مضرات استفاده از غذاهای آماده و بسته بندی شده

حسام آرین
گرچه غذاهای فرآوری و بسته بندی شده می توانند گزینه های سریع و مناسبی برای وعده های غذایی و میان وعده ها باشند، اما همیشه سالم ترین گزینه ها هم نیستند. تهیه وعده های غذایی از غذاهای کامل یا استفاده از مواد کم پردازش شده مانند میوه ها یا سبزی ها به دلیل داشتن مقادیر […]

گرچه غذاهای فرآوری و بسته بندی شده می توانند گزینه های سریع و مناسبی برای وعده های غذایی و میان وعده ها باشند، اما همیشه سالم ترین گزینه ها هم نیستند. تهیه وعده های غذایی از غذاهای کامل یا استفاده از مواد کم پردازش شده مانند میوه ها یا سبزی ها به دلیل داشتن مقادیر مواد سالم و مزایا برای سلامتی در مقایسه با غذاهای بسیار فرآوری شده معمولا گزینه های بهتری هستند.
سدیم
افراد سالم باید مصرف سدیم را به کمتر از 2 هزار و 300 میلی گرم در روز و افراد سالخورده یا بیمارانی که از فشار خون، دیابت یا بیماری کلیوی رنج می برند باید میزان مصرف سدیم خود را به کمتر از هزار و 500 میلی گرم محدود کنند. بیشتر سدیم موجود در رژیم غذایی آمریکایی از غذاهای فرآوری و بسته بندی شده شامل پیتزا، تنقلات، سوپ، نان، غذاهای گوشتی، غذاهای ماکارونی، ساندویچ، گوشت های فرآوری شده و پنیر تامین می شود.

قندهای اضافه شده

نوشیدنی های شیرین، شیرینی ها و محصولات پخته شده و آماده مقادیر زیادی قند اضافه شده در رژیم غذایی شما می گنجانند، همچنین بسیاری از غذاهای فرآوری شده حاوی قندهای اضافه شده از جمله شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند. مصرف مقادیر بالای قندهای اضافه شده خطر ابتلا به دیابت، کلسترول بالا، بیماری های قلبی، چاقی و پوسیدگی دندان را افزایش می دهند. خانم ها نباید بیش از 100 کالری از قندهای اضافه شده در روز و مردان بیش از 155 کالری مصرف کنند هر گرم قند در غذای شما برابر با 4 کالری است.
چربی
غذای بسته بندی شده اغلب حاوی چربی از جمله چربی ترانس است. چربی ترانس به ماندگاری بیشتر مواد غذایی در بسته بندی کمک می کند. هر غذایی که روغن هیدروژنه را در آن لیست کند حداقل حاوی مقدار کمی چربی ترانس است که خطر ابتلا به کلسترول بالا، بیماری قلبی، سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش می دهد و باید تا حد امکان از مصرف آنها اجتناب شود. غذاهای بسته بندی شده نیز اغلب حاوی چربی های اشباع ناسالم هستند.

مواد افزودنی

مواد افزودنی اغلب برای بهبود عطر و طعم، ماندگاری، ایمنی یا کیفیت مواد غذایی و برای جذابیت بیشتر استفاده می شوند. اگرچه فقط مواد افزودنی به طور کلی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده در نظر گرفته می شوند که می توانند در غذاها استفاده شوند، اما برخی از افراد ممکن است واکنش های نامطلوبی نسبت به برخی مواد افزودنی داشته باشند. اینها شامل اولسترا، آسپارتام، رنگ ها و طعم دهنده های مصنوعی، مونوسدیم گلوتامات، ساخارین، سدیم نیترات، سولفیت ها، سیکلامات سدیم، کافئین، BHA ، BHT و آس سولفام پتاسیم هستند. غذاهایی که حاوی فهرست کوتاه تری از مواد تشکیل دهنده هستند از جمله فقط غذاهایی که به احتمال زیاد در آشپزخانه خود دارید از غذاهایی که حاوی مواد افزودنی زیادی هستند سالم تر هستند.

محصولات از پیش بسته بندی شده می توانند گزینه های راحتی باشند، اما اغلب برای به تاخیر انداختن علائم پیری توصیه نمی شوند. در صورت استفاده حتما تاریخ های تولید و انقضا را نگاه کنید تا مطمئن شوید غذای شما تازه است. “Consumer Reports” گزارش داد حتی در سالادهایی که برچسب “قبل از شستشو” زده اند هنوز مقداری آلودگی وجود دارد، بنابراین قبل از مصرف محصولات خود را بشویید تا خطر بیماری های ناشی از غذا را کاهش دهید. از استفاده هرگونه قوطی برآمده، بسته های باز و سبزی های منجمد که به صورت توده ای منجمد شده اند، خودداری کنید زیرا اینها همه نشانه هایی از آلودگی احتمالی یا کیفیت پایین محصولات غذایی است.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ