علائم و عوارض تنبلی تخمدان

حسام آرین
سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) که به عنوان تنبلی تخمدان نیز شناخته می شود یک اختلال هورمونی است که در میان زنان در سن باروری شایع است. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است دوره قاعدگی به ندرت یا طولانی مدت یا بیش از حد هورمون مردانه آندروژن داشته باشند. تخمدان ها ممکن […]

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) که به عنوان تنبلی تخمدان نیز شناخته می شود یک اختلال هورمونی است که در میان زنان در سن باروری شایع است. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است دوره قاعدگی به ندرت یا طولانی مدت یا بیش از حد هورمون مردانه آندروژن داشته باشند. تخمدان ها ممکن است مجموعه های کوچک زیادی از مایعات (فولیکول ها) ایجاد کنند و در ترشح تخمک ها به طور منظم موفق نشوند.

به گزارش مایوکلینیک، علت دقیق ایجاد تنبلی تخمدان هنوز مشخص نیست و تشخیص و درمان به موقع آن همراه با کاهش وزن ممکن است خطر عوارض طولانی مدت آن مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی را کاهش دهد.

علائم تنبلی تخمدان

علائم و نشانه های تنبلی تخمدان اغلب در زمان نخستین قاعدگی در دوران بلوغ ایجاد می شود. گاهی هم این عارضه بعدها به عنوان نمونه در پاسخ به افزایش وزن قابل توجه ایجاد می شود. علائم و نشانه های این سندرم متفاوت است و تشخیص آن زمانی انجام می شود که حداقل دو مورد از این علائم را داشته باشید:

پریودهای نامنظم: چرخه قاعدگی نادر، نامنظم یا طولانی مدت شایع ترین علامت تنبلی تخمدان است به عنوان مثال شما ممکن است کمتر از 9 دوره چرخه قاعدگی در سال داشته باشید یا بیش از 35 روز بین دوره های قاعدگی و دوره های غیرطبیعی سنگین را تجربه کنید.

آندروژن اضافی: افزایش سطح هورمون های مردانه ممکن است منجر به علائم فیزیکی مانند موهای زائد صورت و بدن در واقع مردمویی یا هیرسوتیسم و گاهی اوقات آکنه های شدید و طاسی با الگوی مردانه شود.

تخمدان پلی کیستیک: تخمدان های شما ممکن است بزرگ شده و حاوی فولیکول هایی باشند که تخمک ها را احاطه کرده اند در نتیجه تخمدان ممکن است به طور منظم عمل نکنند.

بیشتربخوانیم:بیماری هایی که تنبلی تخمدان به ارمغان می آورد

علائم نادر تنبلی تخمدان

ممکن است این علائم غیر شایع نیز با تنبلی تخمدان همراه باشند:

بی خوابی یا خواب کم

تغییر خلق و خو

افت قند خون

فشار خون بالا

هیدرآدنیت چرکی (نوعی بیماری پوستی)

هیپرکراتوز (ضخیم شدن پوست در بعضی نقاط)

کبد چرب

اختلالات اشتها

درد لگن

پارگی کیست

پوست خشک

خستگی

خشکی چشم

سردرد

در نظر داشته باشید علائم و نشانه های تنبلی تخمدان در صورت چاقی شدیدتر است.

بیشتربخوانیم:درمان تنبلی تخمدان با این روش های ساده!

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر در مورد دوره های قاعدگی خود نگرانی دارید، اگر دچار ناباروری هستید یا علائمی از آندروژن اضافی مانند بدتر شدن هیرسوتیسم، آکنه و طاسی به روش مردانه دارید به پزشک مراجعه کنید.

علل بروز تنبلی تخمدان

علت دقیق بروز تنبلی تخمدان هنوز مشخص نیست، اما عواملی که ممکن است در ایجاد آن نقش داشته باشند عبارتند از:

انسولین اضافی: انسولین هورمونی است که در پانکراس تولید می شود و به سلول ها اجازه می دهد از قند، منبع اصلی انرژی بدن شما استفاده کنند. اگر سلول های شما در برابر عملکرد انسولین مقاوم شوند، سطح قند خون شما افزایش می یابد و ممکن است انسولین بیشتری تولید کند در نتیجه انسولین اضافی ممکن است تولید آندروژن را افزایش دهد و باعث مشکل در تخمک گذاری شود.

بیشتربخوانیم:چطور بفهمیم دچار تنبلی تخمدان شده ایم؟

التهاب درجه پایین: این اصطلاح برای توصیف تولید گلبول های سفید خون برای مبارزه با عفونت استفاده می شود. تحقیقات نشان داده است زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک نوعی التهاب درجه پایین دارند که تخمدان پلی کیستیک را برای تولید آندروژن تحریک می کند که می تواند منجر به مشکلات قلبی و عروقی شود.

وراثت: تحقیقات نشان می دهد برخی از ژن ها ممکن است با سندرم تخمدان پلی‌کیستیک مرتبط باشند.

آندروژن اضافی: تخمدان ها سطح غیر طبیعی زیادی از آندروژن تولید می کنند که منجر به پرمویی و آکنه می شود.

عوارض تنبلی تخمدان

عوارض تسندرم خمدان پلی‌کیستیک می تواند شامل موارد زیر باشد:

ناباروری

دیابت بارداری یا فشار خون بالا ناشی از بارداری

سقط جنین یا زایمان زودرس

استئاتوهپاتیت غیرالکلی، التهاب شدید کبدی ناشی از تجمع چربی در کبد

سندرم متابولیک، مجموعه ای از بیماری ها شامل فشار خون بالا، قند خون بالا و سطح غیر طبیعی کلسترول یا تری گلیسیرید که به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد

دیابت نوع 2 یا پیش دیابت

آپنه خواب

افسردگی، اضطراب و اختلالات خوردن

خونریزی غیرطبیعی رحم

سرطان رحم (سرطان آندومتر)

چاقی با سندرم تخمدان پلی‌کیستیک در ارتباط است و می تواند عوارض این اختلال را بدتر کند.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ