درمان های خانگی برای رفع خشکی پوست

حسام آرین
خشکی پوست به دلیل افزایش سن، وجود یک بیماری زمینه ای پوست یا عوامل محیطی می تواند ناراحت کننده و خارش آور باشد. طیف وسیعی از روش های درمانی برای برطرف کردن خشکی پوست در خانه وجود دارد، اما کدام یک از آنها بیشتر موثر هستند؟

خشکی پوست به دلیل افزایش سن، وجود یک بیماری زمینه ای پوست یا عوامل محیطی می تواند ناراحت کننده و خارش آور باشد. طیف وسیعی از روش های درمانی برای برطرف کردن خشکی پوست در خانه وجود دارد، اما کدام یک از آنها بیشتر موثر هستند؟
خشکی پوست که به آن پوست خشک نیز گفته می شود، پوستی است که فاقد رطوبت در لایه خارجی آن باشد. در صورت عدم درمان خشکی پوست ترک خوردگی و آلودگی آن ایجاد می شود. مرطوب نگه داشتن پوست خشک مهم است، اما برخی از داروهای خریداری شده از داروخانه ها یا فروشگاه ها می توانند گران یا بی اثر باشند. به گزارش مدیکال نیوزتودی، این مقاله درمان های خانگی خشکی پوست را بررسی می کند و به شواهد علمی در مورد ادعاها می پردازد.

درمان های خانگی برای خشکی پوست

درمان های خانگی متنوعی وجود دارد که فرد می تواند برای رفع خشکی پوست از آنها استفاده کند. بیشتر روش های درمانی زیر می توانند به عنوان مرطوب کننده استفاده شوند مگر اینکه خلاف آن گفته شده باشد. بهترین روش استفاده از مرطوب کننده پس از حمام روی پوست است. از جمله روش های درمانی خانگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان خشکی پوست با روغن دانه آفتابگردان

یک مطالعه در سال 2013 نشان داد روغن دانه آفتابگردان هنگام استفاده به عنوان مرطوب کننده روی بازوهای شرکت کننده هیدراتاسیون پوست را بهبود بخشید. همان مطالعه مشخص کرد روغن زیتون در واقع به موانع پوست آسیب می رساند و نشان داد همه روغن های طبیعی برای استفاده به عنوان مرطوب کننده مناسب نیستند.

درمان خشکی پوست با روغن نارگیل

روغن طبیعی دیگری که برای درمان خشکی پوست به خوبی کار می کند روغن نارگیل است. مطالعه ای در سال 2014 نشان داد روغن نارگیل به اندازه وازلین برای درمان خشکی پوست بی خطر و موثر است. مشخص شد به طور قابل توجهی باعث بهبود هیدراتاسیون پوست و افزایش تعداد لیپیدها (چربی ها) در سطح پوست می شود.
همانطور که تحقیقات در سال 2016 نشان داد روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب اشباع است که دارای خاصیت نرم کنندگی هستند. نرم کننده چربی یا روغنی است که با پر کردن شکاف های موجود در پوست خشک به عنوان مرطوب کننده عمل و آن را صاف می کند.

درمان خشکی پوست با حمام بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر ماده طبیعی دیگری است که می تواند به درمان خشکی پوست کمک کند. افزودن پودر جو دوسر به حمام یا استفاده از کرم های حاوی بلغور جو دوسر ممکن است به رفع خشکی پوست کمک کند. مطالعه ای در سال 2015 نشان داد عصاره های بلغور جو دوسر دارای خواص ضد التهابی و ضد اکسیدانی هستند که نشان می دهد می تواند به درمان خشکی پوست کمک کند.

درمان خانگی خشکی پوست با نوشیدن شیر

شیر می تواند باعث تسکین خشکی پوست شود، اما نه هنگام استفاده روی پوست. تحقیقات در سال 2015 نشان می دهد یک رژیم غذایی شامل شیر می تواند خشکی پوست را بهبود بخشد. به علاوه، این مطالعه نشان داد چربی موجود در شیر به نام فسفولیپید با افزودن به رژیم غذایی سد پوستی موش ها را بهبود بخشید. تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است تا ببینیم آیا نوشیدن شیر همان تاثیر را روی پوست انسان دارد یا خیر.

درمان خانگی خشکی پوست با عسل

نتایج یک بررسی در سال 2012 از تحقیقات نشان می دهد عسل برای بسیاری از بیماری های پوستی مفید است. مطالعات مختلف عسل را مرطوب کننده، التیام بخش و ضد التهاب معرفی کرده اند. اینها همه ویژگی هایی است که نشان می دهد عسل در درمان خانگی برای تسکین خشکی پوست گزینه ایده آلی است. عسل محصول کاملا طبیعی است و می توان آن را به طور مستقیم روی پوست مالید.

درمان خشکی پوست با وازلین

ژله پترولیوم که با نام تجاری وازلین شناخته شده تر است سال هاست به عنوان مرطوب کننده استفاده می شود. در سال 2017، محققان دریافتند سد پوستی در افراد مسن پس از استفاده از وازلین بهبود یافته است. این یافته از استفاده از وازلین برای درمان خشکی پوست به ویژه هنگامی که در اثر پیری ایجاد می شود، پشتیبانی می کند.

درمان خشکی پوست با آلوئه ورا

بر اساس مطالعه ای که در سال 2003 انجام شد، ژل آلوئه ورا می تواند به تسکین پوست خشک کمک کند. فردی با پوست خشک می تواند روی دست ها یا پاها ژل آلوئه ورا زده و ناحیه آسیب دیده را با جوراب یا دستکش بپوشاند. ممکن است افراد ترجیح دهند این کار را قبل از خواب انجام دهند و ژل تمام شب روی پوست خشک بماند. اگر پوست خشک در ناحیه دیگری از بدن باشد استفاده از ژل آلوئه ورا ممکن است اثر مشابهی داشته باشد.

راه های جلوگیری از بروز خشکی پوست

استفاده مرتب از نرم کننده ها و مرطوب کننده ها پس از حمام به جلوگیری از خشکی پوست کمک می کند، همچنین افراد می توانند با جلوگیری از مواردی که باعث خشکی یا تحریک پوست می شوند از خشکی پوست جلوگیری کنند، از جمله:
خاراندن بیش از حد پوست
تهویه مطبوع بیش از حد
اصلاح با استفاده از تیغ صاف یا بدون ژل اصلاح
دوش گرفتن بیش از حد
هنگام خشک کردن حوله پوست را خیلی سخت مالش دهید
حمام یا دوش گرفتن با آبی که خیلی گرم است
استفاده از لوسیون هایی که حاوی الکل هستند
پوشیدن لباس هایی که روی پوست مالیده و باعث ایجاد آزار می شوند
تماس مکرر با مواد شوینده
نشستن زیر گرمای مستقیم بخاری یا آتش
بیرون ماندن در شرایط باد بدون پوشاندن پوست

چه موقع برای درمان خشکی پوست به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر عوامل محیطی یا پیری دلیل خشکی پوست نباشد احتمال می رود فرد زمینه بیماری پوستی داشته باشد. اگر فردی مشکوک به این قضیه است پس باید به پزشک مراجعه کند. اگر درمان های خانگی و مرطوب کننده های خریداری شده از فروشگاه یا داروخانه علائم خشکی پوست را برطرف نمی کند ممکن است فرد بخواهد در مورد درمان های بدون نسخه با داروساز صحبت کند.
مرطوب نگه داشتن و درمان خشکی پوست در اسرع وقت مهم است. در صورت درمان نکردن خشکی پوست می تواند منجر به موارد زیر شود:
ایجاد تکه های قرمز روی پوست
خون ریزی
عفونت باکتریایی
قرمزی، تورم یا چرک ممکن است عفونت باکتریایی را نشان دهد. در صورت بروز این نشانه ها فرد باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ