نور آبی چیست و چه عوارضی دارد؟

حسام آرین
اگرچه از نظر محیطی سازگار است، اما نور آبی می تواند خواب شما را تحت تاثیر قرار دهد و به طور بالقوه باعث بیماری شود. تا زمان ظهور نور مصنوعی خورشید منبع اصلی روشنایی بود و مردم عصرها را در تاریکی نسبی می گذراندند. در حال حاضر در بیشتر جهان شب ها روشن می شوند […]

اگرچه از نظر محیطی سازگار است، اما نور آبی می تواند خواب شما را تحت تاثیر قرار دهد و به طور بالقوه باعث بیماری شود. تا زمان ظهور نور مصنوعی خورشید منبع اصلی روشنایی بود و مردم عصرها را در تاریکی نسبی می گذراندند. در حال حاضر در بیشتر جهان شب ها روشن می شوند و ما دسترسی آسان خود را به همه لومن ها تقریبا مسلم می دانیم، اما استفاده از نور آبی احتمال می رود ساعت بیولوژیکی بدن “ریتم شبانه روزی” را از حالت عادی خارج کند. تحقیقات نشان می دهد ممکن است در ایجاد سرطان، دیابت، بیماری های قلبی و چاقی نقش داشته باشد.

نور آبی چیست؟

به گزارش هلث هاروارد، همه رنگ های نور تاثیر یکسانی ندارند. به نظر می رسد طول موج های آبی که در ساعات روشنایی روز مفید هستند زیرا باعث افزایش توجه، زمان واکنش و خلق و خو می شوند بیشترین اخلال را در شب ایجاد می کنند و افزایش استفاده از وسایل الکترونیک با صفحه نمایش، همچنین روشنایی کم باعث افزایش قرار گرفتن در معرض طول موج های آبی به ویژه پس از غروب خورشید می شود.

نور و خواب

ریتم شبانه روزی همه کمی متفاوت است، ریتم شبانه روزی افرادی که تا دیر وقت بیدار می مانند کمی بیشتر است. دکتر چارلز سیزلر از دانشکده پزشکی هاروارد در سال 1981 نشان داد نور روز ساعت داخلی فرد را با محیط همسو می کند.

قرار گرفتن در معرض نور در شب بد است؟

برخی مطالعات نشان می دهد بین قرار گرفتن در معرض نور در شب مانند کار در شیفت شب با دیابت، بیماری های قلبی و چاقی وجود ارتباط دارد. البته این به طور قطع ثابت نمی کند قرار گرفتن در معرض نور در شب باعث ایجاد این شرایط می شود، همچنین مشخص نیست چرا می تواند برای ما بد باشد.

بیشتربخوانیم:مواد غذایی که به سلامت قلب آسیب می رساند

یک مطالعه در دانشگاه هاروارد اندکی در مورد ارتباط احتمالی با دیابت و چاقی را روشن کرد. محققان 10 نفر را در برنامه ای قرار دادند که به تدریج زمان ریتم شبانه روزی آنها را تغییر دادند. سطح قند خون آنها افزایش یافت و آنها را به یک حالت پیش دیابتی کشاند و سطح لپتین، هورمونی که باعث احساس سیری افراد بعد از غذا می شود، کاهش یافت.

قرار گرفتن در معرض نور ترشح ملاتونین، هورمونی را که بر ریتم شبانه روزی تاثیر می گذارد را سرکوب کرد. حتی نور کم نیز می تواند در ریتم شبانه روزی و ترشح ملاتونین فرد تداخل ایجاد کند. استیون لاکلی، محقق خواب در هاروارد خاطرنشان می کند فقط هشت لوکس (یکای شدت روشنایی)، سطحی از روشنایی که بیشتر لامپ های میز و تقریبا دو برابر نور شب دارد می تواند تاثیرگذار باشد. نور در شب دلیل این است که بسیاری از افراد به اندازه کافی نمی خوابند و محققان خواب کوتاه را با افزایش خطر ابتلا به افسردگی، همچنین دیابت و مشکلات قلبی عروقی مرتبط دانستند.

اثرات نور آبی و خواب

در حالی که نور از هر نوعی می تواند ترشح ملاتونین را سرکوب کند نور آبی در شب با قدرت بیشتری این کار را انجام می دهد. محققان دانشگاه هاروارد و همکارانشان آزمایشی را در مقایسه اثرات 6.5 ساعت قرار گرفتن در معرض نور آبی در معرض نور سبز با روشنایی قابل مقایسه انجام دادند. نور آبی ملاتونین را تقریبا دو برابر بیشتر از نور سبز سرکوب کرد و ریتم شبانه روزی را دو برابر تغییر داد. در مطالعه دیگری در مورد نور آبی ، محققان دانشگاه تورنتو سطح ملاتونین افرادی را که در معرض نور داخلی روشن قرار دارند و از عینک های مسدودکننده نور آبی استفاده می کردند با افرادی که بدون استفاده از عینک در معرض نور قرار داشتند را مقایسه کردند. این واقعیت که میزان هورمون در دو گروه تقریبا یکسان است این فرضیه را تقویت می کند که نور آبی یک مهارکننده قوی ملاتونین است، همچنین نشان می دهد کارگران شیفت شب و شب زنده داران می توانند در صورت استفاده از عینک هایی که نور آبی را مسدود می کنند، از خود محافظت کنند.

قرار گرفتن در معرض نور آبی LED

اگر نور آبی اثرات سوئی بر سلامتی داشته باشد نگرانی های زیست محیطی و تلاش برای روشنایی با مصرف کم انرژی می تواند با سلامت شخصی مغایرت داشته باشد. این لامپ های فلورسنت و چراغ های LED بسیار کم مصرف تر از لامپ های رشته ای سبک قدیمی هستند که با آنها بزرگ شده ایم، اما آنها همچنین تمایل به تولید نور آبی بیشتری دارند.

فیزیک چراغ های فلورسنت قابل تغییر نیست، اما پوشش های داخل لامپ ها می توانند نور گرم تر و آبی کمتری تولید می کنند. چراغ های LED نسبت به چراغ های فلورسنت کارایی بیشتری دارند، اما در طیف آبی نیز نور مناسبی تولید می کنند. ریچارد هانسلر، محقق نور در دانشگاه جان کارول در کلیولند خاطرنشان می کند نورهای رشته ای معمولی نیز مقداری نور آبی تولید می کنند البته کمتر از اکثر لامپ های فلورسنت.

بیشتربخوانیم:درمان بی خوابی های شبانه پاییز پر اضطراب 2020

شب از خود در برابر نور آبی محافظت کنید

برای چراغ های شب از چراغ های قرمز کم نور استفاده کنید زیرا نور قرمز کمتر باعث تغییر ریتم شبانه روزی و سرکوب ملاتونین می شود.

از دیدن صفحه های روشن از دو تا سه ساعت قبل از شروع خواب خودداری کنید.

اگر شیفت شب کار می کنید یا زیاد از وسایل الکترونیکی در شب استفاده می کنید، استفاده از عینک های مسدود کننده نور آبی یا نصب برنامه ای که طول موج آبی / سبز را در شب فیلتر می کند، لحاظ کنید.

در طول روز خود را در معرض نور شدید خورشید قرار دهید که باعث افزایش توانایی خواب شبانه، همچنین بهبود خلق و خو و هوشیاری شما می شود.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ