نقش افسردگی و استرس در تاثیر واکسن کرونا بر بدن

حسام آرین
چندین دهه تحقیق نشان می دهد افسردگی، استرس، تنهایی و رفتارهای مشابه می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و اثر بخشی واکسن های خاص را کاهش دهد. گزارش جدید حاکی از آن است که ممکن است در مورد واکسن های جدید علیه ویروس کرونا که در مرحله تولید و مراحل اولیه توزیع جهانی هستند نیز همین امر صادق باشد، این […]

چندین دهه تحقیق نشان می دهد افسردگی، استرس، تنهایی و رفتارهای مشابه می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و اثر بخشی واکسن های خاص را کاهش دهد. گزارش جدید حاکی از آن است که ممکن است در مورد واکسن های جدید علیه ویروس کرونا که در مرحله تولید و مراحل اولیه توزیع جهانی هستند نیز همین امر صادق باشد، این گزارش در مجله چشم انداز علوم روانشناسی منتشر شده است.
به گزارش ایندیاتایمز، خوشبختانه ممکن است با اقدامات ساده ای مانند ورزش و خواب خوب این اثرات منفی کاهش یابد. واکسن ها از ایمن ترین و موثرترین پیشرفت های تاریخ پزشکی برخوردار هستند که جامعه را در مقابل طیف وسیعی از بیماری های ویرانگر از جمله آبله و فلج اطفال محافظت می کنند. با این وجود رمز موفقیت آنها اطمینان از واکسینه شدن موثر درصد زیادی از جمعیت برای دستیابی به مصونیت به اصطلاح ایمنی گله ای است.
حتی اگر آزمایش دقیق نشان داده است واکسن های کووید-19 که برای توزیع در ایالات متحده تایید شده اند در ایجاد پاسخ ایمنی قوی بسیار موثر هستند، اما همه افراد بلافاصله از مزایای آن بهره مند نمی شوند زیرا عوامل محیطی و همچنین ژنتیک و سلامت جسمی و روانی فرد می توانند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و پاسخ به واکسن را آهسته کنند.
این مسئله به ویژه با توجه به طغیان ویروس کرونا در سراسر جهان نگران کننده است و بحران همزمان سلامت روان را هنگام برخورد با مردم با قرنطینه، عوامل استرس زای اقتصادی و عدم اطمینان در مورد آینده تخت الشعاع قرار می دهد. این موارد همان عواملی هستند که قبلا هم نشان داده بودند اثر واکسن را به ویژه در میان افراد مسن تضعیف می کنند.
آنلیز مدیسون، محقق دانشگاه ایالتی اوهایو و نویسنده اصلی مقاله گفت: علاوه بر عوارض جسمی ویروس کرونا، بیماری همه گیر دارای یک بخش بهداشت روان هم است که باعث ایجاد سایر مشکلات مرتبط از جمله اضطراب و افسردگی می شود، عوامل استرس زای احساسی مانند اینها می تواند بر سیستم ایمنی بدن تاثیر بگذارد و توانایی دفع عفونت ها را مختل کند.
وی افزود: مطالعه جدید ما نشان می دهد اثر واکسن و چگونگی رفتارهای سلامتی و عوامل استرس زای عاطفی می تواند توانایی بدن در ایجاد پاسخ ایمنی را تغییر دهد. مشکل این است که همه گیری به خودی خود می تواند این عوامل خطر را تقویت کند. واکسن ها با به چالش کشیدن سیستم ایمنی بدن کار می کنند. طی چند ساعت پس از واکسیناسیون هنگامی که بدن شروع به شناسایی تهدید بالقوه بیولوژیکی می کند یک واکنش ایمنی ذاتی و عمومی وجود دارد. این پاسخ خط مقدم توسط سیستم ایمنی بدن در نهایت با تولید آنتی بادی ها پاتوژن های خاص را هدف قرار می دهد. این تولید مداوم آنتی بادی است که به تعیین موثر بودن واکسن در ایجاد محافظت طولانی مدت کمک می کند.

بیشتر بخوانید: علائم التهاب پنهان در بدن

جانیس کیکلت گلاسر، مدیر انستیتوی تحقیقات پزشکی رفتاری دانشگاه ایالتی اوهایو و نویسنده ارشد گفت: ما در تحقیقات خود بیشتر روی پاسخ آنتی بادی تمرکز کردیم اگرچه این تنها یک جنبه از پاسخ سیستم تطبیقی ایمنی است.
به گفته محققان، خبر خوب این است که واکسن های کرونا تقریبا 95 درصد موثر هستند، اما با این وجود عوامل روانشناختی و رفتاری می توانند مدت زمان لازم برای ایجاد ایمنی را طولانی و مدت زمان مصونیت را کوتاه کنند.
کیکلت گلاسر افزود: چیزی که من را به وجد می آورد این است که برخی از این عوامل قابل تغییر هستند، انجام چند کار ساده برای به حداکثر رساندن اثر اولیه واکسن امکان پذیر است.
بر اساس تحقیقات قبلی یک استراتژی که محققان پیشنهاد می کنند این است که 24 ساعت قبل از واکسیناسیون یک ورزش شدید انجام دهید و یک خواب خوب داشته باشید تا سیستم ایمنی بدن شما در بالاترین سطح عملکرد باشد، این می تواند به ایجاد بهترین و قوی ترین پاسخ ایمنی در سریع ترین زمان ممکن در بدن کمک کند.
مدیسون گفت: تحقیقات قبلی نشان می دهد مداخلات روانشناختی و رفتاری می تواند پاسخگویی به واكسن را بهبود بخشد، بنابراین اکنون وقت آن است که افراد در معرض خطر پاسخ ایمنی ضعیف را شناسایی و در جهت رفع آنها بربیایند.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ