راه هایی برای بهتر شدن سلامت زندگی زنان /چگونه زندگی شادی داشته باشیم؟

Shabnam Khesal
خود مراقبتی و تلاش برای ارتقا سلامت و زیبایی ، از مهم ترین نکاتی است که هر زنی باید در زندگی خود به آن توجه کند. اینکه ما تا چه اندازه بخواهیم زیباتر و سالم تر به نظر برسیم ، بستگی به انتخاب های هوشمندانه و شیوه زندگی سالم ما دارد . قابل ذکر است که […]

خود مراقبتی و تلاش برای ارتقا سلامت و زیبایی ، از مهم ترین نکاتی است که هر زنی باید در زندگی خود به آن توجه کند.

اینکه ما تا چه اندازه بخواهیم زیباتر و سالم تر به نظر برسیم ، بستگی به انتخاب های هوشمندانه و شیوه زندگی سالم ما دارد . قابل ذکر است که ، شروع در هر زمانی زیباست و تصمیم به تغییر سبک زندگی و تغذیه سالم و ارتقا بهداشت در زندگی زنان از بهترین تصمیم های این روزهای پر هرج و مرج و پر دغدغه این عصر است.

راه هایی ساده و واقع گرایانه برای ایجاد عادت های سالم و تغییر در سبک زندگی زنان وجود دارد که به راحتی می توان با بکار بردن آن ها حال خوب را در روان و روابط  زنان بخوبی مشاهده کرد.

رعایت بهداشت فردی و زیبایی

به طورمعمول هر یک از ما باید هفته ای سه بار برای نظافت به حمام برویم. حین استحمام از صابون و شامپوهای معطر و ملایم استقاده کنید.

بعد از حمام موهایتان را با حوله تمیز خشک کنید و اجازه دهید به طور طبیعی خشک شوند. از استفاده مکرر از سشوار و صاف کننده های مو پرهیز کنید. روغن های طبیعی مثل روغن بادام و نارگیل بهترین گزینه برای احیا ساقه های موی شما هستند.

بعد از استحمام، پوست بدن خود را با لوسیون های معطر چرب کنید.

پوست کف پا و روی دست ها را از یاد نبرید.

تمیزی ابروها و موهای اضافی صورت را در لیست کارهای هفتگی قرار دهید.

ناخن هایتان را همیشه مرتب و تمیز نگه دارید و تا می توانید از زیبایی آن لذت ببرید.

ورزش کنید

ورزش یکی از بهترین روش ها برای پیشگیری از بیماری های قلبی و تقویت عروق است. همچنین برای سلامت روان و استخوان ها و بهبود تنفس شما توصیه می شود. حداقل چهار روز در هفته به مدت 30 دقیقه تحرک داشته باشید. ورزش های هوازی یا کاردیو پیشنهاد ما به شماست. اگر امکانات ورزشی فراهم نبود ، قدم زدن در پارک یا فضای سبز اطراف منزل بهترین راهکار برای فرار از بی تحرکی است.برقصید ، شنا کنید ، بدوید و هرگونه تحرکی که باعث می شود حال شما را علاوه بر فعالیت فیزیکی، بهتر کند در الویت قرار دهید.آب بنوشید:روزی 8 لیوان به طور متوسط در طی روز آب بنوشید.این کار ، کمک به تمیزی دستگاه گوارش و سلامت پوست شما می کند.

 رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی مغذی ، پایه و اساس یک زندگی سالم است. فراتر از کاهش وزن ، داشتن یک رژیم غذایی متعادل برای سلامت کلی بدن زنان بسیار ضروری به نظر می رسد. ویتامین ها ، مواد معدنی را برای رشد  بدن فراهم می کنند.

پیروی از یک رژیم غذایی متعادل با پرهیز از غذاهای ناسالم شروع می شود. غذاهای بسته بندی و فرآوری شده اغلب مملو از شکر ، نمک ، چربی های ناسالم و کالری هستند.
میوه و سبزیجات تازه

غلات کامل

غذاهای غنی از فیبر مانند لوبیا و سبزیجات برگ دار بخصوص برگ های سبز سبزیجات

ماهی تازه

برش هایی از گوشت و مرغ

چربی های سالم مانند آجیل ، دانه ها و روغن زیتون

لبنیات کم چرب

دوری از مصرف پرخطرها

دور ماندن از سیگار و افرادی که سیگار می کشند و اجتناب از انواع مواد مخدر و مصرف الکل.

مصرف ویتامین های روزانه زنان

مصرف روزانه یک مولتی ویتامین زنان ، می تواند در رساندن مواد معدنی به بدن شما کمک شایانی کند. اما خوردن غذاهای غنی از ویتامین و فیبر و مواد معدنی مفید چند برابر بیشتر می تواند در این امر به شما کمک کند.

ضدآفتاب

قرار گرفتن در معرض بیش از حد اشعه های مضر خورشید می تواند سبب سرطان پوست شود که کشنده است. برای محافظت در برابر سرطان پوست، باید ازضد آفتاب با فاکتور محافظت در برابر خورشید (SPF) حداقل 15 استفاده کنید حتی اگر شما در حال رفتن به خارج از منزل برای بیش از چند دقیقه باشید .  علائم هشدار دهنده عبارتند از مشاهده هر گونه تغییردراندازه، شکل، رنگ خال های مادرزادی و یا بروز خال یا کک و مک جدید، بزرگ ، رنگی، و یا ایجاد مناطق قرمز در پوست. اگر شما هر گونه تغییر در خال ها و یا زخم هایی که خوب نمی شوند یافتید حتما با دکتر خود مشورت کنید.

بیشتربخوانیم:نکات طلایی و مهم برای مراقبت از پوست

مراقبت های پوستی را جدی بگیرید

رعایت روتین های پوستی، استفاده از ماسک های مراقبتی و تقویتی پوست و آب رسان و استفاده از کرم شب و روز و دور چشم،  یک اصل جدایی ناپذیر سلامت پوست هر زنی است.

هرگز با آرایش صورت نخوابید. قبل از خواب پوست صورتتان را توسط شوینده و تونر صورت بشویید .

سرطان پستان را بررسی کنید

انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند زنان باید ماهانه پستان خود را آزمایش کنند. نشانه های وجود سرطان با شروع دهه 20 در افراد بروز می کند شما باید مواظب هر گونه تغییر در سینه خود  باشید و هر گونه نگرانی خود را به دکتر گزارش دهید  .همه زنان بالای 40 سال باید ماموگرافی سالانه را انجام دهند ماموگرافی موثر ترین راه تشخیص سرطان در مراحل اولیه آن است که آن را قابل درمان می کند.

تست های پاپ اسمیر و ماموگرافی را در الویت قرار دهید.

بیشتربخوانیم:علائم اولیه بارداری را بشناسید / از حالت تهوع تا گرفتگی بینی

بیشتربخوانیم:تشخیص سرطان سینه عود کننده با چه آزمایش هایی انجام می شود؟

به پزشک مراجعه کنید

به غیر از معاینات پستان و ویزیت های زنان ، حتماً باید برای معاینات غربالگری ، به طور مرتب به پزشک مراجعه کنید. آزمایش خون ساده و کامل ، از جمله  فشار خون و قند و کلسترول وارزیابی وزن و سایر نکات پیشگیرانه را سالانه انجام دهید. این آزمایشات می تواند مشکلات احتمالی را قبل از هر مشکل جدی از بین ببرد.

افسردگی را جدی بگیرید

علائم افسردگی در زنان بیشتر از مردان است. تداوم تغییرات روحی و خلق و خو ، فارغ از تغییرات هورمونی ، می تواند عاملی هشدار دهنده باشد . تا دیر نشده به یک مشاور یا تراپیست برای حل این مشکل مراجعه کنید.

بیشتربخوانیم:ارتباط افسردگی و فشار خون بالا در زنان

خبرهای سلامتی زنان

بطور منظم خبرهای دنیای زنان و اخبار سلامتی و تازه های پزشکی در حوزه زنان را دنبال کنید. قطعا توصیه های تازه ای در مورد بدن زنان و نوع تغذیه و تناسب اندام دریافت خواهید کرد.

کارهای مورد علاقه

هرکاری که برای شما سرگرم کننده است انجام دهید.حداقل یک ساعت در روز را برای کاری که از آن لذت می برید یه خود اختصاص دهید. از گوش کردن به موسیقی مورد علاقه تان تا دنبال کردن هنر دلخواهتان و آواز خواندن و مرور عکس های گذشته با دوستانتان و اقوام .هرچیزی که به شما حس خوشایندی می دهد را انجام دهید.

دیدارهای ماهانه دوستان

به طور روتین و مرتب خود را ملزم به برقراری ارتباط با دوستان و همکاران کنید.خود را از لذت تشکیل دوره های زنانه به صرف صبحانه در یک کافه زیبا برخوردار کنید.

مثلا، لذت نوشیدن یک فنجان قهوه به همراه دوست قدیمی از بهترین گزینه های تقویت روحیه شماست. از حال و گذشته بگویید و سعی کنید از رکود احساسات خود جلوگیری کنید.

صبح‌ها این نوشیدنی سالم را بنوشید

صبح‌ها پیش از هرچیز یک لیوان آب ولرم با مقداری لیمو بنوشید. این نوشیدنی ارگان‌های بدن را به کار می‌اندازد. آبلیموی تازه دارای خواص ضد قارچی و سم زدایی بوده و سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند. آبلیمو همچنین بهترین ابزار طبیعی برای کمک به تنظیم دستگاه گوارش و از بین بردن باکتری‌ها و تصفیه آن است.

سخن آخر

ما زنان گاهی در نقش‌های مختلف خود گم می‌شویم.آنقدر گم می شویم که دیگر فراموش می کنیم که هستیم. همسر، مادر، خواهر، دوست، داوطلب، کارمند، دختر، همسایه، مراقب، و این فهرست همچنان ادامه دارد.

ما زمان و انرژی خود را در جهت براوردن نیازهای دیگران وقف می‌کنیم. برایمان اهمیت دارد که نیازهای اطرافیانمان به خوبی براورده شود. بسیار اتفاق می‌افتد که پس از گذشت سال ها از خواب برمی‌خیزیم و دیگر خودمان را نمی‌شناسیم. و این فاجعه بسیار ناراحت کننده است .

پس سعی کنیم ،خود را به عنوان زن ،دوست داشته باشیم. از موهبت مادر بودن لذت ببریم .از خود مراقبت کنیم و به رویاهایمان ایمان داشته باشیم.

اخبار و تاریخ را دنبال کنیم و دنیای پر از تغییر اطرافمان را بیشتر بشناسیم تا در بزنگاه های تاریخ مردد و تسلیم نمانیم.

گزارش: شبنم موسوی خصال

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ