چگونه تفاوت آنفلوانزا را از کرونا تشخیص دهیم؟

Shabnam Khesal
با ادامه روند شیوع ویروس کرونا، نگرانی‌ها از ابتلا به این بیماری همچنان وجود دارد. پرسش‌هایی که روزانه با آن درگیریم این است که آیا من کرونا گرفتم یا به آنفلوآنزا مبتلا شدم؟ نکند حساسیت باشد؟ تفاوت آنفلوآنزا و کرونا چیست؟ این‌ها مواردی‌اندکه حداقل یکبار از خودمان پرسیده‌ایم. شبیه‌ بودن علائم آنفوالانزا، سرماخوردگی و کرونا […]

با ادامه روند شیوع ویروس کرونا، نگرانی‌ها از ابتلا به این بیماری همچنان وجود دارد. پرسش‌هایی که روزانه با آن درگیریم این است که آیا من کرونا گرفتم یا به آنفلوآنزا مبتلا شدم؟ نکند حساسیت باشد؟ تفاوت آنفلوآنزا و کرونا چیست؟ این‌ها مواردی‌اندکه حداقل یکبار از خودمان پرسیده‌ایم. شبیه‌ بودن علائم آنفوالانزا، سرماخوردگی و کرونا شرایط را پیچیده کرده است؛ تا جایی که تشخیص آن فقط توسط دکتر متخصص امکان‌پذیر است، پیشنهاد ما برای شما در این راستا کمک گرفتن از پزشکان متخصص و باتجربه سایت دکتر ساینا است. برای دریافت مشاوره آنلاین از متخصص عفونی دکتر ساینا اینجا را کلیک کنید.  

آنفلوآنزا و بیماری‌های مشابه

ویروس‌هایی که شباهت‌ بسیاری به یکدیگر دارند را می‌توان به سه دسته آنفلوآنزا، سرماخوردگی و کرونا تقسیم‌بندی کرد؛ در این میان آلرژی یا حساسیت فصلی هم گاهی با موارد بالا اشتباه گرفته‌ می‌شود. افراد این نوع از حساسیت را کرونا تصور می‌کنند درحالیکه جای نگرانی ندارد و یک حساسیت ساده است. تفاوت آنفلوآنزا و کرونا و سرماخوردگی در علائم و نحوه بروز آن است. از علائم آنفلوآنزا که به یکباره سراغ فرد می‌آید، می‌توان به‌ موارد زیر اشاره کرد:
  • تب و لرز
  • گلودرد
  • سرفه
  • خشکی گلو
  • بدن درد
آنفلوآنزا را می‌توان از سرماخوردگی شدیدتر دانست که در کودکان زیر 2‌ سال و افراد مسن‌ شایع‌تراست. احتما ابتلا کودکان به آنفلوآنزا زیاد است. بالعکس تحقیقات نشان می‌دهد که آن‌ها در مقایسه با بزرگسالان کمتر به کرونا مبتلا می‌شوند. از دیگر تفاوت‌ آنفلوآنزا و کرونا می‌توان به داده‌های اولیه مطالعاتی که بر روی سرایت درون خانواری کووید 19 در چین انجام شده، اشاره کرد. این ویروس معمولاً از بزرگسالان خانواده به کودکان منتقل شده است نه برعکس. تشخیص تفاوت آنفلوآنزا و کرونا به راحتی صورت نمی‌گیرد بلکه یک پزشک با انجام آزمایش‌ها و بررسی علائم می‌تواند تشخیص درستی ارائه دهد. سامانه مشاوره پزشکی دکتر ساینا آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای در این زمینه است.  

کرونا و عوامل آن

همه‌ ما می‌دانیم که حدود یک سال است این ویروس ناشناخته زندگی ما را مختل و علاوه بر اطرافیانمان گاهی خودمان را نیز درگیر کرده است. پس چه بهتر که آن را خوب بشناسیم. اگرچه شباهت و تفاوتی میان این دو بیماری وجود دارد اما تفاوت‌هایی نیز محسوس است. از علائم کرونا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • سرفه خشک
  • تب
  • تنگی نفس
  • نداشتن حس بویایی و چشایی
به غیر از تب سایر علائم بیشتر در زمان ابتلا به کرونا ظاهر می‌شوند. البته این بدان معنا نیست که فرد همه‌ی این علائم را خواهد داشت، ممکن است یک یا دو مورد از آن‌ها در فرد مبتلا وجود داشته باشد. باید توجه داشت که همه این موارد فرضی هستند و احتمال اینکه فرد هیچ‌کدام از علائم ذکر شده را نداشته باشد هم وجود دارد.

انتقال کدام ویروس را جدی بگیریم؟

مشخصا در این زمان که آگاهی ما، نسبت به قبل از کرونا بیشتر شده، باید هرگونه علائم را جدی بگیریم. سرعت انتقال، مهم‌ترین تفاوت آنفولانزا با کرونا است. دوره نهفتگی یا کمون (از زمان ابتلا تا بروز علایم) در آنفلوآنزا نسبت به کرونا کوتاه‌تر و فاصله سرایت آن (زمان بین سرایت به نفر بعدی) نیز کوتاه‌تر است. براساس تحقیقات و مطالعات انجام شده، فاصله سرایت کرونا، 5  تا 6 روز است. در حالی که فاصله سرایت ویروس آنفلوآنزا 3 روز است. به این معنی که آنفلوآنزا سریع‌تر از کرونا انتشار پیدا می‌کند.

چگونه به‌طور قطعی مطمئن شویم که کرونا نداریم؟

دانستن تفاوت‌های آنفلوآنزا و کرونا و بیمار‌ی‌های مشابه دیگر به ما کمک می‌کند که تشخیص کرونا بهتر انجام بگیرد. آبریزش بینی و احتقان سینوس‌ها در مبتلایان به ویروس کرونا رایج نیست؛ بلکه معمولا ازعلائم سرماخوردگی است. البته وقتی گفته می‌شود معمولا، بدان معنا نیست که مثلا آبریزش بینی فقط مختص به سرماخوردگی باشد چراکه در فرد مبتلا به آنفلوآنزا نیز وجود داشته است. گلودرد، سرفه‌های خشک و ناراحتی قفسه سینه در آنفلوآنزا شدیدتر است که یک تفاوت آنفلوآنزا و کرونا است. با این حال بازهم اشاره می‌شود که سرفه خشک هم می تواند از علائم کرونا باشد اما در فردی که آنفلوآنزا دارد، این سرفه‌ها شدیدتر است. دستگاه تنفسی تحتانی یا شش‌ها بیشتر تحت‌تأثیر کرونا هستند. تنگی نفس از علامت‌های شایع کووید 19 است که قبل از التهاب ریه رخ می‌دهد. عموما آنفلوآنزا یا سرماخوردگی باعث تنگی نفس نمی‌شوند مگر این که تبدیل به ذات‌الریه شده باشند که در این صورت می‌بایست با متخصصان عفونی یا ریه مشورت کنید.  

چرا از دکتر ساینا استفاده کنیم؟

در این شرایط که حضور در مکان‌های سربسته، مخصوصا مراکز درمانی، بسیار خطرناک است سامانه‌های مشاوره از راه دور پزشکی مثل دکتر ساینا به شما این امکان را می‌دهد، بدون نیاز به مراجعه حضوری، از خدمات پزشکی در تمامی تخصص‌ها بهره‌مند شوید. با وجود مشغله‌های روزمره و نگرانی‌های ذهنی خود درباره ویروس کرونا، در هر مکان و زمان می‌توانید با پشتیبانی 24 ساعته از خدمات دکتر ساینا استفاده کنید.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ