دمنوش زردچوبه و فواید آن برای سلامتی

حسام آرین
زردچوبه یک ادویه نارنجی رنگ یا زرد روشن است که از ریشه گیاه زردچوبه به دست می آید. این ادویه از هزاران سال پیش به دلیل خاصیت دارویی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی مورد استفاده قرار می گرفته است. دمنوش زردچوبه یکی ازروش های محبوب مصرف زردچوبه به شمار می آید. عطر و طعم منحصر به فرد، اما لطیفی […]

زردچوبه یک ادویه نارنجی رنگ یا زرد روشن است که از ریشه گیاه زردچوبه به دست می آید. این ادویه از هزاران سال پیش به دلیل خاصیت دارویی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی مورد استفاده قرار می گرفته است. دمنوش زردچوبه یکی ازروش های محبوب مصرف زردچوبه به شمار می آید. عطر و طعم منحصر به فرد، اما لطیفی دارد. به گزارش هلث لاین، تهیه دمنوش آن راهی عالی برای بهره مندی از مزایای زردچوبه برای سلامتی است.

دمنوش زردچوبه علائم آرتروز را کاهش می دهد

خواص ضد التهابی قوی دمنوش زردچوبه می تواند به کاهش التهاب و تورم در افراد مبتلا به آرتروز کمک کند و علائم دردناک را کاهش می دهد. نتایج یک مطالعه نشان می دهد یک ترکیب فعال در زردچوبه به نام کورکومین در کاهش درد در بیماران مبتلا به آرتروز موثر است.

دمنوش زردچوبه به جلوگیری از بیماری آلزایمر کمک می کند

در حالی که تحقیقات هنوز در حال بررسی برای تعیین علت دقیق آلزایمر است، به نظر می رسد کورکومین موجود در زردچوبه می تواند به جلوگیری از آن کمک کند. آنتی اکسیدان های زردچوبه از آسیب هایی که منجر به آلزایمر می شود نیز جلوگیری می کنند. حتی مهمتر از آن، برخی تحقیقات نشان می دهد زردچوبه می تواند از بین رفتن نشانگر سیناپسی و تجمع آمیلوئیدهای مرتبط با توسعه آلزایمر را کاهش دهد.

دمنوش زردچوبه به پیشگیری از سرطان کمک می کند

بسیاری از خواص دارویی زردچوبه از جمله خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن می تواند در پیشگیری از سرطان نقش داشته باشد. موسسه ملی سرطان، کورکومین را به عنوان یک ضد سرطان موثر یا ماده ای که به پیشگیری از سرطان کمک می کند، تشخیص داده است.

دمنوش زردچوبه بهبودی کولیت اولسراتیو را حفظ می کند

کولیت اولسراتیو (UC) یک بیماری مزمن است که باعث ایجاد زخم در انتهای پایینی دستگاه گوارش می شود. زردچوبه می تواند به بهبودی علائم آن کمک کند. طبق اعلام مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، یک مطالعه نشان داد بیماران مبتلا به UC در دوره بهبودی در صورت مصرف زردچوبه میزان عود در آنها به طور قابل توجهی پایین تر است.

دمنوش زردچوبه سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

خواص دارویی موجود در زردچوبه حتی در افرادی که دارای اختلالات سیستم ایمنی هستند نیز ممکن است بتواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. یک مطالعه منبع معتبر این نظریه را مطرح کرد که زردچوبه می تواند سیستم ایمنی بدن را بهبود ببخشد.

دمنوش زردچوبه کلسترول را کاهش می دهد

کاهش کلسترول LDL یا “بد” می تواند به شما در کاهش خطر ابتلا به برخی از بیماری های جدی از جمله بیماری های قلبی و سکته کمک کند. شواهدی وجود دارد که زردچوبه در انجام این کار موثر است. به عنوان مثال، یک مطالعه معتبر در سال 2008 نشان داد دوز کم کورکومین با کاهش سطح LDL و کلسترول کل ارتباط دارد.

دمنوش زردچوبه به درمان یووئیت کمک می کند

یوئیت، التهاب بافت یوه چشم است، برخی تحقیقات اولیه نشان داده اند کورکومین موجود در زردچوبه ممکن است در واقع به اندازه کورتیکواستروئیدها برای یک درمان موثر باشد، اما بدون عوارض جانبی.

بیشتر بخوانید: رابطه کربوهیدرات ها با بیماری دیابت

طرز تهیه دمنوش زردچوبه

برای تهیه دمنوش زردچوبه در خانه، این مراحل را دنبال کنید:
3 تا 4 فنجان آب را روی اجاق گاز بجوشانید.
2 قاشق چایخوری زردچوبه اضافه کرده و هم بزنید.
حدود 5 تا 10 دقیقه بجوشد.
چای را در ظرف دیگری صاف کنید.
به آن عسل، آب لیموترش یا پرتقال تازه و شیر اضافه کنید تا مزه دار شود.
خطرات و عوارض مصرف دمنوش زردچوبه
زردچوبه به طور کلی ایمن است به شرطی که آن را به میزان متوسط مصرف کنید، اما در صورت داشتن یکی از موارد زیر برای نوشیدن دمنوش زردچوبه باید با پزشک خود مشورت کنید:
التهاب سنگ های کیسه صفرا یا کیسه صفرا
انسداد مجاری صفراوی
زخم معده
دیابت (مکمل های زردچوبه ممکن است قند خون را کاهش دهند)

مصرف زیاد زردچوبه ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. این شامل:
افزایش اسیدیته معده که می تواند باعث ایجاد زخم شود
یک اثر رقیق کننده خون
از آنجا که زردچوبه ممکن است خون شما را رقیق کند باید دو هفته قبل از جراحی نوشیدن دمنوش زردچوبه را متوقف کنید. اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید دمنوش زردچوبه برای شما گزینه خوبی نیست.

چه کسی باید دمنوش زردچوبه بنوشد؟

نوشیدن دمنوش زردچوبه برای بیشتر افراد بی خطر تلقی می شود. این دارو می تواند درد و التهاب را بدون عوارض جانبی که حتی داروهای بدون نسخه مانند داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی می تواند ایجاد کند مانند خونریزی داخلی، زخم و کاهش تعداد گلبول های سفید خون تسکین دهد.
تقریبا هر فردی می تواند از نوشیدن دمنوش زردچوبه بهره مند شود به ویژه به این دلیل که می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به عنوان یک عامل ضد سرطان عمل کند. افرادی که دچار درد ناشی از التهاب هستند شاید بتوانند بیشترین بهره را ببرند. افرادی که دیابت دارند یا داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند باید قبل از استفاده از هرگونه مکمل زردچوبه با پزشکان خود صحبت کنند.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ