عوارض خطرناک نوشیدن بیش از حد چای

حسام آرین
چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است. البته از میان چای ها انواع سبز، سیاه و اولونگ که از برگ گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می شوند پر طرفدارتر هستند. قرن ها است که چای به دلیل خواص درمانی در طب سنتی استفاده می شود. علاوه بر این، تحقیقات مدرن نشان می دهد ترکیبات گیاهی موجود در چای ممکن است در کاهش […]

چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است. البته از میان چای ها انواع سبز، سیاه و اولونگ که از برگ گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می شوند پر طرفدارتر هستند. قرن ها است که چای به دلیل خواص درمانی در طب سنتی استفاده می شود. علاوه بر این، تحقیقات مدرن نشان می دهد ترکیبات گیاهی موجود در چای ممکن است در کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند سرطان، چاقی، دیابت و بیماری های قلبی نقش داشته باشد. اگرچه مصرف متوسط چای برای اغلب افراد انتخاب بسیار سالمی است، اما نوشیدن بیش از 3 الی 4 فنجان در روز می تواند عوارض جانبی منفی داشته باشد. به گزارش هلث لاین، در اینجا عوارض جانبی احتمالی نوشیدن بیش از حد چای آورده شده است.

نوشیدن بیش از حد چای جذب آهن را کاهش می دهد

چای منبع غنی از گروهی از ترکیبات به نام تانن است که می توانند در غذاهای خاص به آهن متصل شوند و آن را برای جذب در دستگاه گوارش غیرقابل دسترس کنند. کمبود آهن یکی از رایج ترین کمبودهای مواد مغذی در جهان است و اگر سطح آهن کمی داشته باشید مصرف بیش از حد چای ممکن است وضعیت شما را بدتر کند.
تحقیقات نشان می دهد تانن های چای بیشتر از غذاهای حیوانی مانع جذب آهن از منابع گیاهی می شوند، بنابراین اگر رژیم وگان یا گیاهخواری را دنبال می کنید باید به مقدار چای مصرفی خود بسیار توجه کنید. مقدار تانن موجود در چای بسته به نوع و نحوه تهیه آن می تواند به میزان قابل توجهی متفاوت باشد. همانطور که گفته شد محدود کردن مصرف چای به 3 فنجان در روز برای اغلب افراد محدوده مطمئنی است. اگر آهن کمی دارید، اما همچنان نوشیدن چای برای شما لذت بخش است باید در این مورد محتاط باشید.

تاثیر نوشیدن بیش از حد چای بر افزایش اضطراب، استرس و بی قراری

برگ های چای به طور طبیعی حاوی کافئین هستند. مصرف بیش از حد کافئین از چای یا هر منبع دیگری ممکن است در ایجاد احساس اضطراب، استرس و بی قراری در شما نقش داشته باشد. یک فنجان متوسط چای بسته به نوع و روش دم کردن آن حدود 11 تا 61 میلی گرم کافئین دارد. چای های سیاه حاوی کافئین بیشتری نسبت به انواع سبز و سفید هستند و هرچه چای خود را غلیظ تر کنید مقدار کافئین موجود در آن بیشتر می شود. تحقیقات نشان می دهد بعید است دوزهای کافئین زیر 200 میلی گرم در روز باعث ایجاد اضطراب قابل توجهی در بیشتر افراد شود. هنوز هم بعضی از افراد نسبت به اثرات کافئین حساسیت بیشتری نسبت به دیگران دارند و شاید لازم باشد که میزان مصرف خود را محدود کنند.
اگر متوجه شدید که عادت چای باعث ایجاد احساس ناخوشایند یا عصبی شدن در شما می شود می تواند نشانه نوشیدن بیش از حد چای باشد که برای کاهش علائم باید مصرف خود را محدود کنید، همچنین ممکن است چای های گیاهی بدون کافئین را انتخاب کنید. چای های گیاهی چای واقعی محسوب نمی شوند زیرا از گیاه کاملیا سیننسیس مشتق نشده اند. در عوض آنها از انواع مواد فاقد کافئین مانند گل، گیاهان و میوه ها ساخته شده اند.

بیشتر بخوانید: نقش افسردگی و استرس در تاثیر واکسن کرونا بر بدن

تاثیر نوشیدن بیش از حد چای بر کیفیت پایین خواب

از آنجا که چای به طور طبیعی حاوی کافئین است مصرف زیاد آن احتمال دارد چرخه خواب شما را مختل کند. ملاتونین هورمونی است که به مغز شما علامت می دهد که زمان خواب است. برخی تحقیقات نشان می دهد کافئین ممکن است تولید ملاتونین را مهار کند و در نتیجه کیفیت خواب را پایین بیاورد.
خواب ناکافی با انواع مسائل ذهنی از جمله خستگی، اختلال در حافظه و کاهش دامنه توجه در ارتباط است. علاوه بر این، کمبود خواب مزمن با افزایش خطر چاقی و کنترل ضعیف قند خون همراه است. افراد کافئین را با نرخ های مختلف متابولیزه می کنند و پیش بینی دقیق تاثیر آن بر الگوی خواب در همه افراد دشوار است.
برخی مطالعات نشان داده است 200 میلی گرم کافئین مصرف شده 6 ساعت یا حتی زمان بیشتر قبل از خواب می تواند بر کیفیت خواب تاثیر منفی بگذارد در حالی که سایر مطالعات هیچ تاثیر قابل توجهی مشاهده نکرده اند. اگر علائم مربوط به کیفیت پایین خواب و نوشیدن مرتب چای کافئین دار را تجربه می کنید بهتر است میزان مصرفی خود را کاهش دهید.

ارتباط نوشیدن بیش از حد چای و حالت تهوع

برخی از ترکیبات موجود در چای ممکن است به ویژه در صورت مصرف زیاد یا نوشیدن آن با معده خالی حالت تهوع ایجاد کند. تانن موجود در برگ چای مسئول طعم تلخ و خشک چای است، همچنین طبیعت قابض تانن می تواند بافت گوارشی را تحریک کند و منجر به علائم ناخوشایندی مانند حالت تهوع یا معده درد در فرد شود. افراد حساس تر ممکن است این علائم را بعد از نوشیدن یک یا 2 فنجان چای تجربه کنند در حالی که دیگران ممکن است بیش از 5 فنجان بنوشند بدون اینکه متوجه اثرات سو شوند.
بعد از نوشیدن چای به هر یک از این علائم توجه کنید ممکن است بخواهید مقدار نوشیدن خود را کاهش دهید، همچنین تانن می تواند به پروتئین و کربوهیدرات موجود در غذا متصل شود که می تواند تحریک گوارشی را به حداقل برساند.

بیشتر بخوانید: علائم مسمومیت غذایی چیست؟

تاثیر نوشیدن بیش از حد چای بر سوزش معده

کافئین موجود در چای ممکن است باعث سوزش معده یا حتی تشدید علائم ریفلاکس اسید معده شود. تحقیقات نشان می دهد کافئین می تواند اسفنکتری را که مری شما را از معده جدا می کند آرام کند و به اسید معده اجازه می دهد تا به راحتی در مری جریان یابد، همچنین کافئین ممکن است به افزایش کل تولید اسید معده کمک کند.
البته ممکن است نوشیدن چای لزوما باعث سوزش سر دل نشود واکنش افراد در برابر قرار گرفتن در معرض غذاهای یکسان بسیار متفاوت است. گفته می شود اگر شما به طور مرتب مقادیر زیادی چای مصرف می کنید و به طور مکرر دچار سوزش معده می شوید ارزش دارد که مصرف خود را کاهش دهید و ببینید آیا علائم شما بهبود می یابد یا خیر.

ارتباط نوشیدن بیش از حد چای و عوارض بارداری

قرار گرفتن در معرض مقادیر بالای کافئین از نوشیدنی هایی مانند چای در دوران بارداری ممکن است خطر ابتلا به عوارضی مانند سقط جنین و وزن کم هنگام تولد نوزاد را افزایش دهد. اطلاعات مربوط به خطرات کافئین در دوران بارداری متفاوت است و هنوز مشخص نیست میزان ایمنی آن دقیقا چقدر است. با این حال، اگر مصرف کافئین روزانه خود را زیر 200 تا 300 میلی گرم نگه دارید بیشتر تحقیقات نشان می دهد خطر عوارض آن نسبتا پایین است. کالج متخصص زنان و زایمان در آمریکا توصیه می کند بیش از 200 میلی گرم نباشد.
برخی افراد ترجیح می دهند به جای چای معمولی دمنوش های گیاهی بدون کافئین بنوشند تا از قرار گرفتن در معرض کافئین در دوران بارداری جلوگیری کنند. با این حال، استفاده از همه چای های گیاهی هم در دوران بارداری بی خطر نیست به عنوان نمونه چای های گیاهی حاوی کوهوش سیاه یا شیرین بیان ممکن است باعث زایمان زودرس شوند، بنابراین باید از مصرف آنها اجتناب شود. اگر باردار هستید و نگران مصرف کافئین یا چای گیاهی هستید حتما در این باره با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: از پوسیدگی دندان در دوران بارداری چگونه جلوگیری کنیم؟

تاثیر نوشیدن بیش از حد چای بر سردرد

مصرف متناوب کافئین ممکن است به تسکین انواع خاصی از سردرد کمک کند. با این حال، هنگامی که به طور مزمن استفاده می شود می تواند نتیجه عکس رخ دهد. مصرف معمول کافئین از چای ممکن است به سردردهای مکرر کمک کند. برخی تحقیقات نشان می دهد حداقل 100 میلی گرم کافئین در روز می تواند به عود سردرد روزانه کمک کند، اما مقدار دقیق مورد نیاز برای ایجاد سردرد می تواند بر اساس تحمل فرد متفاوت باشد.
چای در مقایسه با سایر انواع محبوب نوشیدنی های کافئین دار مانند نوشابه یا قهوه دارای کافئین کمتری است، اما برخی از انواع آن هنوز می توانند به اندازه 60 میلی گرم کافئین در هر فنجان داشته باشد. اگر سردردهای مکرر دارید و فکر می کنید ممکن است مربوط به مصرف چای باشد سعی کنید برای مدتی این نوشیدنی را از رژیم غذایی خود کم یا حذف کنید تا ببینید علائم شما بهبود می یابد یا خیر.

ارتباط نوشیدن بیش از حد چای و سرگیجه

اگرچه احساس سبکی سر یا سرگیجه یک عارضه جانبی کمتر رایج است، اما می تواند به دلیل نوشیدن کافئین زیاد از چای باشد. این علامت به طور معمول با دوزهای زیادی کافئین به طور معمول بیشتر از 400 تا 500 میلی گرم یا تقریبا 6 تا 12 فنجان چای همراه است. با این حال، این می تواند با دوزهای کمتری در افرادی که حساسیت خاصی دارند هم رخ دهد. اگر متوجه شدید پس از نوشیدن چای غالبا دچار سرگیجه می شوید چای های حاوی کافئین کمتر را انتخاب یا با پزشک خود مشورت کنید.

ارتباط نوشیدن بیش از حد چای و وابستگی به کافئین

کافئین یک محرک عادت ساز است و مصرف منظم آن با چای یا هر منبع دیگری می تواند منجر به وابستگی شود. علائم ترک کافئین ممکن است شامل سردرد، تحریک پذیری، افزایش ضربان قلب و خستگی باشد. میزان مواجهه مورد نیاز برای ایجاد وابستگی بسته به شخص می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. هنوز هم برخی تحقیقات نشان می دهد ممکن است پس از 3 روز از دریافت متوالی با افزایش شدت در طول زمان شروع شود.

در پایان

چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان است. این ماده نه تنها خوشمزه است بلکه با فواید بی شماری برای سلامتی از جمله کاهش التهاب و خطر بیماری های مزمن نیز در ارتباط است. اگرچه مصرف میزان متوسط آن برای اغلب افراد گزینه سالمی است، اما نوشیدن زیاد آن می تواند منجر به عوارض جانبی منفی مانند اضطراب، سردرد، مشکلات گوارشی و اختلال در الگوی خواب شود.
اغلب افراد می توانند روزانه 3 تا 4 فنجان چای بدون عوارض جانبی مصرف کنند، اما برخی از آنها ممکن است در دوزهای پایین عوارض جانبی را تجربه کنند. بیشتر عوارض جانبی شناخته شده مرتبط با نوشیدن چای مربوط به محتوای کافئین و تانن موجود در آن است. برخی از افراد نسبت به دیگران نسبت به این ترکیبات حساسیت بیشتری دارند، بنابراین توجه به اینکه چطور عادت چای ممکن است شخصا روی شما تاثیر بگذارد، مهم است.
اگر عوارض جانبی دیگری را تجربه می کنید که فکر می کنید می تواند مربوط به مصرف چای باشد سعی کنید به تدریج میزان آنرا کاهش دهید تا سطح مناسب نوشیدن چای برای خود را پیدا کنید. اگر مطمئن نیستید چقدر باید بنوشید با پزشک خود مشورت کنید.

مترجم: الهه زارعی

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ