راه های خانگی و طبیعی برطرف کردن بوی بد دهان

حسام آرین
برخی از افراد از بوی بد دهان رنج می برند و از این موضوع اطلاع دارند، اما برخی دیگر نفس بدبویی دارند و خود از وجود این مشکل بی اطلاع هستند. از شخصی که به او اعتماد دارید بخواهید نظر صادقانه به شما بدهد، اما زمانی وسط روز درست بعد از خوردن ساندویچ ماهی تن با […]

برخی از افراد از بوی بد دهان رنج می برند و از این موضوع اطلاع دارند، اما برخی دیگر نفس بدبویی دارند و خود از وجود این مشکل بی اطلاع هستند. از شخصی که به او اعتماد دارید بخواهید نظر صادقانه به شما بدهد، اما زمانی وسط روز درست بعد از خوردن ساندویچ ماهی تن با پیاز درست نیست.اگر سوءظن شما تایید شد و متوجه شدید دهان شما بوی بد می دهد نگران نباشید. بسیاری از داروهای خانگی وجود دارند که می توانند بوی بد دهان را از بین ببرند. به گزارش هلث لاین، بیایید نگاهی دقیق به برخی از آنها بیندازیم.

منشا بوی بد دهان

بوی بد دهان به طور معمول در دهان جایی که همیشه باکتری وجود دارد نشات می گیرد. هنگام غذا خوردن تکه هایی از غذا در دندان های شما گیر می کند. باکتری ها روی این تکه های مواد غذایی رشد و ترکیبات گوگرد بدبو را آزاد می کنند.
شایع ترین علت بوی بد دهان بهداشت نامناسب دندان است. اگر به طور مرتب مسواک نمی زنید و نخ دندان نمی کشید باکتری های موجود در دهان شما همچنان رشد می کنند و یک لایه نازک از باکتری معروف به پلاک روی دندان های شما جمع می شود. وقتی پلاک حداقل دو بار در روز از بین نرود، بوی بد ایجاد می کند و منجر به فرآیند پوسیدگی دندان و بوی بد دهان می شود.
همه غذاها بین دندان های شما گیر می کنند، اما برخی از غذاها مانند پیاز و سیر به طور معمول منجر به بوی بد دهان می شوند. هضم این مواد غذایی باعث ترشح ترکیبات گوگردی در جریان خون شما می شود وقتی خون به ریه ها می رسد بر نفس شما تاثیر می گذارد.
اگرچه بیش از 90 درصد موارد بوی بد دهان از دهان منشا می گیرد، اما گاهی اوقات منبع این مشکل از جای دیگری از بدن ناشی می شود ممکن است در نتیجه ریفلاکس اسید معده باشد. سایر علل احتمالی شامل عفونت، عوارض دیابت و نارسایی کلیه است. شروع یک رژیم جدید مانند رژیم کتو نیز ممکن است بوی خاصی به نفس ببخشد.

داروهای خانگی برای بوی بد دهان

رعایت بهداشت خوب دندان

بر اساس مطالعات تحقیقاتی، بهداشت نادرست دندان شایع ترین علت بوی بد دهان است. جلوگیری از تجمع پلاک کلید حفظ سلامت دهان به شمار می آید، بنابراین باید حداقل دو بار در روز (صبح و شب) با استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید دندان های خود را مسواک بزنید.
برخی افراد می دانند مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی برای جلوگیری از پوسیدگی و بوی بد دهان ضروری است. برای جلوگیری از رشد باکتری ها روی تکه های غذایی که در دندان های شما گیر کرده است حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید، همچنین باکتری ها می توانند روی زبان جمع شده و باعث ایجاد بوی بد شوند. روشی که به زبان تراشیدن معروف است می تواند به شما در حذف این لایه نازک از زبان کمک کند. با استفاده از مسواک یا یک زبان خراش مخصوص زبان خود را حداقل یک بار در روز مسواک بزنید یا خراش دهید.

ارتباط جعفری و از بین بردن بوی بد دهان

جعفری یک داروی محبوب مردمی برای برطرف کردن بوی بد دهان است. عطر و بوی تازه و محتوای بالای کلروفیل آن حاکی از آن است می تواند اثر معطر سازی داشته باشد. تحقیقات (با این وجود روی تنفس انسان انجام نشده است) نشان داده است جعفری می تواند به طور موثری با ترکیبات ناخوشایند گوگرد مبارزه کند. برای استفاده از جعفری برای از بین بردن بوی بد دهان، برگ های تازه جعفری را بعد از هر وعده غذایی بجوید یا از مکمل غذایی حاوی جعفری استفاده کنید.

ارتباط آب آناناس و از بین بردن بوی بد دهان

بسیاری از مردم معتقدند آب آناناس سریع ترین و موثرترین درمان برای از بین بردن بوی بد دهان است. در حالی که هیچ مدرک علمی برای حمایت از این نظریه وجود ندارد، اما گزارش ها نشان می دهد این تئوری موثر است. بعد از هر وعده غذایی یک لیوان آب آناناس ارگانیک بنوشید یا یک برش آناناس را به مدت یک تا دو دقیقه بجوید، همچنین مهم است به یاد داشته باشید بعد از آن دهان خود را بشویید.

ارتباط آب و از بین بردن بوی بد دهان

منبع معتبر نشان می دهد خشکی دهان اغلب باعث بوی بد دهان می شود. بزاق نقش بسیار مهمی در تمیز نگه داشتن دهان دارد. هنگام خواب دهان شما به طور طبیعی خشک می شود به همین دلیل است که نفس شما صبح ها معمولا بوی بدی می دهد. با مرطوب نگه داشتن بدن از خشکی دهان جلوگیری کنید. نوشیدن آب (نه نوشیدنی های کافئین دار و شیرین) در طول روز به ترشح بزاق کمک می کند، بنابراین حداقل هشت لیوان آب در روز بنوشید.

ارتباط ماست و از بین بردن بوی بد دهان

ماست حاوی باکتری های سالم به نام لاکتوباسیلوس است. این باکتری های سالم می توانند به مبارزه با باکتری های بد در قسمت های مختلف بدن مانند روده کمک کنند، همچنین تحقیقات نشان می دهد ماست می تواند به کاهش بوی بد دهان کمک کند. یک مطالعه نشان داد پس از 6 هفته خوردن ماست 80 درصد از شرکت کنندگان کاهش بوی بد دهان داشتند. پروبیوتیک های موجود در ماست در کاهش شدت بوی بد دهان موثر هستند. برای استفاده از ماست برای مقابله با بوی بد دهان حداقل یک وعده در روز ماست ساده و بدون چربی بخورید.

ارتباط شیر و از بین بردن بوی دهان

شیر یک درمان شناخته شده برای از بین بردن بوی بد دهان است. تحقیقات نشان می دهد نوشیدن شیر پس از خوردن سیر می تواند به طور قابل توجهی نفس “بدبو” را بهبود بخشد. برای استفاده از این روش یک لیوان شیر کم چرب یا بدون چربی در طول یا بعد از غذا حاوی غذاهای دارای بوی قوی مانند سیر و پیاز بنوشید.

ارتباط دانه های رازیانه و انیسون با از بین بردن بوی بد دهان

از زمان های بسیار قدیم از دانه های رازیانه و انیسون برای تازه سازی نفس استفاده می شده است. در مناطقی از هند دانه های بو داده رازیانه هنوز به عنوان خوشبو کننده دهان برای پاک سازی نفس بعد از شام استفاده می شود. آنها طعم شیرین دارند و حاوی روغن های اساسی معطر هستند که بوی تازه ای به نفس می بخشد. دانه های رازیانه و انیسون را می توان به صورت ساده، بو داده یا با شکر مصرف کرد.

ارتباط پرتقال و از بین بردن بوی بد دهان

پرتقال نه تنها یک میان وعده سالم است بلکه باعث بهداشت دندان نیز می شود. بسیاری از افراد بوی بد دهان دارند زیرا بزاق کافی برای شستشو باکتری های بدبو تولید نمی کنند. تحقیقات نشان می دهد ویتامین C به افزایش بزاق کمک می کند که می تواند در رفع بوی بد دهان موثر باشد به علاوه پرتقال سرشار از این ویتامین است.

بیشتر بخوانید: چه روغن هایی در کنترل فشار خون مفید هستند؟

ارتباط روی و از بین بردن بوی بد دهان

نمک های روی، ماده ای خاص در دهانشویه ها و آدامس ها که می توانند بوی بد دهان را خنثی کنند. روی برای کاهش تعداد ترکیبات گوگردی در نفس شما کار می کند. تحقیقات نشان داده است شستشوی منظم با محلول حاوی روی می تواند حداقل در مدت 6 ماه در کاهش بوی بد دهان موثر باشد. یک آدامس حاوی روی که برای افرادی که دهانشان خشک است تولید شده است، همچنین می توانید مکمل های غذایی حاوی روی را در فروشگاه دارویی محلی خود پیدا کنید.

ارتباط چای سبز با از بین بردن بوی بد دهان

چای سبز یک درمان خانگی موثر برای از بین بردن بوی بد دهان است. تحقیقات نشان می دهد چای سبز دارای خاصیت ضد عفونی کننده و معطر کننده است که می تواند به طور موقت نفس را تازه کند. نعنا نیز اثرات مشابهی دارد، بنابراین یک فنجان چای نعناع سبز نیز ممکن است یک خوشبو کننده ایده آل برای نفس باشد. قبل از خواب دو فنجان چای دم کرده و آن را یک شب در یخچال نگه دارید. چای خنک خود را در یک بطری آب بریزید و در طول روز آن را بنوشید.

ارتباط سیب و از بین بردن بوی بد دهان

یک مطالعه نشان می دهد سیب های خام تاثیر مهمی در از بین بردن بوی سیر دارند. برخی ترکیبات طبیعی موجود در سیب ترکیبات بدبوی سیر را خنثی می کند.

دهانشویه خانگی با جوش شیرین

منبع معتبر نشان داده است جوش شیرین که به عنوان بی کربنات سدیم شناخته می شود می تواند به طور موثر باکتری های موجود در دهان را از بین ببرد. تحقیقات نشان می دهد خمیر دندان حاوی غلظت بالای جوش شیرین به طور موثری بوی بد دهان را کاهش می دهد.
برای تهیه دهان شویه جوش شیرین، 2 قاشق چای خوری جوش شیرین را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید. دهانشویه را به مدت حداقل 30 ثانیه در دهان خود بچرخانید قبل از اینکه آن را بیرون بریزید.

دهانشویه خانگی با سرکه

سرکه حاوی یک اسید طبیعی به نام اسید استیک است. باکتری ها دوست ندارند در محیط های اسیدی رشد کنند، بنابراین دهانشویه حاوی سرکه احتمال می رود رشد باکتری ها را کاهش دهد. 2 قاشق غذاخوری سرکه سفید یا سیب به یک فنجان آب اضافه کنید. حداقل 30 ثانیه غرغره کنید قبل از اینکه آن را تف کنید.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

بیشتر بوی بد دهان از دهان ایجاد می شود و با بهبود بهداشت دندان قابل درمان است. با این حال، در برخی موارد بوی بد دهان نشانه بیماری جدی تر مانند کتواسیدوز دیابتی، نارسایی کلیه یا عفونت است. اگر با درمان خانگی بوی بد دهان شما بهبود نمی یابد با پزشک یا دندانپزشک خود مشورت کنید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ