چند روش موثر برای پاکسازی ذهن از افکار منفی

Shabnam Khesal
تفکرمنفی عادت ذهن است. افکار در آنجا فرو می روند و تا زمانی که برای خلاص شدن از آنها اقدامی نکنید در آنجا ماندگار می شوند. انسان به طور غریزی میل به داشتن افکار منفی دارد. هنگامی که برای اولین بار شروع به فکر کردن منفی می کنید ، امتحان کردن این افکار در ذهن شما وسوسه انگیز است. تا آنجا که ممکن است سعی  کنید از فکر کردن در مورد آنها دست بردارید ولی ناخودآگاه در همان حالت باقی خواهید ماند.

تفکرمنفی عادت ذهن است. افکار در آنجا فرو می روند و تا زمانی که برای خلاص شدن از آنها اقدامی نکنید در آنجا ماندگار می شوند.
انسان به طور غریزی میل به داشتن افکار منفی دارد. هنگامی که برای اولین بار شروع به فکر کردن منفی می کنید ، امتحان کردن این افکار در ذهن شما وسوسه انگیز است. تا آنجا که ممکن است سعی  کنید از فکر کردن در مورد آنها دست بردارید ولی ناخودآگاه در همان حالت باقی خواهید ماند.
این روش اغلب نتیجه معکوس می دهد. مقاومت در برابر افکار منفی در واقع می تواند این الگوی تفکر را تقویت و اوضاع را بدتر کند. هرچه بیشتر سعی کنید به چیزی فکر نکنید ، در واقع بیشتر به آن فکر خواهید کرد.
برای خلاص شدن از تفکر منفی ، باید روش دیگری را امتحان کنید ،چیزی که ذهن شما را یک بار برای همیشه از شر آن افکارمنفی پاک کند.

بیشتربخوانیم:ساده ترین راه ها برای غلبه به افسردگی

افکار منفی؛ بی‌منطق‌های آزار دهنده

افکار منفی، تصورات، ذهنیات، راه‌حل‌ها و به نوعی نگاه کلی ما به موضوعات مختلف است از دریچه‌ای تنگ ، که فقط بدشانسی، بد‌آوردن، به ‌نتیجه‌ نرسیدن ها را می‌بیند. درست نقطه مقابل افکار مثبت که نتیجه آن احساس خوب است. افکار منفی جز حال بد، دستاوردی نخواهد داشت.
افکار منفی، باعث از بین رفتن انگیزه ها خواهد شد و به طور حتم، نبود انگیزه کافی ، جلوی پیشرفت هر کاری را خواهد گرفت. اگر با هجوم افکار منفی مواجه هستید ، بهتر است که آنها را شناسایی و ریشه یابی کنیم، و در نهایت راه های مبارزه با آنها را یاد بگیریم. این کار هم مثل همه کارهای دنیا شدنی است !

مشکلات ناشی از افکار منفی

این موضوع می‌تواند مشکلات بسیاری را برای افراد بوجود آورده و زمینه بروز مشکلات روحی و روانی دیگری مانند استرس، اضطراب، وسواس، افسردگی و ده‌ها مورد دیگر شود. عمده مشکلات ناشی از افکار منفی به شرح زیر است:
• عدم وجود آرامش در زندگی
• گرایش فرد به انزوا و در نتیجه افسردگی
• بوجود آمدن حس ترس و نگرانی مزمن
• عدم امکان رویارویی با حقیقت های زندگی
• کاهش اعتماد به نفس و افزایش احتمال شکست

بیشتربخوانیم:صدای انتقاد درونی چیست؟

چند روش برای پاک سازی ذهن از افکار منفی

بیشتربخوانیم:می دانید چرا سکوت برای مغز مفید است؟

پرت کردن حواس و توجه به یک چیز دیگر: زمانی که تصمیم گرفتید تا افکار منفی را از خود دور کنید، تلاش کنید تا به چیز دیگری فکر کنید ، حواستان را پرت کنید و سعی کنید از مخمسه افکارمنفی فرار کنید. همانطور که می دانید، ذهن در جستجوی مسائل جدید است تا روی آنها متمرکز شود و خیالتان را درآسودگی و آرامش رها کند . جالب است بدانید که ذهن بی هدف , ناراحتی و غم دربردارد . پس بهتر است روی یک موضوع خاص متمرکز شوید. مثلا تماشای یک سریال یا مکالمه تلفنی با یک دوست می تواند در این امر به شما کمک کند.

پرداختن به این افکار را به زمان دیگری موکول کنید : وقتی سعی می کنید این افکار را پس بزنید و در عوض آنها قوی تر شده و برمی گردند , موکول کردن آنها به زمانی دیگر می تواند موثر باشد.دانشمندان روی افرادی که افکار پریشان و همیشگی داشتند مطالعه کردند و از آنها خواستند اضطراب شان را به تعویق بیندازند و یک زمان ۳۰ دقیقه ای مشخص به نام ” زمان اضطراب ” برای این افکار در نظر بگیرند ومعلوم شد این روش برای طفره رفتن از افکار منفی سودمند بوده است.بنابراین تمام افکارپریشان کننده تان را به یک زمان خاص موکول کنید تا در زمان های دیگر ذهن تان استراحت کند و آرامش داشته باشد.

به خودتان عشق بورزید: اگر عادت دارید که مدام خود را تنبیه کنید، زدن اتهامات به خودتان اصلا خوب نیست.برای مثال باید به خودتان بگویید، انجام اشتباهات قطعا آدم را بد، احمق یا بی ارزش نمی کند.
و یک راه عالی برای آرام ساختن خودتان این است که به سادگی خوبی های خودتان را درک کنید، مثل مهربانی، بخشیدن خودتان به خاطر اینکه شما این توانایی را برای دیگران نشان داده اید.

حس شوخ طبعیتان را بالا ببرید: اگر می توانید خودتان را آماده کنید تا شرایطی را ببینید که شما را به طور جدی تر تحریک می کند، پس با این روش هر چیزی که ممکن است بیش از حد به قلب شما برسد، ممکن است به شدت کاهش یابد. زندگی یک کمدی برای کسانی است که فکر می کنند، و یک تراژدی برای کسانی است که احساس می کنند.


لحظه حال را دریابید: یکی از کارهایی که در منزل حواس ما را به خود معطوف می کند اندیشیدن راجع به گذشته و زنده کردن صحنه هایی از زندگی و اندیشیدن در مورد آن‌ها است.

این کار علاوه بر ایجاد افکار مختلف و آزاردهنده راجع به وقایعی که تمام شده اند موجب می شود که ذهن ما در مورد آینده هم این کار را انجام دهد و شروع به ایجاد افکار نگران کننده و تغذیه از آن‌ها کند.

وقتی که زمان زیادی را صرف تفکر در مورد آینده می کنیم، به سادگی ذهنمان به سمت و سوی سناریوهای بد متمایل شود. به همین خاطر باید توجه را تنها به لحظۀ کنونی و تمرکز بر آن، معطوف کنیم.

 

مدیتیشن را فراموش نکنید: مدیتیشن و تفکر عمیق باعث ایجاد نگاهی از روی همدردی و دلسوزی نسبت به افکار منفی می شود بدون آنکه قضاوتشان کند ، شیوه ای موثر برای رهایی از افکار منفی است.

بیشتربخوانیم:با این روش ها مغز را از نگرانی دور کنید

قطع و وصل کردن افکار با تنفس عمیق: هر وقت احساس کردید در ذهنتان، فکری منفی و نگران کننده در حال شکل گرفتن است نفس عمیق بکشید. نفس بکشید تا 7 بشمارید و به آرامی نفستان را بیرون دهید. حالا شما فرد دیگری هستید.

نیازی نیست افکار منفی را باور کنید: اصلا نیازی نیست که آنها را باور کنید آنها تماما فکر هستند نه چیزی بیشتر ! لازم نیست آنها را بررسی کنید تا از درون آن رشته افکار منفی جوابی بیابید. آنها فقط فکر هستند و اگر این افکار منفی باعث آزرده خاطر شدن شما می شوند و می خواهید کمتر به سراغتان بیایند باید نحوه پاسخ دادن به آنها را تغییر دهید. چگونه؟ اصلا به آنها پاسخ ندهید! بی توجهی مطلق به آن افکار و تمرکز مجدد بر روی کاری که می کردید و ارزش هایتان بهترین شیوه برای این کار است.

 

لحن افکار خود را تغییر دهید: بعضی اوقات تفکر منفی نتیجه دیدگاه ضعیف است. نگاهی به اتفاقات پیرامون خود بیندازید.
به عنوان مثال ، به جای اینکه فکر کنید ، “من دوران سختی را پشت سر می گذارم و مشکل دارم” ، فکر کنید “من با برخی از چالش ها روبرو هستم ، اما روی یافتن راه حل کار می کنم.”
شما در اصل همان حرف را می زنید ، با این تفاوت که روش دوم چرخش مثبت تری دارد. اما گاهی اوقات این تغییر کمی صدا می تواند تفاوت زیادی در الگوهای تفکر شما ایجاد کند.

خلاق باشید: هنگامی که افکار منفی به وجود می آیند ، می تواند فرصتی باشد تا بخشی از آن زمان را با خلاقیت سپری کنید.
یک راهکار خلاقانه برای افکار خود پیدا کنید. چیزها را بنویسید چیزی را طراحی یا نقاشی کنید . حتی اگر مجبور به استفاده از مداد رنگی هستید. زمانی که از خلاقیت خود برای برطرف کردن افکار منفی استفاده می کنید ، احساس بهتری به شما برمی گردد. کاوش در احساسات خود از طریق خلاقیت مانند خود درمانی عمل می کند و می تواند روحیه شما را بالا ببرد.
خلاقیت می تواند در روان شما احساس آزادی کند. وقتی احساسات خود را به صورت یک فرم هنری در می آورید ، آنها را از سیستم منفی فکر خود خارج کرده و پاک می کنید.

 

قدم بزنید: بعضی اوقات افکار ما محصول محیط ماست. به عنوان مثال ، اگر خود را با افراد منفی و تصاویر منفی احاطه کرده باشید ،ناخودآگاه درگیر افکار منفی می شوید.
دورشدن از محیطی که بار منفی زیادی دارد ، کمک زیادی به رهایی شما از افکار منفی دارد . سعی کنید از فضایی که باعث می شود بیشتر در تفکرات منفی باقی بمانید ، دور شوید. مثلا قدم زدن در یک پارک یا فضای سبز به شما در این امر کمک زیادی می کند.

 


افکار منفی تان را روی کاغذ بیاورید: نوشتن درباره عمیق ترین افکار و احساسات تان , فواید زیادی برای سلامت روان دارد .اگر با هیجان و احساس درمورد خودتان بنویسید به شما درخلاص شدن از افکار آزاردهنده کمک خواهد کرد. برای ثبت افکار روزمره در مورد اضطراب اجتماعی و افکار منفی می توان از یک دفتر یادداشت فکری استفاده کرد. خاطرات اندیشه، که آرشیو فکری نیز نامیده می شوند، می توانند به عنوان بخشی از هر فرآیند برای تغییر تفکر منفی استفاده شوند. این نوشته های فکری به شما کمک می کند سبک های تفکر منفی را شناسایی کنید و درک بهتری از چگونگی افکار (و نه موقعیت هایی که در آن هستید) داشته باشید.

حرف‌هایشان را جدی نگیرید: افراد منفی، مدام غر می‌زنند، از زمین و زمان گله و شکایت می‌کنند. حرف‌هایشان را جدی نگیرید. اجازه ندهید افکار منفی آنها، حال‌تان را بد کند. شنونده‌ای عاقل باشید.

به تاخیر انداختن اندیشه های بد برای بعد: در حالیکه تلاش مداوم برای سرکوب اندیشه های مزاحم باعث بازگشت شدیدتر آنها می شود، پژوهشگران در تحقیقات خود از کسانی که افکار مضطرب دارند، خواستند که نگرانی خود را به مدت نیم ساعت به تعویق اندازند. برخی مطالعات نشان دهنده آن است که افراد این کار را به عنوان مرحله جانبی سرکوب اندیشه های مزاحم می شناسند.
بنابراین، نگرانی خود را برای مدت معینی به تاخیر اندازید و احتمالا این روش به راحت شدن ذهن شما در این مدت کمک خواهد کرد.

سخن نهایی

طبیعی است که گاهی درگیر افکار منفی شویم . امکان ندارد کسی همیشه کاملا مثبت و شاد باشد، اما افکار منفی نباید هر روز و هر ساعت ذهن ما را درگیر کنند.
این افکار مخرب، بر روابط عاطفی نیز تاثیر منفی می‌گذارند و الگوهای فکری اشتباه و سمی را در شخص ایجاد می‌کنند مثل: تفکر همه یا هیچ، اغراق کردن نتیجه اشتباهی که طرف مقابل انجام داده، خرد و تحقیر کردن او و بازی کردن نقش یک فرد قربانی و مظلوم در رابطه.
نمی‌توانم‌ها، نشدن‌ها، امکان ندارد‌ها و افعالی از این دست را از فرهنگ لغات ذهن خود دور کنید. بار منفی کلمات بسیار بر ذهن و افکار شما تاثیرگذار است. آمدن و رفتن افکار منفی فقط با خواست و اراده خودمان امکان‌پذیر خواهد بود؛ پس کلید قفل ذهن خود را به هر نوع تفکری نسپارید.

https://www.vvdailypress.com/news/20200105/around-town-power-of-negative-thinking

https://www.verywellmind.com/how-to-change-negative-thinking-3024843

https://www.healthline.com/health/mental-health/stop-automatic-negative-thoughts

مترجم : امیر محمد جواهری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ