درمان خانگی برای از بین بردن جوش ها در سریع ترین زمان

حسام آرین
آکنه نوعی بیماری شایع پوستی است که تخمین زده می شود 85 درصد افراد در برهه ای از زندگی خود به آن مبتلا هستند. علائم شامل جوش های مزاحم است که می تواند ناامیدکننده باشند و از بین بردن آنها سخت است. در حالی که درمان های معمول می توانند جوش ها را از بین […]

آکنه نوعی بیماری شایع پوستی است که تخمین زده می شود 85 درصد افراد در برهه ای از زندگی خود به آن مبتلا هستند. علائم شامل جوش های مزاحم است که می تواند ناامیدکننده باشند و از بین بردن آنها سخت است. در حالی که درمان های معمول می توانند جوش ها را از بین ببرند، اما اغلب با عوارض جانبی مانند تحریک و خشکی پوست همراه هستند.

به همین ترتیب بسیاری از افراد برای از بین بردن سریع جوش ها به گزینه های طبیعی روی آورده اند. با این حال، بسیاری از داروهای طبیعی رفع آکنه وجود دارد که از نظر علمی فقط تعداد انگشت شماری از آنها موثر هستند. به گزارش هلث لاین، در اینجا چند روش طبیعی برای از بین بردن سریع جوش ها آورده شده اگرچه ممکن است تحقیقات محدودی در مورد اثرگذاری آنها وجود داشته باشد.

درمان موضعی جوش با روغن درخت چای

روغن درخت چای از برگ های درخت”Melaleuca alternifolia” بومی استرالیا استخراج می شود. به دلیل توانایی آن در مبارزه با باکتری ها و کاهش التهاب پوست بسیار مشهور است. به طور خاص روغن درخت چای به مبارزه با P. acnes و S. epidermidis دو نوع باکتری که می تواند باعث ایجاد جوش شود، کمک می کند. یک مطالعه نشان داد 5 درصد ژل روغن درخت چای تقریبا چهار برابر در کاهش ضایعات آکنه و تقریبا شش برابر در کاهش شدت آکنه نسبت به دارونما موثرتر عمل می کند، همچنین درمان روغن درخت چای منجر به عوارض جانبی کمتری از جمله خشکی، تحریک و سوزش شد.

لازم به ذکر است که روغن درخت چای بسیار قوی است و می تواند باعث قرمزی و تحریک شود اگر به طور مستقیم روی پوست قرار گیرد به همین دلیل باید با روغن حامل رقیق شود. بر اساس اعلام مرکز ملی بهداشت مکمل و تلفیقی فقط تعداد کمی تحقیق در مورد استفاده موضعی روغن درخت چای برای شرایط سلامتی انجام شده است و همان تحقیقات محدود نشان می دهد روغن درخت چای برای آکنه مفید است.

نحوه استفاده از روغن درخت چای برای آکنه

یک قطره روغن درخت چای را با 1 قاشق چای خوری روغن حامل ترکیب کنید.

یک پنبه را به مخلوط آغشته کرده و به صورت مستقیم روی جوش ها بمالید.

در صورت تمایل مرطوب کننده بزنید.

این فرآیند را در صورت نیاز یک تا 2 بار در روز تکرار کنید.

درمان جوش با سایر روغن های اساسی

علاوه بر روغن درخت چای بسیاری از روغن های اساسی دیگر با خاصیت ضد باکتری و ضد التهاب می توانند به سرعت جوش ها را پاک کنند. یک بررسی بزرگ علمی نشان داد روغن های اساسی دارچین، گل سرخ، اسطوخودوس و گل میخک با باکتری های ایجاد کننده آکنه S. epidermidis و P. acnes مبارزه می کنند، همچنین نشان داده شد رزماری و لیموترش نیز باعث مهار باکتری P. acnes می شوند.

مطالعه دیگری نشان داد یک ژل حاوی اسید استیک، پرتقال و روغن اساسی ریحان شیرین منجر به افزایش 75 درصدی در سرعت بهبودی جوش ها می شود. مانند روغن درخت چای این روغن های اساسی نیز بسیار غلیظ هستند و اگر به صورت مستقیم روی پوست قرار گیرند می توانند باعث تحریک شوند تمام روغن های اساسی را با یک روغن حامل رقیق کنید قبل از استفاده منظم روی یک قسمت از پوست آن را امتحان کنید در صورت ایجاد تحریک، استفاده از آن را قطع کنید.

نحوه استفاده از روغن های اساسی برای آکنه

10 قطره روغن اساسی را با 1 اونس معادل30 میلی لیتر روغن حامل ترکیب کنید.

یک پنبه را به مخلوط آغشته کرده و مستقیم روی جوش ها بمالید.

در صورت تمایل مرطوب کننده بزنید.

این فرآیند را در صورت نیاز یک تا 2 بار در روز تکرار کنید.

چای سبز را به پوست بمالید

بسیاری از افراد به دلیل فواید چای سبز برای سلامتی آن را می نوشند، اما اگر به صورت مستقیم روی پوست قرار گیرد نیز می تواند مفید باشد. چای سبز حاوی فلاونوئیدها و تانن ها است که به عنوان کمک کننده در مبارزه با التهاب و باکتری هایی که باعث ایجاد جوش می شوند، کمک می کند، همچنین آنتی اکسیدان اپی‌گالوکتشین گالات موجود در آن نشان داده شده است برای مقابله با التهاب، کاهش تولید سبوم (چربی طبیعی پوست) و جلوگیری از رشد P. acnes در افراد دارای پوست مستعد آکنه بسیار زیاد است.

مطالعات متعدد نشان داده است افراد مبتلا به آکنه هنگام استفاده از عصاره چای سبز 2 تا 3 درصد روی پوست خود کاهش قابل توجهی تولید سبوم و جوش را تجربه می کنند. تعداد انگشت شماری از محصولات مراقبت از پوست در بازار وجود دارد که حاوی چای سبز هستند، اما تهیه ترکیب خود در خانه بسیار ساده و مقرون به صرفه است.

بیشتربخوانیم:چای سبز و این همه خواص/ از طول عمر تا کاهش وزن

نحوه استفاده از چای سبز برای آکنه

چای سبز را به مدت 3 تا 4 دقیقه در آب جوش قرار دهید.

اجازه دهید چای خنک شود.

آن را با پنبه به صورت خود بمالید یا با استفاده از بطری آن را اسپری کنید.

بگذارید 10 دقیقه یا یک شب بماند و سپس صورت خود را با آب بشویید.

در صورت نیاز یک تا 2 بار در روز استفاده کنید می توان آن را تا 2 هفته در یخچال نگهداری کرد.

با آلوئه ورا مرطوب کنید

آلوئه ورا گیاهی استوایی با برگ هایی که ژل شفاف تولید می کند، است. ثابت شده است ژل آلوئه ورا هنگامی که روی پوست قرار می گیرد به مبارزه با باکتری ها، کاهش التهاب و بهبود زخم کمک می کند. به همین دلیل این یک روش درمانی محبوب برای انواع بیماری های پوستی از جمله پسوریازیس، بثورات، بریدگی و سوختگی است. مطالعات محدودی در مورد توانایی آلوئه ورا در مبارزه با جوش ها به طور خاص وجود دارد، اما تحقیقات موجود امیدوار کننده است.

آلوئه ورا حاوی لوپئول، سالیسیلیک اسید، نیتروژن اوره، سینامیک اسید، فنل ها و گوگرد است که همگی باکتری هایی را که باعث ایجاد جوش می شوند، مهار می کنند. در یک مطالعه غلظت های مختلف ژل آلوئه ورا به یک روغن ریحان و گل میخک اضافه شده و از نظر خواص ضد آکنه مورد ارزیابی قرار گرفت هرچه غلظت آلوئه ورا در لوسیون بیشتر باشد در کاهش جوش ها موثرتر است.

اگرچه ژل آلوئه ورا ممکن است به خودی خود پاکسازی جوش ها را انجام دهد، اما در صورت ترکیب با سایر داروهای درمانی یا دارویی ممکن است موثرتر باشد.

نحوه استفاده از ژل آلوئه ورا برای آکنه

ژل را با قاشق از برگ های آلوئه خارج کنید.

وقتی سایر روش های درمانی آکنه را استفاده می کنید ژل را روی پوست خود بمالید. ممکن است بخواهید آن را با روش درمانی دیگر مخلوط کنید و سپس آن را روی پوست خود بمالید یا می توانید ابتدا روش درمان آکنه دیگر را اضافه کرده و ژل آلوئه را به آن اضافه کنید.

یک تا 2 بار در روز یا به تعداد دلخواه تکرار کنید.

بیشتربخوانید:پوستی زیبا و شفاف فقط با این پنج مورد!

درمان های طولانی مدت آکنه

بسیاری از درمان های طبیعی آکنه با استفاده مداوم و طولانی مدت موثر نشان داده شده است. اگرچه روش های درمانی زیر ممکن است به سرعت شما را از شر جوش ها خلاص نکند، اما می توانند به مرور زمان از آکنه جلوگیری کرده و آن را درمان کنند.

مکمل روی مصرف کنید

ماده معدنی روی در ترمیم زخم نقش بسزایی دارد و می تواند به کاهش التهاب کمک کند به همین ترتیب به عنوان یک درمان احتمالی برای جوش ها مورد مطالعه قرار گرفته است. تحقیقات نشان داده است افراد مبتلا به آکنه مقادیر کمتری روی در خون خود دارند. در حقیقت، چندین مطالعه نشان داده است مصرف 30 تا 45 میلی گرم عنصر روی در روز می تواند جوش ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. روی به اشکال مختلف موجود است که هر یک حاوی مقدار متفاوتی از عنصر روی است. صرف نظر از اینکه چه شکلی را انتخاب می کنید بهتر است بیش از حد مجاز توصیه شده 40 میلی گرم روی در روز مصرف نکنید زیرا زیاده روی در مصرف آن ممکن است عوارض جانبی از جمله درد معده و تحریک روده ایجاد کند.

مخمر آبجو مصرف کنید

به نظر می رسد یک سویه خاص مخمر آبجو به نام “Saccharomyces cerevisiae Hansen CBS” نیز باعث کاهش جوش ها هنگام مصرف می شود. مخمر آبجو منبع خوبی از ویتامین های گروه B، کروم، مس، آهن و روی است. با این حال، توانایی آن در درمان جوش ها به احتمال زیاد به دلیل اثرات ضد باکتری آن است.

یک مطالعه اثربخشی مخمر آبجو را با دارونما طی 5 ماه مقایسه کرد. جوش ها در بیش از 80 درصد افرادی که داروی مخمر مصرف می کردند، بهبود یافتند در حالی که فقط 26 درصد از افراد شاهد بهبود در گروه دارونما بودند. مطالعات نشان داده است مخمر آبجو هیچ عارضه ای ندارد، اما تعداد کمی از افراد پس از مصرف آن گاز خفیف، نفخ یا سردرد را گزارش کرده اند.

مکمل روغن ماهی را امتحان کنید

روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 ایکوساپنتانوییک اسید و دوکوزاهگزانوئیک اسید است. مطالعات نشان می دهد مصرف ایکوساپنتانوییک اسید می تواند به مدیریت تولید روغن کمک کند، از جوش ها جلوگیری کرده و به پوست کمک می کند تا آبرسانی کافی داشته باشد، همچنین نشان داده شده است سطح بالای ایکوساپنتانوییک اسید و دوکوزاهگزانوئیک اسید باعث کاهش عوامل موثر در التهاب می شود که در نهایت ممکن است خطر جوش ها را کاهش دهد. به علاوه می توانید اسیدهای چرب امگا 3 را با خوردن گردو، دانه های چیا، دانه های کتان آسیاب شده، ماهی قزل آلا، ساردین و آنچو دریافت کنید. با این حال، منابع گیاهی فوق حاوی اسید چرب امگا -3 اسید آلفا لینولنیک، ایکوساپنتانوییک اسید و دوکوزاهگزانوئیک اسید بسیار کم است. مصرف مکمل حاوی امگا 3 می تواند به شما کمک کند مقادیر بیشتری ایکوساپنتانوییک اسید و دوکوزاهگزانوئیک اسید را برای درمان بهتر جوش ها مصرف کنید.

روش های دیگر برای کمک به کاهش جوش ها

اگرچه مردم سال هاست که از داروهای طبیعی برای درمان جوش استفاده می کنند، اما تحقیقات در مورد این موضوع هنوز در حال ظهور است. روش های درمانی ذکر شده در زیر ممکن است برای پوست مستعد آکنه مفید باشد، اما هیچ مطالعه ای در مورد توانایی آنها در درمان جوش ها وجود ندارد:

فندق افسون ‌گر: نشان داده شده است استفاده از فندق افسون ‌گر روی پوست برای مقابله با باکتری ها و کاهش التهاب که می تواند به جلوگیری از جوش کمک کند.

سرکه سیب: اسیدهای آلی موجود در سرکه سیب ممکن است به از بین بردن باکتری های آکنه زا و کاهش زخم کمک کند.

مصرف لبنیات را محدود کنید: دو مطالعه بزرگ گزارش داد افرادی که شیر بیشتری می نوشند جوش های بیشتری دارند، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

ماسک عسل و دارچین را امتحان کنید: عسل و دارچین دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد التهابی هستند، بنابراین ممکن است در صورت استفاده روی پوست مستعد آکنه مفید باشند.

استرس را کاهش دهید: برخی مطالعات استرس را با افزایش شدت آکنه مرتبط دانسته اند. از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد تکنیک های آرام سازی و تغییر سبک زندگی که ممکن است به شما در کاهش میزان استرس کمک کند، سوال کنید.

در پایان

جوش ها یک مشکل رایج است که برای درمان آن نباید ناامید شوید. درمان های متداول می توانند باعث قرمزی، خشکی یا تحریک شوند و به نظر نمی رسد بسیاری از گزینه های طبیعی موثر واقع شوند. درمان های خانگی ذکر شده در این مقاله توسط برخی مطالعات محدود به عنوان موثرترین و طبیعی ترین روش های کاهش جوش ها پشتیبانی می شوند. با این وجود به نظر می رسد استفاده از روغن های اساسی مختلف، چای سبز و آلوئه ورا روی پوست سریع ترین راه برای از بین بردن جوش ها باشد در حالی که طبق برخی تحقیقات محدود، مکمل ها ممکن است نیاز به استفاده طولانی مدت داشته باشند. روش های درمانی این مقاله ممکن است برای همه مفید نباشد، اما ارزش امتحان کردن را دارد.

توجه داشته باشید رهنمودهای آکادمی پوست آمریکا برای درمان آکنه اظهار داشتند تحقیقات کافی در مورد ایمنی و اثربخشی درمان های گیاهی و سایر مکمل ها برای توصیه استفاده از آنها وجود ندارد، این بیانیه شامل همه روش های درمانی ذکر شده در این مقاله است.

بیشتربخوانیم:دلایل بروز آکنه هورمونی و روش های درمان موثر

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ