دندان های خود را در طول کرونا سالم نگه دارید

حسام آرین
تلاش ها برای مهار، کاهش شیوع و قطع زنجیره انتقال ویروس جدید کووید-19 شامل بستن مطب های دندانپزشکی یا حالت نیمه تعطیلی آنها برای تمام درمان های غیرضروری بوده که این امر به احتمال زیاد بسیاری از شما و خانواده هایتان را تحت تاثیر قرار داده است. به گزارش یو وی ام هلث، در ادامه مطالب جالبی برای رعایت بهداشت دهان  و دهان […]

تلاش ها برای مهار، کاهش شیوع و قطع زنجیره انتقال ویروس جدید کووید-19 شامل بستن مطب های دندانپزشکی یا حالت نیمه تعطیلی آنها برای تمام درمان های غیرضروری بوده که این امر به احتمال زیاد بسیاری از شما و خانواده هایتان را تحت تاثیر قرار داده است. به گزارش یو وی ام هلث، در ادامه مطالب جالبی برای رعایت بهداشت دهان  و دهان در این شرایط می خوانید.

استفاده از نخ دندان چقدر مهم است؟

آیا هنگام دلسرد شدن از لمس صورت می توان انگشت خود را داخل دهان کرد؟ به بیان ساده استفاده از نخ دندان بسیار مهم است. برای هر دندان پنج سطح وجود دارد وقتی فقط مسواک می زنید و نخ دندان نمی کشید شما فقط سه سطح از آن را تمیز می کنید که این می تواند مانند دوش گرفتن و فقط شستن مو باشد که سایر قسمت های بدن نادیده گرفته می شود به ویژه در حال حاضر تمیز و سالم بودن کل بدن از اهمیت بالایی برخوردار است، بنابراین آیا به جای اینکه انگشت خود را داخل دهانمان کنیم بهتر نیست از نخ دندان استفاده کنیم؟ بله، اما اطمینان حاصل کنید توصیه های معمول ایمنی/ تمیزی را دنبال می کنید. برای نخ دندان کشیدن ابتدا دستان خود را کاملا بشویید و دقت داشته باشید در مکان های عمومی نخ دندان نکشید و این کار را در خانه خود انجام دهید.

هر چند وقت یک بار باید مسواک خود را عوض کنیم؟

توصیه عمومی این است که هر سه تا شش ماه یکبار مسواک یا سر مسواک خود را عوض کنید. با این وجود اگر بیمار هستید همیشه باید مسواک یا سر مسواک خود را پس از بهبودی بیماری عوض و از مسواک یا سرمسواک جدید استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: راه های مراقبت از دندان ها و رعایت بهداشت دهان

چگونه سلامت دندان با سلامت / ایمنی کلی ارتباط دارد؟

دهان “دروازه ای” برای بقیه بدن تلقی می شود و ارتباط زیادی با سلامت کلی ما دارد. بدن ما از طریق بسیاری از سیستم های پیچیده کنترل و تعادل عملکرد دارد. اگر سیستم ایمنی بدن ما به دلیل بیماری یا هر وضعیت سلامتی دیگری سرکوب شده باشد در مناطق دیگر با تمام ظرفیت کار نمی کند، بنابراین اگر از بهداشت دهان و دندان خود غافل شویم این امر می تواند باعث شود سیستم ایمنی بدن ما به مسئله دندانپزشکی توجه بیشتری نشان دهد و به سایر بیماری ها فرصت بروز در جای دیگر را بدهد. از آنجا که دهان و بدن ما به هم متصل شده اند هدف این است که بار باکتری را در حد طبیعی نگه داریم تا به حفظ تعادل سالم بدن کمک کند. همانطور که شستن دست ها باعث می شود باکتری ها از بین بروند، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نیز همین طور است.

علاوه بر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن چه کاری باید انجام دهیم؟

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مهمترین موارد رعایت بهداشت دهان و دندان است، بنابراین حداقل این دو عمل باعث می شود دندان ها و لثه ها به بهترین شکل ممکن تا وقت بعدی دندانپزشکی شما حفظ شوند. راه خوب دیگر برای تمیز نگه داشتن دهان و بدن این است که روزانه حداقل دو بار مسواک بزنید، همچنین می توان از واترپیک نیز استفاده کرد، به این کار نخ کشیدن با آب می گویند که کمی با نخ دندان معمولی فرق دارد. برای این کار به وسیله ای نیاز داریم که جریان آب را با فشاری معین به ناحیه بین دندان ها و سالکوس هدایت کرده و آنجا را تمیز کند. در این روش به جای تماس نخ با سطح دندان جریان آب عمل تمیز کردن و ماساژ لثه را انجام می دهد. البته در صورت توصیه دندانپزشک از این وسیله استفاده کنید زیرا برای برخی افراد مسواک زدن و کشیدن نخ دندان معمولی کافی است.

آیا استفاده از محصولات فلوراید ایده خوبی در این بین است؟

بله، فلوراید یک ماده معدنی است که به طور طبیعی وجود دارد و به مینای دندان متصل می شود و برای جلوگیری از پوسیدگی و حساسیت در آینده آن را تقویت می کند. روزانه دو بار با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید و یک بار در روز از دهانشویه حاوی فلورید استفاده کنید به ویژه در این مواقع بهتر است یک روال سختگیرانه مراقبت درخانه اتخاذ کنیم و به دهان و بدن خود بهترین ها را هدیه دهیم. به طور خلاصه حداقل روال کار شما به این شکل است: دو بار در روز با خمیر دندان های حاوی فلوراید مسواک بزنید، نخ دندان بکشید، یک بار در روز از دهانشویه فلوراید استفاده کنید و روزانه زبان خود را مسواک بزنید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ