چه روغن هایی در کنترل فشار خون مفید هستند؟

Shabnam Khesal
از اسطوخودوس، گل سرخ تا اکالیپتوس روغن های اساسی به دلیل رایحه و فواید مختلف برای سلامتی شناخته می شوند که کاهش فشار خون می تواند یکی از آنها باشد. یک مطالعه اخیر انجام شده که تایید می کند روغن اساسی نیز می تواند به کاهش فشار خون بالا کمک کند.
از اسطوخودوس، گل سرخ تا اکالیپتوس روغن های اساسی به دلیل رایحه و فواید مختلف برای سلامتی شناخته می شوند که کاهش فشار خون می تواند یکی از آنها باشد. یک مطالعه اخیر انجام شده که تایید می کند روغن اساسی نیز می تواند به کاهش فشار خون بالا کمک کند.
در صورت عدم درمان، فشار خون بالا می تواند به عروق آسیب برساند و منجر به حمله قلبی، سکته مغزی، بیماری کلیوی و مشکلات بینایی شود. نخستین روش درمانی برای فشار خون بالا ایجاد تغییرات ساده در سبک زندگی مانند خوردن رژیم کم نمک، ورزش منظم، نه گفتن به الکل و یادگیری مدیریت استرس است، همچنین بسیاری از افراد به دارو نیاز دارند تا فشار خون خود را به حد نرمال برسانند و خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش دهند. به گزارش ایندیاتایمز، روغن های اساسی می توانند به کاهش فشار خون کمک کنند، اما نباید جایگزین دارو شوند.

روغن ضروری در کاهش فشار خون چگونه کار می کند؟

استرس می تواند تاثیر مستقیم و غیر مستقیم بر فشار خون داشته باشد. روغن های اساسی با کاهش سطح استرس که می تواند کورتیزول و سایر هورمون های فشار خون را آزاد کند، کمک می کنند، همچنین استرس می تواند باعث پرخوری و انتخاب های ناسالم شود که می تواند فشار خون شما را افزایش دهد.
هنگام استشمام بوی یک روغن اساسی هورمون های خوب ترشح می شوند و استرس را کاهش می دهند. سیستم عصبی خودمختار سیستم عصبی پاراسمپاتیک را فعال می کند که به عنوان یک ترمز عمل و بدن شما را آرام می کند.

بیشتربخوانیم:کاهش کلسترول بالا و فشار خون با آب گوجه فرنگی و سیر

روغن های اساسی مورد استفاده برای فشار خون

اگر دارو برای درمان پرفشاری خون مصرف می کنید می توانید در کنار آن از روغن های اساسی نیز استفاده کنید. مطالعات نشان می دهد روغن های اساسی مانند زنجبیل، فلفل سیاه و زردچوبه می توانند با گسترش عروق و کاهش التهاب به کاهش فشار خون کمک کنند. روغن های اساسی که با فعال کردن پاسخ سیستم عصبی پاراسمپاتیک کمک می کنند شامل بابونه رومی، یلانگ یلانگ ، نرولی، اسطوخودوس، ترنج، گل رز و مریم گلی است.

بیشتربخوانیم:کنترل دیابت با گیاه مریم گلی

در یک مطالعه کوچک روی 29 مرد نیمی از آنها یک ساعت را در اتاقی با رایحه یلانگ یلانگ و بقیه اعضا را در همان زمان در یک اتاق بدون عطر و بو گذراندند. عطر و بوی یلانگ یلانگ در مردان که فشار خون و ضربان قلب کمی پایین تر از نمونه های خود را در اتاق بدون عطر داشتند، اثر آرام بخشی داشت. فشار خون در گروه یلانگ یلانگ از 115/66 به 59/97 کاهش یافت. این مطالعه در سال 2013 در مجله توانبخشی ورزش منتشر شده است.
رایحه اسطوخودوس با آرامش گره خورده است. در مطالعه دیگری که روی 126 فرد مبتلا به اضطراب دندانپزشکی انجام شد، نیمی از آنها قبل از جراحی دندان عقل روغن اسطوخودوس را استنشاق کردند و نیمی از آنها این کار را نکردند. مشاهده شد افرادی که روغن اسطوخودوس را استنشاق کردند کمتر از افرادی که اسطوخودوس را بو نکردند اضطراب و فشار خون کمتری را تجربه کردند.

بهترین راه برای استفاده از روغن اساسی

بهتر است از روغن های ضروری از طریق استنشاق یا جواهرات رایحه درمانی (دستبند یا گردنبند) استفاده کنید. می توانید چند قطره روغن روی پنبه یا تکه گاز بریزید و آن را استنشاق کنید، همچنین می توانید از پخش کننده اسانس استفاده کنید که شامل ترکیبی از روغن های اساسی و آب است که در هوا آزاد می شود. قطرات روغن های اساسی را می توان به روغن ماساژ و لوسیون نیز اضافه کرد و آن را روی پوست قرار داد. همیشه از روغن های اساسی رقیق شده روی پوست استفاده کنید بعضی از آنها که غلظت بالایی دارند می توانند پوست را تحریک کنند.

عوارض جانبی روغن های اساسی

برخی از عوارض جانبی روغن های اساسی شامل سردرد، سرفه، تنگی نفس، حالت تهوع و سوزش چشم است، اما این عوارض به طور معمول هنگامی از بین می روند که بوی رایحه را حس نکنید.

چگونه روغن های اساسی بخریم؟

هنگام خرید روغن های اساسی حتما روغن هایی را بخرید که در بطری های تیره رنگ وجود دارند زیرا این کار از آنها در برابر نوری که باعث می شود رایحه و هرگونه کیفیت درمانی با سرعت بیشتری از بین برود محافظت می کند.
اگر قصد دارید از روغن های اساسی برای کاهش فشار خون استفاده کنید دقت داشته باشید دارو را قطع نکنید. برای مشاوره می توانید با یک آروماتراپیست بالینی واجد شرایط مشورت کنید.

مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ