مولکول ها ممکن است در بیماری های قلبی و سرطان نیز نقش داشته باشند.
رادیکال های آزاد در نتیجه فرآیندهای طبیعی بدن تشکیل و باعث می شوند عمر سلول های شما کوتاه تر شوند. طبق اعلام انستیتوی ملی بهداشت، ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که ممکن است به کاهش آسیب رادیکال های آزاد کمک و روند پیری سلول های شما را آهسته کند.

ویتامین E موثر برای:

سطح پایین گلبول های قرمز در افراد مبتلا به بیماری طولانی مدت (کم خونی بیماری مزمن):برخی تحقیقات نشان می دهد مصرف ویتامین E باعث بهبود پاسخ به داروی اریتروپویتین می شود که بر تولید گلبول های قرمز خون در بزرگسالان و کودکان تحت همودیالیز تاثیر می گذارد.
یک اختلال خونی که باعث کاهش سطح پروتئین در خون می شود، هموگلوبین (تالاسمی بتا). مصرف ویتامین E به صورت خوراکی به نظر می رسد برای کودکان مبتلا به اختلال خونی بنام تالاسمی بتا و کمبود ویتامین E مفید است.
نشت داروی داخل وریدی از ورید به داخل پوست و بافت اطراف: به نظر می رسد استفاده از ویتامین E به همراه دی متیل سولفوکسید برای درمان نشت داروهای شیمی درمانی در بافت های اطراف موثر باشد.
گرفتگی قاعدگی: به نظر می رسد مصرف ویتامین E به مدت 2 روز قبل از خونریزی و 3 روز پس از شروع خونریزی باعث کاهش درد و خون قاعدگی می شود. مصرف ویتامین E با روغن ماهی ممکن است حتی در مقایسه با مصرف ویتامین E به تنهایی درد را تسکین دهد.
زخم یا سخت شدن رگ های خونی در کلیه. برخی شواهد نشان می دهد مصرف ویتامین E به صورت خوراکی ممکن است باعث بهبود عملکرد کلیه در کودکان مبتلا به گلومرولواسکلروز شود.
یک اختلال ارثی که باعث تجزیه سلول های قرمز خون در پاسخ به استرس (کمبود G6PD) می شود. برخی تحقیقات نشان می دهد مصرف ویتامین E به تنهایی یا همراه با سلنیوم ممکن است به نفع افراد مبتلا به اختلال ارثی به نام کمبود G6PD باشد.
نوعی زخم پوستی غیر سرطانی (گرانولوم آنولار): استفاده از ویتامین E روی پوست به نظر می رسد زخم های پوستی به نام گرانولومای آنولار را پاک می کند.
یک اختلال مغزی ارثی که بر حرکات، احساسات و تفکر تاثیر می گذارد (بیماری هانتینگتون): ویتامین E طبیعی (RRR-آلفا توکوفرول) می تواند علائم را در افراد مبتلا به بیماری هانتینگتون در اوایل بهبود بخشد. با این حال، به نظر نمی رسد به افرادی که بیماری پیشرفته تری دارند، کمک کند.
خونریزی داخل جمجمه : مصرف ویتامین E به صورت خوراکی برای درمان خونریزی جمجمه در نوزادان نارس موثر به نظر می رسد.
خونریزی در مناطق پر از مایعات (بطن ها) مغز یا اطراف آن (خونریزی داخل بطنی): برخی تحقیقات نشان می دهد دادن ویتامین E به نوزادان نارس می تواند خطر خونریزی در مغز را کاهش دهد، اما دادن مقادیر بالای ویتامین E نیز ممکن است خطر ابتلا به عفونت جدی خون (سپسیس) را در این گروه از نوزادان افزایش دهد.
ناباروری مردان: مصرف ویتامین E باعث بهبود میزان بارداری در مردان دارای مشکلات باروری می شود، اما به نظر نمی رسد مصرف مقادیر بالای ویتامین E همراه با ویتامین C مزایای یکسانی داشته باشد.
کاهش سود نیترات درمانی که هنگام استفاده از نیترات ها در کل روز اتفاق می افتد (تحمل نیترات): برخی شواهد نشان می دهد مصرف روزانه ویتامین E می تواند از تحمل نیترات جلوگیری کند.
تورم (التهاب) و تجمع چربی در کبد افرادی که الکل مصرف نمی کنند (استئاتو هپاتیت غیر الکلی یا NASH). به نظر می رسد مصرف روزانه ویتامین E باعث بهبود التهاب و نشانگرهای کبدی این نوع بیماری کبدی در بزرگسالان و کودکان می شود.
بیماری پارکینسون: افرادی که ویتامین E بیشتری در رژیم غذایی خود دارند ممکن است در معرض خطر کمتری از بیماری پارکینسون باشند. به نظر نمی رسد مصرف مکمل های حاوی ویتامین E به نفع افرادی باشد که از قبل با بیماری پارکینسون تشخیص داده شده اند.
بهبودی از جراحی لیزر چشم (کراتکتومی فوتوراكتيو): به نظر می رسد مصرف روزانه مقادیر بالای ویتامین A همراه با ویتامین E (آلفا توکوفریل نیکوتینات) باعث بهبودی و بینایی در افرادی می شود که تحت لیزر جراحی چشم قرار دارند.

تحقیقات بیشتر درباره ویتامین E

محققان استفاده از ویتامین E را به عنوان درمان انواع بیماری های زیر موثر می دانند:
سخت شدن سرخرگ ها
فشار خون بالا
بیماری قلبی
سرطان
محافظت اضافی با ویتامین E
ویتامین E ممکن است به افرادی که از عوامل خطر بیشتری در محیط زیست یا سبک زندگی خود روبرو هستند، کمک کند. رادیکال های آزاد توسط موارد زیر تولید می شوند:
سیگار کشیدن
قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا
قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش در برابر نور خورشید
ویتامین E ممکن است به ترمیم سلول های آسیب دیده کمک کند.
مصرف بیش از حد ویتامین E در رژیم غذایی منظم دشوار است. تهیه ویتامین E از منابع غذایی نه خطرناک است و نه مضر.

در مصرف مکمل های ویتامین E زیاده روی نکنید

در حالی که عوارض جانبی مصرف بیش از حد ویتامین E مبتنی بر غذا بعید است، اما موسسه سلامت همگانی گزارش می دهد مصرف مقادیر بالای این ویتامین به صورت مکمل می تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند. یک عارضه جانبی جدی آن افزایش خطر سکته مغزی خونریزی دهنده است.
اگر از مکمل های مصنوعی استفاده می کنید، دوزها نباید بیش از هزار واحد بین المللی در روز باشد. مقدار توصیه شده روزانه برای سنین 14 سال به بالا 15 میلی گرم است.

راه های دریافت ویتامین E

غذاهای زیر منابع خوبی از ویتامین E هستند:
یک اونس دانه آفتابگردان تفت داده شده 7.4 میلی گرم ویتامین E را تامین می کند.
یک اونس فندق بو داده خشک 4.3 میلی گرم ویتامین E را تامین می کند.
یک اونس بادام زمینی تفت داده شده خشک 2.2 میلی گرم ویتامین E را تامین می کند.
یک اونس بادام برشته شده خشک 6.8 میلی گرم ویتامین E فراهم می کند.
یک دوم فنجان اسفناج آب پز 1.9 میلی گرم ویتامین E را تامین می کند.
یک دوم کلم بروکلی خرد شده و جوشانده شده 1.2 میلی گرم ویتامین E را تامین می کند.
یک عدد متوسط کیوی 1.1 میلی گرم ویتامین E را تامین می کند.
یک دوم فنجان انبه خرد شده 0.7 میلی گرم ویتامین E را تامین می کند.
یک عدد گوجه فرنگی متوسط خام 0.7 میلی گرم ویتامین E را تامین می کند.

ویتامین E اضافی

یک راه آسان برای دریافت ویتامین E کافی در رژیم غذایی خود افزودن یک قاشق غذاخوری روغن جوانه گندم است. روش دیگر شما می توانید دانه های آفتابگردان را به عنوان میان وعده میل کنید. با این کار بیش از 20 میلی گرم ویتامین E تامین می شود که بیش از کل نیاز روز است. سالاد کلم پیچ یا اسفناج درست کنید و مقداری فندق روی آن بریزید تا ویتامین E بیشتری دریافت کنید. خلاقیت به شما کمک می کند تا از فواید ویتامین E در رژیم غذایی خود بهره مند شوید.
مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ