چگونه از شر چین و چروک ها خلاص شویم؟ +درمان خانگی

حسام آرین
چین و چروک با افزایش سن که پوست پروتئین های کلاژن و الاستین کمتری تولید می کند، ایجاد می شوند. این امر باعث نازک شدن پوست و مقاومت کم آن در برابر آسیب می شود. قرار گرفتن در معرض محیط ناسالم، کمبود آب بدن و سموم همه باعث می شود صورت شما دچار چین و چروک های برجسته شود. […]

چین و چروک با افزایش سن که پوست پروتئین های کلاژن و الاستین کمتری تولید می کند، ایجاد می شوند. این امر باعث نازک شدن پوست و مقاومت کم آن در برابر آسیب می شود. قرار گرفتن در معرض محیط ناسالم، کمبود آب بدن و سموم همه باعث می شود صورت شما دچار چین و چروک های برجسته شود. چین و چروک ها بخشی طبیعی از روندی پیری هستند و هیچ دلیلی برای ترس از ایجاد آنها وجود ندارد.
خطوط و چین و چروک صورت از عوارض جانبی اجتناب ناپذیر پیری است و نگران کننده نیست. با این حال، برخی از افراد می خواهند چین و چروک های پوست را کاهش دهند یا از بین ببرند، بنابراین اگر می خواهید علائم پیری را در صورت خود کاهش دهید روش های طبیعی برای انجام این کار وجود دارد. طیف وسیعی از روش های درمانی می توانند به پیشگیری و از بین بردن چین و چروک به شما کمک کنند. به گزارش مدیکال نیوز تودی، برای کسب اطلاعات بیشتر ادامه مطلب را بخوانید.

درمان های خانگی برای چین و چروک پوست

چین و چروک نتیجه پیر شدن پوست و کاهش حجم آن است و امری کاملا طبیعی به شمار می آید. به مرور زمان به دلیل تولید کمتر پروتئین های کلاژن و الاستین پوست نازک می شود، همچنین این کندی باعث می شود پوست در برابر آسیب کمتر مقاومت کند. برخی راهکارها هستند که فرد می تواند در خانه انجام دهد تا خطر ایجاد چین و چروک را به حداقل برساند یا به معکوس کردن علائم پیری کمک کند.
مراقبت روزانه از پوست
مرطوب سازی منظم پوست می تواند از خشکی جلوگیری کرده و احتمال ایجاد چین و چروک را کاهش دهد. استفاده از محصولات مراقبت از پوست که با نیازهای پوست مطابقت دارند گزینه مهمی است. استفاده بیش از حد محصولات روی پوست به ویژه استفاده بیش از یک محصول ضد پیری می تواند پوست را تحریک کند که باعث می شود علائم پیری بیشتر دیده شود. در نظر داشته باشید اثربخشی و کارآیی اغلب محصولات چند هفته طول می کشد.

خواب

مطالعات نشان می دهد موقعیت های خاص خواب می تواند در چین و چروک صورت نقش داشته باشد. روش هایی وجود دارد که می تواند خطر ایجاد چین و چروک هنگام خواب را به حداقل برساند. آنها عبارتند از:
خوابیدن به پشت صاف
استفاده از بالش مخصوص که تغییر شکل صورت را در هنگام خواب کاهش می دهد
استفاده از یک روبالشتی ابریشمی اگرچه تحقیقات کمی در مورد حمایت از این روند وجود دارد
میکرونیدلینگ
زمانی افراد حرفه ای تنها افرادی بودند که می توانستند میکرونیدلینگ انجام دهند، اما اکنون انجام این کار در خانه نیز امکان پذیر است. میکرونیدلینگ از سوزن های کوچک برای ایجاد سوراخ های ریزی در پوست استفاده می کند که این سوراخ ها باعث پاسخ درمانی می شوند و سلول های پوست را تجدید می کنند.
درمان های پزشکی
بیشتر داروهای خانگی فقط با خطوط ریز روی پوست فرد مقابله می کنند و ممکن است چین و چروک های عمیق تر به درمان پزشکی نیاز داشته باشند. اگر درمان های خانگی نتیجه رضایت بخشی ندادند احتمال می رود فرد بخواهد به یک متخصص پوست یا جراح زیبایی مراجعه کند.

بیشتر بخوانید: راه های طبیعی برای سرکوب اشتها

داروها

کرم های حاوی رتینوئیدها مانند رتینول می توانند به بدن کمک کنند تا کلاژن بیشتری تولید کرده و از ایجاد چروک جلوگیری کند. متخصصان پوست اغلب این موارد را به عنوان درمان اولیه تجویز می کنند.

لایه برداری شیمیایی

یک لایه برداری شیمیایی می تواند بسیاری از علائم پیری در صورت و همچنین دست ها، گردن و قفسه سینه را کاهش دهد. این روش های درمانی با از بین بردن لایه های پوست کار می کنند.

لیزر درمانی

عمل لیزر سریع ترین نتیجه را از بین تمام روش های غیر جراحی سفت شدن پوست می دهد. روند بهبودی چین و چروک های در عرض کمتر از 2 هفته قابل مشاهده است.

بوتاکس

سم درمانی بوتولینوم یک روش غیرتهاجمی است که به کاهش علائم پیری در عضلات صورت کمک می کند. افراد می توانند بیشتر فعالیت های روزمره خود را بلافاصله پس از عمل از سر بگیرند و ممکن است پس از 3 روز نتایج آن قابل مشاهده باشد.

فیلرها

پرکننده ها به بازگرداندن پری صورت، لب ها و دست ها کمک می کنند. پرکننده ها یا فیلرها با تجمع قسمت های کهنه پوست عمل می کنند و نتایج فوری را ارائه می دهند.

لیفت صورت

چشمگیرترین نتایج از طریق گزینه های جراحی مانند جراحی لیفت صورت یا جراحی پلک حاصل می شود.

راه های پیشگیری از ایجاد چین و چروک

فاکتورهای سبک زندگی می توانند از بروز چین و چروک جلوگیری کرده یا ورود آنها را آهسته کنند. در ادامه برخی از این عوامل عنوان شده اند.
سیگار نکشید: طبق اعلام آکادمی انجمن پوست آمریکا، سیگار کشیدن سرعت پیری پوست را تسریع می کند.
از استرس دوری کنید: جلوگیری از استرس کلید جلوگیری از ایجاد چین و چروک است. وقتی فرد دچار استرس می شود بدن او هورمونی به نام کورتیزول ترشح می کند که ممکن است کلاژن موجود در پوست را تجزیه کند.
نوشیدن الکل را متوقف یا محدود کنید: الکل می تواند باعث کم آبی بدن شود که می تواند پوست را خشک کرده و پیرتر به نظر برسد. عدم نوشیدن الکل یا کاهش مصرف آن ممکن است به کاهش ایجاد چین و چروک کمک کند.
رژیم غذایی سالمی داشته باشید: بهره مندی از یک رژیم غذایی سالم و پر از غذاهای غنی از آنتی اکسیدان می تواند به کاهش چین و چروک کمک کند. آنتی اکسیدان ها از پوست در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند که باعث ایجاد چین و چروک و آسیب به پوست می شوند. غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هستند عبارتند از:
بلوبری
چغندر
گردوی آمریکایی
اسفناج
کنگر فرنگی
کلم پیچ
شکلات تلخ
مصرف قند را محدود کنید
انجمن پوست آمریکا پیشنهاد می کند یک رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی قند یا سایر کربوهیدرات های تصفیه شده می تواند پیری را تسریع کند، همچنین اذعان می دارد برای کمک به محافظت از پوست در برابر چین و چروک از خوردن غذاها و نوشیدنی های شیرین و فرآوری شده خودداری کنید.

برنزه نشوید

برنزه شدن خواه از آفتاب باشد یا از طریق دستگاه سولاریوم باعث قرار گرفتن در معرض اشعه های مضر UV می شود. این اشعه ها روند پیری را تسریع می کنند و باعث ایجاد چین و چروک، لکه های پیری، ایجاد لکه ها و حتی سرطان پوست می شوند.

با کرم ضد آفتاب از پوست محافظت کنید

افراد باید هر روز ضد آفتاب با ضریب محافظت در برابر آفتاب (SPF) حداقل 30 استفاده کنند. آنها باید آن را روی تمام پوستی که لباس آنها را نمی پوشاند و هنگام بیرون رفتن از خانه در معرض آفتاب قرار می گیرند، بمالند.

چین و چروک در مناطق مختلف بدن

وقتی مردم به چین و چروک فکر می کنند به طور معمول به چروک های صورت فکر می کنند. با این حال، مناطق مختلف بدن می توانند چین و چروک ایجاد کنند. بیشتر چین و چروک ها معمولا در مناطقی از جمله صورت، گردن، پشت دست ها و بازوها دیده می شوند که بیشتر در معرض آفتاب قرار می گیرند.

دست ها

هر روز استفاده از ضد آفتاب روی دست می تواند از ایجاد پوست چروکیده جلوگیری کند. درمان برای از بین بردن چین و چروک دست می تواند شامل موارد زیر باشد:
استفاده از لوسیون دست با رتینول یا اسید گلیکولیک قبل از خواب
لایه برداری شیمیایی سبک هر 1 تا 3 ماه
انجام لیزر درمانی
قسمت سینه
پوست قفسه سینه نازک تر از پوست سایر قسمت های بدن است و باعث می شود در معرض آفتاب بیشتر آسیب ببیند. تقریبا همه روش های درمانی صورت از جمله میکرونیدلینگ، لیزر، لایه برداری شیمیایی و انواع خاصی از فیلرها برای ناحیه قفسه سینه نیز بی خطر است.

در پایان

علی رغم اینکه پیری بخش کاملا طبیعی از زندگی محسوب می شود، اما بسیاری از افراد مایل هستند چین و چروک های پوست را از بین ببرند. افراد می توانند درمان های خانگی و تغییر سبک زندگی را برای درمان و جلوگیری از چین و چروک انجام دهند. اگر این موارد کمکی به آنها نکرد یک متخصص پوست می تواند درمان های پزشکی مناسب را برای شخص ارائه دهد.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ