راه های جلوگیری از سکته مغزی

Shabnam Khesal
برای جلوگیری از سکته مغزی چه کاری می توانید انجام دهید؟ سن باعث می شود ما بیشتر مستعد ابتلا به سکته مغزی باشیم به ویژه اگر سابقه این بیماری در خانواده وجود داشته باشد مانند مادر، پدر یا سایر اقوام نزدیک که سکته کرده باشند. نمی توانید سال ها را معکوس کنید یا سابقه خانوادگی خود را تغییر دهید، اما […]
برای جلوگیری از سکته مغزی چه کاری می توانید انجام دهید؟ سن باعث می شود ما بیشتر مستعد ابتلا به سکته مغزی باشیم به ویژه اگر سابقه این بیماری در خانواده وجود داشته باشد مانند مادر، پدر یا سایر اقوام نزدیک که سکته کرده باشند. نمی توانید سال ها را معکوس کنید یا سابقه خانوادگی خود را تغییر دهید، اما عوامل خطر بسیاری برای بروز سکته مغزی وجود دارد که می توانید آنها را کنترل کنید به شرطی که از آنها آگاه باشید. به گزارش هلث هاروارد، اگر می دانید یک عامل خطر خاص باعث اختلال سلامتی می شود و شما را در معرض خطر بالاتر سکته مغزی قرار می دهد می توانید برای کاهش اثرات این خطر اقداماتی انجام دهید.

چگونه می توان از سکته مغزی جلوگیری کرد؟

در اینجا روش هایی برای شروع کنترل مجدد خطرات برای جلوگیری از سکته مغزی وجود دارد قبل از اینکه سکته مغزی فرصت حمله را داشته باشد.

فشار خون را کاهش دهید

فشار خون بالا فاکتور بزرگی است اگر کنترل نشود خطر سکته مغزی شما را دو برابر یا حتی چهار برابر می کند. فشار خون بالا بیشترین تاثیر را در خطر سکته مغزی در مردان و زنان دارد. کنترل فشار خون و درمان آن در صورت بالا بودن به احتمال زیاد بزرگ ترین تفاوتی است که افراد می توانند در سلامت عروق خود ایجاد کنند. هدف ایده آل شما: در صورت امکان فشار خون کمتر از 80/120 را حفظ کنید. برای برخی از افراد مسن این ممکن است به دلیل عوارض جانبی دارو یا سرگیجه هنگام ایستادن امکان پذیر نباشد.
نحوه دستیابی به آن: نمک موجود در رژیم غذایی خود را کاهش دهید در حالت ایده آل بیش از هزار و 500 میلی گرم در روز (حدود یک و نیم قاشق چای خوری).
در حالی که از مصرف غذاهای پرچربی اشباع پرهیز می کنید چربی های اشباع نشده و غیر اشباع شده را در رژیم غذایی خود افزایش دهید.
هر روز 4 تا 5 فنجان میوه و سبزی، یک وعده ماهی دو تا سه بار در هفته و چندین وعده روزانه غلات کامل و لبنیات کم چربی میل کنید.
بیشتر ورزش کنید، حداقل 30 دقیقه در روز فعالیت داشته باشید حتی در صورت امکان زمان ورزش را افزایش دهید.
اگر سیگار می کشید سیگار را ترک کنید.

لاغر شوید

چاقی و همچنین عوارض مرتبط با آن از جمله فشار خون بالا و دیابت احتمال بروز سکته را افزایش می دهد. اگر اضافه وزن دارید کاهش وزن و لاغری می تواند تاثیر واقعی در خطر سکته مغزی شما داشته باشد.
هدف شما: در حالی که شاخص توده بدنی ایده آل 25 یا کمتر است احتمال می رود برای شما واقع بینانه نباشد. با دکتر خود مشورت کنید تا یک استراتژی شخصی برای کاهش وزن کسب کنید.
نحوه دستیابی به آن: سعی کنید بیش از هزار و 500 تا 2 هزار کالری در روز مصرف نکنید (بستگی به سطح فعالیت و شاخص توده بدنی فعلی شما دارد).
انجام فعالیت های روزانه خود را افزایش دهید برای دستیابی به این هدف می توانید پیاده روی، گلف، تنیس یا ورزش های دیگر را به برنامه روزانه خود اضافه کنید.

بیشتر ورزش کنید

ورزش به کاهش وزن و فشارخون کمک می کند، اما همچنین به عنوان یک کاهش دهنده سکته مغزی به صورت مستقل و خود به خود نیز عمل می کند.
هدف شما: حداقل پنج روز در هفته با شدت متوسط ورزش کنید.
نحوه دستیابی به آن: هر روز صبح بعد از صبحانه در محله خود قدم بزنید.
با دوستان خود یک باشگاه تناسب اندام راه اندازی کنید.
وقتی ورزش می کنید به سطحی برسید که در آن سخت نفس می کشید، اما هنوز می توانید صحبت کنید.
می توانید به جای آسانسور از پله ها استفاده کنید.
اگر 30 دقیقه متوالی برای ورزش وقت ندارید هر روز چند بار آن را به جلسات 10 تا 15 دقیقه ای تقسیم کنید.

دیابت را درمان کنید

داشتن قند خون بالا به مرور زمان به رگ های خونی آسیب می رساند و باعث ایجاد لخته داخل آنها می شود.
هدف شماقند خون خود را کنترل کنید.
نحوه دستیابی به آن:طبق دستور پزشک قند خون خود را کنترل کنید.
از رژیم غذایی، ورزش و داروها برای نگه داشتن قند خون در حد توصیه شده استفاده کنید.

سیگار را ترک کنید

سیگار کشیدن به چند روش مختلف تشکیل لخته را تسریع می کند. خون شما را غلیظ می کند و باعث افزایش میزان تجمع پلاک در رگ ها می شود. همراه با یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، ترک سیگار یکی از قدرتمندترین تغییرات در سبک زندگی است که به شما کمک می کند خطر سکته مغزی را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.
سردرد غیرمعمول: سیگار را ترک کنید.
نحوه دستیابی به آن: از پزشک خود در مورد مناسب ترین راه ترک اعتیاد خود راهنمایی بخواهید.
از وسایل کمکی برای ترک سیگار مانند قرص ها یا وصله های نیکوتین، مشاوره یا دارو استفاده کنید.
تسلیم نشو بیشتر سیگاری ها برای ترک سیگار به تلاش زیادی نیاز دارند. هر تلاش را به عنوان نزدیک کردن مرحله ای موفقیت آمیز برای غلبه بر این عادت مشاهده کنید.

سکته مغزی F-A-S-T را شناسایی کنید

افراد زیادی علائم سکته مغزی را نادیده می گیرند دکتر روست توصیه می کند اگر علائمی غیرمعمول دارید منتظر نمانید. به بدن خود گوش دهید و به غرایز خود اعتماد کنید. اگر چیزی خاموش است بلافاصله از کمک های تخصصی استفاده کنید.
انجمن ملی سکته مغزی مخفف آسان ایجاد کرده است تا به شما کمک کند نشانه های سکته مغزی را به خاطر بسپارید و به آنها عمل کنید. این تصویر را برش دهید و برای ارجاع آسان آن را روی یخچال خود قرار دهید.

علائم سکته مغزی عبارتند از:

ضعف یا فلجی در یک طرف بدن
بی حسی صورت
سردرد غیرمعمول و شدید
از دست دادن بینایی
بی حسی و گزگز
راه رفتن ناپایدار یا نامتعادل

مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ